• 1
  • 2
2022-09-04, 22:35
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Tack för ett bra svar, jag visste du resonerade på ett lite annorlunda sätt sådant märker man väldigt snabbt om man själv tänker i samma banor och det gör vi verkligen och vi tar båda råd från samma person. Det är en mycket bra video och den har jag sett flera gånger också med Stallman han är en person som har format mycket av mina val i livet samt mina värderingar samt har han fått mig att tänka på ett helt annat sätt. Jag ifrågasätta aldrig hans idéer utan jag valde att lyssna, sedan tänkte jag, sedan kollade jag upp saker och ting det är exakt så som hen beskriver många gånger med alla dess olika distar och system. Jag har extremt stor respekt för hans kunskap och extremt unika sätt att tänka och resonera, han är en av väldigt få som är så jävla insatt och rak på sak medans så många andra säger något helt annat. Han vet EXAKT vad han pratar om och det imponerar, han svarar iunte om han inte kan helt enkelt som många andra gör.

Slackware visste jag inte, jag visste bara om Gentoo och Funtoo sedan kollade jag upp det så det inte var fler då tog jag listan från Wikipedia och därav den listan, jag visste itne att Slackware också var fri från systemd.

Jag har hållt på många år med Gentoo nu och jag lärde mig mer på första installationen när jag verkligen ville lära mig det på riktigt än vad jag gjorde mina 4a första år med Mandrake.

Det är ett otroligt bra system om du vill veta vad du gör, varför det sker och om du älskar att förstå problemet och din kunskap kommer att komma automatiskt med tiden och det finns så bra dokumentation så jag ser det som överlägset bäst. Du väljer i början om du vill ha systemd eller openrc, bara det valet är viktigt för många och det kan du inte göra på andra distar så enkelt det tar bort en del av valfriheten som linux skall ge en tycker ajg, idag vet jag varenda steg från att man trycker på start knappen till att man kommer in shell och tills man har ett GUI installerat. Du blir ingen power user genom andra distar är min erfarenhet, vill du verkligen gå in i det så seriöst som du verkligen gör som jag själv gjorde så prova, vad har du att förlora? Det är extremt lärorikt. Allt från att förstå varför man skall ha grupper i systemet till hjur viktig resolv.conf är till att sätta upp wpa_supplicant utan att googla. Massa saker som är så enkelt idag som många inte har koll på tack vare att dom inte behöver.

Jag laddade ner popos och skall prova tänkte jag då jag inte provat det på länge.

Jag har också varit en mindre vetande person inom denna öppna världen som inte var så insatt och allting var nytt och så, sen lyckades jag och det blev så stort på den tiden så jag fortsatte jag vilket många sa åt mig att jag inte kommer atrt göra utan att kommer ge upp óm en vecka men idag sitter man likt förbannat och kompilerar från källkod.

Startar du plasma-desktop med kubuntu vs gentoo, så kommer du le när du statar det. Så extremt stor skillnad är det och anpassat eftrer ditt system.

Alla andra distar är som personen ovan skriver, exakt så är det. Du kan också göra en egen livecd på den installationen du har just nu och sedan släppa den med verktygen du tycker om och sedan är det upp till andra att välja ifall om man tycker du har en bra setup eller inte, tycker man om den då kör man på samma.

Men jag skall prova, för jag letar altenativ till ett system för att ha some rescuecd och den verkar ha en del bra program så jag kan inte uttala mig ÄNNU men i regel gillar jag inte systemd överhuvudtaget men jag är villig att prova för att se vad andra med bra värderingar testar.

Jag tror att när man hittar rätt så stannar man där, den som hoppar runt och provar olika är fortfarande inte helt nöjd med vad den provat och letar fortfarnade efter något mer som passar. För mig var det så i alla fall.

Jag tror inte det är en slump att Google valt portage i ChromeOS te.x. Varför skall man börja med det som är sämst först? Det gjorde jag med som sagt men idag skulle jag inte göra samma sak om någon frågade mig om råd, då hade jag sagt lär dig rätt från början för annars kommer du vara väldigt handikapad i framtida system då saker som "sudo nano" inte är möjligt på dom flesta setups, te.x android kommer du in i och försöker saker som du gör på dessa distar, så kommer de tinte fungera.

Samma med systemd. Jag tror inte att nya saker bara är något bra, openrc fungerar och fungerade.

Vad kan man om linux egentlgien genom att installera allting automatiskt? Många vet inte ens hur man installerar grub och skapar en korrekt grub.cfg fil, många lär sig hantera en brandvägg med ufw istället för iptables eller xtables, det är felaktigt. Kommer du in i ett rent system så så kommer du omedelbart fastna genom att försöka använda saker som inte existerar.

Att starta X bara, en sån sak vet många inte hur man gör med .xinitrc. Det är ju så mycket linux det bara går att bli om man försöker själv, annars lär man sig inte LINUX utan man lär sig hantera ett program, i ett språk man många gånger inte ens är säker på vad det är.

Är du öppen för förslag och verkligen så noga som jag uppfattar dig, så prova Gentoo. Du lär dig vad LICENSER är för något och du lär dig hur du kan välja bort vissa program som är under vissa licenser, bara en sån sak även om dom flesta använder * som är acceptera alla så är kunskapen extremt värdefull och du kommer INTE ångra dig, det kan jag nästa grantera.

// wuseman

Google är helt bakvända när det kommer till precis allt. Tack för tipset gällande Gentoo! Kan vara ett OS att sätta sig in i när man har tid över, vilket jag inte har just nu, och då är Pop toppen. Läser din kommentar lite mer noggrant imorgon!
Senast redigerad av Kackotopi 2022-09-04 kl. 22:36. Anledning: *noggrant
Citera
2022-09-04, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
Google är helt bakvända när det kommer till precis allt. Tack för tipset gällande Gentoo! Kan vara ett OS att sätta sig in i när man har tid över, vilket jag inte har just nu, och då är Pop toppen. Läser din kommentar lite mer noggrant imorgon!

Ja, men att säga att dom inte är duktiga utvecklare skulle vara felaktigt därför jag tog upp det för att jag tror dom väljer efter kvalitet, sen kan jag tycka samma som dig om deras sätt att hantera saker och ting och att saker inte är helt öppen källkod går ju inte ihop med fri programvara, men så menade jag ang det.

Tid är verkligen något som behövs och utan det är det inget att påbörja då det är det viktigaste atet det finns skall jag säga bara men det vet du ju redan ser jag, jag skall prova pop under kvällen även slack då jag har tid övers, tack själv för tipset.

Edit: Ahhhh, jag trodde det var Puppy från 2003 som var pop_os då dom har en version för just distarna som du nämner så jag misstog dom på namn. Detta blev ointressant nu blev jag nästan lurad. Prova nedan, nu använde jag exak denna från deras hemsida vilket jag antar är standard: pop-os_22.04_amd64_intel_13.iso

Kod:
awk 'NR==1{print $18,$21}' /var/log/kernel.log

// wuseman
Senast redigerad av wuseman 2022-09-04 kl. 23:14.
Citera
2022-09-04, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyfish
popOS funkar helt ok.
Både frugan och ungarna kör det utan problem och gillar det. Jag kör det på en laptop också men med lite problem såsom att ibland så fuckar den upp sig själv vid uppdateringar om man har luks påslaget. Vilket suger.

Annars är det ett helt OK svärmors-distro.

Hur fuckar det upp luks vid uppdateringar?

Det har krashat 2 gånger med updates sedan jag startade det men jag provar bara livecdn jag tänkte det var pga av det, dock har jag inte luks nu men program krashar om man direkt startar något när man kommer in i pop-os, det går fint genom att prova starta det igen men shit vad störande om det är så alltid.

Du kanske hittat en bugg skapa en issue, så kan det lösa sig så slipper du det problemet om dom fixar det.

Men jag instämmer, det är lite halvbuggigt speciellt med uppdateringarna med PopOS, det är min summering av detta OS efter att ha provat det. Direkt man kommer in i systemet så dyker en krash ruta upp och den söker automatiskt uppdateringar UTAN att man vill det så det första man möts av är att det krashar för updates och sedan "system updates are available to install"

Sedan tycker jag även att den borde känna av ifall om man har swipe på datorn av sig själv, vet inte varför eggtouch är laddat som default då jag inte har en sådan: https://github.com/JoseExposito/touchegg

MItt Slutbetyg är att denna disten är bland den sämsta jag provat på länge KANSKE ärligt talat någonsin och intrycket är inte bra med krashar direkt, den får därför ett personligt betyg av mig efter 1 timmas provande:

1 av 5 stjärnor.

// wuseman
Senast redigerad av wuseman 2022-09-05 kl. 00:03.
Citera
2022-09-05, 08:28
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Strul med drivrutiner, varje gång jag har installerat Ubuntu så har den betett sig som en parasit som äter på processorn. I alla fall med de senaste versionerna.

Aha, bara senaste LTS då? Den har vart lite "ostadig".

Citat:
Svärmors-distro för mig är elementary OS. Men, visst Pop är perfekt för nya användare också som vill ha det enkelt för sig. Vad kör du om man får fråga?

Kör Debian på servrar, och lite olika på klienter - Fedora, Debian och en som inte är Linux - Tribblix.
Citera
2022-09-05, 08:30
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Hur fuckar det upp luks vid uppdateringar?

Det har krashat 2 gånger med updates sedan jag startade det men jag provar bara livecdn jag tänkte det var pga av det, dock har jag inte luks nu men program krashar om man direkt startar något när man kommer in i pop-os, det går fint genom att prova starta det igen men shit vad störande om det är så alltid.

Du kanske hittat en bugg skapa en issue, så kan det lösa sig så slipper du det problemet om dom fixar det.

Men jag instämmer, det är lite halvbuggigt speciellt med uppdateringarna med PopOS, det är min summering av detta OS efter att ha provat det. Direkt man kommer in i systemet så dyker en krash ruta upp och den söker automatiskt uppdateringar UTAN att man vill det så det första man möts av är att det krashar för updates och sedan "system updates are available to install"

Sedan tycker jag även att den borde känna av ifall om man har swipe på datorn av sig själv, vet inte varför eggtouch är laddat som default då jag inte har en sådan: https://github.com/JoseExposito/touchegg

MItt Slutbetyg är att denna disten är bland den sämsta jag provat på länge KANSKE ärligt talat någonsin och intrycket är inte bra med krashar direkt, den får därför ett personligt betyg av mig efter 1 timmas provande:

1 av 5 stjärnor.

// wuseman

Ah jag ger det nog 4/5 stjärnor - för att när det är stabilt så är det stabilt, allafall för mig och de i min närhet som kör det. Jag är inte så beroende utav gränssnitt så jag kanske klarar mig ifrån de flesta UI buggar
Citera
2022-09-06, 03:40
Bannlyst
Vad är det för fel på debian?
Citera
2022-09-09, 13:40
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller

Absolut ingenting.
Citera
2022-09-12, 18:19
Medlem
rattata22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Knappast optimalt för gaming. Ubuntu är ju den dist som riktas mot när det gäller gaming, och Pop har ju bara gjort det lite enklare med drivrutiner osv.
Citera
2022-10-14, 15:03
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattata22
Knappast optimalt för gaming. Ubuntu är ju den dist som riktas mot när det gäller gaming, och Pop har ju bara gjort det lite enklare med drivrutiner osv.

Exakt! Annars är nog Debian ett säkert kort om man vill ha stabilitet. Det slutade med att jag hoppade från Pop till Garuda Linux (KDE Dr460nized), "KDE Dragonized Gaming Edition" dvs. Jag har i alla fall inget ont att säga om Pop.
Senast redigerad av Kackotopi 2022-10-14 kl. 15:20. Anledning: Fetmarkering.
Citera
2024-12-22, 17:45
Medlem
withnonam3s avatar
Vad är det för status på det här OS:et idag? Jag får rekommendationer att prova det.
Citera
2025-01-07, 23:39
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnonam3
Vad är det för status på det här OS:et idag? Jag får rekommendationer att prova det.

Det senaste som jag hört är att många är hypade över deras kommande rust-baserade "COSMIC"-skrivbordsmiljö: https://system76.com/cosmic/ som för tillfället (när jag skriver detta) är i alfa 4 staget.

Citat:
The stars are growing brighter as we reach further into the cosmos. We are now a few months away from first release. Try COSMIC for yourself. It's an alpha and we're still moving fast meaning there are bugs and new ones are sometimes introduced. Nonetheless, stability is high and the views are incredible.

Mer än så kan jag inte säga om Pop!_OS då jag inte har använt/testat denna distro på tre år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in