2022-09-07, 08:14
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Alla som skrytit med sina långa låga avtal sket nog i brallan nu. Nu är det inte läge längre att gå in i trådar och skriva "Jag har 23 öre i 10 år". Känns rimligt att de hävdar force majeure, det är ju inte bara i Sverige som priserna skenat efter Ukraina utan i hela Europa i princip.

Jag känner faktiskt en viss skadeglädje men inte mot enskilda personer i min omgivning. Men förra vintern stod Maggan och andra socialdemokrater och sa ungefär "man får skylla sig själv att man inte bundit elen" det köptes av många. Men nu då?
Men ja mot de skribenterna på fb som skriver likt du nämner...
Citera
2022-09-07, 08:15
Medlem
Klappasäftens avatar
Detta är vad jag förmodade skulle komma förr eller senare. Hoppas detta blir verklighet är så trött på alla som skryter om sina fasta avtal. Dags att deras plånböcker ska få smaka det sura äpplet!
Senast redigerad av Klappasäften 2022-09-07 kl. 08:19.
Citera
2022-09-07, 08:16
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tartariamannen
Force majoure går väl inte att hävda så länge det inte existerar ett krig inom landets gränser. Aldrig i h-e att det skulle

hålla rent juridiskt.

Som om elbolagen skulle bry sig om vad som håller juridiskt gentemot kunden.

Man skickar nog helt enkelt ut brev till kunderna där man säger upp avtalet och så blir det upp till kunden att driva det juridiskt om dom så önskar, vilket förmodligen väldigt få kunder orkar.

Så för dig med ett fast förmånligt avtal... Bered dig på att få ett brev i brevlådan från ditt elbolag inom en väldigt snar framtid.
Citera
2022-09-07, 08:16
Medlem
Viss skadeglädje skulle detta förstås medföra.
Citera
2022-09-07, 08:17
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JollyJumper
Blev överförd från Lumo till det , vad det verkar allt annat än bra bolaget Svealands Elbolag. Mailade och frågade och de svarade att det inte påverkar mig som kund. Men vem vet vad det är värt

De överför alla dåliga kontrakt till ett separat dotterbolag, sedan kånkar de det separata bolaget, oops svenne, du måste skaffa nytt avtal, och tyvärr har vi bara rörligt avtal och timprisavtal.
Citera
2022-09-07, 08:18
Medlem
McCreepys avatar
Jag tecknade bundet pris 31 maj. Fick ett pris till 196 öre/kWh i 3 år. Detta var alltså EFTER Rysslands invasion av Ukraina och EU’s första sanktioner.

Åt helvete att de kan hävda Force majure i mitt fall. Jag tecknade avtalet under pågående krig.
Citera
2022-09-07, 08:18
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Ha ha ha lite så är det , Trump varnade för att det kanske inte är världens bästa idé att förlita sig på en enda leverantör. Då satt dom tyska delegaterna och skrattade.

Sen att låsa fast sig att börja sälja till Danmark när man inte har ersatt det man stänger ner i form av fullt fungerande kärnkraft ffs ibland funderar man på om dom ens tänker överhuvudtaget. För uppenbarligen läste dom inte det finstilta i form av att har man börjat leverera så är det leverans till varje pris.

Så det kommer bitvis vara mörkt och kallt i Malmö medans det är ljust och varmt på andra sidan bron.

Inkompetensen blir värre ju högre upp man tittar i hierarkin. Detta beror inte på att man saknar intelligens utan på att man är naiv och endast bryr sig om sitt eget. Negligens helt enkelt.
Citera
2022-09-07, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Inkompetensen blir värre ju högre upp man tittar i hierarkin. Detta beror inte på att man saknar intelligens utan på att man är naiv och endast bryr sig om sitt eget. Negligens helt enkelt.

Förklarar varför många politiker agerar som en personal shopper så sjukt roligt att spendera pengar men dom har inga egna.
Citera
2022-09-07, 08:23
Medlem
Bra! Jag kan tala för precis alla med rörliga avtal! och det är MÅNGA

Bra Detta gynnar oss alla, mycket bra. Heja använd force majeure för rikets säkerhet så inte ekonomin stannar upp när medelklassen riskerar försvinna, alla skall med och alla skall gemensamt dra sitt strå till stacken.

Detta gynnar alla om de rivs upp. Varför: jo för de med bundna ”glider bara med på räkmackan” och detta TVINGAR upp priset ännu värre för de med rörliga, de bidrar aktivt till att försämra det onödigt mycket för de med rörliga, jag gör ett exempel:
Om vi har ett land med annars 4 hus. Två med bundna elavtal och två med rörliga.
Bundna kostar 0,50:- och rörliga kostar 1:- kWh. Alla dessa bostäder använder exakt lika mkt el (enklare att räkna och illustrera) dvs 10 kWh vardera.

Elbolaget som säljer elen ökar export och vill ha in 2,5kr för varje kWh! Men fasen också några har ju bundet till lägre pris… aja… då får elbolaget lägga högre avgift på de med rörligt! Så de får då flera hundra procent extra (0,5 minus, 2,5 = 2kr fattas att kunna få in från brukaren av elen dvs den med bundet, då hamnar resterande summa elbolaget behöver kräva in på de med rörligt dvs 2,5 + 2 = 4,5kr) taskigt va och fel
Så bundna 4,5kr
Och rörliga 0,5kr

Bör vara mer solidariskt, inte så att två grannar ska behöva skilja tiotusentals kronor i räkningar.
Rörliga och bundna kanske fungerar i normal värld men detta är extraordinärt läge när regeringen går in med stödbidrag och människor kommer riskera frysa ihjäl. Främmande makter använder nu första steget energi/el som vapen mot EU.

(Detta: Sen är det de fakto flest infödda svenskar som bor i villor och har rörliga avtal så om vi alla hjälps åt så hjälper vi varandra om det får er att ”må bättre” )
Senast redigerad av Soltorkadetomater 2022-09-07 kl. 08:27.
Citera
2022-09-07, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Alla som skrytit med sina långa låga avtal sket nog i brallan nu. Nu är det inte läge längre att gå in i trådar och skriva "Jag har 23 öre i 10 år". Känns rimligt att de hävdar force majeure, det är ju inte bara i Sverige som priserna skenat efter Ukraina utan i hela Europa i princip.
Det är ändå inte force majeure.
Citera
2022-09-07, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Detta är vad jag förmodade skulle komma förr eller senare. Hoppas detta blir verklighet är så trött på alla som skryter om sina fasta avtal. Dags att deras plånböcker ska få smaka det sura äpplet!

problemet är att om elbolagen kan föra över förlusterna på skattebetalarna då blir resultatet att alla med dyrt rörligt avtal även får betala mellanskillnaden mellan fast och rörligt för andra kunder
Citera
2022-09-07, 08:25
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Alla skyller på kriget när kriget knappt har påverkan. Det är regeringen och skatter.

Hur kommer det sig att priserna i Baltikum, södra Norge, Danmark och Norra Tyskland är likvärdiga då? Är den Svenska staten så mäktig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in