2022-09-04, 11:42
Medlem
Heffernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
26-29 000 för ett jobb där man städar hemma hos psykiskt sjuka, som inte kräver utbildning, samtidigt .

Jo men så bra att du har koll. Möjligtvis i hemtjänsten där du förmodligen jobbar i och med din gedigna kunskap.

Jag har en tvåårig utbildning och är utbildad behandlingspedagog. Vilket också var ett av kraven för tjänsten. Har varit tillsvidareanställd hos Statens institutionsstyrelse om du nu vet vad det är och vad det jobbet innebär. Jag har bara varit timanställd när jag jobbat inom privata boende men har alltid haft min utbildning i detta yrket.
Citera
2022-09-04, 11:46
Medlem
haresEars avatar
Rent Skitsnack, inte 26k för boendestödjare där utbildningskrav är lägre än undersköterska som hsr ingångslön på 23-24.

Sluta trolla å tramsa
Citera
2022-09-04, 11:47
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heffernan
Jo men så bra att du har koll. Möjligtvis i hemtjänsten där du förmodligen jobbar i och med din gedigna kunskap.

Jag har en tvåårig utbildning och är utbildad behandlingspedagog. Vilket också var ett av kraven för tjänsten. Har varit tillsvidareanställd hos Statens institutionsstyrelse om du nu vet vad det är och vad det jobbet innebär. Jag har bara varit timanställd när jag jobbat inom privata boende men har alltid haft min utbildning i detta yrket.

Du är fortfarande städpersonal och värmer deras mat i micron. Snacka om högutbildad för sånt trams. Sluta trolla
Citera
2022-09-04, 13:17
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Jobbar inte i servitut nej.
Citera
2022-09-04, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Rent Skitsnack, inte 26k för boendestödjare där utbildningskrav är lägre än undersköterska som hsr ingångslön på 23-24.

Sluta trolla å tramsa

Med denna lön blir pensionen vid 65års ålder inte mer än 11000 före skatt.
Dålig lön med andra ord. Skitjobb har dåliga löner. Sverige i ett nötskal.
Citera
2022-09-04, 21:12
Medlem
Citat:

Behandlingspedagog hette tidigare behandlingsassistent och är en av många dussin-YH/FHSK utbildningar med koppling till socialt arbete och vård. Alla möjliga utbildningar där ute är på två år men ger inte nödvändigtvis rätt behörighet - vilket var ett stort problem för kurser med titeln boendestödjare. Det ser bättre ut för behandlingspedagog idag men det har varit en ganska smal och lite skvalpig inriktning. Det är en bra utbildning, för missbruksvård och dylikt behövs verkligen. Men löneanspråk på närmare 30' låter som rena fantasier. De inom skrået som tjänar så är vanligtvis socionomer vilket kräver 3 år på högskola. Kravet för högre lön är vanligtvis vidareutbildning till stöd- eller socialpedagog beroende på inriktning. Erfarenhet kommer i andra hand men tidigare arbetsledaruppgifter brukar hjälpa.

Om lönen är så viktig, skaffa lite kött på benen inom yrket, läs socialjuridik och lite annat smått och gott på högskola (om du inte orkar bli socionom) och sök chefstjänster.
Citera
2022-09-04, 21:17
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ja, du kan ju inte göra något åt saken nu.
Det du får göra är att vänta till man har löneförhandlingar. Vilket om du har tur = i höst eller vinter. Annars får du vänta längre. Då kan du också ta upp att du tyvärr sa fel men vet att du lagt dig för lågt vid anställning.
Försök då påverka din lön. Meddela dem att du vill vara kvar om du får en chans till förlängt men att du då vill ha en högre lön, minst avtalsenlig, så de vet de var du står någonstans.

Gör inte misstaget att låta detta svärta ner din arbetserfarenhet, för det kommer bara slå tillbaka på dig själv.

Varför kan man inte krävs en högre lön direkt? Krävs ett nytt löne samtal?
Citera
2022-09-05, 01:21
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Varför kan man inte krävs en högre lön direkt? Krävs ett nytt löne samtal?
Det är ju ingen god start på ett nytt jobb "hej jag är missnöjd". Det finns få gånger man har så mycket att säga till om som vid anställning...
Citera
2022-09-05, 01:29
Medlem
styckets avatar
Citat:
Det är ju ingen god start på ett nytt jobb "hej jag är missnöjd". Det finns få gånger man har så mycket att säga till om som vid anställning...

"ingen god start"?

Jag frågade varför man inte kan kräva ett nytt löne samtal. Nu var det ju arbetsgivaren som blåst den anställde på 3 tusen.
Det borde ju arbetsgivaren själv insett att det inte är en god start.

Du talar som om den anställde bara ska finna sig i att bli blåst? För att annars blir det ingen god start?

Nä det du säger går inte ihop för mig, helt ologiskt. Sen svarade du inte på frågan.
Citera
2022-09-05, 07:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
. Nu var det ju arbetsgivaren som blåst den anställde på 3 tusen.

Sen svarade du inte på frågan.
Jaså? Då har vi läst olika trådar. För den jag läser i, där har TS, arbetstagaren, blåst sig själv på en lägre lön genom att inte vara initierad och ha koll. Lönetabeller finns online.

Jag tror dessutom att TS inte tar andra aspekter i åtanke ang medarbetarens högre lön, t ex arbetserfarenhet mm.

Och ja, jag tycker fortfarande att det lämnar en dålig smak i mun och en dålig start att först ha accepterat en lön för att sen direkt börja bråka om den när man fått jobbet.

Vilken var frågan?

Edit: här är frågan och svaret.

Citat:
Krävs ett nytt lönesamtal [innan man kan begära högre lön]?
Ja naturligtvis. Budget är förmodligen satt.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2022-09-05 kl. 07:16.
Citera
2022-09-05, 09:47
Medlem
f30malmos avatar
Höj lönen i samband med att du söker en annan liknande tjänst.
Citera
2023-08-11, 08:52
Medlem
Det här att flera av er undervärderar boendestöd som jobb är trist... Det är ett så kallat "emotionellt arbete" med pedagogiska och motiverande inslag. Man jobbar med klienten inte åt. Dessutom ska du orka och kunna härbärgera en massa negativa och jobbiga känslor som klienten "öser" över dig om sitt liv som i många fall är i nedåtgående riktning. väldigt brett och varierat, du behöver kunna väldigt mycket om litet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in