2022-09-03, 14:44
Medlem
Jag följer diskussioner med mycket amerikaner på ett par andra forum (som inte alls är lika nerspammade med rasister och blinda NATO-freaks som här), och trots att de här personerna överlag är för NATO och för Ukraina märker man på senare tid en förändrad ton. I början av kriget var de mera kaxiga, men nu kan man avläsa en ökad tvekan om att NATO verkligen har realistiska möjligheter att kasta ut ryssarna ur (hela/det mesta av) Ukraina. Priset både i manskap och materiel skulle bli alldeles för högt, och ingen vill heller gå ut så hårt att man riskerar en upptrappning till ett kärnvapenkrig.

Då återstår antingen ett halvt stelnat krig som harvar på i åratal och gräver djupa hål i världsekonomin, eller att förhandla fram någon slags fred.
Citera
2022-09-03, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Vad är du kritisk till? Att jag skriver att västvärlden måste stödja Ukraina militärt? Jag är villig att slåss till den sista västerlänningen. Du är villig att slåss till den sista ukrainaren - för mig förefaller det fegt och kontraproduktivt.

Det är väl vettigt att ukrainare försvarar Ukraina?
Sen får dom lite speciella gåvor av västvärlden. Men gåvor är grats som du vet
Citera
2022-09-03, 14:52
Medlem
Citat:
När det kommer till kärnvapen spelar det inte så stor roll om du träffar rätt. Börjar Ryssland och NATO skjuta kärnvapen på varandra är det över för norra halvklotet.

https://nuclearsecrecy.com/nukemap/

Det stämmer absolut inte när det gäller taktiska kärnvapen. Du kan prova själv i länken du tog fram. Så ser du en miss på till ex 100 m har stora konsekvenser.

Om nu ryssarna testar ett taktiskt kärnvapen i Ryssland eller till och med använder sig av ett på ett militärt i Ukraina så är det frågan om USA eskalerar. Taktiska kärnvapen förstör inte ett land utan kanske en stadsdel, om ens det, i större stad. Frågan är ju om USA, Frankrike eller England eskalerar.

Skälet till att Ryssarna inte använder ett taktiskt kärnvapen är att om Ryssland gör det kommer varje land som kan skaffa sig kärnvapen och minskar Rysslands säkerhet. Det är inte så mycket risken att USA skulle eskalera.
Citera
2022-09-03, 14:55
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag följer diskussioner med mycket amerikaner på ett par andra forum (som inte alls är lika nerspammade med rasister och blinda NATO-freaks som här), och trots att de här personerna överlag är för NATO och för Ukraina märker man på senare tid en förändrad ton. I början av kriget var de mera kaxiga, men nu kan man avläsa en ökad tvekan om att NATO verkligen har realistiska möjligheter att kasta ut ryssarna ur (hela/det mesta av) Ukraina. Priset både i manskap och materiel skulle bli alldeles för högt, och ingen vill heller gå ut så hårt att man riskerar en upptrappning till ett kärnvapenkrig.

Då återstår antingen ett halvt stelnat krig som harvar på i åratal och gräver djupa hål i världsekonomin, eller att förhandla fram någon slags fred.

Shit vad du ljuger dåligt.

Länka till det forumet är du snäll. Låt mig gissa, inte öppet? Nääää för det fanns bara i din fantasi.

I början av kriget var alla insatta riktigt oroliga och trodde puttlerhelvetet skulle lyckas. Nu ser alla hur miserabla ryssarna är och andas morgonluft på ett sätt man inte gjort förut. Bara kolla flödet av bilder på ukrainska krigsbyten. Motsvaras bara av när puttler mördare fick fly med svansen mellan benen i inledningen av puttlers 3-dagarskrig.

Men se så, länka forumet nu, eller så blåljög du.
Citera
2022-09-03, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Det är väl vettigt att ukrainare försvarar Ukraina?
Sen får dom lite speciella gåvor av västvärlden. Men gåvor är grats som du vet
Om du läser vad många i tråden skriver så finns det ett moraliskt imperativ att försvara Ukraina men de vill slåss till den sista ukrainaren och sedan skicka små mängder vapen för att dra ut på kriget. Det kanske gör ont i Moskva men det kommer inte leda till att Ukraina vinner. Skillnaden mellan dem och mig är att jag förespråkar att västvärlden skall gå i direkt konfrontation med Ryssland. Jag är villig att offra planeten över Ukraina och det verkar inte vara någon i tråden som vågar detta. Däremot vågar de anklaga andra för att vara "pro-ryska". Jag misstänker att många av dem som skriver Ryssland med två ZZ och "Slava Ukraini" är mer positiva till Ryssland än de paleo-konservativa i tråden som har kritiserat det uppenbara proxykriget i Ukraina.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag följer diskussioner med mycket amerikaner på ett par andra forum (som inte alls är lika nerspammade med rasister och blinda NATO-freaks som här), och trots att de här personerna överlag är för NATO och för Ukraina märker man på senare tid en förändrad ton. I början av kriget var de mera kaxiga, men nu kan man avläsa en ökad tvekan om att NATO verkligen har realistiska möjligheter att kasta ut ryssarna ur (hela/det mesta av) Ukraina. Priset både i manskap och materiel skulle bli alldeles för högt, och ingen vill heller gå ut så hårt att man riskerar en upptrappning till ett kärnvapenkrig. Då återstår antingen ett halvt stelnat krig som harvar på i åratal och gräver djupa hål i världsekonomin, eller att förhandla fram någon slags fred.
Den anti-imperialistiska vänstern brukar kalla dem "Chicken Hawks". De vill slåss till den sista ukrainaren men de vill inte slåss själva. "Buhu, kärnvapenkrig". Det här kriget i Ukraina har inte handlat om att "försvara västvärlden", "högre värden" eller besegra Ryssland. Det här kriget handlar om att använda Ukraina som en proxy mot Ryssland. Det enda syftet är att undergräva ryska intressen men med vetenskapen att Ryssland kommer bestå. Eftersom ingen av de här "Slava Ukraini" töntarna vare sig på Flashback, amerikanska forum eller i media och politiken vågar gå i direkt konfrontation med Ryssland så kommer Ryssland vinna kriget.

På samma sätt vann talibanerna i Afghanistan. De vann för att USA inte vågade vinna. Efter tjugo år av misslyckanden stack amerikanerna och deras marionett president. Den senare med en kappsäck full med pengar. Notera hur väl britterna byggde Hong Kong. De byggde inte sina kolonier med "liberal demokrati" men med kulturella, religiösa, ekonomiska och politiska redskap. Det fanns en seriositet och en vilja till beständighet hos brittiska imperialister. Detta existerar inte hos amerikanerna och där med är deras "liberala världsordning" inte beständig. Ju fortare den rasar samman ju bättre för världen. I synnerhet för Ukraina.

Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Jag är kritisk till att du skriver en vägg av text för att åstadkomma samma blarr som El Retardo Grande och de andra åstadkommer med betydligt färre ord.
Om du tycker det är jobbigt att läsa längre inlägg. Läs dem inte.

Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det stämmer absolut inte när det gäller taktiska kärnvapen. Du kan prova själv i länken du tog fram. Så ser du en miss på till ex 100 m har stora konsekvenser. Om nu ryssarna testar ett taktiskt kärnvapen i Ryssland eller till och med använder sig av ett på ett militärt i Ukraina så är det frågan om USA eskalerar. Taktiska kärnvapen förstör inte ett land utan kanske en stadsdel, om ens det, i större stad. Frågan är ju om USA, Frankrike eller England eskalerar. Skälet till att Ryssarna inte använder ett taktiskt kärnvapen är att om Ryssland gör det kommer varje land som kan skaffa sig kärnvapen och minskar Rysslands säkerhet. Det är inte så mycket risken att USA skulle eskalera.
Möjligt. Svärdet är tvåeggat naturligtvis. Både Ryssland och USA:s fiender (varav Nordkorea redan har gjort det) riskerar att skaffa kärnvapen. Egentligen är det inte en stor sak eftersom kärnvapen endast skulle användas i ett tredje världskrig och som du är medveten kommer inte NATO gå i konfrontation med Ryssland och där med riskerar vi inget kärnvapenkrig.
Citera
2022-09-03, 15:22
Medlem
humanlifes avatar
Många minns säkert attacken på fånglägret med Azov-fångar. De överlevande har fått vård på sjukhus och vill inte kriga mer, de vill hem till sina familjer.

Exclusive: RT talks with Azov members who survived Elenovka shelling

More than 50 captive Azov battalion members were killed when Ukrainian shells struck the prison they were in. More than 50 were also wounded and brought to a hospital in the Donetsk People’s Republic. Now they are completely healthy. RT’s Roman Kosarev spoke to some of them to find out how they were treated.

https://rumble.com/v1igus7-exclusive...-shelling.html
Citera
2022-09-03, 15:23
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ukraina börjat få luftherravälde nu. Dom utförde 22 luftangrepp i går
https://twitter.com/Flash43191300/st...c0mn3tl0fdxCLQ

Ukraina gjorde 22 luftangrepp igår medan Ryssland bara gjorde 8 luftangrepp:

Citat:
Ryssland ska gjort 8 flyganfall igår men Ukraina gjorde i sin tur 22 flyganfall mot markmål, vilket visar hur styrkeförhållanden i operativt flyg och luftherravälde förändrats, mycket tack vare dels attackerna mot flygbaser på Krym och dels på harmandet av ryskt luftvärn med de amerikanska HARM-robotarna. Totalt gjorde Ukraina 40 flyguppdrag under gårdagen – alla är inte markmål, utan det kan även vara eskort av attackflyg eller exempelvis patrullering och flygspaning.

https://cornucopia.se/2022/09/uppdat...ola-i-charkiv/

Totalt gjorde Ukraina 40 flyguppdrag igår.

Det kan vara som du säger att Ukraina håller på och få luftherraväldet över Ukraina. Ja, i alla fall i södra Ukraina.
Citera
2022-09-03, 15:25
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Vad är du kritisk till? Att jag skriver att västvärlden måste stödja Ukraina militärt? Jag är villig att slåss till den sista västerlänningen. Du är villig att slåss till den sista ukrainaren - för mig förefaller det fegt och kontraproduktivt.

Vart har jag tagit Rysslands sida? Det verkar mer som du är den som arbetar hårdast för Ryssland i tråden. Men du kanske är rädd? Är man inte villig att gå i direkt militär konfrontation med Ryssland är man i största sannolikhet en pro-rysk aktivist. Till skillnad från pro-ryska aktivister har jag inga problem med kärnvapenkrig även om det innebär att jorden går under. Är du villig att offra planeten över Ukraina? Jag är det.
Krångla inte till det.
Är man inte villig att ta avstånd från Rysslands militära invasion är man med största sannolikhet en pro-rysk aktivist.
Om man upprepat skuldbelägger offret för Rysslands aggression är man absolut en pro-rysk aktivist.
Citera
2022-09-03, 15:25
Medlem
walklikeacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ryssarna är verkligen perversa. Ny ska dom tydligen hålla fejkrättegångar på den plats där dom mördade 600barn.

https://twitter.com/JayinKyiv/status...M0w-k1ZVr1GjuQ

Ja. Det är sjukt vidrigt och perverst. Dessa perveterade empatilösa ryssar ska föraktas och för alltid ha ett Kains-märke inristat. Det som hände i teatern var en massaker och ett djävulskt krigsbrott.
Citera
2022-09-03, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Många minns säkert attacken på fånglägret med Azov-fångar. De överlevande har fått vård på sjukhus och vill inte kriga mer, de vill hem till sina familjer.

More than 50 captive Azov battalion members were killed when Ukrainian shells struck the prison they were in. More than 50 were also wounded and brought to a hospital in the Donetsk People’s Republic. Now they are completely healthy. RT’s Roman Kosarev spoke to some of them to find out how they were treated.

Ryssarna påstod att Himars använts.
Det kunde bevisas att skadorna inte orsakades an en GMLRS-missil. Vi vet mao att ryssarna ljög.
Varför ljög ryssarna? Den rimliga förklaringen är att det var de som mördade Krigsfångarna.
Citera
2022-09-03, 15:31
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

1. Det var ryssarna som besköt fånglägret och mördade fångarna.

2. Fångar under rysk kontroll som pratar brukar torteras innan samt hotas med att de ska mördas om de inte säger exakt efter instruktionerna.
Citera
2022-09-03, 15:31
Medlem
Citat:
Om du läser vad många i tråden skriver så finns det ett moraliskt imperativ att försvara Ukraina men de vill slåss till den sista ukrainaren och sedan skicka små mängder vapen för att dra ut på kriget. Det kanske gör ont i Moskva men det kommer inte leda till att Ukraina vinner. Skillnaden mellan dem och mig är att jag förespråkar att västvärlden skall gå i direkt konfrontation med Ryssland. Jag är villig att offra planeten över Ukraina och det verkar inte vara någon i tråden som vågar detta. Däremot vågar de anklaga andra för att vara "pro-ryska". Jag misstänker att många av dem som skriver Ryssland med två ZZ och "Slava Ukraini" är mer positiva till Ryssland än de paleo-konservativa i tråden som har kritiserat det uppenbara proxykriget i Ukraina.

Den anti-imperialistiska vänstern brukar kalla dem "Chicken Hawks". De vill slåss till den sista ukrainaren men de vill inte slåss själva. "Buhu, kärnvapenkrig". Det här kriget i Ukraina har inte handlat om att "försvara västvärlden", "högre värden" eller besegra Ryssland. Det här kriget handlar om att använda Ukraina som en proxy mot Ryssland. Det enda syftet är att undergräva ryska intressen men med vetenskapen att Ryssland kommer bestå. Eftersom ingen av de här "Slava Ukraini" töntarna vare sig på Flashback, amerikanska forum eller i media och politiken vågar gå i direkt konfrontation med Ryssland så kommer Ryssland vinna kriget.

På samma sätt vann talibanerna i Afghanistan. De vann för att USA inte vågade vinna. Efter tjugo år av misslyckanden stack amerikanerna och deras marionett president. Den senare med en kappsäck full med pengar. Notera hur väl britterna byggde Hong Kong. De byggde inte sina kolonier med "liberal demokrati" men med kulturella, religiösa, ekonomiska och politiska redskap. Det fanns en seriositet och en vilja till beständighet hos brittiska imperialister. Detta existerar inte hos amerikanerna och där med är deras "liberala världsordning" inte beständig. Ju fortare den rasar samman ju bättre för världen. I synnerhet för Ukraina.

Om du tycker det är jobbigt att läsa längre inlägg. Läs dem inte.

Möjligt. Svärdet är tvåeggat naturligtvis. Både Ryssland och USA:s fiender (varav Nordkorea redan har gjort det) riskerar att skaffa kärnvapen. Egentligen är det inte en stor sak eftersom kärnvapen endast skulle användas i ett tredje världskrig och som du är medveten kommer inte NATO gå i konfrontation med Ryssland och där med riskerar vi inget kärnvapenkrig.

Nej Du får väl läsa på om de olika ländernas kärnvapen doktrin. Det står inget om 3:e världskriget i något lands doktrin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in