2022-09-05, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Det är väl inte Putin som framfört det utan det är Dmitry Peskov.

Och utifrån hans ordval är det snarare Ukrainas fullständiga kapitulation han pratar om.

Är inte Peskov en representant för Kreml och för Putins talan?

Var säger han att Ukraina kommer kapitulera?
Citera
2022-09-05, 08:37
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ryssarna har inlett en stor offensiv mot Nikolaev och är på kikaravstånd som de säger. Det är den ryska armén dessutom och Ukraina har lidit stora förluster.

Kommer säkert mer information om det.

Var är de nu ryssarna som avancerade mot Mykolaiev? Har du fått mer info om det?
Det var någon av dina olycksbröder som sa att de var på väg mot Odesa, men troligen var det något datorspel hen blandade ihop med verkligheten.

Har du samma problem att hålla isär fakta och fiktion?
Citera
2022-09-05, 08:38
Medlem
donald12s avatar
Strök med lite orcher i går också ;-)

The total combat losses of the enemy from 24.02 to 05.09 were approximately:

of personnel / personnel - about 49800 (+300) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 2068 (+19) units,
armored combat vehicles / APV ‒ 4459 (+29) units,
artillery systems – 1157 (+10) units,
RSZV / MLRS – 294 (+0) units,
anti-aircraft warfare systems - 156 (+0) units,
aircraft – 236 (+0) units,
helicopters – 206 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 867 (+3),
cruise missiles - 205 (+2),
ships / boats / warships / boats - 15 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 3286 (+10) units,
special equipment - 107 (+1).

The enemy suffered the greatest losses in the Donetsk direction.
Citera
2022-09-05, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
”At least 557,000 Ukrainian children were kidnapped to the Russian Federation. According to reports from open sources of the occupiers, they plan to grant them Russian citizenship in a simplified procedure and new adoptive parents.
"Ukraine is checking this information, working on verifying this data: 7,000 children have already been identified and 53 children have been returned," he said”

Vad ligger bakom ett så bisarrt påstående?
Vad räknar dom in i begreppet ”kidnappad”, och hur har en sådan operation gått till i verkligheten?
Från Ukrainakontrollerade områden dessutom?
Hur då?
Om det handlar om barn inom Ryskkontrollerade områden så undrar man förstås hur Lubinets känner till det? Har han varit där och räknat hur många som fattas?
Vad gör man med barn som blivit föräldralösa, eller av annan anledning skiljts från sina föräldrar och befinner sig inom de ryskkontrollerade områdena?
Hela denna nyhet verkar vara en präktig anka.

Det har rapporterats ända sedan krigets början om s.k. filtreringsläger Att ryssjävlarna genomför en sådan vidrig handling borde inte förvåna någon i civiliserade länder.
Citera
2022-09-05, 08:48
Avstängd
Citat:
Problemet med rapporteringen från Kherson-offensiven är att man på den ukrainska sidan tydligen lagt locket på. Så man får förlita sig på pro-ryska källor men det finns faktiskt de som anstränger sig att ha lite bredare analyser. Här två som jag antar inte håller måttet för många i tråden men som jag vet inte far med direkta lögner och uppenbar propaganda. Ta det för vad det är:

Russians With Attitude
@RWApodcast
Small update on the Kherson front (didn't have the time to follow everything today). After Ukrainian forces managed to semi-encircle the Russian forward positions at Vysokopolye, they have been pushed back again & Russian troops have reversed most or all Ukrainian gains there.
After getting cut off, Ukrainian forces managed to either recapture or create a new bridgehead around Andreevka, and they keep pouring reinforcements into the area, by now mostly on foot. 24/7 Russian airstrikes & artillery, Sukhoy Stavok described as "one huge graveyard".
On the Nikolayev-Kherson highway, RU forces have regained most of the ground that was lost during the initial UKR attacks; the villages of Novogrigorovka and Lyubomirovka were fully destroyed along with entrenched UKR units. UKR now on the defensive here
There is very little information coming out due to heavy fighting, OPSEC and communications jamming from both sides, especially visual proof of territorial control is lacking. I try to be careful with sources, but still, take everything with a grain of salt.
Promised it a few days ago but I've been busy, more detailed updates on Kherson & the other fronts coming tomorrow, hopefully with more information
https://twitter.com/RWApodcast/status/1566590158278983680?s=20&t=nCfTf36G0UtJ74tvEC9HQA

Den här kom flera timmar tidigare än ovanstående:

Baron of the Taiga
@baronichitas
⚡️🇺🇦: Update from the Colonel, I will abbreviate

1) Wind in Ukraine's sails for most of the day in northern Kherson. It seems there is a counterattack underway by Russia in the last few hours, but outcome still uncertain. (the Ukrainian 'source' is dubious)
2) In Kodema, Ukraine continues counter-attacks, but Wagner are now firmly in the western half of the settlement. Talks of Kodema having fallen weeks ago were premature, but 50/50 is no longer accurate either.
3) Ozernoye was a PR stunt similar to the Kharkov border pole. The settlement sits in the gray zone (probably indefensible). Ukrainian troops left as soon as they got their photos.
4) Ukraine suffers heavy losses in Kostromka and Suhoi Stavok, which provide no cover, but the supply to the bridgehead remains open.
5) Intensification of RU strikes on Kharkov are to prevent buildups with an intention of offensives towards Udy, Borshcheva and other areas under Russian control.
Tillfälligt låst konto: https://twitter.com/baronichitas/status/1566533237777768449

Det verkar bli som jag trodde tyvärr. Ukrainarna ger sig inte utan upprepar det vi har sett på flera håll senast i Zaporizjzjas kärnkraftverk där man i fredags kväll gjorde ett nytt försök att inta kärnkraftverket. Totalt fruktlösa försök med enorma förluster istället för att göra taktiska reträtter och överge operationer som är dömda att misslyckas.

Så det här kommer att pågå några dagar till skulle jag tro.

man får ju endå ge dig att dina "ryssen vinner nästa vecka" fantasier är strået vassar än deras, antar att du är den okunnige pessimisten och de får representera den okunnige optimisten.

men bättre än så blir det ju inte.....

edit , slog mig att du kanske varit lite off, men den där påhittade "d-day" stormingen av kärnkraftverket har avfärdats (inte för att det fannns något stöd för den öht) av wagner.

det går mycket mycket illa för ryssen i kherson, och även i donbass sen ca 48h.
Senast redigerad av slö 2022-09-05 kl. 08:55.
Citera
2022-09-05, 08:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Är inte Peskov en representant för Kreml och för Putins talan?

Var säger han att Ukraina kommer kapitulera?
Antagligen för att ju förr de gör det desto mer kommer det finnas kvar av Ukraina. Det gäller inte minst vad som återstår av den manliga arbetsföra befolkningen.
Citera
2022-09-05, 08:56
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Det är väl inte Putin som framfört det utan det är Dmitry Peskov.

Och utifrån hans ordval är det snarare Ukrainas fullständiga kapitulation han pratar om.
Och vad skulle det vara för något just nu som kan få nån med fungerande hjärna att tro att Ukraina nu skulle vara intresserade av att fullständigt kapitulera, för utom du då?

Nu har det gått ytterligare några veckor sen du påstod att Zelensky skulle kasta in handduken?

Hur tycker du läget är just nu jämfört med då du kom med den fantasin?
Citera
2022-09-05, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det har rapporterats ända sedan krigets början om s.k. filtreringsläger Att ryssjävlarna genomför en sådan vidrig handling borde inte förvåna någon i civiliserade länder.
Jag undrade mer hur det gick till, och hur man nu kunde veta detta?
Kanske är det så här ryssjävlarna gör:

Först åker dom in med lastbilar i Ukrainakontrollerade områden. Nappar med sig några tusen ungar, tar en sväng förbi några bondgårdar och stjäl säden.
Därefter tar de en vända förbi Ukrainakontrollerade Odessa och lägger ut lite flytminor för att blockera hamnen - men skyller tilltaget på Ukraina. Sedan en sväng till det ryskkontrollerade kärnkraftverket i Zaporozizja där de drar några robotar mot anläggningen, skyller även det tilltaget på Ukraina.
Sen blir det en tur till Moskva, där barnen och säden säljs till högstbjudande?
Citera
2022-09-05, 08:58
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Antagligen för att ju förr de gör det desto mer kommer det finnas kvar av Ukraina. Det gäller inte minst vad som återstår av den manliga arbetsföra befolkningen.
Du har inte förstått att Ukraina har tagit tillbaka ryskockuperad mark sista veckan?
Citera
2022-09-05, 08:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Var är de nu ryssarna som avancerade mot Mykolaiev? Har du fått mer info om det?
Det var någon av dina olycksbröder som sa att de var på väg mot Odesa, men troligen var det något datorspel hen blandade ihop med verkligheten.

Har du samma problem att hålla isär fakta och fiktion?
Jag tror de är på väg fortfarande.

Och nu kommer de att möta ett betydligt mindre motstånd. Jag kan inte förstå varför inte ukrainska armén drar sig tillbaka och omgrupperar sig i väst. Det har jag sagt hela tiden. Men det är väl som många tror nödvändigt för Kiev att visa upp något som liknar ett resultat inför stormötet med NATO-ledarna i Rammstein om några dagar.
Citera
2022-09-05, 09:03
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:

Och nu kommer de att möta ett betydligt mindre motstånd. Jag kan inte förstå varför inte ukrainska armén drar sig tillbaka och omgrupperar sig i väst. Det har jag sagt hela tiden. Men det är väl som många tror nödvändigt för Kiev att visa upp något som liknar ett resultat inför stormötet med NATO-ledarna i Rammstein om några dagar.
Du tror som vanligt en jävla massa trams!

Är det inte bättre du lägger ner dina analyser då du aldrig har rätt?

Att du inte förstår vad den ukrainska armén gör förvånar inte!

Din militära kompetens verkar ju ligga på dagisnivå.
Citera
2022-09-05, 09:06
Medlem
Citat:

Haha, nej ryssarna åker på episkt storstryk vid kherson och du bör nog börja fundera vilken häst du satsat på…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in