Citat:
... Jag tror de är på väg fortfarande. Och nu kommer de att möta ett betydligt mindre motstånd. Jag kan inte förstå varför inte ukrainska armén drar sig tillbaka och omgrupperar sig i väst. Det har jag sagt hela tiden. Men det är väl som många tror nödvändigt för Kiev att visa upp något som liknar ett resultat inför stormötet med NATO-ledarna i Rammstein om några dagar.
Citat:
Den Ryska lögnkulturen igen.
Citat:
Ryssland pausar omröstning ”av säkerhetsskäl”
Ryssland har pausat planerna på en kritiserad omröstning i Cherson av ”säkerhetsskäl”, uppger statliga ryska medier enligt Reuters.
Omröstningen gäller huruvida staden ska tillhöra Ryssland och har kritiserats för att vara ”ett skenval”. Ockupanterna har sedan tidigare infört rubeln som valuta och kapat tillgången till icke-ryska medier. Samtidigt uppger Ukraina att de ockuperande ryska styrkorna förbjuder invånare att lämna staden, och varnar för att ryska trupper redo att skjuta ihjäl dem som försöker.
Ryssland har pausat planerna på en kritiserad omröstning i Cherson av ”säkerhetsskäl”, uppger statliga ryska medier enligt Reuters.
Omröstningen gäller huruvida staden ska tillhöra Ryssland och har kritiserats för att vara ”ett skenval”. Ockupanterna har sedan tidigare infört rubeln som valuta och kapat tillgången till icke-ryska medier. Samtidigt uppger Ukraina att de ockuperande ryska styrkorna förbjuder invånare att lämna staden, och varnar för att ryska trupper redo att skjuta ihjäl dem som försöker.
Citat:
Det där är ett ryskt kvitto, på att Ukraina har framgångar vid Kherson. Likaså har även Putin givit sin välsignelse på att skjuta upp valet, man skulle inte våga ta det beslutet lokalt. Således ett personligt nederlag för honom.
...och Ukrainarna känner sig styrkta !
...och Ukrainarna känner sig styrkta !

Ja. Uppenbart så går offensiven bra för Ukraina. Att Kherson inte vågar ha sin fejkade omröstning just nu tyder på det.
Ryssarna vet att de håller på och bli utkastade från Kherson.