2022-09-04, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
En bloggare som malt om att FED måste sänka räntan i upprepade inlägg? Vad har det med svensk bostadsmarknad att göra?
Inflationen är den drivande faktorn bakom räntehöjningarna, så länge vi har hög inflation så kommer räntorna att ligga betydligt högre än vad de gjort de senaste åren.

Priset på fastigheter följer aktier och kreditmarknaden med viss fördröjning.
Citera
2022-09-04, 08:20
Medlem
Värt att hålla ögonen på USA. Kalifornien ca 20% prissänkta. Nevada 30%. NY 10%.

Sverige 8% men spread mellan sälj/list har inte sett ut så där på minst 10 år.

https://www.realtor.com
Senast redigerad av czxq 2022-09-04 kl. 08:31.
Citera
2022-09-04, 10:25
Medlem
Hur går det för villor med direktverkande el? Måste ju ha fått en rejäl rabatt i dessa tider.
Citera
2022-09-04, 10:27
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Hur går det för villor med direktverkande el? Måste ju ha fått en rejäl rabatt i dessa tider.

Det kan man ju ana men samtidigt går det ju att byta ut möget eller komplettera med luftvärmepumpar.

Blir inte många kronor jämfört med köpeskillingen för en kåk i våra storstäder på 5-8 MSEK.
Citera
2022-09-04, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Thedéen är en räntehök och har ingen hänsyn mot överbelånade som dig, han vill priserna ska gå ner och har samma åsikter som mig

Thedéen/slemhög:
Amoteringskravet pekas ofta ut som ett hinder för unga som vill köpa bostad – men i stället är det de höga priserna som är huvudproblemet.

https://www.expressen.se/ekonomi/bostad/fis-generaldirektor-forsvarar-amorteringskravet/

Thedéen/slemhög: Gör bolånen dyrare!
https://www.expressen.se/ekonomi/fis-generaldirektor-gor-bolanen-dyrare/

Thedéen hade rätt.

2019: Tidningen har även pratat med Erik Thedéen, generaldirektör på Finansinspektionen, som är inne på samma spår. Han hänvisar till Riksbankens siffror och säger att i normaltid ligger bolånen på mellan fyra och sex procent.

– Men det kan avvika uppåt, så jag tycker att det är rimligt att man tar höjd för väsentligt högre räntor än vad vi har i dag.
Så att man i alla fall klarar av det, sen behöver man ju inte betala förrän räntorna går upp så att säga, säger Thedéen till SvD.

Hans råd till unga köpare är att fundera över vilken betalningsförmåga de har, och att noga tänka över sina beslut.

https://www.expressen.se/ekonomi/bostad/chefernas-rad-till-unga-rakna-med-hogre-rantor/

så jag önskar dig ett trevligt 2023.

Det är en sak att yttra sig innan man blivit Riksbankschef, en annan när man väl tillträder och blir "masserad" av den politiska verkligheten.
Citera
2022-09-04, 10:35
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Det är en sak att yttra sig innan man blivit Riksbankschef, en annan när man väl tillträder och blir "masserad" av den politiska verkligheten.

Riksbanken ska vara oberoende.

Thedéen har nu sitt livs chans, med bara några år kvar till pension, återställa rättvisan och Sverige.

Han har med räntevapnets kraft, makten att förändra Sverige radikalt, ruinera politiskt korrekt, falsk, äcklig medelklass, som slemhög sett in action under 15-20 års tid under sin uppväxt samt få många bli bittra och rösta på Sverigedemokraterna och vända Sveriges utveckling i mångt och mycket, ty medelklassen måste alltid ha en syndabock/mobboffer på när deras bekväma liv och framgång tas ifrån dom (jag gjorde ju allting rätt, gick i skolan, lumpen, utbildade mig, gjorde inga brott , snyft snyft, JAG ÄR BÄTTRE ÄN ANDRA, JAG SKA HA DET BRA, någon är skyldig för inte är det jag!)

Thedeén, ta nu chansen och kör ner bomarknaden i botten och Sverige in en rejäl lågkonjunktur, det är vad som behövs, en sanering av alla svin och stopp på invandringen samt klimatkärringarna som nu kört europa in en rejäl elkris.
Senast redigerad av slemhog 2022-09-04 kl. 10:38.
Citera
2022-09-04, 10:58
Medlem
Citat:

Thedéen har nu sitt livs chans, med bara några år kvar till pension, återställa rättvisan och Sverige.

Han har med räntevapnets kraft, makten att förändra Sverige radikalt, ruinera politiskt korrekt, falsk, äcklig medelklass, som slemhög sett in action under 15-20 års tid under sin uppväxt samt få många bli bittra och rösta på Sverigedemokraterna och vända Sveriges utveckling i mångt och mycket, ty medelklassen måste alltid ha en syndabock/mobboffer på när deras bekväma liv och framgång tas ifrån dom (jag gjorde ju allting rätt, gick i skolan, lumpen, utbildade mig, gjorde inga brott , snyft snyft, JAG ÄR BÄTTRE ÄN ANDRA, JAG SKA HA DET BRA, någon är skyldig för inte är det jag!)

Thedeén, ta nu chansen och kör ner bomarknaden i botten och Sverige in en rejäl lågkonjunktur, det är vad som behövs, en sanering av alla svin och stopp på invandringen samt klimatkärringarna som nu kört europa in en rejäl elkris.

Är allt bra där hemma?
Citera
2022-09-04, 11:21
Bannlyst
Citat:

Man kan se det så. Men i själva verket är det snarare så att Thedéen blir syndabocken när mattan dras undan, när det i själva verket är Ingves och hans föregångare som bär det yttersta ansvaret för dessa superbubblor. Ansvarstagande är dock inte något som säljs eller går hem hos tjänstemän i vårat land. Tjänstemannaansvaret avskaffades 1976 så det finns ingen anledning för dem att spela schyst.

Plundringståget har fritt fram.
Senast redigerad av RiksbanksGangster 2022-09-04 kl. 11:33.
Citera
2022-09-04, 12:45
Avstängd
Citat:

Det är ett tragiskt livsöde som har skrivit detta. Vad är ditt problem slemhög, var du inte typ super-rik och hade det as-bra? Varför är du så missunnsam och önskar andra misär?

Ingen kommer att sänka den svenska bostadsmarknaden. Tyvärr. Sänker man den svenska bostadsmarknaden så sänker man statens kassako, den svenska medelklassen. Och det kommer inte att hända.

Men du kan fortsätta hoppas.
Citera
2022-09-04, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av czxq
Värt att hålla ögonen på USA. Kalifornien ca 20% prissänkta. Nevada 30%. NY 10%.

Sverige 8% men spread mellan sälj/list har inte sett ut så där på minst 10 år.

https://www.realtor.com
Prisfallet i Sverige är också 20-30% mätt i t.ex. dollar, euro eller pund. Eller någon annan relevant valuta.

Riksbanken har dock valt att devalvera vår valuta för att dämpa kraschen.
Citera
2022-09-04, 12:52
Avstängd
Citat:
Yes, de bolånetorskar och nyliberala moderater i tråden anser bomarknaden ska vara både riskfri med massa krockkuddar kombinerat med 10% värdeökning per år.
Några 1-2% och att priserna följer inflationen är de inte intresserade av, som hade varit mer lämpligt i ett scenario där risken minimeras med en curlande stat som nu.

Alla outsiders ska sen vara utestängda för priserna är så pass höga, man ska inte ens kunna leva på vatten och bröd som höginkomstagare i 30 år, spara halva sin lön och inte ens då ha möjlighet ens låna till en fin Bromma villa, något man kunde för 15-20 år sen ifall man gick in för det. Arbetarungen kunde köpa en 1a i stan för 1.1 miljon då med sitt första lagerjobb med 110 000 kr sparad kontantinsats och fick lånelöfte till det. De går inte nu, möjligheterna har begränsats radikalt.

Ännu ett bittert inlägg.

Såhär är det slemhög. Det är inte 15-20 år sedan idag. Sveriges befolkning har växt, på gott och ont, och det finns ett stort intresse att bo i områdena som just du suktar efter. Det är enkel marknadsekonomi, tillgång och efterfrågan. Du besitter inte de medel som krävs för att bo i områdena du suktar efter. Därför får du nöja dig med något annat.

Och dessutom är det relativt enkelt att köpa bostad i Stockholm sålänge man har rimliga förväntningar, dvs man letar i de prisklasserna man själv lirar i. Du är typ kommunarbetare och tjänar 40k. För det så kan du låna 2,2 miljoner. Sen säljer du en av dina super-sportbilar som du ständigt skryter om och vips, du har råd med en bostad för 3 miljoner. Det ger dig en fin låda inom Stockholms tullar. Men vänta vad sa du? Du vill inte sälja din super-sport-bil? Lådan är för liten för dig? Du är en sånn som bara gråter och klagar. 40 år gammal och har inte vuxit ur fjortis-stadiet.

Är man två kommun-arbetare så får man köpa bostad för 6 miljoner. Dvs samhällets mest talanglösa yrkesgrupp, som du tillhör, har råd med en bostad inom tullarna i Stockholm. Vad är problemet? Vill du ha samma bostad som de med bra jobb och riktiga talanger? Nehedu, det kan du glömma. Var glad att du överhuvudtaget har ett låtsasjobb, något som enbart Sverige kan erbjuda sin talanglösa befolkning. I andra länder är ni uteliggare.
Citera
2022-09-04, 13:13
Medlem
foxxis avatar
Slemhog är bara bitter för att han inte slog till på en etta i Vasastan för 15 år sedan och hade då idag varit miljonär. Istället lade han pengarna på sin sportbil som går på diesel och happy meals från donken.

Priserna verkar ha förstelnat denna veckan enligt Husmask. Går varken upp eller ned. Får se hur marknaden tar emot pappa Ingves besked om räntehöjningen senare i månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in