Citat:
Ursprungligen postat av
Psykonaut-
Ingen normal människa röker industrihampa och sedan påstår att det har medicinska effekter.
CBD har vid oral förtäring, eller som salva enligt brukare en medicinsk effekt, som jag inte tvivlar på.
Men att röka plantan, då röken innehåller en massa tjära och annat som förstör lungorna, är inte nyttigt, endast sjukt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cannabidiol
Varför skulle man behöva röka hampa? Jag konsumerar det främst oralt. Sedan finns massa andra andra sätt som är nyttiga intagningsätt.
Hur skulle det inte vara medicinskt att konsumera Industrihampa och få medicinska effekter då det de facto ger precis sådana effekter, enligt typ alla pålästa och speciellt de med egen erfarenhet.
Röker ingenting, lungorna är viktiga organ. Helt idiotiskt att röka idag när det finns så mycket bättre och nyttigare alternativ.
Gillar man vanan med att röka något så finns dry herb vaping, där finns inte tjära eller andra carcinogener, speciellt om man kör på ekologisk industrihampa. Men även detta gör jag extremt sällan, även om vetenskapen anser att det är helt säkert och till och med nyttigt för lungorna i vissa fall (vid covid och andra virus t.ex.) så försöker man att inte dra i något annat än luft i dom. Har dock inte upplevt att det skulle irritera lungorna eller försämra förmågan, vilket jag kände att elcigaretter gjorde, och detta är främst på grund av PG/VG samt aromer/andra tillsatser som man slipper med dry herb vaping (finns dock nya ecigggrejer där man inte heller har aromer eller PG/VG), ecig är dock mindre skadligt än vanliga cigaretter.
Var riktigt många år sedan jag rökte något, man var dum och ung så ja, jag håller med, rökning är idiotiskt men detta är bara ett av alla intagningsätt hampa har. Men fattar inte vart du fått ifrån att man måste röka hampa? Ingen här säger det. Effekten är knappast bättre via rökning än oralt heller för den delen, biotillgängligheten är aningen bättre men spelar ingen roll då mycket går till spillo vid rökning när det brinner, öka dosen en aning så blir effekten lika bra oral.
CBD har hjälpt mig något enormt utan att ge mig de klassiska thcbiverkningar. Thc borde vara lagligt och så men att konsumera det ofta, dvs typ som medicin kommer det ge olika biverkningar, speciellt när man inte får det ordinerat eller vet vilken sort det är (vilket vi i Sverige inte vet då vi inte har legal cb som alla andra länder numera har, men vi ska inte var efter i utvecklingen, vi behöver skattepengarna och någon måste göra något åt gängen då kriminaliteten och skjutningar skenar).
Alla är olika och det finns de som kan tolerera att konsumera THC regelbundet, jag är kanske inte en av dessa och mina svårigheter dämpas bäst med CBD utan att göra mig väck, personlighetsförändrad och så. Missförstå mig inte, jag anser att alla människor ska ha rätt till att berusa sig men jag har valt ett lite annorlunda liv då jag mitt psyke tog stryk när jag missbrukade.
De som säger att CBD är inte psykoaktivt, anser ni att koffein, nikotin, antidepressiva, antipsykotiska är inte psykoaktiva?
Det anses faktiskt att vara psykoaktivt men inte psykotropiskt, nog detta som många blandat ihop. Koffein anses psykoaktivt. Den som säger att CBD har ingen effekt har inte testat det och vet inte vad hen pratar om.
Sover som en stock efter bra CBD produkter(lite black widow och Twizzla hasch från blu-lights, samt en liten gnutta cbg i så kommer jag definitivt sova bra), jag blir inte bäng eller väck men mår bra mycket mer normalt/bättre, sover och äter bättre. Dess medicinska effekter är väl dokumenterade, så att säga att det inte ger effekter är direkt felaktigt då t.o.m. CBD ensamt har effekter och ännu mer effekter när man konsumerar det ihop med andra naturliga cannabinoider samt terpener.
Även CBD buds med 0,06% THC, dvs ingenting, eller några buds helt utan THC ger bra effekt. Den lilla mängden THC är nästintill obetydlig, det finns andra ämnen som har olika effekter och the eunterage(stavning) effekten är vida känd, att många olika ämnen ihop ger mycket bättre effekter, detta är anledningen till att växtbaserade mediciner har så komplexa verkningsprofiler och oftast inga beroendeframkallande egenskaper.