Ännu en med helt skev verklighetsuppfattning. Vandra runt och röka gräs ur en pipa, vem är du, 2000-talets svar på Gandalf?
Till och börja med så måste du förbereda dig fysiskt. Naturen är inget skämt, inte heller Sveriges. Man kan lätt tro att man klarar sig med lite tyngre kläder, ett Biltema-tält och en liten fickkniv under sommaren. Må så vara, kanske, men när det blir kallare är du stekt. Kylan redan i september är oförlåtlig och kan göra dig riktigt illa däran utan proper utrustning.
Hela dealen med pilbåge/gevär kan du glömma, du vill leva utanför samhällets ramar säger du själv. Ett gevär kommer få dig att hamna i trubbel med lagen, du kan vara jävligt säker på att det finns en högre beredskap på lonewolfs med gevär i naturen efter hela ABB/Utöya-debaclet.
Ska inte flejma dig totalt, även fast du verkat vara en renodlad idiot, så här kommer lite användbara tips.
Om du ska överleva norrut behöver jag inte ens nämna att hur mycket jobbigare/farligare det är än mellersta/södra Sverige. Inse och respektera naturen. Underskatta aldrig.
Läs på följande;
Bear Grylls (Man vs Wild)
Dual Survival
SAS Survival Guide
Tror ändå du kommer fortsätta sitta i datorstolen och käka chips och runka 24/7.
Till och börja med så måste du förbereda dig fysiskt. Naturen är inget skämt, inte heller Sveriges. Man kan lätt tro att man klarar sig med lite tyngre kläder, ett Biltema-tält och en liten fickkniv under sommaren. Må så vara, kanske, men när det blir kallare är du stekt. Kylan redan i september är oförlåtlig och kan göra dig riktigt illa däran utan proper utrustning.
Hela dealen med pilbåge/gevär kan du glömma, du vill leva utanför samhällets ramar säger du själv. Ett gevär kommer få dig att hamna i trubbel med lagen, du kan vara jävligt säker på att det finns en högre beredskap på lonewolfs med gevär i naturen efter hela ABB/Utöya-debaclet.
Ska inte flejma dig totalt, även fast du verkat vara en renodlad idiot, så här kommer lite användbara tips.
- Drickbart vatten brukar inte vara ett problem i Sverige men om du mot förmodan inte hittar en ren källa så kan du binda två handdukar runt anklarna och vandra runt i högt gräs efter regn/tidigt morgon. Sen kramar du ur dessa och dricker, mycket användbart.
- Fiske är harmlöst och diskret. Läs på och lär dig om drag/krokar som används för diverse fiskar. Detta är inget jag är superinsatt i, men jag har lyckats få upp en del abborrar/torsk längs Skånes sydostkust med endast ett spö, nät och mask. Men var inställd på att det krävs tålamod och är mödosamt.
- Andra delen i födan består i att konservera fisken. Antingen äter du den färsk genom att grilla den, eller så röker du den till ett senare tillfället. Alternativt kan du torka den, men mina erfarenheter är att rökt fisk är godast och inte lika fattigt på kött som torkad.
- Om du nu tvunget vill vara en riktig jägare och jaga ner däggdjur i skogen så är tipset att anordna fällor. Också mödosamt, men ger en ännu skönare känsla än att ha skjutit ett djur då man överlistat det med hjälp av intelligens. Här finner du bra tips.
- Lär dig om lokal flora/fauna. Vad är ätligt? Vad är farligt? Dina främsta näringskällor är bär och löv, hur tråkigt det än låter.
Om du ska överleva norrut behöver jag inte ens nämna att hur mycket jobbigare/farligare det är än mellersta/södra Sverige. Inse och respektera naturen. Underskatta aldrig.
Läs på följande;
Bear Grylls (Man vs Wild)
Dual Survival
SAS Survival Guide
Tror ändå du kommer fortsätta sitta i datorstolen och käka chips och runka 24/7.