2022-09-05, 10:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Fast när AZ kommer fram har ambulanspersonalen börjat att jobba, då OP har försetts med syrgas.

SE missade ju detta, och måste således ha gett sig av tidigare, om man får tro hans story.

Hur kan han och YN & AZ då ha undgått att mötas inne på Tunnelgatan?

En annan sak, blir inte klok på Skandiamannens olika versioner, men den här förekommer både 1986, i intervjun med FR, och i "Skydd & Säkerhet", 1992: I den första säger han att ambulansen inte hade kommit än, och intresset inte hade "skruvats upp".

Det var därför han blev avvisad av polismannen ...

I den andra håller AH fortfarande på med livräddning när SE återvänder från Tunnelgatan.

Hann SE således före AZ ner till platsen? Den senare såg ju ambulanspersonal som höll på med syrgas.

Så när SE är på mordplatsen så är han en kamera som ska se allt? Hur många vittnen nämner detta? Dubbel måttstock.

YN och AZ kommer ut, SE går in. Enkelt.
Citera
2022-09-05, 10:27
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasselimonar
och hatar palme.

Snaran dras åt ju mer man granskar bevisningen mot SE

Ok, återigen, kan du presentera ”bevisningen” i denna del så den kan granskas.
Citera
2022-09-05, 10:38
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det passar faktiskt bra med längden, om man ser till helheten av det hon säger.

Han var iklädd en blå, något lite "bullig" täckjacka som gick en bit nedanför midjan.

Han bär mörkblå jacka. Den är inte midjelång, inte heller väldigt lång.

Han var iklädd mörkblå/marinblå jacka som gick nedanför midjan, dock ej till knäna, och han hade mörka byxor.

Det hon säger i första citatet utesluter inte det hon säger i tredje citatet. När du läser dessa tre citat, kan det då alltså inte vara en person där jackan slutar mellan knä och media? Dvs längre än den AB ser. Om du är objektiv.

Sen säger hon att den är "lite bullig", det betyder egentligen väldigt lite, en jacka som jag menar GM hade med en tunn stoppning är lite bulligare än en rock. En tjock rock är lite bullig jämfört med en tunn rock. Eller du kanske menar att GM måste ha haft en tunn rock?

Två osäkra vittnen? Nyss betydde osäkra att man inte bestämt sett mördaren. Har inte LP sett mördaren?

När de som är närmast säger blå lång jacka så kan det ligga nåt i det. Det som flest säger är rätt??? Säg att NF, LP och LJ sagt att mördaren hade armbandsur men resterande vittnen sagt att han inte hade det. Då hade GM inte armbandsur?

Vi kommer inte längre i denna diskussion, vi kan inte övertyga varandra. Kanske är sanningen så enkel som någon debattör sa alldeles nyss, att det var ett plagg som några skulle kalla rock till knähöjd, medans andra skulle kalla det lång jacka till knähöjd? Vi vet inget mer än att uppgifterna spretar.
Citera
2022-09-05, 10:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
1. Det första förhöret är ju 12:20 1 a mars. Jag antar att man inte direkt kopplas till förhör om man ringer in spontant. Eller menar du att han steg upp - försökte få tag på polis - lyckades inte med detta och ringde istället SvD?! För att sedan ringa polisen igen?!

2. Korrekt. Om jag har förstått det rätt är SvD den första tidningen som vill tala med honom. Iaf de första som skriver något om honom.

3. Stämmer nog bra att norsk media fick nyss om honom via SvD. Känns osannolikt att han själv ringer utländsk media. Men vem vet med honom

4. Har du källa på att allt detta skedde i din påstådda ordning?! Han ringde nämligen Robert B på Skandia (gällande utstämplingstiden) innan han ringde polisen Enligt Robert pratade han med SE 11:30 - 11:40. Alltså närmare en timma innan SEs första kontakt med polisen. Observera att SE hade först jagat Roberts chef men misslyckades med detta. Han fick tillslut tag på Robert genom att ringa hans hemnummer Vi tar det igen...detta är INNAN han har pratat med någon polis. Vi säger det ännu en gång: Ingen jagar honom! Han jagar dem!

5. 12:20 1 mars pratar han med polisen ja.

6. SE får 23:19 som tid av Robert B. Har SE någonsin använt det klockslaget offentligt menar du? I så fall när? Vad jag har läst inleder han med 23:20 (han vet inget alls om hur stämpelklockan synkar med fröken ur i detta skede) för att sedan addera ytterligare 1 min i tingsrätten. Och då påstår han till och med att han har dubbelkollat denna tid med Robert B. Ytterligare en lögn.

Vi adderar en 7a här. SE återkopplade aldrig till polisen med exakt utstämplings tid i början av mars vilket de aldrig heller verkade riktigt sugna på att följa upp. Vi kan också addera att Robert B erbjöd sig att själv att ta kontakt med polisen för att ge utstämplingstiden, vilket inte SE ville.

1. Antingen eller, att han fick tag på polis till slut som skulle ringa upp för förhör. Eller att han ringer och ringer men får upptaget. Man sitter ju inte gärna och ringer flera timmar i sträck om det är konstant upptaget.

4. Vad är källan att han ringde RB innan han ringde polisen? Han är förhörd efter att han ringde RB. SE sa ser var svårt komma fram till polisen, vi vet det var svårt komma fram till polisen. Du vet inte när han hade första kontakt med polisen. Du verkar inte förstå skillnaden.

Och han säger aldrig att polisen bett honom om tiden, som ni menar.

6. Vet SE inte något om synkningen med i första omnämnandet? Här är från första förhör där han nämner tiden.
Vid senare kontroll med fröken Ur har det konstaterats att stämpeluret gick en (1) minut för sakta. Rätt tid skall således vara 23:20
Alltså uppger dessutom både SE och PH att den loggade okorrigerade tiden var 23:19.

Att SE i tingsrätten säger han kontrollerat är en lögn - från dig. Eller jag förstår ju definitionen av lögn, så jag kan inte säga du ljuger, bara att du har fel. SE säger inte i tingsrätten att han kontrollerat tiden med RB.

7. Jo SE berättar om tiden i förhör 10 mars. Varför skulle SE säga åt RB att lägga tid på att få tag i polisen, när SE själv ändå skulle prata med polisen. RB påpekade ju för SE att han egentligen inte hade tid, SE hade redan stört honom, varför störa mer?

Och att SE själv vill ta saker med polisen ligger ju väldigt fint i rollen som det sena vittnet som törstar uppmärksamhet.

Nu i SEkten måste bli bättre på att förstå vad en lögn är.
Citera
2022-09-05, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ok, återigen, kan du presentera ”bevisningen” i denna del så den kan granskas.

Har jag redan, han har befunnit sig på brottsplatsen med gärningsmannasignalement, ljuger och saknar alibi och hatar Palme, då är man troligtvis mördaren, finns ingen anledning att försöka tvinga in en annan GM när allt pekar på SE
Citera
2022-09-05, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ja, jag är övertygad om att hon såg båda. LP uppfattade två smällare som inte kom från nära håll, dvs hon kunde inte lokalisera var dom kom ifrån. AB sa att han inte fattade vad som hänt förrän han såg OP hamnat i framstupa efter skotten och han såg efter det att mannen tog två steg och försvann ur blickfånget. Vidare såg han att LP böjde sig ner bredvid OP. Efter det hoppade han instinktivt in i porten.

Om NF sett mördaren och om har helt rätt och inte ljusförhållandet ställt till med något, gick det två stycken med väldigt lika jacka några meter efter varandra strax innan skotten. Ingen hade något rockliknande som var knälångt.

JA vara säker på att mördaren hade en knälång ytterrock som fladdrade mycket, bl a YN och AD säger något likande. Enskilt så trumfar deras vittnesmål ut det från NF, läggar man ihop dom krossar dom det NF säger i mitt tycke.

Det märkliga är att NF beskriver plagget relativt ingående och passerar GM på en meters håll....

Men alla vittnen beskriver ju samma plagg eller menar du att NF och AD beskriver två olika personer ?

Troligen är det ett plagg som är är knälångt och som fladdrar när man springer och som är mörkblå och som ser ut som en rock på lite avstånd...

Jag tror att det är samma plagg alla beskriver !!

Jag tror att Engström äger ett sådant plagg och dessutom använder det flitigt annars tror jag inte väktaren nämner det !
Senast redigerad av Problem2020 2022-09-05 kl. 13:00.
Citera
2022-09-05, 12:07
Medlem
Citat:
Nej, jag ser ingen poäng för GM SE att behöva den tiden.

Så om Engström är GM så kan du inte spekulera om varför han vill ha denna tid ?

Jag tror alla GM vill faktiskt veta en exakt tid dom inte kan ljuga sig runt....

Alltid bra för en GM att liksom ligga steget före....
Citera
2022-09-05, 12:13
Medlem
Citat:
Som sagt, när jag är på väg till kollektivtrafiken och har en avgångstid att passa kollar jag min klocka ett antal gånger. Men jag lägger inte tiden på minnet, jag checkar bara att jag är on track.

När du kollade på klockan sista gången innan du åt middag igår, vad var klockan då? Vill ha exakt minut.

Men den tiden är väl ändå bättre än tiden för stämpeluret...

Du har ju sagt att stämpeln ligger långt inne i byggnaden och det finns ett samtal mellan Engström och väktaren ...

Så titten på klockan att han ska med tåget 23:35 och ser att klockan är några minuter innan halv är fan lika bra då...

Du menar alltså att Engström ville hjälpa polisen att få fram en exakt tid genom att be RB kolla hans stämpelklocka ?
Citera
2022-09-05, 13:11
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasselimonar
Har jag redan, han har befunnit sig på brottsplatsen med gärningsmannasignalement, ljuger och saknar alibi och hatar Palme, då är man troligtvis mördaren, finns ingen anledning att försöka tvinga in en annan GM när allt pekar på SE

Kan du vänligen styrka påståendet.
Citera
2022-09-05, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Kan du vänligen styrka påståendet.

Hans exfru sa att han gärna hade dödat palme men var för feg, det styrker hat
Citera
2022-09-05, 14:45
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det märkliga är att NF beskriver plagget relativt ingående och passerar GM på en meters håll....

Men alla vittnen beskriver ju samma plagg eller menar du att NF och AD beskriver två olika personer ?

Troligen är det ett plagg som är är knälångt och som fladdrar när man springer och som är mörkblå och som ser ut som en rock på lite avstånd...

Jag tror att det är samma plagg alla beskriver !!

Jag tror att Engström äger ett sådant plagg och dessutom använder det flitigt annars tror jag inte väktaren nämner det !

Att NF beskriver ingående, behöver ingalunda betyda att det stämmer, han kan ha fått en falsk minnesbild efter att hört skotten och sett AB. Enligt NF själv så beskrev han en annan person än vad AD gjorde, han sa ju att det var AB, så redan där blir det tokigt. Det går inte säkert att säga att det är mördaren han sett. Har han däremot gjort det, skulle det mest plausibla vara att personen hade ett knälångt rockliknande plagg, det håller jag med dig om. Kan det vara något mörkblått, inte omöjligt, troligare än orange färg i alla fall.

Däremot tycker jag inte att man kan använda färgen och plagget som en kedja som hör ihop med vad LP sagt i sitt första förhör, där mannen var iklädd en blå, något litet bullig täckjacka som gick en bit nedanför midjan. I övrigt lade inte fru Palme märke till några detaljer, vare sig i utseende eller klädsel. Man säger inte en bit nedanför midjan om ett plagg som går till knähöjd, för det är ett rejält långt plagg. I sitt tredje förhör förtydligar hon och säger att det inte är midjelångt, inte heller väldig långt. Den mörkblå täckjackan hon beskriver stämmer inte in på mördarens plagg helt enkelt om vi tittar brett.

Självklart ägde SE ett mörkblått plagg som väktaren sa. Det sa ju hans fru och han själv i Skydd och säkerhet också. Att SE kan vara mannen som NF såg är ju självklart som du verkar vara ute efter. Han har ju bevisligen varit i närhet, både tidsmässigt och fysiskt, det är fakta. Längre än så kommer man nog inte.
Citera
2022-09-05, 15:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Hon nämner att OP kom efter innan Sari.

I vilket förhör nämner hon det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto