2011-09-07, 16:13
Medlem
deaners avatar
Ännu en med helt skev verklighetsuppfattning. Vandra runt och röka gräs ur en pipa, vem är du, 2000-talets svar på Gandalf?

Till och börja med så måste du förbereda dig fysiskt. Naturen är inget skämt, inte heller Sveriges. Man kan lätt tro att man klarar sig med lite tyngre kläder, ett Biltema-tält och en liten fickkniv under sommaren. Må så vara, kanske, men när det blir kallare är du stekt. Kylan redan i september är oförlåtlig och kan göra dig riktigt illa däran utan proper utrustning.

Hela dealen med pilbåge/gevär kan du glömma, du vill leva utanför samhällets ramar säger du själv. Ett gevär kommer få dig att hamna i trubbel med lagen, du kan vara jävligt säker på att det finns en högre beredskap på lonewolfs med gevär i naturen efter hela ABB/Utöya-debaclet.

Ska inte flejma dig totalt, även fast du verkat vara en renodlad idiot, så här kommer lite användbara tips.
  • Drickbart vatten brukar inte vara ett problem i Sverige men om du mot förmodan inte hittar en ren källa så kan du binda två handdukar runt anklarna och vandra runt i högt gräs efter regn/tidigt morgon. Sen kramar du ur dessa och dricker, mycket användbart.
  • Fiske är harmlöst och diskret. Läs på och lär dig om drag/krokar som används för diverse fiskar. Detta är inget jag är superinsatt i, men jag har lyckats få upp en del abborrar/torsk längs Skånes sydostkust med endast ett spö, nät och mask. Men var inställd på att det krävs tålamod och är mödosamt.
  • Andra delen i födan består i att konservera fisken. Antingen äter du den färsk genom att grilla den, eller så röker du den till ett senare tillfället. Alternativt kan du torka den, men mina erfarenheter är att rökt fisk är godast och inte lika fattigt på kött som torkad.
  • Om du nu tvunget vill vara en riktig jägare och jaga ner däggdjur i skogen så är tipset att anordna fällor. Också mödosamt, men ger en ännu skönare känsla än att ha skjutit ett djur då man överlistat det med hjälp av intelligens. Här finner du bra tips.
  • Lär dig om lokal flora/fauna. Vad är ätligt? Vad är farligt? Dina främsta näringskällor är bär och löv, hur tråkigt det än låter.

Om du ska överleva norrut behöver jag inte ens nämna att hur mycket jobbigare/farligare det är än mellersta/södra Sverige. Inse och respektera naturen. Underskatta aldrig.

Läs på följande;

Bear Grylls (Man vs Wild)
Dual Survival
SAS Survival Guide

Tror ändå du kommer fortsätta sitta i datorstolen och käka chips och runka 24/7.
Citera
2011-09-07, 16:28
Medlem
phZss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deaner
Ännu en med helt skev verklighetsuppfattning. Vandra runt och röka gräs ur en pipa, vem är du, 2000-talets svar på Gandalf?

Till och börja med så måste du förbereda dig fysiskt. Naturen är inget skämt, inte heller Sveriges. Man kan lätt tro att man klarar sig med lite tyngre kläder, ett Biltema-tält och en liten fickkniv under sommaren. Må så vara, kanske, men när det blir kallare är du stekt. Kylan redan i september är oförlåtlig och kan göra dig riktigt illa däran utan proper utrustning.

Hela dealen med pilbåge/gevär kan du glömma, du vill leva utanför samhällets ramar säger du själv. Ett gevär kommer få dig att hamna i trubbel med lagen, du kan vara jävligt säker på att det finns en högre beredskap på lonewolfs med gevär i naturen efter hela ABB/Utöya-debaclet.

Ska inte flejma dig totalt, även fast du verkat vara en renodlad idiot, så här kommer lite användbara tips.
  • Drickbart vatten brukar inte vara ett problem i Sverige men om du mot förmodan inte hittar en ren källa så kan du binda två handdukar runt anklarna och vandra runt i högt gräs efter regn/tidigt morgon. Sen kramar du ur dessa och dricker, mycket användbart.
  • Fiske är harmlöst och diskret. Läs på och lär dig om drag/krokar som används för diverse fiskar. Detta är inget jag är superinsatt i, men jag har lyckats få upp en del abborrar/torsk längs Skånes sydostkust med endast ett spö, nät och mask. Men var inställd på att det krävs tålamod och är mödosamt.
  • Andra delen i födan består i att konservera fisken. Antingen äter du den färsk genom att grilla den, eller så röker du den till ett senare tillfället. Alternativt kan du torka den, men mina erfarenheter är att rökt fisk är godast och inte lika fattigt på kött som torkad.
  • Om du nu tvunget vill vara en riktig jägare och jaga ner däggdjur i skogen så är tipset att anordna fällor. Också mödosamt, men ger en ännu skönare känsla än att ha skjutit ett djur då man överlistat det med hjälp av intelligens. Här finner du bra tips.
  • Lär dig om lokal flora/fauna. Vad är ätligt? Vad är farligt? Dina främsta näringskällor är bär och löv, hur tråkigt det än låter.

Om du ska överleva norrut behöver jag inte ens nämna att hur mycket jobbigare/farligare det är än mellersta/södra Sverige. Inse och respektera naturen. Underskatta aldrig.

Läs på följande;

Bear Grylls (Man vs Wild)
Dual Survival
SAS Survival Guide

Tror ändå du kommer fortsätta sitta i datorstolen och käka chips och runka 24/7.
Värst vad aggressiv du var då. Man får tacka för tipsen i alla fall, men förstår inte varför du skulle bli arg. Idiot kan jag väl knappast vara för att jag vill uppleva och leva i naturen, människor har ju överlevt i den i flera tusen år, borde väl vara lättare nu till och med.
Citera
2011-09-07, 16:32
Medlem
Hörrö, om ingen sagt det, du funderar inte på att tagga ner med rökandet? Flytta ut i skogen, vadfan..
Citat:
Ursprungligen postat av phZs
massa snack
Citera
2011-09-07, 16:34
Medlem
Tre100s avatar
Mellan Treriksröset och Kiruna finns det inte en själ. Där kan du göra vad du vill. Gott om lämlar och renar är där med så du lär ju inte vara utan mat. Samer ser man inte till där heller ute i ödemarken.
Citera
2011-09-07, 16:45
Medlem
eliefants avatar
Kommer bli väldigt svårt att börja från noll ute i naturen. Sveriges skogar har kanske inte de bästa förutsättningarna. Kommer inte hitta mat för utom kanske bär o myror (då du troligtvis inte kommer komma närmare än 100 från vilda djur som rådjur). Finns nog inte så många som har hemkörning till skogen, ifall du lyckas få teckning.
Citera
2011-09-07, 16:49
Medlem
deaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phZs
Värst vad aggressiv du var då. Man får tacka för tipsen i alla fall, men förstår inte varför du skulle bli arg. Idiot kan jag väl knappast vara för att jag vill uppleva och leva i naturen, människor har ju överlevt i den i flera tusen år, borde väl vara lättare nu till och med.

Jag har en barsk ton för att jag ogillar pseudoromantiska skildringar av naturen, speciellt i kombination med Cannabis. Sen får du också ta i aktining att vi moderna människor är väldigt domesticiterade, precis som en tam hund hade haft svårt att klara sig i naturen utan matte/husse och sitt hundfoder.

Jag älskar naturen och är glad för att du också gör det, men det mest fatala misstaget man kan göra är att underskatta dess makt. Läs på noggrant och lär dig praktiska saker redan innan du drar ut. Sen får ställa in dig på att det kommer bli väldigt ensamt och plågsamt att leva i total solitud när man är van vid vårt hektiska samhälle. Din psykiska styrka är viktigare än din fysiska.

Ber om ursäkt för min otrevliga ton, hoppas du fattar vad jag försöker få dig att inse. Och då har jag levt längre perioder i allt från fjäll till slätter helt själv. Det är ingen lek. Både en och två gånger var jag nära att stryka med p.g.a. naiv ignorans.
Citera
2011-09-07, 16:59
Medlem
cirkuspoliss avatar
På sommaren skulle det nog funka ganska bra om du tar reda på en del saker först, eller rättare sagt ganska många saker typ allt om möjlig mat till rätt utrustning.

Däremot skulle du dö efter sommaren. Vintern klarar du inte utan skydd, pålitlig matkälla och avancerad utrustning.

Vad gäller det lagliga så finns det en hel del exempel på dårar som flyttat ut till en koja i skogen och till slut fått vara kvar där. Men jisses vilket skitliv de har levt. Hade nån sådan dåre utanför Bollnäs nånstans, som dessutom fick ge ut en skiva där han sjöng och spelade. Kommer dock inte ihåg vad han hette....

EDIT: Ludde hette han!

http://www.bollnas.se/webred/webred.nsf/d3168faa1ac3e50fc12566ba002e660e/106c323bca65d524c125754e00471ad4?OpenDocument

EDIT2: Ludde i 100 höjdare.
http://www.youtube.com/watch?v=ysAHjOZAj9w
Senast redigerad av cirkuspolis 2011-09-07 kl. 17:23.
Citera
2011-09-07, 17:00
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daroleda
Jag tror att TS har blivit inspirerad av Into the Wild
Snarare Tumba Tarzan: http://www.legus.se/boksidor/9188192482.html

Cool ide ts men med dagens teknik så lär snuten ta dig snabbare än fan. Så ut o lev i skogen lagligt.
Citera
2011-09-07, 17:16
Bannlyst
intressant men tänk på att det bara e uppe i norr du kan undkomma staten (i fall du har tur) och där e sommaren svår från och med noll, vintrarna e omöjliga med tanke på att du har ett halvår på dig att skaffa grejjor för sommaren och vintern... ge bara upp tanken, eller vill du dö på dom svåraste sätten? ensam, förfrusen och skadad?
Citera
2011-09-07, 17:16
Medlem
Munchies, bark och kottar?
Citera
2011-09-07, 17:34
Medlem
Jake88s avatar
så du ska "spatsera" runt lite småhög i skogen och tror seriöst att du skulle klara dig?

Göra egna kläder av vad då ?
Du får gå långt söderut om du ska klara av kylan utan något permanent boende. Men å andra sidan ska du ju odla lite gräs så du klarar dig nog.
Citera
2011-09-07, 17:37
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Skogsägaren kommer nog inte bli särdeles glad när han ser att du har bosatt dig i hans skog, fast jag skulle inte se några problem med det om du ägde skogen själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in