2022-09-06, 12:21
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Och ändå var skäret snyggt och rakt. Visst hade han hållit på med ved, men att fälla stora träd i önskad riktning är en konst under bättre omständigheter än så, kallt och becksvart. Var han dessutom desperat och förvirrad och lite mörbultad efter att ha kört ner bilen i skrevan så... Nej jag tror trädet fälldes antingen innan eller också av nån annan. Som hade fördelen av rejäla strålkastare.
Problemet är väl att tallen låg över den troliga körriktningen från vägen. Om inte trädet flyttats. Eller som sagt blivit fällt av någon annan, efteråt?
Senast redigerad av pudellus 2022-09-06 kl. 12:28.
Citera
2022-09-06, 13:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Menar du uppgiven?

Jag menar övergiven och det tar sig uttryck i viss uppgivenhet, ja.

Men uppgiven brukar betyda att man är bedrövad eller frustrerad samtidigt, och det är han väl inte.
Citera
2022-09-06, 14:01
Medlem
Nottelitens avatar
Nu handlade det om det här fallet på Åsted-Norge på Tv2 igår kväll, jag kollade precis över deras Facebooksida utan resultat och på Tv2play tror jag att man måste ha en prenumeration för att se programmet...
Men kort sagt, de senaste insatserna från svensk polis har inte lett till något nytt och GW:s granskning av ärendet har inte heller lett till något nytt...
det enda som var speciellt var väl kommentaren om sökarbetet på land och varför det främst har gjorts längs vägarna och inte runt resten av terrängen...
Citera
2022-09-06, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Bara en detalj. Regskylten återfanns i terrängen.
Och bredvid motorsågen.
Citera
2022-09-06, 14:43
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
https://www.dagbladet.no/nyheter/storstilt-savnetsok-mysteriet-enda-storre/76347710

Det är iaf vad som står i den artikeln. Där nämns även samtalet med en granne kl 20:21.
Jag borde naturligtvis ha studerat norsk press också. Men jag erkänner att jag är dåligt uppdaterad där. Enligt ett första intryck jag haft så tröttnade Norrmännen först på Terje.

Sen har ju tystnaden lägrat sej runt fallet under sommaren. Nu hoppas jag bara att det blir litet liv i luckan igen. Den där norska artikeln förstår jag inte i alla delar. Förhör med de hemmavarande 6 tror jag ger mer än ett planlöst letande i Muskös terräng som sådan.
Citera
2022-09-06, 14:48
Medlem
Det är ju allmänt märkligt att han sagt till en maskinförsäljare i Norge att han ska till Kanada i Sverige och fiska. Känns obegripligt varför han sagt så men iom det så hade han ju kännedom om stället innan han åkte dit och då rimligen åkt dit frivilligt (om det inte är så att ngn utpressar honom redan i Norge om att åka dit).

Jag känner inte till Muskö närmare än att det är i Sthlms skärgård i Östersjön men att en norrman skulle vilja åka dit och fisk hela vägen från Norge känns ju rätt osannolikt, kan ju inte vara så imponerande fiske för en norrman. Vidare om han nu inte skulle fiska där utan göra annat varför skulle han då säga till denna försäljare att han skulle dit för att fiska. Han hade ju inte behövt säga ngt alls om detta ställe till försäljaren.
Citera
2022-09-06, 15:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regin1
Det är ju allmänt märkligt att han sagt till en maskinförsäljare i Norge att han ska till Kanada i Sverige och fiska. Känns obegripligt varför han sagt så men iom det så hade han ju kännedom om stället innan han åkte dit och då rimligen åkt dit frivilligt (om det inte är så att ngn utpressar honom redan i Norge om att åka dit).

Jag känner inte till Muskö närmare än att det är i Sthlms skärgård i Östersjön men att en norrman skulle vilja åka dit och fisk hela vägen från Norge känns ju rätt osannolikt, kan ju inte vara så imponerande fiske för en norrman. Vidare om han nu inte skulle fiska där utan göra annat varför skulle han då säga till denna försäljare att han skulle dit för att fiska. Han hade ju inte behövt säga ngt alls om detta ställe till försäljaren.

Takeawayn är kanske att det låter som att TJ försöker verka märkvärdig. Eller självironisk. Som kontring på möjl uppgift från försäljaren vart denne skulle åka?
Citera
2022-09-06, 15:30
Medlem
colis avatar
Citat:
Bara en detalj. Regskylten återfanns i terrängen.

Återfanns den bakre försvunna regskylten i terrängen?
Har inte hört något om detta tidigare.
Citera
2022-09-06, 15:34
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Och bredvid motorsågen.

Var återfanns motorsågen?
Såvitt jag minns, men inte kan återfinna någon text om, hade någon boende hittat och tagit hand om Terjes motorsåg?
Men som sagt jag kan ha fått det om bakfoten.
Citera
2022-09-06, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Var återfanns motorsågen?
Såvitt jag minns, men inte kan återfinna någon text om, hade någon boende hittat och tagit hand om Terjes motorsåg?
Men som sagt jag kan ha fått det om bakfoten.
Motorsågen och regskylten återfanns i närheten av bilen på en och samma plats där i terrängen.
Stod i någon av alla dessa artiklar som Dagbladet publicerat. Hittar inte exakt vilken nu.
Kommer inte ihåg vad det stod om vem som hittade dessa saker.
Citera
2022-09-06, 16:28
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Motorsågen och regskylten återfanns i närheten av bilen på en och samma plats där i terrängen.
Stod i någon av alla dessa artiklar som Dagbladet publicerat. Hittar inte exakt vilken nu.
Kommer inte ihåg vad det stod om vem som hittade dessa saker.

Ok tack!
Intressant, undrar om reg skylten åkte eller togs av?
Såvitt framkom stod ju bilen där i terrängen rätt lång tid, minst någon vecka innan den vägansvarige Mats kröp fram och såg att den fanns en norsk reg skylt i fronten.
Då borde ju den bakre skylten inte varit återfunnen ännu.

"2/12 den övergivna bilen rapporteras in till svensk polis av den vägansvarige Mats på Kanada tomtområde.
Inget händer. Bilen står kvar med fronten ner i en bergsskreva, framdelen har smärre skador.
* Vägansvarige Mats lyckas till slut efter oklart antal dagar frigöra den främre nummerplåten och ser då att bilen är norsk-registrerad.
Mats kontaktar per mail motsvarande norska Trafikstyrelsen.
Flera veckor går. Inget händer.
* Mats tar kontakt direkt med norsk polis. Norsk polis reagerar och kontaktar svensk polis.
* Svensk polis kommer nu ut till bilen på Muskö. Sökandet efter Terje startar. Det är nu januari 2022
Citera
2022-09-06, 16:53
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ok tack!
Intressant, undrar om reg skylten åkte eller togs av?
Såvitt framkom stod ju bilen där i terrängen rätt lång tid, minst någon vecka innan den vägansvarige Mats kröp fram och såg att den fanns en norsk reg skylt i fronten.
Då borde ju den bakre skylten inte varit återfunnen ännu.

"2/12 den övergivna bilen rapporteras in till svensk polis av den vägansvarige Mats på Kanada tomtområde.
Inget händer. Bilen står kvar med fronten ner i en bergsskreva, framdelen har smärre skador.
* Vägansvarige Mats lyckas till slut efter oklart antal dagar frigöra den främre nummerplåten och ser då att bilen är norsk-registrerad.
Mats kontaktar per mail motsvarande norska Trafikstyrelsen.
Flera veckor går. Inget händer.
* Mats tar kontakt direkt med norsk polis. Norsk polis reagerar och kontaktar svensk polis.
* Svensk polis kommer nu ut till bilen på Muskö. Sökandet efter Terje startar. Det är nu januari 2022

Som jag förstått det har regplåten tagits bort för hand. Hade den åkt av då bilen åkte in i skogen borde det rimligen synas på den. Men den kan såklart avlägsnats innan bilen åkte in i skogen också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in