2022-09-05, 20:02
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Pris/kvm där vi ligger nu är ganska så rimligt med tanke på räntan har stigit med 200% på rörlig ränta och lär stiga 100% till senare under vintern. Därmed har folks boendekostnader påverkats men reallönerna ligger kvar som tidigare.
Får se om undantag för amorteringskravet kan släppa på marknaden och skapa oss en botten.

Antar de flesta vet att oavsett hur mycket Rb höjer räntan så kommer inte inflationen gå ner pga energikrisen. Energikrisen påverkar i alla led.
Fortsätter Rb höja räntan utan kontroll så väntar en finanskris från 2008 på oss med massuppsägning och liknande.
Håller inte riktigt med om det.

Jag har uppfattningen att energipriserna kommer rasa.
Det finns ingen grund i att naturgaspriserna stiger en faktor 10 och ligger kvar där.

https://globallnghub.com/wp-content/uploads/2022/08/LNG-prices.png
Orange kurva är spotpriserna i Asien (JKM). Blå kurva är spotpriserna i Europa (TTF).
Som man kan se började allt med att asiaterna handlade upp naturgaspriset och Europa följde efter. Bortsett från ett par veckor i December gällde det fram till krigsutbrottet. Därefter har Europa varit prisledande.

Att priset dragit iväg senaste tiden beror på branden i Freeporhamnen i mitten på Juni. Den stoppade exporten från USA. Man kan se i grafen hur priserna hoppade upp och fortsatte upp. Den exporten skall komma igång igen i Oktober. Samtidigt bygger man fler LNG terminaler i Europa.
Kombinerat med en nedkylning av konjunkturen och att Frankrike får igång sina skrotkraftverk så bör vi komma tillbaka på ganska normala elpriser. Kommer nog falla långsamt.

Inflationen är troligen nere på 2% i slutet på nästa år. Sedan faller räntorna.
(Och 2024/2025 blir det prispress på solpaneler och växelriktare. DÅ kan man köpa det och få hygglig lönsamhet).

Så det blir en liten dipp för huspriserna. Som kommer återhämta sig.
Och givet alla som skall fyndköpa så blir det intressant att se priskurvorna.
När det börjar antydas att FED höjt klart kommer det blir rusning till börsen och sedan åker bostadspriserna upp med full fart.
Citera
2022-09-05, 20:22
Medlem
Citat:
Pris/kvm där vi ligger nu är ganska så rimligt med tanke på räntan har stigit med 200% på rörlig ränta och lär stiga 100% till senare under vintern. Därmed har folks boendekostnader påverkats men reallönerna ligger kvar som tidigare.
Får se om undantag för amorteringskravet kan släppa på marknaden och skapa oss en botten.

Antar de flesta vet att oavsett hur mycket Rb höjer räntan så kommer inte inflationen gå ner pga energikrisen. Energikrisen påverkar i alla led.
Fortsätter Rb höja räntan utan kontroll så väntar en finanskris från 2008 på oss med massuppsägning och liknande.

Reallönerna ligger inte kvar som tidigare utan sjunker i rask takt då lönerna inte ökar i samma takt som inflationen. Matpriser m.m ökar betydligt snabbare än lönerna.
Citera
2022-09-05, 21:16
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Det låter nästan för rationellt och rimligt för en socialdemokratisk regering

Det är inte en socialdemokratisk regering som kommer att säga det, utan FI. Den socialdemokratiska regeringen kommer att, som de har varit tydliga med, följa rekommendationen från FI. Om de inte gör det (eller om en högerregering inte gör det) kommer de att bli politiskt ansvariga för kraschens konsekvenser. Ingen vill bli politiskt ansvarig för kraschens konsekvenser.
Citera
2022-09-05, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Det finns ingen grund i att naturgaspriserna stiger en faktor 10 och ligger kvar där.

Orange kurva är spotpriserna i Asien (JKM). Blå kurva är spotpriserna i Europa (TTF).
Som man kan se började allt med att asiaterna handlade upp naturgaspriset och Europa följde efter. Bortsett från ett par veckor i December gällde det fram till krigsutbrottet. Därefter har Europa varit prisledande.

Att priset dragit iväg senaste tiden beror på branden i Freeporhamnen i mitten på Juni. Den stoppade exporten från USA. Man kan se i grafen hur priserna hoppade upp och fortsatte upp. Den exporten skall komma igång igen i Oktober. Samtidigt bygger man fler LNG terminaler i Europa.
Kombinerat med en nedkylning av konjunkturen och att Frankrike får igång sina skrotkraftverk så bör vi komma tillbaka på ganska normala elpriser. Kommer nog falla långsamt.

(Och 2024/2025 blir det prispress på solpaneler och växelriktare. DÅ kan man köpa det och få hygglig lönsamhet).

När det börjar antydas att FED höjt klart kommer det blir rusning till börsen och sedan åker bostadspriserna upp med full fart.

Det var en väldisponerad analys får jag tillstå.
Ett klart rimligt scenario.
Det största hotet jag ser på kort sikt är faktiskt tillgången på energi (inte priserna), för framför allt europeiska storbolag. Kan de inte producera ligger jobb i riskzonen, som kan slänga Europa ner i en djupare lågkonjunktur. Men håller man huvudet ovanför vattenytan gällande det är det väl -23 vi kan se som ett sämre år, innan karusellen snart är igång igen. Så snart konjunkturen dalar lite för mycket kommer räntesänkningarna som ett brev på posten, garanterat.
Nu köttar man på med några rejäla höjningar, för att just ha möjligheten till sänkningar senare. Klassiskt.
Citera
2022-09-05, 22:28
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
https://www.svd.se/a/P4rOj7/regeringen-lovar-inte-lattnader-i-amorteringskravet

Risken för en djup lågkonjunktur finns kvar även om hotet för en akut finanskris kunde avvärjas i helgen. Trots det vill regeringen vare sig utlova nya stödpaket till hushållen eller lättnader i amorteringskravet.

Som påpekats många gånger. Det är inte alls säkert att regeringen kommer med helikopter pengar eller lättnader för amorteringskravet. Oavsett vilken regering vi får efter valet.
Vi har ju faktiskt hög inflation.

Varför skulle man inte vilja amortera ner sitt bostadslån för? Skall man betala hög månadskostnad månad efter månad år efter år och hoppas att räntan någon gång skall gå ner igen? För att då strunta i amortera eller vadå?

Tror man på lättnader i amorteringskravet för man hoppas länge. Finns ingen regering som vill ha en sådan skör ekonomi att befolkningen sitter i bankens klor och behöva bo kvar i sitt boende resten av livet. Dom vill ha rörelse på denna marknad. Det blir det inte med amorteringsfritt.
Citera
2022-09-05, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Varför skulle man inte vilja amortera ner sitt bostadslån för? Skall man betala hög månadskostnad månad efter månad år efter år och hoppas att räntan någon gång skall gå ner igen? För att då strunta i amortera eller vadå?
...

Priserna gick ju ner 2017 när det extra amorteringskravet infördes. Så det är ju många som inte vill amortera 3% iaf. För stora lån blir det väll kassaflödes problem för många.

Dessutom har aktier högre förväntad avkastning än räntan. Så om man är riskbenägen köper man hellre aktier än amorterar en extra procent.
Citera
2022-09-06, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Anekdoter finns i båda läger. Denna var jag sugen på men anade vilket håll det skulle gå när visningen blev FULLBOKAD!

https://www.husmanhagberg.se/objekt/koffsta-226-glanshammar/OBJ25820_1944622115/

Åfan, utgång 1.495.000. Idag är högsta budet 2.550.000 mitt i bubblan. Kanske slutar 100% över utgångpris. Slemhög som blivit kär kanske.

Nu är jag inte insatt i metropolen Koffsta - men är prisutvecklingen på detta objekt en kombination av lockpris och mycket mark?
Citera
2022-09-06, 05:53
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Och FB:s sämsta skribent kommer med andra alster. Nej, räntan kommer inte gå ner, den kommer gå upp. Och nej, inflationen kommer inte gå ner.

Jag är ett stort fan utav polarkakor. De kostade 28 kr för ett år sedan. Nu kostar de 44 i den butiken jag handlar. Och så är det nästan på alla varor som jag tittar på, en fruktansvärd inflation. El, bränsle, mat. Och detta kommer inte ge sig. Det är bara att titta på m1 kurvan så fattar man, eller nja, inte du då, för du är ju en värdegrundsekonom. Det du vill, det hittar du argument för. Och nu vill du att huspriserna skall gå upp och inflationen ner, så då giddrar du fram något svammel i frågan. Och för ett tag så sa du att den vara övergående(inflationen), när den var ökande. Och för ännu längre sedan, sa du att vi inte ens hade någon.

https://fred.stlouisfed.org/series/M1SL
Citera
2022-09-06, 05:56
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1

Tror man på lättnader i amorteringskravet för man hoppas länge. Finns ingen regering som vill ha en sådan skör ekonomi att befolkningen sitter i bankens klor och behöva bo kvar i sitt boende resten av livet. Dom vill ha rörelse på denna marknad. Det blir det inte med amorteringsfritt.
Jag pratade med min son i frågan. Han har låst sin ränta på sitt bolån på 1,5 %

Snart kommer bankerna erbjuda en högre sparränta än det. DÅ, finns det ingen anledning till att amortera.
Citera
2022-09-06, 06:20
Medlem
Citat:
Intressant tankegång! Mycket är på gång. Finnarna får igång sitt bygge av den senare kärnkraftverket med i december så de bör kunna vara nästintill självförsörjande.

Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det var en väldisponerad analys får jag tillstå.
Ett klart rimligt scenario.
Det största hotet jag ser på kort sikt är faktiskt tillgången på energi (inte priserna), för framför allt europeiska storbolag. Kan de inte producera ligger jobb i riskzonen, som kan slänga Europa ner i en djupare lågkonjunktur. Men håller man huvudet ovanför vattenytan gällande det är det väl -23 vi kan se som ett sämre år, innan karusellen snart är igång igen. Så snart konjunkturen dalar lite för mycket kommer räntesänkningarna som ett brev på posten, garanterat.
Nu köttar man på med några rejäla höjningar, för att just ha möjligheten till sänkningar senare. Klassiskt.
Rekommenderar er att läsa en statistik kurs i högskolan, det första ni lär er är att korrelation inte nödvändigtvis är kausalt.

Man kan hitta alla möjliga korrelationer och slänga in hypoteser som bakas upp av dessa och sedan göra uttalanden som kräver kausalt samband, trots att sådana inte finns. Detta är pseudovetenskap.
Citera
2022-09-06, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Åfan, utgång 1.495.000. Idag är högsta budet 2.550.000 mitt i bubblan. Kanske slutar 100% över utgångpris. Slemhög som blivit kär kanske.

Nu är jag inte insatt i metropolen Koffsta - men är prisutvecklingen på detta objekt en kombination av lockpris och mycket mark?

Var nog ett OK pris i glanshammar prisstegringen beror nog att fler storstadsbor förälskat sig i fastigheten.

Priset är ju inte högre än vad en 1a kostar i våra större städer.
Citera
2022-09-06, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Var nog ett OK pris i glanshammar prisstegringen beror nog att fler storstadsbor förälskat sig i fastigheten.

Priset är ju inte högre än vad en 1a kostar i våra större städer.

Förstår. Härliga dagar för säljarna alltså. Men med stigande energipriser trodde iaf inte jag att ett torp skulle dra iväg närmare 100%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in