Citat:
Ursprungligen postat av
Noobermench
Det är väl vettigt att ukrainare försvarar Ukraina?
Sen får dom lite speciella gåvor av västvärlden. Men gåvor är grats som du vet

Om du läser vad många i tråden skriver så finns det ett moraliskt imperativ att försvara Ukraina men de vill slåss till den sista ukrainaren och sedan skicka små mängder vapen för att dra ut på kriget. Det kanske gör ont i Moskva men det kommer inte leda till att Ukraina vinner. Skillnaden mellan dem och mig är att jag förespråkar att västvärlden skall gå i direkt konfrontation med Ryssland. Jag är villig att offra planeten över Ukraina och det verkar inte vara någon i tråden som vågar detta. Däremot vågar de anklaga andra för att vara "pro-ryska". Jag misstänker att många av dem som skriver Ryssland med två ZZ och "Slava Ukraini" är mer positiva till Ryssland än de paleo-konservativa i tråden som har kritiserat det uppenbara proxykriget i Ukraina.
Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Jag följer diskussioner med mycket amerikaner på ett par andra forum (som inte alls är lika nerspammade med rasister och blinda NATO-freaks som här), och trots att de här personerna överlag är för NATO och för Ukraina märker man på senare tid en förändrad ton. I början av kriget var de mera kaxiga, men nu kan man avläsa en ökad tvekan om att NATO verkligen har realistiska möjligheter att kasta ut ryssarna ur (hela/det mesta av) Ukraina. Priset både i manskap och materiel skulle bli alldeles för högt, och ingen vill heller gå ut så hårt att man riskerar en upptrappning till ett kärnvapenkrig. Då återstår antingen ett halvt stelnat krig som harvar på i åratal och gräver djupa hål i världsekonomin, eller att förhandla fram någon slags fred.
Den anti-imperialistiska vänstern brukar kalla dem "Chicken Hawks". De vill slåss till den sista ukrainaren men de vill inte slåss själva. "Buhu, kärnvapenkrig". Det här kriget i Ukraina har inte handlat om att "försvara västvärlden", "högre värden" eller besegra Ryssland. Det här kriget handlar om att använda Ukraina som en proxy mot Ryssland. Det enda syftet är att undergräva ryska intressen men med vetenskapen att Ryssland kommer bestå. Eftersom ingen av de här "Slava Ukraini" töntarna vare sig på Flashback, amerikanska forum eller i media och politiken vågar gå i direkt konfrontation med Ryssland så kommer Ryssland vinna kriget.
På samma sätt vann talibanerna i Afghanistan. De vann för att USA inte vågade vinna. Efter tjugo år av misslyckanden stack amerikanerna och deras marionett president. Den senare med en kappsäck full med pengar. Notera hur väl britterna byggde Hong Kong. De byggde inte sina kolonier med "liberal demokrati" men med kulturella, religiösa, ekonomiska och politiska redskap. Det fanns en seriositet och en vilja till beständighet hos brittiska imperialister. Detta existerar inte hos amerikanerna och där med är deras "liberala världsordning" inte beständig. Ju fortare den rasar samman ju bättre för världen. I synnerhet för Ukraina.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kiddieoxo
Jag är kritisk till att du skriver en vägg av text för att åstadkomma samma blarr som El Retardo Grande och de andra åstadkommer med betydligt färre ord.
Om du tycker det är jobbigt att läsa längre inlägg. Läs dem inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Det stämmer absolut inte när det gäller taktiska kärnvapen. Du kan prova själv i länken du tog fram. Så ser du en miss på till ex 100 m har stora konsekvenser. Om nu ryssarna testar ett taktiskt kärnvapen i Ryssland eller till och med använder sig av ett på ett militärt i Ukraina så är det frågan om USA eskalerar. Taktiska kärnvapen förstör inte ett land utan kanske en stadsdel, om ens det, i större stad. Frågan är ju om USA, Frankrike eller England eskalerar. Skälet till att Ryssarna inte använder ett taktiskt kärnvapen är att om Ryssland gör det kommer varje land som kan skaffa sig kärnvapen och minskar Rysslands säkerhet. Det är inte så mycket risken att USA skulle eskalera.
Möjligt. Svärdet är tvåeggat naturligtvis. Både Ryssland och USA:s fiender (varav Nordkorea redan har gjort det) riskerar att skaffa kärnvapen. Egentligen är det inte en stor sak eftersom kärnvapen endast skulle användas i ett tredje världskrig och som du är medveten kommer inte NATO gå i konfrontation med Ryssland och där med riskerar vi inget kärnvapenkrig.