2022-09-06, 11:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
5 timmar gamla nyheter ifrån min pessimistiska/realistiska källa:

https://youtu.be/eKjdsC_WA7A
( kherson 12.00 in i klippet)
Citera
2022-09-06, 11:22
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja så hade det förmodligen blivit om Ryssland hade varit mer framgångsrika på fältet. Det har tagit mycket tid och resurser att bara ta relativt små städer. Om de ukrainska försvarsstyrkorna klappar ihop så kanske detta mål går att nå, men finns det några som helst indikationer på att de ukrainska styrkorna är på väg mot en kollaps?

Ryssland har problem med att få soldater. Många av de som är nu vid fronten tröttas ut, skadas, deserterar eller dör. För att den ryska militären ska få tillräckligt med personal måste landet börja mobilisera. Frågan är varför de inte har gjort det ännu. Finns det inte tillräckligt med utrustning till så många, eller är de rädda för att ekonomin påverkas allt för negativt eller att det blir stora protestaktioner mot kriget på hemmaplan?
Det är en fråga som ställts många gånger.
Vågar man gissa att Vladimir Putin är osäker på folkets stöd för ett fullskaligt krig? Mina dollar på att Putin behöver en 1933 års rikshusbrand så han kan kväva Ukraina under flera millioner, mobiliserade ryska lik som gjordes med Nazityskland.
Senast redigerad av Taggad 2022-09-06 kl. 11:29.
Citera
2022-09-06, 11:33
Avstängd
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
För att ryska chatt-troll infiltrerar nätforum där de sitter och vräker ur sig propaganda och desinformation. Det är väl belagt att det är ryssar som piskat på opinionen för Trump och Brexit genom att i stor skala sprida infantila lögner. Det låter som att du själv gått på rysk propaganda, om du inte själv är en person som är med och sprider den.
Du måste vara hjärndöd som tror att ryzzsvinen skulle kunna påverka Britter och Jänkare. Visst, de sprider en jävla massa dynga men det mesta ser en normalbegåvad igenom. Precis som med SVT’s och SR’s vinklingar.
Citera
2022-09-06, 11:33
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Intressant läsning. För rysk vidkommande undrar man varför landet inte börjar att mobilisera om de har avsikt att vinna kriget. Deras styrkor är uppenbarligen för små och eller har för dålig utrustning att hålla och slå tillbaka återtagningsförsök av erövrad terräng. Om Ryssland tappar Khersonområdet så som jag kan se det, är det endast taktiska kärnvapen som kan hindra Ukraina från vidare offensiv. Visst kan jag ha fel i den gissningen, men det verkar som Ryssland uppenbarligen har mycket stora problem med sin personalförsörjning till de väpnade styrkorna.

Det skulle kunna handla om taktik, att låta ukrainarna avancera för att förlora kontakten med sina försörjningslinjer och sedan omringa dem. Men detta tror jag inte är fallet. Terrängen här är väldigt öppen och Ukraina har spiondrönare och information från amerikanska satelliter som övervakar truppförflyttningar.
Detta med mobilisering och ryssen. Har man verkligen tro på det ? Visst mer folk, men hade det blivit bättre? Den ryska armén har redan visat sig vara den sminkande grisen, vad visar till att resten skulle vara något bättre? + får han med sig folket? Det är inte WW2 och tysken kommer, utan 2022 och även man försöker så har unga ryssar internet och är lite upplysta. Svårt att se många unga ställa sig i ledet å dö för Putins sovjet fantasier
Citera
2022-09-06, 11:34
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117
Just nu verkar det gå bra! Men det är långt kvar till total seger.

Man håller som bäst på med att låsa in 20000 ryssar på västra sidan av Dnepr. Om det lyckas är det ett enormt bakslag för ryssarna.

Ryssarna tappar nu mark och retirerar. De har knappt tagit nåt land att tala om sen i April, så man måste ju säga att det är ett rejält fiasko för deras del..
Frågan är om det räcker med 20 000 ryssar? Jag uppskattar fronten vid Kherson till nästan 200 km. Om vi antar (lågt) 100 man per km front så blir det 20 000 bara där, men du måste ha tross och understödsförband också. Så minst det dubbla.

Om vi verkligen talar nedgrävda förband som vill vara säkra på att ingen infiltrerar och skär av dem bakåt, då tänker jag att man vill ha betydligt mer än 100 man per km. Man kan också fundera i termer av de berömda BTG på ~1000 man: de måste täcka en mil (!) var om det är organisationen. Hur f-n skall det gå till? Detta har iofs varit Rysslands problem från dag 1.
Citera
2022-09-06, 11:35
Medlem
Citat:
Ja så hade det förmodligen blivit om Ryssland hade varit mer framgångsrika på fältet. Det har tagit mycket tid och resurser att bara ta relativt små städer. Om de ukrainska försvarsstyrkorna klappar ihop så kanske detta mål går att nå, men finns det några som helst indikationer på att de ukrainska styrkorna är på väg mot en kollaps?

Ryssland har problem med att få soldater. Många av de som är nu vid fronten tröttas ut, skadas, deserterar eller dör. För att den ryska militären ska få tillräckligt med personal måste landet börja mobilisera. Frågan är varför de inte har gjort det ännu. Finns det inte tillräckligt med utrustning till så många, eller är de rädda för att ekonomin påverkas allt för negativt eller att det blir stora protestaktioner mot kriget på hemmaplan?

Ukraina har förlorat 11000 lågt räknat bara under den veckolånga ”offensiven” i kherson. Och troligen flera gånger den siffran om man räknar skadade.
Citera
2022-09-06, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Ukraina har förlorat 11000 lågt räknat bara under den veckolånga ”offensiven” i kherson. Och troligen flera gånger den siffran om man räknar skadade.

Har du drömt fram siffrorna eller har du någon slags källa på ditt påstående?
Citera
2022-09-06, 11:47
Avstängd
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Bli inte förvånad om
han hänvisar till nåt proryskt…
Citera
2022-09-06, 11:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Frågan är om det räcker med 20 000 ryssar? Jag uppskattar fronten vid Kherson till nästan 200 km. Om vi antar (lågt) 100 man per km front så blir det 20 000 bara där, men du måste ha tross och understödsförband också. Så minst det dubbla.

Om vi verkligen talar nedgrävda förband som vill vara säkra på att ingen infiltrerar och skär av dem bakåt, då tänker jag att man vill ha betydligt mer än 100 man per km. Man kan också fundera i termer av de berömda BTG på ~1000 man: de måste täcka en mil (!) var om det är organisationen. Hur f-n skall det gå till? Detta har iofs varit Rysslands problem från dag 1.
För att föra resonemanget vidare:
- Låt säga att 1000 man skall täcka 1 mil front.
- Antag att 100 man går åt till stab, kok, artilleri, luftvärn.
- Vidare behövs säg 200 man till reserv om linjen angrips på en punkt.
- Det lämnar 700 i själva frontlinjen.
- Om vi sedan grupperar dessa i 70 grupper om 10 man…
… så blir det 130 m mellan varje!

Så kan man knappast klara sig, så min slutsats är att Ryssland har betydligt mer 20 000 man i N Kherson, förmodligen minst 50 000.
Citera
2022-09-06, 11:51
Medlem
raskenss avatar
Champagnekorkar flyger, 50000 ryska soldater har stupat

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1567035052592140288?t=IrcKgX5QoqJOL7uZreAHeQ&s=19
Citera
2022-09-06, 11:51
Avstängd
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Troligen är det färre än 20000. Man ska komma ihåg att ryzzsvinen har enorma problem att skrapa ihop kanonmat. Det som förut var en BTG på t ex 850 orker är nuförtiden i många fall bara 500 men kallas forfarande för en BTG.

Massvis med källor, både ryska och ukrainska, säger tydligt att ryzzsvinen har svårt att skrapa ihop kompletta BTG’n.
Citera
2022-09-06, 11:52
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome

Han påstår ju även att Ukraina förlorat över 300 000 soldater i döda sedan krigsstarten, helt utan källor, och att förlustraten skulle vara 1 ryss på 10 ukrainare (soldater) Sannolikt bara fantasier men kanske något kryptisk rysskälla, han inte vågar redovisa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in