2011-09-07, 14:08
Medlem
phZss avatar
(Inte säker på vart jag skulle placera tråden, mod får gärna flytta)

Teoretiskt:

Jag skulle väldigt gärna vilja pröva på att leva som en fri man i vildmarken, inte inom en snar framtid, men i alla fall. Jag skulle vandra om dagarna och njuta av våran vackra natur. Jag kommer inte ha några associationer med staten/samhället eller vad som helst, annat än att jag befinner mig inom gränserna. Maten kommer jag skaffa själv, och dricka ur bäckar. Något permanent hem kommer jag inte att ha. När hösten kommer och det börjar bli kallt vandrar jag söderut. Jag kommer även att odla gräs som jag röker ur en hemmagjord pipa, medans jag spatserar runt. Kläder kommer jag också göra själv. You name it. Jag gör allt själv, och jag gör vad fan jag vill.

Men nu till frågan: Skulle detta funka? Skulle jag få polisen efter mig om jag går runt och röker? Kommer jag ständigt bli kontrollerad av staten var jag än befinner mig på jorden? Är det inte sjukt att man inte ens får leva fritt om man inte har några kopplingar till samhället? Det bor massa människor i Amazonas som i princip lever laglöst. Skulle detta funka inom Sveriges gränser?
Citera
2011-09-07, 14:11
Medlem
BadAssChicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phZs
(Inte säker på vart jag skulle placera tråden, mod får gärna flytta)

Teoretiskt:

Jag skulle väldigt gärna vilja pröva på att leva som en fri man i vildmarken, inte inom en snar framtid, men i alla fall. Jag skulle vandra om dagarna och njuta av våran vackra natur. Jag kommer inte ha några associationer med staten/samhället eller vad som helst, annat än att jag befinner mig inom gränserna. Maten kommer jag skaffa själv, och dricka ur bäckar. Något permanent hem kommer jag inte att ha. När hösten kommer och det börjar bli kallt vandrar jag söderut. Jag kommer även att odla gräs som jag röker ur en hemmagjord pipa, medans jag spatserar runt. Kläder kommer jag också göra själv. You name it. Jag gör allt själv, och jag gör vad fan jag vill.

Men nu till frågan: Skulle detta funka? Skulle jag få polisen efter mig om jag går runt och röker? Kommer jag ständigt bli kontrollerad av staten var jag än befinner mig på jorden? Är det inte sjukt att man inte ens får leva fritt om man inte har några kopplingar till samhället? Det bor massa människor i Amazonas som i princip lever laglöst. Skulle detta funka inom Sveriges gränser?
Nej, man kan inte leva laglöst inom Sveriges gränser.
Citera
2011-09-07, 14:12
Medlem
ZyClaves avatar
Tar du dödsknark finns det ingen gräns för vilka resurser staten är villig att slösa för att kränka dig. Och svenskar är mer än villiga att begränsa sin egen frihet för att du ska få ett sämre liv.

Nej, ser någon dig och vet att du röker cannabis (jag antar att du talar om cannabis iaf ...) så är det en relativt stor risk att de kontaktar myndigheter, som antagligen sedan kontaktar dig ...
Citera
2011-09-07, 14:22
Moderator
Allaballawallas avatar
Så länge du skippar gräset och håller dig till platser dr det inte bor särskilt många andra människor så är det möjligt, men om du börjar vandra "söderut" rökandes gräs så tar det nog inte lång tid innan du får svara på frågor och blir bortforslad (De södra delarna av Sverige är ganska väl befolkade och de som bor där vill nog inte ha en "vilde" springandes runt stenad i trädgården.).

Satsa på att hålla dig till kalfjället eller större skogspartier så funkar det åtminstone ett tag...

Edit: Det här är inte första gången någon drar upp samma scenario på Flashback, men jag har aldrig riktigt förstått det eviga tramset med att ha "en pipa" som en viktig del av det hela... Sverige 2011 är inte "Tolkienland" med Tom Bombadill springandes runt ute i naturen...

För övrigt så är inte folk som springer runt och röker pipa särskilt aktiva och företagsamma(Beroende på vad som stoppas i den.), vilket verkligen behövs om man bor "ute" i naturen.
Senast redigerad av Allaballawalla 2011-09-07 kl. 14:30.
Citera
2011-09-07, 14:27
Medlem
Barnpartys avatar
Tror inte du överlever vintern.
Citera
2011-09-07, 14:27
Medlem
BioTags avatar
Lagen är till för att skydda dej och andra.
Det stämmer inte anser jag. Cannabis, rökning, snus.
Jag skiter i lagen stort sett och kör efter rent vett.
Citera
2011-09-07, 14:31
Medlem
Du får säkerligen äta bär och svamp etc, men det är tveksamt om du får "jaga" större djur... kanske inte ens fiska... så det blir nog svårt att bli (lagligt) mätt.
Citera
2011-09-07, 14:31
Medlem
Daroledas avatar
Jag tror att TS har blivit inspirerad av Into the Wild
Citera
2011-09-07, 14:32
Medlem
Ode-Ns avatar
Ska du bära runt på gräsodlingen då eftersom du inte skulle haft nått permanent hem?
Citera
2011-09-07, 14:55
Medlem
phZss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Ska du bära runt på gräsodlingen då eftersom du inte skulle haft nått permanent hem?
Nja, jag vet inte riktigt. Det var mest ett exempel.

Om jag formulerar om frågan då, finns det någon plats på Jorden (helst fastlandet) där man kan leva i frid utan att myndigheter kommer och stör, eller har vissa människor mer rätt till vår planet än mig? Känns lite konstigt att jag inte ska få leva som jag själv önskar i naturen där jag inte stör någon/parasiterar på samhället.
Citera
2011-09-07, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daroleda
Jag tror att TS har blivit inspirerad av Into the Wild
nja, då skulle han ju ha missat hela poängen med filmen
Citera
2011-09-07, 15:05
Medlem
phZss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noirs
nja, då skulle han ju ha missat hela poängen med filmen
Har tyvärr inte sett filmen. Min poäng dock är att leva självständigt utan att staten ska inkräkta på mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in