Citat:
Ursprungligen postat av
Innerfittefett
Inga drönare och kryssningsmissiler? Har de fått slut på dessa?
Grey Zone - som är Wagnergruppens Telegramkanal - säger att det råder en katastrofal brist på drönare och precisionsammunition, framför allt på Chersonfronten.
Wagner är Putins pitbull och har därför friheten och privilegiet att skriva som det är, utan att råka illa ut. Grey Zone ljuger inte och bedriver inte propaganda eftersom detta kan innebära fara för de egna operatörerna.
Så vad Wagner har kommunicerat de sista 48 timmarna är till exempel att meddelandena om att ukrainarna försökte sig på en amfibieoperation mot kärnkraftverket i Zaporizhia var en ren bluff; att ryska uppgifter om ukrainska förluster i Chersonoffensiven kan divideras med 5 (alltså ryska uppgifter om 250 dödade ukrainare innebär i praktiken 50 stycken), samt att ukrainska styrkor mycket riktigt har säkrat och lyckats bredda brohuvudet i anslutning till Davydiv Brid. Framstöten har alltså inte inneburit den dödskittel som den ryska propagandan pratar om.
Förstå mig rätt: jag anser att varenda Wagneropertör förtjänar en kula för pannan, men jag måste medge att många är skickliga yrkesmän - och jag uppskattar framför allt att de talar klarspråk.
https://t.me/grey_zone/14887