Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-09-04, 13:12
Medlem
Barentss avatar
Tänkte köpa några Ivar hyllplan på IKEA, 83x50 cm. Enklast tänkbara produkt, en furu-trä-platta, jag tror den är gjord i Sverige. Jag har köpt dem då och då i 20 år och den kostade 100 kr åtminstone åren 2010-2019.

Jag köpte några 2022 11 maj, då kostade den 160 kr. Någonting var konstigt redan då, deras nästan vanligaste vara hade 1 månads leveranstid. Under alla mina 30 år så har den funnits att hämta direkt på alla IKEA-varuhus.

Nu på ikea.se så kostar den 250 kr.
https://www.ikea.com/se/sv/p/ivar-hy...furu-80318165/

En prishöjning med 56% på ett halvår och 150% på 3 år.

56% motsvarar 25 års totala reala lönelyft, och jag är vips tillbaka på 1997 års lönenivå:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ar...och-inflation/

Hur ska detta sluta? Har även sofforna gått upp med 56% på IKEA?
Senast redigerad av Barents 2022-09-04 kl. 13:19.
Citera
2022-09-04, 13:25
Medlem
RostigHinks avatar
De nyaste hyllplanen jag har är tillverkade i Ryssland. Det kan ju ha med saken att göra.
Citera
2022-09-04, 13:38
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
De nyaste hyllplanen jag har är tillverkade i Ryssland. Det kan ju ha med saken att göra.
OK, det blev kanske akut Putin-brist där på en specifik vara. Så går det när företag är för globalistiska. Klart IKEAs furu-produkter ska tillverkas i Sverige, man får trimma tillverkningen så att den ständigt blir mer produktiv och kan bibehålla det låga priset.
Senast redigerad av Barents 2022-09-04 kl. 13:41.
Citera
2022-09-04, 14:34
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
OK, det blev kanske akut Putin-brist där på en specifik vara. Så går det när företag är för globalistiska. Klart IKEAs furu-produkter ska tillverkas i Sverige, man får trimma tillverkningen så att den ständigt blir mer produktiv och kan bibehålla det låga priset.
Låga priser går inte så bra att kombinera med höga löner för personalen.
Citera
2022-09-04, 14:49
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Låga priser går inte så bra att kombinera med höga löner för personalen.
Att själv hämta IVAR på en lagerhylla på IKEA kräver iofs absolut minimalt med personal. Men corona har säkert höjt priserna, butikerna var ganska så tomma i ett år eller så.
Citera
2022-09-04, 14:58
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink

Precis. Hörde från en bekant som jobbar med inköp på IKEA att nästan alla trävaror gått upp på grund av att man använt ryskt trä tidigare.
Citera
2022-09-04, 15:14
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Precis. Hörde från en bekant som jobbar med inköp på IKEA att nästan alla trävaror gått upp på grund av att man använt ryskt trä tidigare.
För Sverige har sååååå ont om just trä.
Citera
2022-09-04, 15:22
Medlem
Tranquility Bass avatar
En säljare kommer alltid sälja sin vara/tjänst till det pris som flertalet köpare är beredda att betala. Hur KPI, löner och dylikt har utvecklas är i sammanhanget ointressant.
Citera
2022-09-04, 15:30
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Att själv hämta IVAR på en lagerhylla på IKEA kräver iofs absolut minimalt med personal. Men corona har säkert höjt priserna, butikerna var ganska så tomma i ett år eller så.
Men nu var det tillverkningen vi pratade om. Om produkterna ska tillverkas i Sverige kommer slutpriset bli högre än om de tillverkas i ett låglöneland.

Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
Nej, men det kostar mer än ryskt trä. Vad är din poäng?
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-09-04 kl. 15:37.
Citera
2022-09-04, 15:30
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans

Nej, men i Sverige finns det mindre trä än i Ryssland och det är dyrare här.
Citera
2022-09-04, 15:42
Medlem
DrVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
En säljare kommer alltid sälja sin vara/tjänst till det pris som flertalet köpare är beredda att betala. Hur KPI, löner och dylikt har utvecklas är i sammanhanget ointressant.
Det känns ju inte som att de följt det konceptet tidigare om de kan höja med 150% på några år. Var folk så ovilliga att betala 20 kr extra mot vad det kostade 2019 att de helt enkelt inte kunde sälja för det priset men nu går 150% extra helt ok?
Citera
2022-09-04, 15:54
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Det känns ju inte som att de följt det konceptet tidigare om de kan höja med 150% på några år. Var folk så ovilliga att betala 20 kr extra mot vad det kostade 2019 att de helt enkelt inte kunde sälja för det priset men nu går 150% extra helt ok?
IKEA har i princip oavbrutet sänkt sina priser under hela mitt liv, så det känns ganska revolutionerande att de mer än fördubblar ett pris på ev vara som alltid kostat samma eller mindre. Och nu pratar vi IKEA, ett av världens största företag med enorma inköp och försäljning.

Jag kollade på skoj vad den kostar i USA, som borde vara lite dyrare än Sverige särskilt med tanke på den enorma USD-kursen. Nä, den kostar $12 = 120 kr dvs halva priset mot Sverige. Mindre chock, håller de på att testa i Sverige om de kan fördubbla priset?
https://www.ikea.com/us/en/p/ivar-shelf-pine-80318165/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in