Citat:
Ursprungligen postat av
GreffueAnthonius
Han kanske ville att någon skulle kunna bekräfta i efterhand att han varit där? Som en försäkring mot att råka illa ut av dem han skulle träffa?
"Rör ni mig åker ni dit. Vakten på basen vet att jag är här."
Nu var det ingen som brydde sig om att höra med vakten förrän denne helt glömt adressen, men det hindrar ju inte att Terjes plan var god.
Mycket möjligt att han avsiktligt kört fel efter tunneln och talat med vakten.
Trist att vakten inte mindes hela händelsen och framförallt inte vilken väg Terje frågade efter.
Det borde ju inte komma så väldigt många bilar - eller norrmän - som frågar om en väg på Muskö en onsdag kväll i december under pandemin…..
Antagligen är det möjligt att från tunnelns övervakningskameror, som är i gång dygnet runt 24/7, också se åt vilket håll en bil tar av direkt efter tunnelmynningen. Då hade man sett att Terjes bil åkte mot militäranläggningens vakt och kunnat fråga vakten. Sannolikt finns det även övervakningskameror vid vaktkuren.
Tyvärr framstår det som polisen initialt varken reagerade tillräckligt på eller kopplade ihop Terjes försvinnande med den norsk-registrerade övergivna bilen på Muskö. Polisen verkar inte heller kontrollerat att bilen var norsk från början.
Därmed missade man möjligheten att prata med vakten medan denne mindes och att man missade övervakningskamerorna i tunneln som skulle visat att det var en norsk bil, kameror på buss 849 från Muskö, på Ösmo pendeln etc.
Jag återkommer till min käpphäst att polisen nuförtiden tyvärr ofta ”hemlighåller” uppgifter om en händelse och därmed missar vittnesmål från allmänhetsen. Som att polisen ”kan själv” initialt.
Först när väldigt långt tid, månader, förflutit och polisen kört fast brukar det komma förfrågan från polisen om eventuella vittnen. Men då minns folk inte längre. Som vakten.