2022-09-03, 12:51
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Värmlänningen här förklarar det jag tror är/blir orsaken till att rekordmånga Sverigedemokrater avstår från att rösta i år:
"Det går runt, runt och jag vet till slut ingenting."
Lågt valdeltagande i glesbygden

Vem kan klandra dem? SD:s största bedrift under alla dessa år har ju varit att skrika "foul" från läktaren.

Varifrån fick du att någon i ett sossedominerat område, som anger sig inte ha röstat de senaste fem valen, är sverigedemokrat?
Citera
2022-09-03, 13:02
Avslutad
Mycket bra siffror för Sverigedemokraterna i två mätningar idag i Novus och Sifos mätningar.

Novus:

SD 21,0% (+0,1)

Sifo:

SD 20,1% (+0,1)
Citera
2022-09-03, 14:10
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Måste säga att jag ändå är lite förvånad, det var inte allt för länge sedan både L och MP låg och slirade runt 2,3-2,9%. Nu några månader senare så har dessa två partier gjort en formidabel resa uppåt, och ligger och snurrar runt 6%, vad fan är det som händer?

Att L på ett eller annat sätt i slutänden skulle lyckas kravla sig över ribban hade jag en viss aning om. Partiet har suttit i riksdagen i 100 år, och ett sånt historiskt parti åker bara inte ut hux flux. Annat är det med det allmänt avskydda partiet MP, som är ett relativt nytt parti i Svensk politik. MP har träning på att få lämna riksdagen, partiet gjorde det för ett antal val sedan. Jag har hela tiden varit 100% övertygad om att MP äntligen, återigen förpassas till historiens skräphög. Sorgligt nog tycks MP mot alla odds klara av även detta val.

Det har sett ut så i alla tider. Något parti ligger och kämpar under 4% men de klarar sig nästan alltid. Ofta genom stödröster eller genom byte av partiledare. Ibland bara genom väl genomförd valkampanj. Visst låg både MP och L risigt till men det var långt innan valet, då har man tid att rätta till saker. Och som sagt, alla som lärt något av historien vet att det mest troliga är att etablerade partier inte bara faller ihop och åker ur. Det är mycket sällsynt. Ett parti kan kollapsa (faktiskt eller opinionsmässigt) men då handlar det i regel om mindre uppstickare som PP eller Fi.

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Förra valet var det väl KD som låg sämst till främst som det pratades om innan men dom gjorde också en liknande uppryckning som L och MP gör nu.

Ja, det stämmer att KD låg risigt till också men då liksom nu var det ändå tämligen klart att de skulle rycka upp sig.
Citera
2022-09-03, 14:10
Medlem
MrSokratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Det som ni borgare inte verkar förstå är att vi som röstar SD inte vill se Kristersson som Statsminister.

Vi vill se Åkesson som Statsminister. För oss är Maggan och Kristersson skit det samma.

Då kommer "ni" att bli besvikna.
Inte ens Åkesson tror på det.
Citera
2022-09-03, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 897ihdkjahdk
AFS har live sändning just nu
https://www.youtube.com/watch?v=8qgtCY5HX8w

ligger bra till i opinionen bland unga svenska män
Om du tittar på opinionssiffran för "övriga partier" (i vilken AfS ingår tillsammans med x antal andra mer eller mindre obskyra enfrågepartier) i valfri undersökning så har denna siffra alltid befunnit sig närmare 1% än 2. Så det är helt ointressant att unga förvirrade män tänker kasta bort sin röst på detta skumma skitparti som bara finns till för att göda Kasselstrand och hans likaledes arbetsskygga kompisar.
Citera
2022-09-03, 14:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chingale
Om du tittar på opinionssiffran för "övriga partier" (i vilken AfS ingår tillsammans med x antal andra mer eller mindre obskyra enfrågepartier) i valfri undersökning så har denna siffra alltid befunnit sig närmare 1% än 2. Så det är helt ointressant att unga förvirrade män tänker kasta bort sin röst på detta skumma skitparti som bara finns till för att göda Kasselstrand och hans likaledes arbetsskygga kompisar.

Kunde inte sagt det bättre själv. De kommer aldrig att spela någon som helst roll i svensk politik.
Citera
2022-09-03, 14:41
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Varifrån fick du att någon i ett sossedominerat område, som anger sig inte ha röstat de senaste fem valen, är sverigedemokrat?
Skrev jag att hon var det? Kvinnan som det gick runt i skallen på och fattade ingenting (typisk SD:are m.a.o.)? Nej, knappast. Vad jag framför allt syftade på var missnöjet och bybornas känsla av att ingenting hände, så därför blir de soffliggare; i en kommun där Sverigedemokraterna var näst största parti, 2018.

Och det är väl förståeligt. Ja, mer än förståeligt t.o.m. när partiet åstadkommit zero, zilch, zip, nada, nothing av betydelse.

https://valresultat.svt.se/2018/117370923.html
Senast redigerad av Poor.Boy.Valentine 2022-09-03 kl. 14:43.
Citera
2022-09-03, 14:49
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Eller så lyckades Baas och gänget visst. Utan den motelden skulle kanske ytterligare några procentenheter gått över till SD.
Exakt, sånt där går ju liksom inte att mäta.
Citera
2022-09-03, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Kan du posta hela sifo-undersökningen? Om inte, var kan man ta del av den?
Alla undersökningar finns i denna tråd: (FB) Länktråd för opinionsundersökningar
Citera
2022-09-03, 15:39
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Alla undersökningar finns i denna tråd: (FB) Länktråd för opinionsundersökningar
Tack!
Citera
2022-09-03, 16:00
Medlem
ariberts avatar
Verkar som att SD ligger 2-4% över M i de senaste veckornas OU-mätningarna. Så länge det avståndet hålls är jag mycket nöjd. Egentligen är det det som är mest intressant för min del. Vem som skall styra det sjunkande skeppet Sverige skiter jag i stort sett i. Kanske får Alexander Bard rätt när han spekulerar om att sosse Magda och liberalen Uffe slår sina påsar ihop. Även DN hyllar den teorin.
Citera
2022-09-03, 17:40
Medlem
Haddock93s avatar
https://twitter.com/statistisko/status/1565751980911476738?s=21&t=xtRHHOXELKqKemm_iQ5Vag

Arabiskt talande väljare i Sverige. S och V hade fått majoritet ihop. 64%.

Rätt skrämmande..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in