Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Sant är att jag inte skulle vilja se, minimum, tiotals miljoner döda i Europa och i värsta fall jordens undergång.Men jag vill heller inte se miljontals, kanske 20 miljoner ukrainare, slaktade av den ryska folkmordspolitiken i Ukraina. Jag vill inte ha en upprepning av WW2 eftertänksamhet: "Oj, vi visste inte....".
Sant är att jag vare sig vill eller har praktisk förmåga att åka till Ukraina för att strida, och det skäms jag inte för! Men du borde skämmas för att springa den ryska cancersvulstens ärenden, då du "drar allt till sin spets", och trollar runt lite.
Hur som helst: en majoritet av ukrainarna skulle säkert inte åka till Sverige för att strida med oss, om vi blev angripna av RySSland. Det är bara som det är: Vi är tacksamma för att andra tar första stöten. Ukrainarna har, för övrigt, inget annat val. De skulle fortsätta att strida utan vapen och stöd ifrån väst pga den ryska cancersvulstens folkmordspolitik. I mycket gjorde de det i i slutet av februari och halva mars och lyckades ändå få rySSarna att dra sig tillbaka ifrån Kyiv!
Så var och en får hjälpa Ukraina på det sätt som passar bäst in i deras vardag. Och jag gör det genom att bekämpa rysstroll som dig! I övrigt så står jag fast vid att vi inte behöver ha diplomatiska förbindelser med en cancersvultst som skiter i både internationell lag och ljuger som en häst travar. Vi behöver ingen handel heller med ett sådant monster! Låt oss hoppas på att det i slutänden faller samman av sig själv!
Slava Ukraini!
Är jag så positiv till Ryssland? Så har jag inte uppfattat det. Min hållning till Ryssland och Kina är välkänd på forumet. Jag ser Ryssland och Kina som konkurrenter men jag ser inte dem som fiender. Min uppfattning är också att stora länder bör ha sina intressesfärer. Detta är en realistisk (inom ramen för internationella relationer) uppfattning. Jag uppfattar inte den som kontroversiell. Vidare är jag kluven till om Ukraina bör ingå i en rysk eller europeisk intressesfär.
Det beror på hur jag vänder på det. Frågan är inte lätt. Vidare bör du dra saker och ting till sin spets ibland. Du vill slåss till den sista ukrainaren men du är inte villig att riskera något själv. Med riskera något menar jag inte att åka ned att slåss i Ukraina. Med riskera något menar jag att förespråka sådant som ger direkta effekter för utkomsten av det här kriget. Om nu västvärlden menar allvar i att besegra Ryssland i Ukraina, vilket jag betvivlar, bör diskussionen om en EU/NATO intervention finnas på bordet. Det behöver inte nödvändigtvis leda till kärnvapenkrig men det kommer leda till ett blodigt krig och det är något som västvärlden måste vara villiga.
Det finns en annan sida av realismen som jag en gång lyfte upp i tråden och det är relationer mellan stater. När Kina inte blockerade Nancy Pelosis plan blinkade de och blinkar du ser andra stater (i det här fallet USA) det som en intäkt att expandera sitt fotavtryck på Taiwan. Enligt realistisk teori blinkar du inte. När Ryssland invaderade Ukraina blinkade de men västvärlden blinkade när de inte direkt var villiga att försvara Ukraina militärt oavsett konsekvenser. Det gav Ryssland intäkt på att USA:s röda linje inte går vid Ukraina. Antagligen går den inte vid östra NATO heller samt Finland.
Vuxna människor är villiga att dödas och döda. De sitter inte på sidlinjen och agerar hejarklack. Om ett ryskt flygplan flög in på svenskt territorium och nu menar jag på riktigt och inte mediala påhitt så skulle den svenska regeringen beordra att skjuta ned det även om konsekvensen är krig med Ryssland - ett krig som Sverige med största sannolikhet skulle förlora. Länder i mellan är det vara glasklart att territoriella gränser inte på något sätt kränks.
Om någon sida sviktar står det öppet för den aggressiva parten att göra vad de vill. Detta är förövrigt något som USA och NATO respekterar i Ukraina. Inte för att Ukraina inte vill men för att Ryssland inte tolererar det. Du ser inga amerikanska eller brittiska flygplan flyga runt i Ukrainas territorium. Om så skulle ske skulle Ryssland skjuta ned dem och till skillnad vad du tror så kan Ryssland göra det. USA vill inte ha en konflikt med Ryssland och därför håller de sina flygplan och drönare utanför Ukraina. Vidare pågår en ständig dialog mellan Ryssland och USA så ingen rysk eller amerikansk general får för sig någonting.
Allt det hysteriska och hyberbola du hör i media är inte så samtalen går till mellan Ryssland och USA. Det är städat, seriöst och försiktigt eftersom båda sidorna vet att det smäller om någon försöker något. Detta är inget som de pratar med media om. Det heter förövrigt "Back Channel" och har pågår fortfarande mellan alla stormakter och då främst Ryssland, Kina, USA, Storbritannien, Frankrike och Indien.
https://www.belfercenter.org/publication/back-channel-negotiations-and-dangerous-waiting
Hur som helst. Min uppfattning är att om Ukraina skall vinna det här kan det krävas en intervention från amerikansk/europeisk sida. Jag säger inte att det är en positiv utkomst men det kan vara en nödvändig utkomst. Det är därför det bör vara mindre PR från regeringar och medier. Den enskilda individen i Sverige, USA eller om så vill i Frankrike måste veta att i ett krig mellan stormakterna är risken stor att de dör. Det är därför orsaken och skälen till det här kriget måste tydliggöras.
Vidare måste effekterna vara pedagogiskt och tydligt förklarade så den lilla människan vet de styrande gör, varför och vad som sker. Det här kriget är en "clusterfuck" just på grund av våra liberala politiker inte är mogna uppgiften att hantera en storkonflikt. Under kalla kriget var politiker, journalister och civila medvetna om konsekvenserna av krig och de förklarades också. Vietnamkriget förklarades för amerikanska väljare på ett betydligt bättre och mer pedagogiskt sätt än kriget i Irak.
Vidare kan man hävda att kriget i Vietnam var legitimt medan kriget i Irak uppenbarligen inte var det. USA vill komma åt Ryssland genom proxystaten Ukraina. Gott så men detta måste också förklaras för väljarna samt konsekvenserna av ett proxykrig med Ryssland. Det har inte skett.
Tvärtom sitter liberala politiker och tjafsar om "mänskliga rättigheter", "demokrati" och "suveränitet" som om detta har någon bäring på internationella relationer. Realismen ger oss ett tydlig svar - du äter eller äts och ju fortare den lilla människan i västvärlden förstår detta ju bättre för dem. Således, om Ryssland (vilket de gör) begår övergrepp i Ukraina sitter man inte och bölar som en femåring i en sandlåda. Man gör något åt saken och man gör det med våld. Det finns inga "mänskliga rättigheter" på slagfältet. PR-strategier om hur hemska Ryssland är kan bara hjälpa dig till en viss gräns. Vad våra politiker bör bry sig om är hur d e skall vinna sitt proxykrig eller hur de skall avsluta kriget. För samhällets bästa behövs dock inte fler moralpredikningar och nonsens. Krig är krig och har man inte ballarna att dödas och döda bör man hålla låg profil. Krig är på riktigt och inget man skall ta lätt på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Leland1979
Din argumentation är riktigt konstig. Du menar att bara för att väst inte vill riskera ett kärnvapenkrig så ska Ukraina förhandla med ett terroristland? För övrigt verkar i nuläget en diplomatisk lösning obehövlig med tanke på antalet ryska orcher som dagligen tas av daga. Jag förstår att ni ryssar och serber gärna vill förhandla eftersom ni tydligen inte är så framgångsrika med er invasion som i fornstora dar
Slava Ukraini!
Jag är inte serb och jag är inte ryss. Du behöver inte förhandla med Ryssland. Vad jag skriver till dig är att du måste bestämma dig. Vill du vinna kriget mot Ryssland måste du också personligen uppoffra något och det kan gå så långt att intervention är nödvändigt för en västerländsk seger. Är du då villig att avlida i ett krig över Ukraina i egenskap av en civil som står på fel plats. Det är något du bör tänka på. I övrigt läs mitt svar till Ola Schubert.