2022-09-04, 00:09
Avslutad
Sugen på att låsa en summa hos en bank på 12 månader. Vad tror expertpanelen, värt att avvakta någon månad till?
Citera
2022-09-04, 08:22
Medlem
Imagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intercler
Sugen på att låsa en summa hos en bank på 12 månader. Vad tror expertpanelen, värt att avvakta någon månad till?

Riksbanken höjer styrräntan den 21 september. Ja, jag skulle ha avvaktat någon månad.
Citera
2022-09-04, 08:30
Medlem
Citat:

hm är det den 26 sep de höjer styrräntan
Citera
2022-09-04, 10:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Imagoo
Riksbanken höjer styrräntan den 21 september. Ja, jag skulle ha avvaktat någon månad.

Är det klubbat att det blir en höjning? Hakar bankerna på en höjning direkt?
Citera
2022-09-04, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imagoo
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
hm är det den 26 sep de höjer styrräntan
Nästa penningpolitiska möte är den 19 september där beslut tas om reporäntan https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/kalender/
Citat:
Kommer som sagt beslut om reporäntan av Riksbanken om ett par veckor. Men det inte är säkert det innebär en större direkt påverkan på bankernas sparräntor med bindningstid. Hur det kommer påverka de räntorna beror dels på om storleken på höjningen avviker från marknadens förväntningar. Vågar man slå till med en trippelhöjning och dubbla nuvarande räntan (0,75 % -> 1,5 %) eller fegar man ur med en höjning på bara 0,5 %? Samt dels även vad Riksbanken signalerar kommer hända med räntan framöver i förhållande till vad man tidigare sagt och vad marknaden förväntar sig.

Nischbankernas räntor är sedan mycket lösare kopplat till reporäntan och marknadsräntorna än storbankernas sparräntor. Medan SHB och Swedbank prissätter sina fasträntor dagligen efter marknadsräntorna så ändrar nischbankerna mer efter kapitalbehov och hur konkurrenterna sätter sina räntor. Trenden är dock uppåt på 1 årsräntorna och personligen avvaktar jag lite till innan jag binder något. Men får vi se någon 1 års ränta på runt 2,5 % inom kort så slår jag nog till och binder en del.
Citera
2022-09-04, 12:07
Medlem
Imagoos avatar
Bara för att få det klarlagt: "Beslutet om styrräntans nivå tillämpas från 21 september 2022."

https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/kalender/kalender-2022/2022-09-20/
Citera
2022-09-04, 12:11
Medlem
Imagoos avatar
Citat:

Inte direkt. Men inom någon månad tror jag att vi ser en höjning av sparräntorna, men givetvis inte till några svindlande höjder.
Citera
2022-09-04, 12:26
Medlem
tänkte sätta in på shb s 2 åriga konto härom dagen när den gav 3.03 men sjönk dagen efter ock så kom jag att tänka på riksbanken ränte höjning o september ock funderar på att vänta till dess
vidare fundering är att om man låser pengarna på 4-5 år får man nästan ingen högre ränta än 2 åringen borde väl tyda på att de tror räntan går ner om 2-3 år eller?
Citera
2022-09-04, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Nästa penningpolitiska möte är den 19 september där beslut tas om reporäntan https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/kalender/

Kommer som sagt beslut om reporäntan av Riksbanken om ett par veckor. Men det inte är säkert det innebär en större direkt påverkan på bankernas sparräntor med bindningstid. Hur det kommer påverka de räntorna beror dels på om storleken på höjningen avviker från marknadens förväntningar. Vågar man slå till med en trippelhöjning och dubbla nuvarande räntan (0,75 % -> 1,5 %) eller fegar man ur med en höjning på bara 0,5 %? Samt dels även vad Riksbanken signalerar kommer hända med räntan framöver i förhållande till vad man tidigare sagt och vad marknaden förväntar sig.

Nischbankernas räntor är sedan mycket lösare kopplat till reporäntan och marknadsräntorna än storbankernas sparräntor. Medan SHB och Swedbank prissätter sina fasträntor dagligen efter marknadsräntorna så ändrar nischbankerna mer efter kapitalbehov och hur konkurrenterna sätter sina räntor. Trenden är dock uppåt på 1 årsräntorna och personligen avvaktar jag lite till innan jag binder något. Men får vi se någon 1 års ränta på runt 2,5 % inom kort så slår jag nog till och binder en del.

Jag tycker 0,75% är att fega ur. Räntehöjningen måste vara på X antal procent. Situation är allvarligt och vi är långt efter de flesta i världen.

Förra riksbanke beskedet var under marknadens förväntningar. Ändå har bankräntan gått upp sedan dess. Sparräntan lär gå upp så länge det sker en höjning, behöver inte överträffa förväntningarna i regel.

Ingves sa nyligen att det nu är slut på små höjningar. Om han menar allvar så bör vi se en höjning på minst 2%. Sveriges har inte världens reservvaluta och kan inte misshandla våran valuta på samma sätt som de kan, så vi måste ha betydligt högre ränta än usa.
Citera
2022-09-04, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
tänkte sätta in på shb s 2 åriga konto härom dagen när den gav 3.03 men sjönk dagen efter ock så kom jag att tänka på riksbanken ränte höjning o september ock funderar på att vänta till dess
vidare fundering är att om man låser pengarna på 4-5 år får man nästan ingen högre ränta än 2 åringen borde väl tyda på att de tror räntan går ner om 2-3 år eller?

De vet inte mer än du och jag. Om räntan om 2+ år inte är mycket högre så är det bra på ett sätt för det betyder att saker och ting har lugnat ner sig. Har de inte gjort det så lär räntan vara mycket högre om 2år. Så jag anser att man har väldigt lite att vinna på att binda sig på mer än 1 år. Situationen är extremt osäker och ingen vet hur det ser ut om 2 år och det är ju inga direkt höga attraktiva räntor idag som gör det värt risken att binda sig långsiktigt.
Citera
2022-09-04, 14:51
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Sverige ligger åtminstone 2% efter USA, så får vi samma inflation och det borde vi få, vi importerar t.ex all olja och bensin, så är det en lång väg kvar med höjningar.
Citera
2022-09-04, 14:52
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Jag tycker 0,75% är att fega ur. Räntehöjningen måste vara på X antal procent. Situation är allvarligt och vi är långt efter de flesta i världen.

Förra riksbanke beskedet var under marknadens förväntningar. Ändå har bankräntan gått upp sedan dess. Sparräntan lär gå upp så länge det sker en höjning, behöver inte överträffa förväntningarna i regel.

Ingves sa nyligen att det nu är slut på små höjningar. Om han menar allvar så bör vi se en höjning på minst 2%. Sveriges har inte världens reservvaluta och kan inte misshandla våran valuta på samma sätt som de kan, så vi måste ha betydligt högre ränta än usa.
FED och riksbanken kan inte chocka för mycket, de måste smyga med månadshöjningar för att inte total-döda aktiemarknaden och bostadsmarknaden. 0.75% kallas för en trippel-höjning, så stora höjningar finns knappt historiskt.

Om man ser ett diagram på bankräntan och inflationen 1970-2022 så noterar man att bankräntorna under nästan alla år utom de 5 senaste legat 1-2% ÖVER inflationen. Det kommer andra tider helt enkelt och en räntehöjning till 8% är given om inflationen blir bestående på 7% i två tre år.
Senast redigerad av Barents 2022-09-04 kl. 14:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in