2022-09-04, 20:19
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Dagarna och veckorna efter mordet är SE extremt synlig och pratglad i massmedia, om vad som hände då OP mördades - timmarna efter mordet är SE förvånansvärt tyst och tillbakadragen trots att han enligt egen utsago var en av de första på plats, och till och med såg till att OP hamnade i framstupa sidoläge!

Men av någon underlig anledning följer SE inte med till polishuset på mordnatten för förhör; minst 3 vittnen var där: AD, AH & KJ; några hade följt med kommisarie GS från brottsplatsen.

Varför befann sig inte den talföre SE med i det sällskapet?

Det kan i och för sig förklaras av en extremt lång dag på jobbet, 15 timmar, och med en stundande resa dagen efter. Drack han alkohol på jobbet också? Då kanske inte skicket var TV-eller tidnings-mässigt, som man säger.

SE förklarar det själv med att han inte var säker på vem den mördade var, utan fick reda på det först vid radiosändningen på natten. (Det hindrade honom dock inte att berätta för sin fru, vid ett telefonsamtal strax efter kl. 23:40 eller något senare, att OP hade blivit skjuten.)

Men visst är det mystiskt att han inte pratade om det hela med något annat vittne från platsen. Och att han gav upp så lätt med att bli noterad av en polis. Det fanns väl andra i farten förutom just den polismannen (som inte minns att han skulle ha avvisat något vittne, enligt Anér).
Citera
2022-09-04, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Citat från förhör med RB. Var säger han att polisen bett honom om tiden?

Och han påstod då att polisen och journalister ville veta en exakt tid eftersom det förekom olika tidsangivelser.
....
Men det sade han att det kunde jag ringa till honom och göra det för de ringde från många olika håll. Han nämnde någonting om att man ringde från tidningar i Oslo bland annat.

Tiden har klarnat i media när SE väl får sin stämplingstid. Men det kan också vara så att han faktiskt meddelar tiden till media. Och kanske till och med också polisen, eller att han inte kom fram.

Står inget om att han är jagas av polis, står inte att tidningar bara kontaktat honom rakt upp och ner.

Varför skulle GM SE påstå att tidningar kontaktat honom innan han pratat med polis eller media? Är GM SE hjärndöd? Det är så konstigt resonerat från SEkten.

Du tror inte att GM Engström vill få RB till att åka in till kontoret för att själv få tiden ?

Att det är det han eg är ute efter ?
Citera
2022-09-04, 20:28
Medlem
Citat:
De var heller inte intresserad av SG som verkligen var i centrum.

De som togs med in på förhör på stationen var 4 eller 5 personer. Massor av centrala vittnen skippades.

Vi har massor av rapporter om misstag under mordnatten och utredningen i sig. SEkten menar att polisen var värdelös, men inte skulle de låta bli förhöra någon... Dubbel måttstock. Trots bevis på hur dåligt det förhördes på platsen. AB blev kort förhörd av en polis som inte ens kan ha vetat att det var Palme. Trots vittnesmål om att poliser blev chockade när de insåg det var Palme så kan de inte ha undlåtit sig förhöra någon...

Och det han blir nekad är alltså att lämna sitt namn...

Vad är din egentliga ståndpunkt, var polisen bra eller dålig? Du menar att man utför ett bättre arbete när det visar sig att det är en enorm, extraordinär, historisk, chockerande händelse. Har du lyssnat på LAC-bandet? Låter ambulanskillen redo för att göra en 100%ig arbetsinsats?

Du tror inte att GM Engström bara säger så pga att han eg inte är på brottsplatsen?
Citera
2022-09-04, 20:40
Medlem
Citat:
Citat från förhör med RB. Var säger han att polisen bett honom om tiden?

Och han påstod då att polisen och journalister ville veta en exakt tid eftersom det förekom olika tidsangivelser.
....
Men det sade han att det kunde jag ringa till honom och göra det för de ringde från många olika håll. Han nämnde någonting om att man ringde från tidningar i Oslo bland annat.

Tiden har klarnat i media när SE väl får sin stämplingstid. Men det kan också vara så att han faktiskt meddelar tiden till media. Och kanske till och med också polisen, eller att han inte kom fram.

Står inget om att han är jagas av polis, står inte att tidningar bara kontaktat honom rakt upp och ner.

Varför skulle GM SE påstå att tidningar kontaktat honom innan han pratat med polis eller media? Är GM SE hjärndöd? Det är så konstigt resonerat från SEkten.

Men om Engström verkligen ville hjälpa till med tiden för skotten så behövde han eg inte RB väl ?

Han stod faktiskt och kollade just klockan vid skotten och den tiden är fan mkt bättre än stämpeluret....

Tiden för stämpeluret var bara viktig för honom själv för att veta vilken tid han skulle förhålla sig till om det krävs någon lögn....
Citera
2022-09-04, 20:52
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Jag hävdar att det objektivt är lättare få en lång blå jacka till rock, än att få en rock till lång blå jacka. Eftersom siluetten av en lång blå jacka är identisk med en mörk rock.

Nej de flesta experter är inte överens om att LP beskriver AB:s jacka. Jag visade dig vad LP sa i förhör i mars och april, det handlade alltså om en jacka som gick en bit nedanför midjan, men inte ända ner till knäna. Dvs att det är en jacka som slutar nånstans mellan knä och en bit nedanför midjan. Dvs samma längd som en rock som inte går över knäna. Hur passar ljus överläpp ihop med AB:s skägg?

Det NF ser är en man bakom LOP. Kan det vara någon annan än GM eller AB? LP, som kan anses vara det mest upprivna vittne, hennes första ord om blå jacka som går nedanför midjan ska man ta benhårt som att jackan slutar precis under midjan. Trots att hon i senare förhör förtydligar att jackan slutar nånstans mellan knä och under midjan? Men NF ska man ta med en stor nypa salt? NF som kan knyta färgen till ett känd nyans, NF som ser att det är en man i skyltfönstret, NF som är nykter, NF som känner igen Palme - denne NF ska man ta med en stor nypa salt? Eller är det bara en hämnd för att jag hävdar att YN lyfts fram som stark på hittepåpsykologiska grunder? Visst, det är frågetecken runt hans placering vid skotten, men all denna förvirring beror enbart på gatuadresser nedskrivna i förhör, gatuadresser som med stor sannolikhet kommer från poliserna själv.

Det vi vet är att exakt de instanser du nämner sparkade bakut på Lisbets vittnesmål. Det är alltså fakta att de sparkade bakut mot LP. Och när det kommer till henne då tror du stenhårt på en cherrypickad uppgift, trots att hon senare förtydligar på ett sätt som går mot din tolkning.

Du kan inte på något sätt hålla sig objektiv. Du säger att NF inte hade någon anledning lägga märke till mannen, ett argument som förresten bygger på hittepåpsykologin att YN är bra vittne för hon har en bra anledning uppmärksamma mannen. Och det argumentet motsägs dessutom eftersom NF själv nämner anledningen till att han observerar mannen - kan han vara livvakt?
Och så det som verkligen är dubbelmoral, cherrypicking och motsatsen till objektivt: NF:s observationer menar du ska ifrågasättas, men uppgiften om åldern - den är korrekt. Han hade nyss inte ens anledning observera mannen?

Tensonmannens signalement stämmer bäst in med det LP säger och hon beskriver med all sannolikhet AB.
Tolkar jag dig rätt nu:
1. LP beskriver inte på något sätt en man i lång blå jacka
2. NF som beskriver en lång blå jacka, hans beskrivning stämmer bäst överens med LP:s beskrivning?
Du menar alltså att vittnesmålet om kort blå jacka (ditt körsbär), backas upp av vittnesmålet om lång blå jacka. Det är otroligt konstigt resonerat.

"Rockliknande plagg till knähöjd", innefattar det en blå jacka som går till en liten bit ovanför knäet?

Det inlägg jag nu svarade på nu var inte ditt bästa. Väldigt inkonsekvent resonerat. Om du vill få mig förstå varför mannen hon beskriver är AB så är det bättre att du skriver ner allt LP säger som du tycker pekar på att det är AB.

Två osäkra vittnen som inte har stöd i vad de absolut flesta säger är inte starkt för fem öre, det är svagt. YN och AZ kan vi lätt hacka in däremot.

Vittnetsmålet från LP passar inte in i ekvationen helt enkelt, varken längd- eller tjockleksmässigt när vi snackar plagg. Jag hävdar bestämt att hennes beskrivning stämmer in på AB, men du får naturligtvis tycka annat.
Citera
2022-09-04, 21:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Men polis brukar inte förhöra två åt gången.

Och bara för att YN tar kontakt då, så motsäger inte det att samtalet pågår en stund.

Och vad säger att polisen låter dom prata direkt?

Det kan mycket väl vara AZ som är vittnet.

Tanken är alltså: AZ kommer till mordplatsen, SE rör sig in i gränden, AZ förhörs, SE kommer ur gränden, SE hör AZ prata om mörk rock och till slut får han för sig att det kanske är han. Och SE har inte sett AZ innan han tar sig in i gränden.

Fast när AZ kommer fram har ambulanspersonalen börjat att jobba, då OP har försetts med syrgas.

SE missade ju detta, och måste således ha gett sig av tidigare, om man får tro hans story.

Hur kan han och YN & AZ då ha undgått att mötas inne på Tunnelgatan?

En annan sak, blir inte klok på Skandiamannens olika versioner, men den här förekommer både 1986, i intervjun med FR, och i "Skydd & Säkerhet", 1992: I den första säger han att ambulansen inte hade kommit än, och intresset inte hade "skruvats upp".

Det var därför han blev avvisad av polismannen ...

I den andra håller AH fortfarande på med livräddning när SE återvänder från Tunnelgatan.

Hann SE således före AZ ner till platsen? Den senare såg ju ambulanspersonal som höll på med syrgas.
Citera
2022-09-04, 22:24
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Det borde du förstå om du läst mitt inlägg. Han kontaktas av den norska tidningen för att han pratat med deras svenska samarbetspartner.

Och när menar du han säger han är jagad av media och polis. Jag är ganska säker på att han aldrig säger det. Sägee han det inte så kan det inte vara en lögn.

Nej, han säger att polis och media vill ha tiden. Inte att de bett honom om den.

Nej, det finns stöd för att SE uppger rätt tid. SE säger att den loggade okorrigerade tiden är 23:19. Det säger också PH i sitt PM där han skrivit av en källa.

1. SE får inte kontakt med polisen
2. SE kontaktar en svensk tidning (om det nu var SvD, kommer inte ihåg exakt) de frågar bland annat om tiden
3. SE blir kontaktad av en norsk tidning som samarbetar med den svenska, de frågar om tiden
4. SE ringer och ber RB om tiden som media och polis vill ha. Och sjkälvklart vill media och polis ha tiden, därav råder ingen tvekan.
5. SE får tag i polisen
6. SE får tiden, men nu har bilden i media klarnat, tiden är inte längre viktig, och polis är lika svår få tag i.

1. Det första förhöret är ju 12:20 1 a mars. Jag antar att man inte direkt kopplas till förhör om man ringer in spontant. Eller menar du att han steg upp - försökte få tag på polis - lyckades inte med detta och ringde istället SvD?! För att sedan ringa polisen igen?!

2. Korrekt. Om jag har förstått det rätt är SvD den första tidningen som vill tala med honom. Iaf de första som skriver något om honom.

3. Stämmer nog bra att norsk media fick nyss om honom via SvD. Känns osannolikt att han själv ringer utländsk media. Men vem vet med honom

4. Har du källa på att allt detta skedde i din påstådda ordning?! Han ringde nämligen Robert B på Skandia (gällande utstämplingstiden) innan han ringde polisen Enligt Robert pratade han med SE 11:30 - 11:40. Alltså närmare en timma innan SEs första kontakt med polisen. Observera att SE hade först jagat Roberts chef men misslyckades med detta. Han fick tillslut tag på Robert genom att ringa hans hemnummer Vi tar det igen...detta är INNAN han har pratat med någon polis. Vi säger det ännu en gång: Ingen jagar honom! Han jagar dem!

5. 12:20 1 mars pratar han med polisen ja.

6. SE får 23:19 som tid av Robert B. Har SE någonsin använt det klockslaget offentligt menar du? I så fall när? Vad jag har läst inleder han med 23:20 (han vet inget alls om hur stämpelklockan synkar med fröken ur i detta skede) för att sedan addera ytterligare 1 min i tingsrätten. Och då påstår han till och med att han har dubbelkollat denna tid med Robert B. Ytterligare en lögn.

Vi adderar en 7a här. SE återkopplade aldrig till polisen med exakt utstämplings tid i början av mars vilket de aldrig heller verkade riktigt sugna på att följa upp. Vi kan också addera att Robert B erbjöd sig att själv att ta kontakt med polisen för att ge utstämplingstiden, vilket inte SE ville.
Citera
2022-09-04, 22:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Två osäkra vittnen som inte har stöd i vad de absolut flesta säger är inte starkt för fem öre, det är svagt. YN och AZ kan vi lätt hacka in däremot.

Vittnetsmålet från LP passar inte in i ekvationen helt enkelt, varken längd- eller tjockleksmässigt när vi snackar plagg. Jag hävdar bestämt att hennes beskrivning stämmer in på AB, men du får naturligtvis tycka annat.

Gömde sig inte AB inne i porten vid tillfället?

Den LP såg hade dessutom "bulliga kindknotor". Stämmer på SE men inte på AB?
Citera
2022-09-04, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, det hade varit intressant att se tidtabell för både buss och tåg, och stämma av. Skandiamannen nämner till och med numret på busslinjen vid ett tillfälle.

Hans fru säger i förhör att han brukade ta nattbussen hem, när han jobbade sent.* Det kan vara en förklaring till varför han gick norrut, men vände om strax före första korsningen och något senare blev sedd av NF.

Detta gör i så fall dådet till en impulsiv gärning. Om han nu inte stötte på OP tidigare under kvällen, och av någon anledning varit uppretad sedan dess, varpå ett läge slumpmässigt presenterade sig. Blev LP någonsin tillfrågad om en interaktion med en man före bion?

*) Med reservation för att ME avser bussen från Mörby, och inte den från Odenplan.
Hon nämner att OP kom efter innan Sari.
Citera
2022-09-04, 23:59
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Gömde sig inte AB inne i porten vid tillfället?

Den LP såg hade dessutom "bulliga kindknotor". Stämmer på SE men inte på AB?

Om vi bortser från allt utom jackan, så stämmer den onekligen bra in med beskrivningen på den som AB hade tycker jag. Vad tycker du? Inte beskriver hon något rockliknande som gick till knähöjd i alla fall som ju finns ute bland vittnen.

Teorin som lanseras är att LP vid skotten inte fattar vad som hänt, vilket är helt rimligt. Hon vänder sig åt vänster och får då först syn på AB som inte hunnit in porten. Finns ju ingenting som styrker att hon ser rätt person direkt. Hon har ju uppfattat det som smällare. Sen kanske hon fibblar med OP och ser mördaren springa iväg, eller om hon såg mördaren först och sen ägnade sig åt OP. Det som blev kvar i minnet av en jacka var det hon såg av AB. Tror väl att det var typ så Melander förklarade det i tv. Finns fler också som tänker i den teorin. Jag delar den.
Citera
2022-09-05, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
1. Det första förhöret är ju 12:20 1 a mars. Jag antar att man inte direkt kopplas till förhör om man ringer in spontant. Eller menar du att han steg upp - försökte få tag på polis - lyckades inte med detta och ringde istället SvD?! För att sedan ringa polisen igen?!

2. Korrekt. Om jag har förstått det rätt är SvD den första tidningen som vill tala med honom. Iaf de första som skriver något om honom.

3. Stämmer nog bra att norsk media fick nyss om honom via SvD. Känns osannolikt att han själv ringer utländsk media. Men vem vet med honom

4. Har du källa på att allt detta skedde i din påstådda ordning?! Han ringde nämligen Robert B på Skandia (gällande utstämplingstiden) innan han ringde polisen Enligt Robert pratade han med SE 11:30 - 11:40. Alltså närmare en timma innan SEs första kontakt med polisen. Observera att SE hade först jagat Roberts chef men misslyckades med detta. Han fick tillslut tag på Robert genom att ringa hans hemnummer Vi tar det igen...detta är INNAN han har pratat med någon polis. Vi säger det ännu en gång: Ingen jagar honom! Han jagar dem!

5. 12:20 1 mars pratar han med polisen ja.

6. SE får 23:19 som tid av Robert B. Har SE någonsin använt det klockslaget offentligt menar du? I så fall när? Vad jag har läst inleder han med 23:20 (han vet inget alls om hur stämpelklockan synkar med fröken ur i detta skede) för att sedan addera ytterligare 1 min i tingsrätten. Och då påstår han till och med att han har dubbelkollat denna tid med Robert B. Ytterligare en lögn.

Vi adderar en 7a här. SE återkopplade aldrig till polisen med exakt utstämplings tid i början av mars vilket de aldrig heller verkade riktigt sugna på att följa upp. Vi kan också addera att Robert B erbjöd sig att själv att ta kontakt med polisen för att ge utstämplingstiden, vilket inte SE ville.

Sen ville inte Engström heller använda tiden när skotten föll...Han påstår ju att han kollar klockan för att hinna med tåget...

Visst kan han hävda att han glömt vad klockan var men ändå....
Citera
2022-09-05, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Om vi bortser från allt utom jackan, så stämmer den onekligen bra in med beskrivningen på den som AB hade tycker jag. Vad tycker du? Inte beskriver hon något rockliknande som gick till knähöjd i alla fall som ju finns ute bland vittnen.

Teorin som lanseras är att LP vid skotten inte fattar vad som hänt, vilket är helt rimligt. Hon vänder sig åt vänster och får då först syn på AB som inte hunnit in porten. Finns ju ingenting som styrker att hon ser rätt person direkt. Hon har ju uppfattat det som smällare. Sen kanske hon fibblar med OP och ser mördaren springa iväg, eller om hon såg mördaren först och sen ägnade sig åt OP. Det som blev kvar i minnet av en jacka var det hon såg av AB. Tror väl att det var typ så Melander förklarade det i tv. Finns fler också som tänker i den teorin. Jag delar den.

Om jag inte minns fel, men vad det inte LP som såg två GM...

Så jag tror vi löst det...

Hon ser GM och AB...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in