2022-09-05, 13:05
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack för beskrivningen! Gick färden i Salholmsvägens förlängning vid en vändplats och återvändsgränd som innebar Salholmsvägens slut? Var återvändsgränden skyltad? Kan föraren av bilen ha misstagit färdvägen för farbar väg eller måste avsikten ha varit att få bilen bort från vändplatsen och ur vägen eller ur sikte eller dölja den? Eller hopp om plan o civiliserad parkering på skogsmark? Går det att avgöra?

Måste föraren ha rekat platsen till fots först i mörkret för att det öht ska vara aktuell manöver. Eller omvänt då, kört blint i panik eller from förhoppning...?

Bör inte föraren ha fått en rejäl törn av smällen om denne satt i? Som avsatt spår?
Kan bilen ha knuffats/ manövrerats ner i skrevan utan ngn på förarplats? Går det att avgöra med vilka krafter fordonet träffat botten där?

Är det öht realistisk att tro att bilen kunde gå att backa upp igen?

https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/norrman-sparlost-forsvunnen-sags-senast-pa-musko
I detta videoinslag finns bilder från polisens fup på Terjes bil. Att den bilen inte skulle kunna gå att flytta utan bärgning borde vem som helst inse
Citera
2022-09-05, 13:26
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Enligt polisen har det inte förekommit några transaktioner efter han åkte iväg. Annat än småköp o tankningar osv. Jag gissar dom gjort en grundlig koll på hans bankhistorik

Japp. Verkar som det. Tack för svaret! Där sprack den teorin jag hade. 😂
Citera
2022-09-05, 13:47
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Helt klar i huvet verkar han inte ha varit. Flera i tråden misstänker droger.
Hade han blivit tipsad på att på Muskö kunde han få tag på mer namnam?
Det måste ha varit mödan värt för honom om han trotsar sin tunnelfobi i Sveriges
kanske längsta tunnel.

Min teori har varit att han har köpt sig en ny identitet och flyktväg till annat land genom nått kriminellt nätverk i Sverige. Adressen på Muskö har varit mötesplatsen för avresan. Han har lidit av en mildare psykos och förföljelsemani. Alla dessa irrationella handlingar ute vid Muskö är ett tecken på att nått inte har stått rätt till mentalt. Men han lyckades ändå ta sig till adressen och har nu en helt ny identitet nånstans. En jävligt långsökt teori, jag vet.

Det största förbehållet jag har mot min teori är att en ny identitet kostar bra mycket mer än 17 000, och hans bankkonto verkar vara orört annat än mindre vardagliga utgifter.
Citera
2022-09-05, 14:41
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/norrman-sparlost-forsvunnen-sags-senast-pa-musko
I detta videoinslag finns bilder från polisens fup på Terjes bil. Att den bilen inte skulle kunna gå att flytta utan bärgning borde vem som helst inse

En informativ och bra länk du la där. Nej, den uppfattningen delar jag. På en bild tycker jag att man tydligt ser att bilens kaross på höger sida mellan hjulen vilar mot berg. Då sitter man där hur många träd man än fäller. Men det måste nära nog varit kolsvart där uppe så det såg inte Terje tydligt.

Kan man se det så här: i o m att han fått kontakt med lokalbefolkningen så kan iden ha föreslagits att bogserlinor och annan bil skulle hämtas för att bogsera baklänges upp från skrevan? Först skulle gryningen inväntas för att få litet sömn. Antingen mördades TJ direkt på kvällen eller också gjordes det på morgonkulan.

Terje var oavsiktlig en fridstörare bland folk vars boplatser var tydligt valda för lugn och ro. Dom var måttligt roade av hans olika tilltag. Ett fimpande av Terje var i allas intresse. Och uppe på berget fanns ingen polis. Byrådet var enigt.
Citera
2022-09-05, 15:25
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Planer på övernattning i bilen vet jag inte. Det var 14 grader kallt. Nej. Tallen talar till oss. Att den ligger nedsågad och sedan orörd vittnar om Terjes sorti från platsen relativt nära i tid från platsen för tallen.

Här får vi väga in att Terje hade god hand med virke och träprodukter eftersom han handlade med huggen ved. Att han inte ens sågade ner tallen i kortare bitar skvallrar om att han blivit avbruten. Så länge sågen rev sönder tystnaden märkte han inte att ljudet hade lockat åskådare till platsen men när sågen slutade skrika blev han varse saken.

Här lämnade Terje (som han trodde) tillfälligt platsen. Antingen lockad av vänlighet eller hotfullt bortförd. Han var annars van att behandla virke ooch tallen låg fortfarande hindrande i en tänkt färdväg. Det hade han åtgärdat men hann alltså inte i stunden.

Något tråkigt dråp eller mord kan ha drabbat honom. Men vad sägs om scenariet att hans publik i all välmening stuckit ett antal hundralappar i näven på vår vän och tipsat om bussen till Haninge station och vidare till Norge? Långsökt ja. Men ingen vet vad som hänt.

Det blir nog grant när GW börjar rådda i bråten. Det kan bara vara 6 misstänkta. Det bli Cirkus. GW kanske redan är på andra sidan tunneln. Kanske vill han klara upp detta före första snön.
Bra poäng att trädet blev liggande där det låg för att han kan ha blivit avbruten. Det verkar inte helt logiskt att fälla en tall i den riktningen, om avsikten var att försöka backa ut lättare (eller underlätta bärgning), om man inte sågar upp stammen. Å andra sidan tyder det inte på god orienteringsförmåga att öht hamna där.
Senast redigerad av pudellus 2022-09-05 kl. 15:29.
Citera
2022-09-05, 15:50
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Han och hans krets verkar inte varit avvisande till droger. Kan det vara så banalt som att han skulle göra nån sorts upphämtning/leverans av droger. Och sen gick nåt snett.
Citera
2022-09-05, 16:21
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Bra poäng att trädet blev liggande där det låg för att han kan ha blivit avbruten. Det verkar inte helt logiskt att fälla en tall i den riktningen, om avsikten var att försöka backa ut lättare (eller underlätta bärgning), om man inte sågar upp stammen. Å andra sidan tyder det inte på god orienteringsförmåga att öht hamna där.

Trädet blev liggande, motorsågen ute i terrängen, samma med regskylten, förardörren öppen.
Jo allt pekar ju på att någon fick bråttom därifrån.
Citera
2022-09-05, 17:45
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Måste man ta för givet från bilderna att trädet fälldes efter att bilen hamnat i skrevan? Kan det inte ha varit tvärtom?

Inte för att det skulle förklara mer. Mer än att fällningen av trädet för att få upp bilen känns väldigt långsökt. "Hur då?"
Citera
2022-09-05, 17:48
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Okej, men vi vet alltså inte om det har överförts någon större summa av de pengarna han hade på banken till någon extern mottagare?

Nej. Den insynen har vi inte. Det som jag nämnde är andrahandsuppgifter. I första hand från Helge som drack grogg med TJ kvällen före avfärd.
Citera
2022-09-05, 17:54
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Måste man ta för givet från bilderna att trädet fälldes efter att bilen hamnat i skrevan? Kan det inte ha varit tvärtom?

Inte för att det skulle förklara mer. Mer än att fällningen av trädet för att få upp bilen känns väldigt långsökt. "Hur då?"

Jo men vi måste betänka att TJ inte visste att hjälpen var som närmast (när nöden var som störst).
I det ögonblick han fällde tallen så trodde han fortfarande att han var utelämnad åt sej själv. Han tänkte
ungefär: "själv är bäste dräng". Mörkt och kallt och bekymmer staplade på hög.
Citera
2022-09-05, 18:14
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Jo men vi måste betänka att TJ inte visste att hjälpen var som närmast (när nöden var som störst).
I det ögonblick han fällde tallen så trodde han fortfarande att han var utelämnad åt sej själv. Han tänkte
ungefär: "själv är bäste dräng". Mörkt och kallt och bekymmer staplade på hög.

Och ändå var skäret snyggt och rakt. Visst hade han hållit på med ved, men att fälla stora träd i önskad riktning är en konst under bättre omständigheter än så, kallt och becksvart. Var han dessutom desperat och förvirrad och lite mörbultad efter att ha kört ner bilen i skrevan så... Nej jag tror trädet fälldes antingen innan eller också av nån annan. Som hade fördelen av rejäla strålkastare.
Citera
2022-09-05, 18:18
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Jag hoppas verkligen att polisen kollar upp skrotning av bilar av ortsanknutna under månaderna efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in