2022-09-05, 13:14
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
... Jag tror de är på väg fortfarande. Och nu kommer de att möta ett betydligt mindre motstånd. Jag kan inte förstå varför inte ukrainska armén drar sig tillbaka och omgrupperar sig i väst. Det har jag sagt hela tiden. Men det är väl som många tror nödvändigt för Kiev att visa upp något som liknar ett resultat inför stormötet med NATO-ledarna i Rammstein om några dagar.
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Den Ryska lögnkulturen igen.
Citat:
Ryssland pausar omröstning ”av säkerhetsskäl”
Ryssland har pausat planerna på en kritiserad omröstning i Cherson av ”säkerhetsskäl”, uppger statliga ryska medier enligt Reuters.

Omröstningen gäller huruvida staden ska tillhöra Ryssland och har kritiserats för att vara ”ett skenval”. Ockupanterna har sedan tidigare infört rubeln som valuta och kapat tillgången till icke-ryska medier. Samtidigt uppger Ukraina att de ockuperande ryska styrkorna förbjuder invånare att lämna staden, och varnar för att ryska trupper redo att skjuta ihjäl dem som försöker.
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det där är ett ryskt kvitto, på att Ukraina har framgångar vid Kherson. Likaså har även Putin givit sin välsignelse på att skjuta upp valet, man skulle inte våga ta det beslutet lokalt. Således ett personligt nederlag för honom.

...och Ukrainarna känner sig styrkta !

Ja. Uppenbart så går offensiven bra för Ukraina. Att Kherson inte vågar ha sin fejkade omröstning just nu tyder på det.

Ryssarna vet att de håller på och bli utkastade från Kherson.
Citera
2022-09-05, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Ja precis. Det är Zelenskys fel att Ryssland invaderade Ukraina 2014 trots att Zelensky inte ens var politiskt aktiv vid det tillfället ännu och ännu mindre president. Hela 2 olika presidenter har suttit vid styret sedan kriget började och innan Zelensky blev politiskt aktiv.

Mycket logiskt resonemang att en person som först blev politiskt aktiv flera år in i kriget också är den som på något sätt utan varken inflytande eller makt också var den som startade kriget.

Du verkar mycket klok och påläst.

En klok ledare hade förhandlat om fred. De fria republikerna kunde ha fått sin självständighet, eller gått ihop med Ryssland om de föredragit det. Alla kunde ha levt utan död, förstörelse, världssvält och energikris.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Tror dessutom att de stängde två i början på året, kärnkraftverk de borde kunnat starta igen.

Våra Miljöpartister såg tyvärr till att riva så mycket som möjligt av Ringhals reaktorer, detta för att förhindra en återstart, i händelse av en borglig valseger.

Finns dock väldigt mycket våra politiker kunde göra men som de inte gör, tex att sluta blanda ut dieseln med 35% processad matolja, vilket ger dyrare diesel och dyrare matolja, och påverkar CO2 väldigt lite.

Ja, de senaste stängningarna ligger nära i tiden. Tyska politiker luftade idén om att återstarta dem igen, men denna idé sågades av branschen. Det är en lång och utdragen process att avveckla ett kärnkraftverk och alltså ingenting man kan reversera genom att bara trycka på en on-knapp igen. Därtill finns det nog ingen aktör som vill göra en sådan investering som en återstart skulle innebära när politiker uppenbarligen inte har förmåga att tänka långsiktigt och som bäst bara kan reagera lite på måfå när problemen uppenbarar sig.

Det som Tyskland, Sverige och resten av Europa behöver nu är en politiskt oberoende energiplan för de kommande fem-sex decennierna, dvs. lite så som vi gjorde i Sverige under 50 och 60-talet. Det är helt meningslöst att slösa tid på att debattera vad som är bäst av t.ex. havsbaserad vindkraft och kärnkraft, för enligt de experter jag har lyssnat på så behöver vi båda. Vi behöver överlag en så multifacetterad energiproduktion som möjligt, samtidigt som vi gör så sunda geopolitiska och miljömässiga avvägningar som möjligt på kort, medellång och lång sikt. I och med att vi även räknar med att dubbla vår energikonsumtion de kommande 10-20 åren så kan vi också helt kassera argument som "det tar för lång tid" eller "det kostar för mycket". Behovet kommer vara stadigt ökande och investeringarna kommer betala av sig så länge projekten faktiskt får lov att komma igång. Redan i höst räknar vi ju med subventionskostnader som hade räckt till ett antal nya kärnkraftverk. Hade vi haft fler reaktorer i drift idag så hade vi nog knappast kritiserat beslutsfattare för att ha fattat för dyra eller för långsiktiga beslut i början på 2000-talet...
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Jag älskar inte Ryssland, jag älskar fred. Hela det här kriget är idiotiskt och största idioten är Zelensky som låter sitt eget folk (nåja Ukrainas menar jag, Zelensky är ju khazar) utrotas för att slåss om mark de ändå skulle ha fått bo kvar på.

Är det kärleken till fred, eller ivern att placera personer i folkgrupper som gör att du så gärna ljuger? Eller är det din personlighet och ålder?
Citera
2022-09-05, 13:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
En klok ledare hade förhandlat om fred. De fria republikerna kunde ha fått sin självständighet, eller gått ihop med Ryssland om de föredragit det. Alla kunde ha levt utan död, förstörelse, världssvält och energikris.

Koko.

Ukraina försökte utöva sitt självbestämmande och vända sig västerut.

Så mycket för det självbestämmandet…
Citera
2022-09-05, 13:26
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Vi får se hur det ser ut i januari, februari. Redan nu är det många industrier som ställer in produktionen.

Vilka då? Jag har läst om pappersmaskiner som står stilla. Det blir slutet för papperstidningen och vad händer om dasspappret försvinner? Som under hamstringen för ett par år sedan.

Många kommer att lida?

Jag tycker den här hysterin liknar skräcken inför år 2000 när all elektronik skulle stanna. Jag hade beredskap på jobbet över nyår och tjänade en slant. Men inget hände.
Citera
2022-09-05, 13:27
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:

Samma resultat om de ryska fascisterna under Putin inte anfallit, så varför försvarar du de ryska fascisterna?
Citera
2022-09-05, 13:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
En fem timmar gammal rapport ifrån min pessimistiska/realistiska källa. Orzene verkar inte varit något. Typ 10 ukrainska soldater tig sig över floden och in i byn, som var tom på rySSar. Ukrainarna drog sig sedan tillbaka. I den ryska de faco fickan i söder har inte mycket hänt. Men rySSarna är ändå dömda i längden.

https://youtu.be/qzE8RwgVnhE

Slava Ukraini!
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-09-05 kl. 13:31.
Citera
2022-09-05, 13:29
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Nu när ryssarna hindrar civila att lämna Kherson, när kommer de människovänliga debattörerna som bara vill ha fred beklaga sig över att ryssarna använder civila som sköldar liksom de tyckte ukrainarna gjorde i Mariupol?
Citera
2022-09-05, 13:30
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:

En klok människa förhandlar inte med Ryssland. Peskovs senaste besked tyder på att endast förhandlingar som tillgodoser ryssens intresse är acceptabla. De är malignt självgoda.
Citera
2022-09-05, 13:30
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
ryssen vill desperat få igång förhandlingar igen, så de kommer inte göra något som Ukraina har satt ner foten emot. Inga folkomröstningar och inga skenrättegångar.

Sedan kommer det inte bli några förhandlingar ändå

Exakt! Det finns inget för ryssen att förhandla om. De ska bara dra hem från hela Ukraina inkl. Krim.

Sen kan man börja diskutera skadestånd och utlämning av ryska krigsförbvrytare inkl. Putin, Lavrov, Medvedev mf...
Citera
2022-09-05, 13:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag undrar hur du drar slutsatsen att de sover?

Detta kan vara på kvällen och vagnen kan fortfarande vara varm från soluppvärmning eftersom de syns så bra. Vagnen kan också vara igång. Jag har i varje fall svårt att dra några slutsatser av videon.

Jag är absolut inget expert på IR utan spekulerar vilt nu.
Du har rätt, det är bara några som ligger ner och de verkar inte ha några tält. Kanske har de bara stannat kort för rast. Jag utgår dock från att detta är efter mörkrets inbrott eftersom man styr med IR-kamera trots att vanlig kamera har betydligt bättre bild.

Min kommentar var mer allmänt hållen; jag har sett upprepade exempel på obefintlig maskering av ryska vagnar och artilleripjäser. Knappast fältmässigt och snarast självmord om fi har bestyckade drönare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in