Citat:
Ursprungligen postat av
admin
Att man transporteras tillbaka till 90-talet ifall man använder adblocker på Flashback är inget medvetet från vår sida, men givetvis bra om så är fallet. Varför skulle någon ens vilja blockera annonserna på Flashback? Ingen funktion vi skapat, men givetvis bra om så är fallet.
När det gäller VPN så är det mer komplicerat. Vi anser att det är viktigt att besökarna kan använda VPN. Jag har allltid VPN påslaget, och vägrar att använda tjänster som blockerar VPN. Periodvis behöver vi blockera trafik till Flashback då vi återkommande utsätts för DDoS-attacker. Ibland fungerar dessa blockeringar inte så jättebra. Men vi gör vårt bästa. Det kanske inte funkar så bra med TOR, men VPN-tjänster som har svenska IP vill vi ska fungera. Tyvärr så är det ibland svårt att veta vilka vi ska göra undantag för.
Om du använder VPN så rekommenderar jag dig att använda svenska IP. Vet att kunder hos NordVPN kan ha problem även med svenska IP. Oklart varför. Absolut inget vi önskar.
admin
Det som utmärkt de senaste veckornas elände är att det inte längre går att använda svenska exitnoder för TOR under pågående attacker. Tidigare har det alltid varit möjligt. Man har alltså kunnat lägga in:
ExitNodes {SE} StrictNodes 1
i torrc-filen och då kunnat koppla upp sig mot Flashback under pågående attack.
Nu är det inte längre möjligt, vilket gör det omöjligt för säkerhetsmedvetna användare att använda Flashback under långa perioder.
Min fråga är om det är en medveten ändring förorsakad av att DDoS-trollen börjat använda svenska exitnoder, eller en omedveten konsekvens av att ni uppdaterad någon blockningsfil som innehåller alla kända TOR-noder, även de svenska.
Om det förra gäller är det ju bara att bita i det sura äpplet, men om meningen inte var att blockera svenska exitnoder skulle jag vilja be att de avblockeras igen.
Det här är en säkerhetsfråga. Jag har sett flera användare klaga i den här tråden och andra trådar under pågående attacker över att de inte längre kan använda TOR, vilket sannolikt innebär att de kopplat upp sig nakna eller i bästa fall med VPN. Det kan förstås vara frestande att släppa på säkerheten om man inte kommer in annars, och alla tänker kanske inte på att anonymitet bara fungerar om man
alltid använder den. Ordspråket
en gång är ingen gång gäller tyvärr inte för brott mot anonymiteten.