2022-09-05, 15:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Om vi bortser från allt utom jackan, så stämmer den onekligen bra in med beskrivningen på den som AB hade tycker jag. Vad tycker du? Inte beskriver hon något rockliknande som gick till knähöjd i alla fall som ju finns ute bland vittnen.

Teorin som lanseras är att LP vid skotten inte fattar vad som hänt, vilket är helt rimligt. Hon vänder sig åt vänster och får då först syn på AB som inte hunnit in porten. Finns ju ingenting som styrker att hon ser rätt person direkt. Hon har ju uppfattat det som smällare. Sen kanske hon fibblar med OP och ser mördaren springa iväg, eller om hon såg mördaren först och sen ägnade sig åt OP. Det som blev kvar i minnet av en jacka var det hon såg av AB. Tror väl att det var typ så Melander förklarade det i tv. Finns fler också som tänker i den teorin. Jag delar den.

Finns det något som antyder att AB inte sprang direkt det small? Personligen tror jag ju AB försvann direkt, iom att ingen verkar ha noterat hans färd mot porten.

Vit överläpp?
Citera
2022-09-05, 15:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, jag är övertygad om att hon såg båda. LP uppfattade två smällare som inte kom från nära håll, dvs hon kunde inte lokalisera var dom kom ifrån. AB sa att han inte fattade vad som hänt förrän han såg OP hamnat i framstupa efter skotten och han såg efter det att mannen tog två steg och försvann ur blickfånget. Vidare såg han att LP böjde sig ner bredvid OP. Efter det hoppade han instinktivt in i porten.

Om NF sett mördaren och om har helt rätt och inte ljusförhållandet ställt till med något, gick det två stycken med väldigt lika jacka några meter efter varandra strax innan skotten. Ingen hade något rockliknande som var knälångt.

JA vara säker på att mördaren hade en knälång ytterrock som fladdrade mycket, bl a YN och AD säger något likande. Enskilt så trumfar deras vittnesmål ut det från NF, läggar man ihop dom krossar dom det NF säger i mitt tycke.

Jag förstår dig inte riktigt. Du anser att LP beskriver en kort jacka. Hur bra stämmer det egentligen överens med NF som ser en lång jacka - Tensonjacka. Han beskriver den till låtens mitt. Det är ganska stor skillnad på AB:s väl vadderade jacka som slutar i midjehöjd och en lång jacka som slutar mitt på låret.
Citera
2022-09-05, 16:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nej, du åtgår ifrån att Grandmannen är mördaren och hänvisar till två vittnesuppgifter som du tycker stämmer med honom och som vi inte ens vet att dom sett mördaren. Det är inte fakta, det är spekulationer. Tycker du att det är en bra argumentering att hänvisa till dom?

Läs mina sista inlägg och förhören (framförallt de tidigaste), ett par varv till. Läs vad Hovrätten säger. Googla vad vittnesmålsexperter säger om LPs uppgifter, sen kan du snacka.

Varför svarar du inte på vad inlägget handlade om? Istället hävdar du om att han tjatar om Grand. Ingen av alla de vittnen hade räknade upp var vid Grand, Mårten var vid möbelaffären. NF var nära mordplatsen. Och du får gärna tycka att NF inte ser mördaren, men många i SEkten tar ju Tensonmannen som tecken på att SE förföljer Palme.

Är det inte dubbelmoral att va säker på att YN ser GM?

De andra mordplatsvittnena som 9kilometer hänvisar till då?
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-09-05 kl. 16:07.
Citera
2022-09-05, 16:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Vi kommer inte längre i denna diskussion, vi kan inte övertyga varandra. Kanske är sanningen så enkel som någon debattör sa alldeles nyss, att det var ett plagg som några skulle kalla rock till knähöjd, medans andra skulle kalla det lång jacka till knähöjd? Vi vet inget mer än att uppgifterna spretar.

Fast du har fortfarande inte visat vad det är som stämmer så bra in på AB? Lista det LP säger som passar in på AB. En jacka som inte är en midjejacka och inte går hela vägen till knäna stämmer dåligt in på AB. Så det är svagt som enda argument.
Citera
2022-09-05, 16:19
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men den tiden är väl ändå bättre än tiden för stämpeluret...

Du har ju sagt att stämpeln ligger långt inne i byggnaden och det finns ett samtal mellan Engström och väktaren ...

Så titten på klockan att han ska med tåget 23:35 och ser att klockan är några minuter innan halv är fan lika bra då...

Du menar alltså att Engström ville hjälpa polisen att få fram en exakt tid genom att be RB kolla hans stämpelklocka ?

Du förstod inte vad jag skrev. Som många andra som ska passa kollektivtrafiken så kollar jag på klockan då och då under promenaden utan att lägga tiden på minnet. Man kan alltså kolla klockan utan att memorera den. Jag skulle säga att man i stort sett aldrig lägger klockan på minnet när man kollat på den

När du kollade på klockan sista gången innan du åt middag igår, vad var klockan då? Vill ha exakt minut.

Ja, eftersom det angav så varierande tid i media på morgonen.
Citera
2022-09-05, 16:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Att NF beskriver ingående, behöver ingalunda betyda att det stämmer, han kan ha fått en falsk minnesbild efter att hört skotten och sett AB. Enligt NF själv så beskrev han en annan person än vad AD gjorde, han sa ju att det var AB, så redan där blir det tokigt. Det går inte säkert att säga att det är mördaren han sett. Har han däremot gjort det, skulle det mest plausibla vara att personen hade ett knälångt rockliknande plagg, det håller jag med dig om. Kan det vara något mörkblått, inte omöjligt, troligare än orange färg i alla fall.

Däremot tycker jag inte att man kan använda färgen och plagget som en kedja som hör ihop med vad LP sagt i sitt första förhör, där mannen var iklädd en blå, något litet bullig täckjacka som gick en bit nedanför midjan. I övrigt lade inte fru Palme märke till några detaljer, vare sig i utseende eller klädsel. Man säger inte en bit nedanför midjan om ett plagg som går till knähöjd, för det är ett rejält långt plagg. I sitt tredje förhör förtydligar hon och säger att det inte är midjelångt, inte heller väldig långt. Den mörkblå täckjackan hon beskriver stämmer inte in på mördarens plagg helt enkelt om vi tittar brett.

Självklart ägde SE ett mörkblått plagg som väktaren sa. Det sa ju hans fru och han själv i Skydd och säkerhet också. Att SE kan vara mannen som NF såg är ju självklart som du verkar vara ute efter. Han har ju bevisligen varit i närhet, både tidsmässigt och fysiskt, det är fakta. Längre än så kommer man nog inte.

Hur falsk känns en minnesbild som har så bra detaljer. Just dessa tankar om livvakt men för gammal är en sån sak som man brukar säga styrker vittnesmål.

Men jackan på mördaren behöver inte gå till knäna. Det vi kan säga om LPs observation är att jackan slutar mellan knä och lite under midja. Stämmer det med AB:s midjelånga jacka?
Citera
2022-09-05, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du förstod inte vad jag skrev. Som många andra som ska passa kollektivtrafiken så kollar jag på klockan då och då under promenaden utan att lägga tiden på minnet. Man kan alltså kolla klockan utan att memorera den. Jag skulle säga att man i stort sett aldrig lägger klockan på minnet när man kollat på den

När du kollade på klockan sista gången innan du åt middag igår, vad var klockan då? Vill ha exakt minut.

Ja, eftersom det angav så varierande tid i media på morgonen.

Då förstod du inte vad jag menade...

Han kanske inte minns exakt vad det stod men kanske att han var right in time...

Right in time är en känsla om man måste börja små springa för att hinna eller man kan ta det lugnt..

Om tåget gick 23:30 som ett exempel

Så är right in time 23:22 -23:25

Om klockan varit 23:27 så hade Engström fått börja jogga..

Så därför när man kollar klockan i ett sådant läge är snarare för att se om han ff är "on time"

Den tiden menar jag är bättre än hans utstämplingstiden som inte säger så mkt...

Eller menar du att han ringer till RB för att ge polisen en mer exakt tid än vad dom redan har ???
Citera
2022-09-05, 17:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Då förstod du inte vad jag menade...

Han kanske inte minns exakt vad det stod men kanske att han var right in time...

Right in time är en känsla om man måste börja små springa för att hinna eller man kan ta det lugnt..

Om tåget gick 23:30 som ett exempel

Så är right in time 23:22 -23:25

Om klockan varit 23:27 så hade Engström fått börja jogga..

Så därför när man kollar klockan i ett sådant läge är snarare för att se om han ff är "on time"

Den tiden menar jag är bättre än hans utstämplingstiden som inte säger så mkt...

Eller menar du att han ringer till RB för att ge polisen en mer exakt tid än vad dom redan har ???

I media varierar tiden stort, från efter 23 till 23:30. Hans tid skulle definitivt snäva ner tidsramen mer än så.

Du menar att han ska kolla sin klocka 23:15, sen göra en klockcheck på Sveavägen, som han sedan ska tidsuppskatta och den är bättre än en stämpling som skedde kanske så sen som 20 sekunder innan mordet.
Citera
2022-09-05, 17:14
Medlem
Citat:
I media varierar tiden stort, från efter 23 till 23:30. Hans tid skulle definitivt snäva ner tidsramen mer än så.

Du menar att han ska kolla sin klocka 23:15, sen göra en klockcheck på Sveavägen, som han sedan ska tidsuppskatta och den är bättre än en stämpling som skedde kanske så sen som 20 sekunder innan mordet.

Som vittne har han ju faktiskt ingen koll på hur långt samtalet med väktarna ändå är...

Som GM så är ju såklart allt lögn..
Citera
2022-09-05, 17:16
Medlem
Citat:

Polisen kan ju inte trott att Palme blev skjuten från 23:00 omöjligt ...
Citera
2022-09-05, 17:27
Medlem
Citat:

Jag tror att hela blir ologiskt..

Om Engström är ett vittne så vet han ju att taxin har larmat och polisen anlänt redan några minuter efter skotten...Detta vet ju Engström...

Så att han är så angelägen att få ut sin stämplingstid är för sin egen del...

Om du väljer att tro på Engströms berättelse så är det okej...

Det är eg där skon klämmer att du tror på Engströms berättelse och jag gör det inte...

Därav har jag honom som misstänkt och du har honom som oskyldig...

Inte svårare än så...
Citera
2022-09-05, 17:28
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

4. Vad är källan att han ringde RB innan han ringde polisen? Han är förhörd efter att han ringde RB. SE sa ser var svårt komma fram till polisen, vi vet det var svårt komma fram till polisen. Du vet inte när han hade första kontakt med polisen. Du verkar inte förstå skillnaden.

Och han säger aldrig att polisen bett honom om tiden, som ni menar.

Källan är den första dokumenterade kontakten med polisen. Den är ca 1 timme efter att han har samtalat med RB. Allt utöver det är ju rena spekulationer från ditt håll.

Jo, han säger uttryckligen till RB att polisen och media vill ha utstämplingstiden. Läs förhöret med RB.
Att du misstror RBs ord får ligga på dig.

Citat:
6. Vet SE inte något om synkningen med i första omnämnandet? Här är från första förhör där han nämner tiden.
Vid senare kontroll med fröken Ur har det konstaterats att stämpeluret gick en (1) minut för sakta. Rätt tid skall således vara 23:20
Alltså uppger dessutom både SE och PH att den loggade okorrigerade tiden var 23:19.

Jo, men han ljuger (förlåt, säger fel som du brukar säga....) ju
Det är tvärtom enligt RB.
Den officiella utstämplingstiden är 23:20. Och enligt RB gick stämplingsuret 1 min för snabbt. Så alltså var stämplingstiden 23:19. Inte 23:20 som SE påstår till polisen. RB säger enligt honom själv uttryckligen 23:19 till SE. Inte 23:20. Igen - läs förhöret med RB.

Citat:
Att SE i tingsrätten säger han kontrollerat är en lögn - från dig. Eller jag förstår ju definitionen av lögn, så jag kan inte säga du ljuger, bara att du har fel. SE säger inte i tingsrätten att han kontrollerat tiden med RB.

SE säger uttryckligen i tingsrätten (och jag citerar ”Det här har jag kollat bara för några dagar sedan” när han påstår att utstämplingstiden är 23:21 plötsligt. Alltså 2 lögner i en smäll. Eller med vem har han kontrollerat detta fantasiklockslag med menar du?

Citat:
Och att SE själv vill ta saker med polisen ligger ju väldigt fint i rollen som det sena vittnet som törstar uppmärksamhet.

Mmm...men det ligger precis lika fint hos SE som GM som vill ligga steget före och kontrollera informationsflödet mellan Skandia och polisen.

Citat:
Nu i SEkten måste bli bättre på att förstå vad en lögn är.

Vänligen skippa sådant trams om du skriver till mig.
Det förpestar tråden och lägger samtalet på en nivå som jag absolut inte är intresserad av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in