Citat:
Ursprungligen postat av
Imagoo
Riksbanken höjer styrräntan den 21 september. Ja, jag skulle ha avvaktat någon månad.
Citat:
Ursprungligen postat av
diseledvin
hm är det den 26 sep de höjer styrräntan
Nästa penningpolitiska möte är den
19 september där beslut tas om reporäntan
https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/kalender/
Citat:
Ursprungligen postat av
Intercler
Sugen på att låsa en summa hos en bank på 12 månader. Vad tror expertpanelen, värt att avvakta någon månad till?
Kommer som sagt beslut om reporäntan av Riksbanken om ett par veckor. Men det inte är säkert det innebär en större direkt påverkan på bankernas sparräntor med bindningstid. Hur det kommer påverka de räntorna beror dels på om storleken på höjningen avviker från marknadens förväntningar. Vågar man slå till med en trippelhöjning och dubbla nuvarande räntan (0,75 % -> 1,5 %) eller fegar man ur med en höjning på bara 0,5 %? Samt dels även vad Riksbanken signalerar kommer hända med räntan framöver i förhållande till vad man tidigare sagt och vad marknaden förväntar sig.
Nischbankernas räntor är sedan mycket lösare kopplat till reporäntan och marknadsräntorna än storbankernas sparräntor. Medan SHB och Swedbank prissätter sina fasträntor dagligen efter marknadsräntorna så ändrar nischbankerna mer efter kapitalbehov och hur konkurrenterna sätter sina räntor. Trenden är dock uppåt på 1 årsräntorna och personligen avvaktar jag lite till innan jag binder något. Men får vi se någon 1 års ränta på runt 2,5 % inom kort så slår jag nog till och binder en del.