Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Fast nu virrar du bort dig långt från en fråga som är väldigt enkel:
Vad är värst, att M+KD+SD+L har makten nästa mandatperiod, eller att S+MP+V+C har den?
Det är alternativen.
Det finns inget realistiskt tredje alternativ där M+KD+SD får majoritet utan L. Så det är bra om du slutar leva i en fantasivärld där du kan få SD utan L på köpet. Den fantasin dog när Sabuni byttes mot Pehrson vilket gav dominoeffekten att ett uträknat MP blixtsnabbt parkerade sig över spärren.
Frågan var inte riktad till mig, men jag svarar ändå.
Besvikelsen var stor hos mig när SD inte omgående påpekade att Ls återgång till "oppositionsblocket" innebar gravt försvårande omständighet för samarbete med M och KD. Väljarna borde ha upplysts om detta långt mycket tidigare. När L kröp över spärren gav jag upp tanken på en vettig politik nästa mandatperiod.
Nu handlar för mig valet enbart om att plöja väg för valet 2026, och det innebär följande;
- Jag vill att SD blir större än M. Helst större än M+ KD, men det blir nog för svårt. Detta för att SD ska bli oppositionsledande under nästa mandatperiod.
- L ska åka ur riksdagen. Detta för att väljarna glömmer snabbt, och annars riskerar vi samma elände 2026 som vi har nu.
- AfS ska nå 1%. Detta eftersom att det ger en god plattform för partiet inför 2026.
Att få allt ovan uppfyllt är nog att hoppas på för mycket egentligen, men inget av det är omöjligt åtminstone.