Citat:
Ursprungligen postat av
Glenn-Matthews
Detta med mobilisering och ryssen. Har man verkligen tro på det ? Visst mer folk, men hade det blivit bättre? Den ryska armén har redan visat sig vara den sminkande grisen, vad visar till att resten skulle vara något bättre? + får han med sig folket? Det är inte WW2 och tysken kommer, utan 2022 och även man försöker så har unga ryssar internet och är lite upplysta. Svårt att se många unga ställa sig i ledet å dö för Putins sovjet fantasier
Med den nuvarande numerären så blir det svårt, kanske omöjligt för de ryska styrkorna att på sikt hålla de ockuperade områdena. Ukrainarna verkar vara motiverade och någon brist på personal finns inte, utan problemet är brist på vapen och ammunition.
Vilka värnpliktiga i de ryska försvarsstyrkorna vill göra tjänst i Ukraina? Skulle tippa på en liten minoritet. De får hotas, luras och mutas dit. Jag tror att i den värnpliktskull som är på utbildning nu, kommer de flesta dra sig för att hamna i Ukraina. Ryssland har heller inte tillräckligt många kontraktssoldater att tillgå. Hur ska man kunna hålla en så pass bred front med relativt få soldater?
Under denna situation, om en mobilisering inte sker så kan vad jag ser det Ryssland bara vinna under två förutsättningar. Den ukrainska armén kollapsar - vilket jag har svårt att se att den skulle göra (men förstås inte omöjligt) eller att Ryssland använder sig av taktiska kärnvapen - vilket kommer att förvandla landet till en pariastat för oöverskådlig tid framöver.
Visst du har helt rätt i att soldater inte kommer vara motiverade vid en mobilisering. Dagens ryska ungdomar är vana vid samma bekvämligheter som de i Väst. Det är inte de härdade generationerna som slogs under WWII. Den ryska armén får väl använda sig av kommissarier som under WWII som skjuter de som tvekar i ryggen.