2022-09-06, 21:41
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nej. 2018 gick de till val på att bilda alliansregering, på villkoret att det skedde utan SD-stöd.
Björklund deklarerade redan i oktober 2016 att om alliansen inte blir större än rödgröna så vill han se en koalitionsregering med S för att blockera SD från inflytande. De agerade precis som de sagt.

2022 har de svängt och accepterar SD-stöd och SD-inflytande. Då får man utgå från att de även denna gång agerar som de sagt.

Som jag sa tidigare, om ditt prio är Allianspolitik och en borgerlig regering så kan jag ju förstå dig.

Men de går också i år till val på att blockera SD:s agenda. De förväntar sig bara att SD ska rösta igenom deras politik.

Nu har de redan rivit upp uppgörelsen med högern i invandringsfrågan, och detta är bara början. Hela deras syfte är att blockera SD-politik under en Kristersson regering.

Därför välkomnar jag inte en Kristersson-regering under vilka omständigheter som helst. Jag är inte borgerlig som SD-röstare och vill inte se borgerlig politik. I synnerhet när det gäller invandringspolitiken vill jag inte se Reinfeldt politik göra en återkomst, vilket det blir om L nu får någonting att säga till om.
Citera
2022-09-06, 21:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Ja, ni har båda en god poäng. Vi behöver definitivt kärnkraften. Så att MP skulle kastas ut vore en bra idé. Samtidigt känns det aldrig riktigt som man vet var man har L, vänder lite kappan dit makten blåser.
Tveksamt om Sd går med på det. Med all rätt.

Edit:
Jag menar alltså att det är tveksamt om SD nöjer sig med bara kärnkraften för att utgöra underlag till borgarna.
Senast redigerad av LadySweden 2022-09-06 kl. 21:56.
Citera
2022-09-06, 21:48
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Ja, ni har båda en god poäng. Vi behöver definitivt kärnkraften. Så att MP skulle kastas ut vore en bra idé. Samtidigt känns det aldrig riktigt som man vet var man har L, vänder lite kappan dit makten blåser.

Kärnkraften har inte avvecklats, men det behövs fler reaktorer.
Citera
2022-09-06, 21:55
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson

Det är jag väl medveten om. Men håller med helt och hållet, vi behöver ganska omgående se till att nya reaktorer upprättas.
Dessvärre hörs hela tiden att det tar tid att bygga upp dessa, inget konstigt i det, men att detta skulle vara en anledning att inte upprätta ett hållbart alternativ till förutsägbar energi.
Varför tänker de inte i ett längre perspektiv än just 4 år?
Citera
2022-09-06, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Som jag sa tidigare, om ditt prio är Allianspolitik och en borgerlig regering så kan jag ju förstå dig.

Men de går också i år till val på att blockera SD:s agenda. De förväntar sig bara att SD ska rösta igenom deras politik.

Nu har de redan rivit upp uppgörelsen med högern i invandringsfrågan, och detta är bara början. Hela deras syfte är att blockera SD-politik under en Kristersson regering.

Därför välkomnar jag inte en Kristersson-regering under vilka omständigheter som helst. Jag är inte borgerlig som SD-röstare och vill inte se borgerlig politik. I synnerhet när det gäller invandringspolitiken vill jag inte se Reinfeldt politik göra en återkomst, vilket det blir om L nu får någonting att säga till om.
Fast nu virrar du bort dig långt från en fråga som är väldigt enkel:
Vad är värst, att M+KD+SD+L har makten nästa mandatperiod, eller att S+MP+V+C har den?
Det är alternativen.

Det finns inget realistiskt tredje alternativ där M+KD+SD får majoritet utan L. Så det är bra om du slutar leva i en fantasivärld där du kan få SD utan L på köpet. Den fantasin dog när Sabuni byttes mot Pehrson vilket gav dominoeffekten att ett uträknat MP blixtsnabbt parkerade sig över spärren.
Citera
2022-09-06, 22:03
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Tveksamt om Sd går med på det. Med all rätt.

Edit:
Jag menar alltså att det är tveksamt om SD nöjer sig med bara kärnkraften för att utgöra underlag till borgarna.

Med all rätt ser du skeptiskt på det.
En fråga ligger givetvis inte till grund för ett sådant samarbete. Det tror jag vi alla är väl införstådda i.

Tycker dock att det underlag vi har inför detta val är ett av de svårast vi haft under många val tillbaka.
Citera
2022-09-06, 22:05
Medlem
greta75s avatar
Var är dåren som huserade i tråden för ca ett halvår sedan och som skällde ut var och varannan människa som opponerade sig mot budskapet att C ALDRIG NÅGONSIN kommer kunna komma överens med V, som att det var någon typ av grundlag.

Vart tog han vägen?

Tror han det fortfarande?
Senast redigerad av greta75 2022-09-06 kl. 22:10.
Citera
2022-09-06, 22:09
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Gör 2-3 valkompasser och se vilka som står dig närmast, fattar inte varför du inte tror på den metoden.

Inte ens de bittraste sd-anhängarna har klagat på valkompasserna, då kan du lita på att de är ärliga.

Men skiter du i miljön, vill slänga ut alla invandrare, betala mindre i skatt, sälja ut fler statliga företag, privatisera skiten ur allmännyttan, minska bidrag och utarma välfärden, välj något parti i högerblocket.
Se Jimmies presskonferens från häromdagen.
Allt du babblar om och mer har bara blivit sämre under dessa 8 år med dina politiker.
Någonstans till slut måste man sluta flumma ideologi och se sanningen för vad den är.

Varsågod. Överraska dig själv och se denna nu.
https://youtu.be/COxVh8lFhe8
Citera
2022-09-06, 22:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Vad är värst, att M+KD+SD+L har makten nästa mandatperiod, eller att S+MP+V+C har den?
Det är alternativen.

Det finns inget realistiskt tredje alternativ där M+KD+SD får majoritet utan L. Så det är bra om du slutar leva i en fantasivärld där du kan få SD utan L på köpet. Den fantasin dog när Sabuni byttes mot Pehrson vilket gav dominoeffekten att ett uträknat MP blixtsnabbt parkerade sig över spärren.
Frågan var inte riktad till mig, men jag svarar ändå.

Besvikelsen var stor hos mig när SD inte omgående påpekade att Ls återgång till "oppositionsblocket" innebar gravt försvårande omständighet för samarbete med M och KD. Väljarna borde ha upplysts om detta långt mycket tidigare. När L kröp över spärren gav jag upp tanken på en vettig politik nästa mandatperiod.

Nu handlar för mig valet enbart om att plöja väg för valet 2026, och det innebär följande;
- Jag vill att SD blir större än M. Helst större än M+ KD, men det blir nog för svårt. Detta för att SD ska bli oppositionsledande under nästa mandatperiod.

- L ska åka ur riksdagen. Detta för att väljarna glömmer snabbt, och annars riskerar vi samma elände 2026 som vi har nu.

- AfS ska nå 1%. Detta eftersom att det ger en god plattform för partiet inför 2026.

Att få allt ovan uppfyllt är nog att hoppas på för mycket egentligen, men inget av det är omöjligt åtminstone.
Citera
2022-09-06, 22:14
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Njaa, till hälften då.

Ja. Vi måste bygga nytt nu, igår.
Otroligt mycket hänger på det. Vårt elnät är på väg att kollapsa. Folk förstår inte.
Citera
2022-09-06, 22:15
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Det är alternativen.

Ett scenario som man eventuellt skulle kunna tänka sig är att SD+M+KD+L får majoritet och att Uffe tillträder som statsminister, och att regeringen ställer kabinettsfråga när L börjar krångla. Ungefär som Löfven 2014, fast med skillnaden att man den här gången faktiskt fullföljer hotet om extraval. Jag fattar att det är ganska osannolikt, men tyvärr är det väl vad man kan hoppas på nu när det ser ut som att L klarar sprärren.
Citera
2022-09-06, 22:17
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Se Jimmies presskonferens från häromdagen.
Allt du babblar om och mer har bara blivit sämre under dessa 8 år med dina politiker.
Någonstans till slut måste man sluta flumma ideologi och se sanningen för vad den är.

Varsågod. Överraska dig själv och se denna nu.
https://youtu.be/COxVh8lFhe8

Nu handlade mitt inlägg om valkompasserna. Resten var en liten personlig passus, bara. Jag rekommenderar valkompasser gjorda av smarta människor med bra koll. Gör ett par stycken för säkerhets skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in