2022-09-05, 17:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Polisen kan ju inte trott att Palme blev skjuten från 23:00 omöjligt ...

Nej, men det är tider som framgår i media. Tider som tyder på att man vill ha hans stämplingstid.
Citera
2022-09-05, 17:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag tror att hela blir ologiskt..

Om Engström är ett vittne så vet han ju att taxin har larmat och polisen anlänt redan några minuter efter skotten...Detta vet ju Engström...

Så att han är så angelägen att få ut sin stämplingstid är för sin egen del...

Om du väljer att tro på Engströms berättelse så är det okej...

Det är eg där skon klämmer att du tror på Engströms berättelse och jag gör det inte...

Därav har jag honom som misstänkt och du har honom som oskyldig...

Inte svårare än så...

Ja det kanske han vet. Men han vet inte att man utifrån det samtalet ska kunna få ut en tid. Han kan ju inte heller veta hur nära inpå mordet som samtalet skedde.

Där skon klämmer på mig är när SE anklagas för att ljuga om att media och polis bett honom om tiden. För det är helt taget ur luften. Han säger inte dessa ord... Att han som vittne vill ha tiden är helt logiskt. Media ville ha tiden, det är lätt att se när man kollar på rapporteringen.
Citera
2022-09-05, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja det kanske han vet. Men han vet inte att man utifrån det samtalet ska kunna få ut en tid. Han kan ju inte heller veta hur nära inpå mordet som samtalet skedde.

Där skon klämmer på mig är när SE anklagas för att ljuga om att media och polis bett honom om tiden. För det är helt taget ur luften. Han säger inte dessa ord... Att han som vittne vill ha tiden är helt logiskt. Media ville ha tiden, det är lätt att se när man kollar på rapporteringen.

Du ser inte att det är Engström som själv jagar media och inte tvärtom...

Han kanske säger till Media :

Vet ni vad jag kan kolla en utstämplingstid till er om ni vill ?

Media svarar : Ja gärna..

Så har Engström troligen fått det till att Media jagar honom om hans utstämplingstid..
Senast redigerad av Problem2020 2022-09-05 kl. 17:56.
Citera
2022-09-05, 18:01
Medlem
Citat:

Sen är det såhär enkelt...

Såklart media vill rapportera om ett vittne och tider på ett sådant mord...

Men om Engström är GM men vill spela ett vittne så förändrar ju inte det bilden av det logiska utan man måste se vad Engström själv får ut...

Så även om Engström är skyldig eller oskyldig så vill Media skriva om ett mord och få vittnesuppgifter...

Men om man aldrig ser det från andra sidan och funderar att Engström är GM men agerar som ett vittne så tror man ju bara på hans berättelse...

Detta gäller inte bara hans utstämplingstid utan hela hans berättelse från start till mål...
Citera
2022-09-05, 18:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Källan är den första dokumenterade kontakten med polisen. Den är ca 1 timme efter att han har samtalat med RB. Allt utöver det är ju rena spekulationer från ditt håll.

Jo, han säger uttryckligen till RB att polisen och media vill ha utstämplingstiden. Läs förhöret med RB.
Att du misstror RBs ord får ligga på dig.

Jo, men han ljuger (förlåt, säger fel som du brukar säga....) ju
Det är tvärtom enligt RB.
Den officiella utstämplingstiden är 23:20. Och enligt RB gick stämplingsuret 1 min för snabbt. Så alltså var stämplingstiden 23:19. Inte 23:20 som SE påstår till polisen. RB säger enligt honom själv uttryckligen 23:19 till SE. Inte 23:20. Igen - läs förhöret med RB.

SE säger uttryckligen i tingsrätten (och jag citerar ”Det här har jag kollat bara för några dagar sedan” när han påstår att utstämplingstiden är 23:21 plötsligt. Alltså 2 lögner i en smäll. Eller med vem har han kontrollerat detta fantasiklockslag med menar du?

Mmm...men det ligger precis lika fint hos SE som GM som vill ligga steget före och kontrollera informationsflödet mellan Skandia och polisen.

Vänligen skippa sådant trams om du skriver till mig.
Det förpestar tråden och lägger samtalet på en nivå som jag absolut inte är intresserad av.
Problemet är att du utgår från att SE omedelbart får prata med förhörande polis. Problemet är att du trots att det var bevisat svårt komma fram menar att SE kom fram direkt. Problemet är att han inte säger att polisen bett honom om tiden.

Ja RB säger att SE sagt polis och media vill ha tiden. Han säger alltså inte att de bett honom om tiden. Förstår du inte skillnaden?

Bara för att det är tvärt om mot RB så är det inte bevisligen en lögn. För RB kan minnas fel, kan kan ha vänt på det, med tanke på att det gått månader och våra hjärnor har svårt att flytta klockan. Faktum är att PH som skriver av en källa menar att den loggade okorrigerade tiden var 23:19 precis som SE, när RB menar den var 23:20. Varför är RB den som måste ha rätt av RB och PH?

Varför skulle GM vara så dum i huvudet att han ljuger om en verifierbar fakta?

Du hävdar att han i tingsrätten kontrollerat med RB, vilket ju är en total gissning. Han säger att han kontrollerat det. Det fanns inte då, och finns inte nu, en fastslagen tid att kolla upp i någon officiell källa. Således behöver SE alltså ha kollat det i källor han själv skrivit ner. Och det är rimligt att vittnet SE börjat skriva ner saker först när han inser han börjar glömma detaljer.

Är det trams att ni i SEkten konstant kommer med falska påståenden om "bevisad lögn"? Du hävdade i denna konversation att en sak bevisligen var lögn, men jag har visat klart och tydligt att det inte på något sätt bevisligen är en lögn.

Gör oss alla en tjänst - skriv inte "bevisad lögn" när det inte är en bevisad lögn.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-09-05 kl. 18:20.
Citera
2022-09-05, 18:12
Medlem
csvenss avatar
[quote=enough-is-enough|81515639]Fast du har fortfarande inte visat vad det är som stämmer så bra in på AB? Lista det LP säger som passar in på AB. En jacka som inte är en midjejacka och inte går hela vägen till knäna stämmer dåligt in på AB. Så det är svagt som enda argument.[/QUOTE

Sen dag ett cirkulerar det två signalement, mörkblå täckjacka eller något knälångt mörkt rockliknande. Är det två inblandade på plats möjligen? Borgnäs tror det, men inte jag.

Runt 15 av 19 mordplatsvittnen (kommer inte ihåg exakt) nämner rocken i fråga. Jag tycker inte signalement på den mörkblå täckjackan stämmer in på de som bevittnat rock. Den går en bit nedanför midjan, men är inte lång. Rent logiskt frågar man sig då, om man tror som jag, vad kan hon då ha sett på mordplatsen ? Svar ABs jacka.

Du tycker att mörkblå täckjacka är rätt signalement och kopplar ihop LPs jacka med det NF säger. En person som vi inte ens vet om han sett mördaren. Det blir bra för din teori, för då får du ytterligare längd på den mörkblå täckjackan, till mitten på låren. Då går det att säga att de 15 som sagt knälång rock, bara misstagit sig lite, mitten på låret stämmer nog (från en man som vi inte ens vet är mördaren). Sen öser man på med MP också för att ytterligare styrka. Tyvärr kvarstår divergensen mellan det LP lämnar och de knälånga rockarna, problemet sen dag 1 i utredningen. Det är inte svårt att förstå.
Citera
2022-09-05, 18:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Du ser inte att det är Engström som själv jagar media och inte tvärtom...

Han kanske säger till Media :

Vet ni vad jag kan kolla en utstämplingstid till er om ni vill ?

Media svarar : Ja gärna..

Så har Engström troligen fått det till att Media jagar honom om hans utstämplingstid..

Han säger inte att de jagar honom om utstämplingstiden... Han säger de vill ha utstämplingstiden, inte att de bett honom om den, inte att han lovat ge den. Precis som jag utgår från att polisen vill ha upplysningar när det sker ett brott i min närhet.

Det är ganska troligt att den norska tidningen faktiskt jagade ikapp SE för en intervju efter att de fått hans namn från sin svenska samarbetspartner som också intervjuade SE.
Citera
2022-09-05, 18:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Sen är det såhär enkelt...

Såklart media vill rapportera om ett vittne och tider på ett sådant mord...

Men om Engström är GM men vill spela ett vittne så förändrar ju inte det bilden av det logiska utan man måste se vad Engström själv får ut...

Så även om Engström är skyldig eller oskyldig så vill Media skriva om ett mord och få vittnesuppgifter...

Men om man aldrig ser det från andra sidan och funderar att Engström är GM men agerar som ett vittne så tror man ju bara på hans berättelse...

Detta gäller inte bara hans utstämplingstid utan hela hans berättelse från start till mål...

Tror du inte att jag har funderat på om SE är GM som spelar vittne? Har jag inte spekulerat så i helgen? Var jag inte en försvarare av teorin att SE var GM i denna tråd långt innan pressträffen, långt innan teorin spårade ur?
Citera
2022-09-05, 18:29
Medlem
Citat:
Tror du inte att jag har funderat på om SE är GM som spelar vittne? Har jag inte spekulerat så i helgen? Var jag inte en försvarare av teorin att SE var GM i denna tråd långt innan pressträffen, långt innan teorin spårade ur?

Men låt då spekulera helt öppet om hela hans berättelse...

Lägg inga gamla värderingar ...

Hans utstämplingstid som flyttas lite bakåt...

Hans väg från Skandia till brottsplatsen.

Hans klocktittandet vid skotten.

Hans prat med Lisbeth..

När han hjälper till med Livräddningen

Hans språngmarsch in i gränden efter polisen..

Överhöringen samt nekades till lämna vittnesmål..

Jag fattar att allt går att förklara...

Men varför ska allt förklaras ?

Jo för att allt känns lite konstigt och inget känns helt 100%...

Hela hans berättelse luktar GM som vill spela vittne och försöker läsa på och liksom vara med fast ändå inte...

Hans språngmarsch är troligen för att helt enkelt inte "vistas" för mkt på brottsplatsen...
Citera
2022-09-05, 18:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Fast du har fortfarande inte visat vad det är som stämmer så bra in på AB? Lista det LP säger som passar in på AB. En jacka som inte är en midjejacka och inte går hela vägen till knäna stämmer dåligt in på AB. Så det är svagt som enda argument.[/QUOTE

Sen dag ett cirkulerar det två signalement, mörkblå täckjacka eller något knälångt mörkt rockliknande. Är det två inblandade på plats möjligen? Borgnäs tror det, men inte jag.

Runt 15 av 19 mordplatsvittnen (kommer inte ihåg exakt) nämner rocken i fråga. Jag tycker inte signalement på den mörkblå täckjackan stämmer in på de som bevittnat rock. Den går en bit nedanför midjan, men är inte lång. Rent logiskt frågar man sig då, om man tror som jag, vad kan hon då ha sett på mordplatsen ? Svar ABs jacka.

Du tycker att mörkblå täckjacka är rätt signalement och kopplar ihop LPs jacka med det NF säger. En person som vi inte ens vet om han sett mördaren. Det blir bra för din teori, för då får du ytterligare längd på den mörkblå täckjackan, till mitten på låren. Då går det att säga att de 15 som sagt knälång rock, bara misstagit sig lite, mitten på låret stämmer nog (från en man som vi inte ens vet är mördaren). Sen öser man på med MP också för att ytterligare styrka. Tyvärr kvarstår divergensen mellan det LP lämnar och de knälånga rockarna, problemet sen dag 1 i utredningen. Det är inte svårt att förstå.

Finns många rockar som slutar ungefär mitt på låret, jag skulle hävda att det är det vanligaste.

Och du tycker att YN som vi inte sett mördaren är det viktigaste vittnet av alla... NF:s observation är närmare i tid och rumän YN:s. Många i SEkten säger att Tensonmannen är GM.

Ytterligare längd? Jag behöver ingen ytterligare längd i LP:s vittnesmål. För hon säger att jackan slutar mellan knä och en bit nedanför midjan. Där man ju kan tillägga att AB har en jacka som slutar vid midjan.

Det är du som tjatar om NF, inte jag. LP säger blå jacka, LJ säger blå jacka. De två personer som var närmast mördaren. Visst, ser är väl hugget och stucket om LJ eller AB var närmare mördaren. Men vi har ju förhöret med Löhr där hon menar AB sagt att mördaren hade blå jacka. Om vi ser dessa tre som centrala, de har varit nära och de har förmodligen kunnat se mördaren, då är de är det ju tyngd åt blå jacka.

Och de som säkert såg mördaren och sa rock hade allihop motljus från Dekorima och var längre ifrån.

Och de mordplatsvittnen som pratar om mörk jacka istället för blå då?

Du kan fortfarande inte lista vad det är i LP:s beskrivning som stämmer på AB.... Men det är lugnt, för jag såg att du skrev till en annan att det var längden på jackan och tjockleken... Längden har du fel om, AB har midjelång jacka, det säger inte LP. Och tjockleken vet jag inte hur du bedömer. En öppen blå lång vinterjacka fladdrar i vinden på ett sätt som måste vara otroligt likt hur en vinterrock fladdrar.

Det stämmer dåligt överens mellan AB och LO's observation. Tunt.
Citera
2022-09-05, 18:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Finns det något som antyder att AB inte sprang direkt det small? Personligen tror jag ju AB försvann direkt, iom att ingen verkar ha noterat hans färd mot porten.

Vit överläpp?

Vadå ingen verkar ha noterat?

LL eller hans passagerare såg väl att AB sprang in i portsprånget?
Citera
2022-09-05, 18:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Men låt då spekulera helt öppet om hela hans berättelse...

Lägg inga gamla värderingar ...

Hans utstämplingstid som flyttas lite bakåt...

Hans väg från Skandia till brottsplatsen.

Hans klocktittandet vid skotten.

Hans prat med Lisbeth..

När han hjälper till med Livräddningen

Hans språngmarsch in i gränden efter polisen..

Överhöringen samt nekades till lämna vittnesmål..

Jag fattar att allt går att förklara...

Men varför ska allt förklaras ?

Jo för att allt känns lite konstigt och inget känns helt 100%...

Hela hans berättelse luktar GM som vill spela vittne och försöker läsa på och liksom vara med fast ändå inte...

Hans språngmarsch är troligen för att helt enkelt inte "vistas" för mkt på brottsplatsen...

Jag tycker det helt klart luktar sent vittne som vill vara viktig.

Och då kan man sen börja fundera på om SE:s personlighet passar bäst in på en mördare eller någon som söker uppmärksamhet. Jag amser ju solklart det senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in