2022-09-03, 15:22
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FnatteTjatteBlatte
Förr i tiden när män var tvungna att jobba hårt i skogen, på åkern, i gruvan och slita hela livet för att försörja kvinnor och barn.

Hårt tungt arbete hela livet.

Samtidigt så har människan en historia att bo i enkla kojor/hyddor i det vilda och leva på jakt fiske.

Så borde inte många män velat strunta i ett tungt knegarliv där du jobbar hårt och tungt för några korvören för mat och husrum och försörja kvinnor och barn för att istället leva ett fritt liv i skogen?

Tänk själv att vakna i ett hydda i skogen och inte behöva jobba utan istället bara vara fri, jaga och fiska och ta det lugnt hela dagen.

Eller vakna och stå ute på åkern hela dagen och svettas och slita...

Hade du hellre, förr i tiden bott i skogen och levt på jakt/fiske snarare än att knega hela livet?

Vi kanske kan börja med att precisera "förr i tiden"? På 1500- och 1600-talet, alltså från den tid från vilka skriftliga handlingar börjar finnas i större utsträckning, hände det emellanåt att missanpassade individer lämnade samhällsgemenskapen och drog sig ut i skogen.

Speciellt vanligt tycks sådan skoggång ha varit i gränstrakterna mellan Värend och det då danska Blekinge. Gamle Gunnar Olof Hyltén-Cavallius skriver utförligt om ämnet i sitt storverk Wärend och wirdarne. Ibland var det politiska skäl som drev ut män i skogen, ibland hade de begått brott av någon typ, till exempel dråp.

http://runeberg.org/gohcwow/2/0344.html
I den gotiska stam-författningen var samhälls-rätten blott en enkel utveckling af familjerätten, och samhället sjelf, ordnadt i ätter och hushåll, bevarade länge sin ursprungliga karakter af en naturlig förening. Men denna förening var tillika fullt och medvetet frivillig. Den oafhängige mannen, änskönt fästad vid sin stam med känslor af den högsta styrka, tålde nemligen inga yttre band på sin fria sjelfrådighet. Det måste bero på honom sjelf, att fritt sluta sig till samhälls-laget eller att lefva utanför allt samhälle.

Samhället, ifrån början grundadt i de naturliga familje-banden, antager således allt mera karakteren af ett frivilligt och ömsesidigt frids- och skydds-förbund, och bibehåller denna karakter, så länge i dess närhet ännu gafs ett område, der intet menskligt samfund hunnit ordna sig. Detta område blir, ännu på 1600-talet, omtaladt i våra tings-handlingar under namn af skogen, i skogen, och utgjordes i Wärend af de ödemarker, hvilka flerestädes, och serdeles nere vid gamla gränsen, omgåfvo de samhälligt ordnade bygde-lagen. Hit kunde nu den frie mannen draga sig undan, i fall han af ett eller annat skäl ville uppsäga samhälligheten med sina stam-fränder, och han var ifrån detta ögonblick sin egen man, fri från hvarje samhälls-förbindelse, d. v. s. laglös; men på samma gång äfven utan rätt till samhällets skydd, d. v. s. fridlös. En sådan uppsägning af samhälls-friden heter i våra gamla domböcker skog-gång, eller att gå till skogen, gå skogs-man, och de som sålunda utträdt ur samhället fingo in på 1600-talet namn af skogs-män.

Fall af ett sådant frivilligt utträdande ur samhället förekommo i Wärend långt fram i en historisk tid, och voro icke sällan grundade i personliga missnöjen med sakernas allmänna ställning. De i konung Gustaf Wasas historia så illa omtalade småländska skogsmännen voro således långt ifrån vanliga gränse-tjufvar, utan tvärtom, ofta män ur landets mägtigaste ätter, hvilka af politiska skäl gått till skogen.
Även den som inledde en kärleksförbindelse med fel kvinna, utan kyrkans tillåtelse, kunde bli tvungen att dra sig ut i vildmarken tillsammans med föremålet för sin passion.

http://runeberg.org/gohcwow/2/0356.html
År 1620 förekom i Algutsboda prestagäld, att en skogsman, vid namn Åke i Dufvemåla, hade med sin älskarinna »uti villande skogen, ibland en hop fallebråte, dit ingen väl komma kunde, under en stor eke-fälla, grafvit ett hål i jorden, och sedan bort under jorden ett långt stycke, stort som en tämlig källare, och der före gjort en dörr. Sedan deruti byggt en spis af ler och sten, och grafvit pipan upp igenom jorden, med spjell deri. Inne hade han säng, bänkar och all behöring (tillbehör), grytor, fat och hvad han behöfde. Något ifrån jordkulan var en källa, der han hela vintren hade vättnet (vattenstället), så att han sällan om vintren gick ut ur kulan efter föda; men horan intet. Och de dannemän som jordkulan sett hafva, de hafva gjort deras ed, att de aldrig hade kunnat tänka ett sådant tjufva-hide vara påfunnet. Item klaga ock grannarne deromkring, att de hafva mistat hvarje år skräckligen mycken smale, får, getter och annan boskap. Äro ock många skinn funna, till tecken och vedermäle, att han till sådan tjufnad skyldig är.»
Vilhelm Moberg tog stort intryck av Hyltén-Cavallius skildring, och i sina romaner som Mans kvinna och Rid i natt! använder han sig av skoggångarmotivet. Även ett helt kapitel i Min svenska historia ägnas de här figurerna. Mobergs mor kom från Duvemåla, som var en mycket liten by, och författaren fascinerades av tanken att skogsmannen Åke kanske var en av hans anfäder.

Men som exemplet Åke visar, så räckte inte alltid skogsviltet och fisken till, så skogsmännen började röva grannarnas boskap för att klara livhanken. I och med att de lämnat samhällsgemenskapen åtnjöt de inte längre lagens skydd, de var brottslingar och fredlösa och kunde saklöst dräpas om de blev ertappade.

Och jag kan inte tro att skoggångarna hyste några illusioner om livet utanför samhällsgemenskapen, om att "inte behöva jobba utan istället bara vara fri, jaga och fiska och ta det lugnt hela dagen." Vår nordiska natur är hård att överleva i, och på 1600-talet var vintrarna dessutom kallare än i dag. Om skogsmannen råkade ut för en olycka eller blev sjuk fick han klara sig själv.

Vi kanske inte alltid minns att svenskarna på 1600-talet levde i byar med hård social kontroll. Där brukade det mesta arbetet utföras tillsammans, och där hjälpte man sina grannar vid behov. Den tidens människor var inga födda survivalister och preppers, som kunde överleva under vilka omständigheter som helst, utan utomstående hjälp. (Även livet i byalagen beskrivs av Moberg i Min svenska historia.)

Under senare sekler, på 1700- och 1800-talen, minskade möjligheterna att leva som skoggångare. Gränsen mot Danmark gick inte mer genom skogarna utan i Öresund. Befolkningen växte, skogarna fälldes för att bli åkrar och betesmarker, viltet blev sällsyntare (älgen var på 1700-talet så sällsynt att Linné aldrig fick se en vild älg), en allt effektivare rättsapparat såg till att tjuvjägare inte kunde känna sig lika lugna som tidigare.

Men naturligtvis finns det också från 1900-talet exempel på tuffa typer som valde att bo ute i skogen. Styggen, alias Carl Johan Persson, fick vara i fred på grund av sitt rykte som trollkunnig.

https://www.visitdalarna.se/boka/se-gora/1498129/styggen-stugan/detaljer
https://selinibusken.com/2020/09/29/stygges-stuga/
https://spokhus.se/plats/styggens-stuga/
Senast redigerad av Ördög 2022-09-03 kl. 15:37.
Citera
2022-09-03, 15:36
Medlem
FnatteTjatteBlattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Vi kanske kan börja med att precisera "förr i tiden"? På 1500- och 1600-talet, alltså från den tid från vilka skriftliga handlingar börjar finnas i större utsträckning, hände det emellanåt att missanpassade individer lämnade samhällsgemenskapen och drog sig ut i skogen.

Speciellt vanligt tycks sådan skoggång ha varit i gränstrakterna mellan Värend och det då danska Blekinge. Gamle Gunnar Olof Hyltén-Cavallius skriver utförligt om ämnet i sitt storverk Wärend och wirdarne. Ibland var det politiska skäl som drev ut män i skogen, ibland hade de begått brott av någon typ, till exempel dråp.

http://runeberg.org/gohcwow/2/0344.html
I den gotiska stam-författningen var samhälls-rätten blott en enkel utveckling af familjerätten, och samhället sjelf, ordnadt i ätter och hushåll, bevarade länge sin ursprungliga karakter af en naturlig förening. Men denna förening var tillika fullt och medvetet frivillig. Den oafhängige mannen, änskönt fästad vid sin stam med känslor af den högsta styrka, tålde nemligen inga yttre band på sin fria sjelfrådighet. Det måste bero på honom sjelf, att fritt sluta sig till samhälls-laget eller att lefva utanför allt samhälle.

Samhället, ifrån början grundadt i de naturliga familje-banden, antager således allt mera karakteren af ett frivilligt och ömsesidigt frids- och skydds-förbund, och bibehåller denna karakter, så länge i dess närhet ännu gafs ett område, der intet menskligt samfund hunnit ordna sig. Detta område blir, ännu på 1600-talet, omtaladt i våra tings-handlingar under namn af skogen, i skogen, och utgjordes i Wärend af de ödemarker, hvilka flerestädes, och serdeles nere vid gamla gränsen, omgåfvo de samhälligt ordnade bygde-lagen. Hit kunde nu den frie mannen draga sig undan, i fall han af ett eller annat skäl ville uppsäga samhälligheten med sina stam-fränder, och han var ifrån detta ögonblick sin egen man, fri från hvarje samhälls-förbindelse, d. v. s. laglös; men på samma gång äfven utan rätt till samhällets skydd, d. v. s. fridlös. En sådan uppsägning af samhälls-friden heter i våra gamla domböcker skog-gång, eller att gå till skogen, gå skogs-man, och de som sålunda utträdt ur samhället fingo in på 1600-talet namn af skogs-män.

Fall af ett sådant frivilligt utträdande ur samhället förekommo i Wärend långt fram i en historisk tid, och voro icke sällan grundade i personliga missnöjen med sakernas allmänna ställning. De i konung Gustaf Wasas historia så illa omtalade småländska skogsmännen voro således långt ifrån vanliga gränse-tjufvar, utan tvärtom, ofta män ur landets mägtigaste ätter, hvilka af politiska skäl gått till skogen.
Även den som inledde en kärleksförbindelse med fel kvinna, utan kyrkans tillåtelse, kunde bli tvungen att dra sig ut i vildmarken tillsammans med föremålet för sin passion.

http://runeberg.org/gohcwow/2/0356.html
År 1620 förekom i Algutsboda prestagäld, att en skogsman, vid namn Åke i Dufvemåla, hade med sin älskarinna »uti villande skogen, ibland en hop fallebråte, dit ingen väl komma kunde, under en stor eke-fälla, grafvit ett hål i jorden, och sedan bort under jorden ett långt stycke, stort som en tämlig källare, och der före gjort en dörr. Sedan deruti byggt en spis af ler och sten, och grafvit pipan upp igenom jorden, med spjell deri. Inne hade han säng, bänkar och all behöring (tillbehör), grytor, fat och hvad han behöfde. Något ifrån jordkulan var en källa, der han hela vintren hade vättnet (vattenstället), så att han sällan om vintren gick ut ur kulan efter föda; men horan intet. Och de dannemän som jordkulan sett hafva, de hafva gjort deras ed, att de aldrig hade kunnat tänka ett sådant tjufva-hide vara påfunnet. Item klaga ock grannarne deromkring, att de hafva mistat hvarje år skräckligen mycken smale, får, getter och annan boskap. Äro ock många skinn funna, till tecken och vedermäle, att han till sådan tjufnad skyldig är.»
Vilhelm Moberg tog stort intryck av Hyltén-Cavallius skildring, och i sina romaner som Mans kvinna och Rid i natt! använder han sig av skoggångarmotivet. Även ett helt kapitel i Min svenska historia ägnas de här figurerna. Mobergs mor kom från Duvemåla, som var en mycket liten by, och författaren fascinerades av tanken att skogsmannen Åke kanske var en av hans anfäder.

Men som exemplet Åke visar, så räckte inte alltid skogsviltet och fisken till, så skogsmännen började röva grannarnas boskap för att klara livhanken. I och med att de lämnat samhällsgemenskapen åtnjöt de inte längre lagens skydd, de var brottslingar och fredlösa och kunde saklöst dräpas om de blev ertappade.

Och jag kan inte tro att skoggångarna hyste några illusioner om livet utanför samhällsgemenskapen, om att "inte behöva jobba utan istället bara vara fri, jaga och fiska och ta det lugnt hela dagen." Vår nordiska natur är hård att överleva i, och på 1600-talet var vintrarna dessutom kallare än i dag. Om skogsmannen råkade ut för en olycka eller blev sjuk fick han klara sig själv.

Vi kanske inte alltid minns att svenskarna på 1600-talet levde i byar med hård social kontroll. Där brukade det mesta arbetet utföras tillsammans, och där hjälpte man sina grannar vid behov. Den tidens människor var inga födda survivalister och preppers, som kunde överleva under vilka omständigheter som helst, utan utomstående hjälp.

Under senare sekler, på 1700- och 1800-talen, minskade möjligheterna att leva skoggångare. Gränsen mot Danmark gick inte mer genom skogarna utan i Öresund. Befolkningen växte, skogarna fälldes för att bli åkrar och betesmarker, viltet blev sällsyntare (älgen var på 1700-talet så sällsynt att Linné aldrig fick se en vild älg), en allt effektivare rättsapparat såg till att tjuvjägare inte kunde känna sig lika lugna som tidigare.

Fast på den tiden var skogsmännen utstötta men om det varit vanligare att män bott och levt i skogen då hade det varit en normal livsstil som varit mer accepterad.

Då hade boendet i skogen inte berott på social utstötthet utan på ett aktivt livsval.

Titta på Marcus Torgeby som bodde i skogen i fyra år. Han bodde inte där för att han var utstött utan för att han ville leva så.
https://www.youtube.com/watch?v=7iTPZdOfqSM
Citera
2022-09-03, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
TS vill väl leva så här ungefär (kolare ute i skogen)

https://digitaltmuseum.se/011013989231/kolare-vid-sin-kolarkoja-sannolikt-i-sverige/media?slide=0
https://dms-cf-06.dimu.org/image/0331vTudeEX9?dimension=1200x1200

Kolare var ju knegare som alla andra. Titta på bilderna på dessa härjade knegare.
Så där ful blir man när man måste knega dagarna i ända.

Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Ah, så inte nog med att du varje natt när du skulle gå och lägga dig, skulle behöva tänka på risken att bli tillfångatagen av markägaren och släpad inför tinget och bli dömd och avrättad för tjuvjakt. utan du skulle också vara medveten om att bli sjuk, eller stuka foten, skulle kunna resultera i att du skulle svälta eller frysa ihjäl.

Och året om så uppehöll sig de bofasta i skogen. För att fiska, jaga, samla bär, hugga ner träd, köra hem timret, valla boskap o.s.v.

Nej, för om det varit vanligt att män bodde i skogen då hade de inte behövt oroa sig för markägaren. De hade dödat markägaren eller så hade lagar och regler tillåtit att de haft sin livsstil.

Och då hade de män som bott i skogen samarbetat mera och skogen blivit en tryggare plats där de hjälpt varandra om du blev skadad.
Citera
2022-09-03, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Tyvärr. Det är på sommaren du måste jobba för all ved du skall konsumera på vintern.

Inte om du skall orka med allt hårt arbete du måste göra.
Din modell leder till att du svälter- eller fryser ihjäl i din stuga.

som du kommer att få ägna större delen av dagen åt att plocka för att kunna äta dig mätt, samt för att bygga ett vinterlager med så att du inte drabbas av skörbjugg och annat kul på vintern sen.

Man kanske måste arbeta två timmar om dagen och dessa timmar blir då en fröjd att arbeta för att inte bli understimulerad.

Du behöver bara värme och mat. Hyddan och kläder behöver sällan repareras. Dessutom blir du varm när du springer runt vintertid i skogen och ska ha tag i mat och ved.
Citera
2022-09-03, 15:53
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Man kanske måste arbeta två timmar om dagen och dessa timmar blir då en fröjd att arbeta för att inte bli understimulerad.

Du behöver bara värme och mat. Hyddan och kläder behöver sällan repareras. Dessutom blir du varm när du springer runt vintertid i skogen och ska ha tag i mat och ved.

Du får nog ha veden klar innan vintern, den blir svår att elda annars. Kanske en skogsamisk timmerkåta hade varit ett bättre val än bara en koja?

Jag är inte man, men hade lätt kunnat leva så ett tag, har sovit utomhus både vintertid och sommartid i skogen förut och är van att klara mig. Jag tror dock maten hade varit den största utmaningen. Det är många månader man ska bygga upp ett förråd inför. Klarar man av att jaga så måste man torka köttet och det utan att det blir angripet av djur, mögel, dåliga bakterier eller insekter.

Man kan krydda med örter och få lite variation så.

Är du ensam kommer du behöva arbeta långt mer än två timmar om dagen.
Citera
2022-09-03, 15:56
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Fast på den tiden var skogsmännen utstötta men om det varit vanligare att män bott och levt i skogen då hade det varit en normal livsstil som varit mer accepterad.

Då hade boendet i skogen inte berott på social utstötthet utan på ett aktivt livsval.

Titta på Marcus Torgeby som bodde i skogen i fyra år. Han bodde inte där för att han var utstött utan för att han ville leva så.
https://www.youtube.com/watch?v=7iTPZdOfqSM

Helt säkert övervägde gamla tiders presumtiva skoggångare för- och nackdelarna mellan livet i byn och i skogen. Med tanke på den trygghet som byalaget trots allt erbjöd, hade de nog mycket tunga orsaker för att avvika på detta vis.

De visste också att om de begav sig ut i vildmarken, så var beslutet mer eller mindre oåterkalleligt. I synnerhet om de också började syssla med bokskapsstölder och annat olagligt, och därmed gjorde sig själva fredlösa.

Marcus Torgeby tröttnade på det försoffade moderna livet och ville pröva nånting "äkta" och "primitivt". Men på 1600- och ännu på 1800-talet var det "normala" vardagslivet alldeles tillräckligt hårt, tanken att vanliga bönder, torpare eller backstugusittare skulle drabbas av såna griller känns helt vrickad. Vad pocker går jag här på torpet å sliter för? Näj, ut i fria skogen vill jag, bort från grannarna och prästen å länsman!

Om Marcus hade fått blindtarmsinflammation eller brutit benet, skulle han trots allt ha haft tillgång till hjälp. Åke i Duvemåla och hans "älskarinna" var inte lika tursamt lottade, och knappast heller Styggen.
Senast redigerad av Ördög 2022-09-03 kl. 16:03.
Citera
2022-09-03, 16:04
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Vintertid var det säkert jobbigare men sommartid var det säkert en barnlek.

Dessutom så äter du givetvis inte så mycket mat så du är fet och övergödd utan du lär ju vara pinnsmal. Man kan klara sig på ganska lite mat.

Sommartid finns mycket frukt och bär i skogen.
Svaret är mycket enkelt. Det är exakt det vi gjorde (jägare och samlare) tills vi lärde oss att odla och blev bofasta. Anledningen är att det är enklare att vara bofast, odla och föda upp djur i olika syften. Det finns inget annat svar.
Citera
2022-09-03, 16:10
Medlem
Ördögs avatar
Marcus Torgeby behövde inte heller bedriva något olagligt näringsfång för att överleva ...

Det verkar som om TS kunde ha nytta av att studera den här tråden. En inte helt verklighetsförankrad typ som drömmer om att leva utanför samhället och ber om tips, och får sina illusioner brutals krossade ...

(FB) Leva laglöst i skogen?
Citat:
Ursprungligen postat av phZs
Jag skulle väldigt gärna vilja pröva på att leva som en fri man i vildmarken, inte inom en snar framtid, men i alla fall. Jag skulle vandra om dagarna och njuta av våran vackra natur. Jag kommer inte ha några associationer med staten/samhället eller vad som helst, annat än att jag befinner mig inom gränserna. Maten kommer jag skaffa själv, och dricka ur bäckar. Något permanent hem kommer jag inte att ha. När hösten kommer och det börjar bli kallt vandrar jag söderut. Jag kommer även att odla gräs som jag röker ur en hemmagjord pipa, medans jag spatserar runt. Kläder kommer jag också göra själv. You name it. Jag gör allt själv, och jag gör vad fan jag vill.

Men nu till frågan: Skulle detta funka? Skulle jag få polisen efter mig om jag går runt och röker? Kommer jag ständigt bli kontrollerad av staten var jag än befinner mig på jorden? Är det inte sjukt att man inte ens får leva fritt om man inte har några kopplingar till samhället? Det bor massa människor i Amazonas som i princip lever laglöst. Skulle detta funka inom Sveriges gränser?

Ett svar bland många:

(FB) Leva laglöst i skogen?
Citat:
Ursprungligen postat av deaner
Ännu en med helt skev verklighetsuppfattning. Vandra runt och röka gräs ur en pipa, vem är du, 2000-talets svar på Gandalf?

Till och börja med så måste du förbereda dig fysiskt. Naturen är inget skämt, inte heller Sveriges. Man kan lätt tro att man klarar sig med lite tyngre kläder, ett Biltema-tält och en liten fickkniv under sommaren. Må så vara, kanske, men när det blir kallare är du stekt. Kylan redan i september är oförlåtlig och kan göra dig riktigt illa däran utan proper utrustning.

Hela dealen med pilbåge/gevär kan du glömma, du vill leva utanför samhällets ramar säger du själv. Ett gevär kommer få dig att hamna i trubbel med lagen, du kan vara jävligt säker på att det finns en högre beredskap på lonewolfs med gevär i naturen efter hela ABB/Utöya-debaclet.
Citera
2022-09-03, 16:22
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Nej, du har kött från rådjur, kött från hare, blåbär från skogen äpplen från äppelträd och sen kanske du kan göra något dagsverke någon gång ibland och köpa lite extra från någon handelsbod.

Blåbär kan man möjligtvis hitta på sommaren, vilda äppelträd har jag aldrig sett men de finns säkert. Oavsett så ska man ju göra något av bären och äpplena om de ska hålla. Kanske vettigare att isåfall skaffa sig ett hus med tomt, fiska när man känner för det och jaga när man känner för det.
Odla lite potatis och andra grödor. Kanske skaffa sig några får eller kor, fast då är vi långt ifrån att softa och ta det lugnt.
Citera
2022-09-03, 16:48
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Du behöver snarare arbeta 10 timmar om dagen för att få ihop all ved du behöver till vintern.
Citat:
Du behöver bara värme och mat. Hyddan och kläder behöver sällan repareras.
Hydda och kläder behöver underhållas ideligen när man bor i skogen.
Citat:
Dessutom blir du varm när du springer runt vintertid i skogen och ska ha tag i mat och ved.
Du blir inte så varm om du inte har näring i dig som kroppen kan omvandla till kroppsvärme. Du blir utmattad, svimmar och sen dör du, alternativt behöver amputera alla små kroppsdelar du frös sönder medan du låg avsvimmad.
Citera
2022-09-03, 17:52
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Blåbär kan man möjligtvis hitta på sommaren, vilda äppelträd har jag aldrig sett men de finns säkert. Oavsett så ska man ju göra något av bären och äpplena om de ska hålla.

Frukten från äkta vildapel är i det närmaste oätlig.

https://no.wikipedia.org/wiki/Villeple
Smaken er sur og sammensnerpende bitter. De fleste som smaker et ekte villeple, vil mene at det er bortimot uspiselig.
Citera
2022-09-03, 18:09
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Frukten från äkta vildapel är i det närmaste oätlig.

https://no.wikipedia.org/wiki/Villeple
Smaken er sur og sammensnerpende bitter. De fleste som smaker et ekte villeple, vil mene at det er bortimot uspiselig.

Så kan man också resonera… Men du har nog rätt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in