2022-09-07, 07:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Den får gärna gå upp men den styrs upp med riktigt dålig timing som kommer bli förödande för de med villa

Jaja, så heter det alltid. "Inte nu". Jo nu! För jag bad aldrig om att den skulle sänkas heller och ingen lyssnade på mig. Så upp med räntan upp i röven på folk! Priserna kommer att sjunka, det är det fina i det hela. Men att ha lån är förstås mindre skoj. Skulle tomtarna ha tänkt på tidigare.
Citera
2022-09-07, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Sant, bra förslag!

Men som någon skrev, förhoppningsvis gäller det här bara små bolag som inte har någon egen produktion. De försöker göra enkla snabba pengar och nu går det på röven.
Inte så bra förslag, för då kan elbolaget välja att koppla ifrån elen helt sonika.
Citera
2022-09-07, 07:34
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladmigrant
Jaja, så heter det alltid. "Inte nu". Jo nu! För jag bad aldrig om att den skulle sänkas heller och ingen lyssnade på mig. Så upp med räntan upp i röven på folk! Priserna kommer att sjunka, det är det fina i det hela. Men att ha lån är mindre skoj.

Ha, då kan de hävda force majeur och trycka upp fakturan i röven på dig
Citera
2022-09-07, 07:35
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
- Nedläggning av planerbar produktion är inte force majeure
- Underlåtenhet att öka överföringskapacitet är inte force majeure
- Införande av tyska marknadspriser är inte force majeure

Precis, detta är något som legat under ytan i många, många år.
Att det skulle bli såhär illa var det nog ingen som var förberedd på men problem har varit på tapeten länge.
Jag har suttit lugnt i båten med mina 54öre/kWh men ska dom hävda force majeur blir det jobbigt på riktigt.
Det kan faktiskt vara legitimt för force majeur. Force Majeur kräver inte att ryssen står i Stockholm och stampar. Men kan elbolag hävda Force Majeur så kommer allt och alla kunna göra det och det kommer kastas force majeur kors och tvärs.
Citera
2022-09-07, 07:35
Medlem
Sladdersnoks avatar
Detta skulle gälla för de som bundit elen på 3-4 år
Vi band på två på 47,63kr/kvh i grevens sista stund…
Å de komiska var att jag upptäckte detta först igår! Trodde vi hade rörligt.
Intressant med alla svängningar hit och dit, får se om det blir nåt spabadande i vinter då….
Citera
2022-09-07, 07:37
Medlem
det är den så kallade liberala marknadsekonomin som vi har infört att skattebetalarna ska stå för alla förluster

nä låt bolagen gå i konkurs, sedan kan staten (vattenfall) ta över deras verksamhet

ska skattebetalarna ta hand om förlusterna när det går dåligt så kan vi även ta hand om vinsterna när det går bra
Citera
2022-09-07, 07:38
Medlem
Tartariamannens avatar
Force majoure går väl inte att hävda så länge det inte existerar ett krig inom landets gränser. Aldrig i h-e att det skulle

hålla rent juridiskt.
Citera
2022-09-07, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donkallot
Inte så bra förslag, för då kan elbolaget välja att koppla ifrån elen helt sonika.

Det gör nätleverantören, och det är en annan faktura.

Oavsett får de inte koppla ifrån förren tvisten är löst, det är ju därför man startar en tvist, istället för att bara strunta i att betala.
Citera
2022-09-07, 07:41
Medlem
Men ändå så gör Svenska Kraftnät en vinst på 80 miljarder kr per år.

Det är definitivt något som inte stämmer här!
Citera
2022-09-07, 07:44
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Detta är ingenting annat än en ren våldtäkt på det svenska folket. Vidrigt!

Det finns inga som helst belägg för att det enkomt är kriget i Ukraina som har drivit upp elpriserna på dagens nivåer. Grundproblemet är 1) elområdesindelningen, 2) den minimala inhemska produktionen i område 3 och 4 samt 3) de abnorma skatterna på el.

De två förstnämnda har skapat en tillgångsbrist (som märk väl inte finns i elområde 1 och 2) och som gör att man måste importera dyr el från baltikum för att täcka behovet efter export till Tyskland (där behovet nu ökar p.g.a. kriget i Ukraina och bristen på naturgas). Systemet är alltså riggat för att ha skapat den här situationen. Så att detta skulle vara oförutsägbart är total lögn. Det har varit högst förutsägbart.

Det är som att bli förvånad när man åker i diket med en bil som saknar fungerande bromsar

Här orsakerna utöver skatt och moms som är alldeles för hög.

1. Stängt ner kärnkraft.
2. Överföringskapacitet från SE1 och SE2.
3. Elsamarbetet där EUs motor Tyskland finns med som idiotiskt nog också stängt ner kärnkraft.
4. Utbyggnad av helt värdelös vindkraft som är intermittent och inte ska finnas med i ett elnät.
Citera
2022-09-07, 07:44
Medlem
zjCztVys avatar
Jag tycker att alla svenskar ska skita i att betala elräckningen pga ocker och hävda force majeure.
Citera
2022-09-07, 07:47
Medlem
Något jag inte förstår är att mp i Framgångspodden sa att kärnkraft är dyr el den är så dyyyr.. inte lönsam.. dyyyyyr för alla konsumenter och ägare..

Men elen var ju ju inte dyr förr eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in