2022-09-03, 11:22
Medlem
En gång för alla! Ryssland är självförsörjande!
Citera
2022-09-03, 11:22
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Västerländska "experter" har påpekat att Ryssland kommer att krascha samman vilken dag som helst nu sedan de invaderade Ukraina.

Jag tror att du är lite väl optimistisk.
Jag tänker mer på gaspriset i Europa som håller uppe även elpriset i Sverige. Att Ryssland måste tjäna biljoner på energikrisen i världen är uppenbart, jag tror 60-70% av deras exportintäkter är gas och olja som 2-5-dubblats sedan kriget. Dvs kriget är själv-betalande.
Citera
2022-09-03, 11:24
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Detta kriget kommer hålla på lika länge som syrienkriget så..tänk efter!
Det kan det mycket väl göra, ganska låsta positioner. Men åtminstone försvinner gas-krisen/el-krisen när EU inte längre måste köpa gas. Krigs-krisen drabbar väl bara Ukraina till 99%.
Citera
2022-09-03, 11:26
Medlem
BearMonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad är det för gnäll jag läser här?
De allra flesta svenskarna ville ha sanktioner mot Ryssland.
Nu har ni det, är ni inte glada nu?

Trodde ni sanktioner skulle vara smärtfritt o inte kosta något?
Då trodde ni fel

Pengarna till er sommarsemester nästa år kommer gå åt till att betala elen och drivmedel denna vinter.
Ni får nog hoppa över semestern nästa år o jobba istället för att ha råd att betala elräkningen.
Men var det inte detta alla ville?
Var lite glada nu för fan.

Nej, jag var aldrig med på sanktionståget. Jag har hela tiden varit för att prata med ryssarna istället för att stänga dem ute.
Tyvärr får jag vara med o betala för er dumhet.

Släpp på sanktionerna så ryssarna kan underhålla sina gasledningar.
Öppna northstream 2.

haha visst?!
Tycker vi alla röstar på MP nu bara för att köra skiten i botten totalt. Anarki 2023? Lets go
Citera
2022-09-03, 11:28
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Det är ju det regeringen gjort.
Sett till att vi har rejäl överproduktion av el som vi exporterar, samtidigt som vi har billig el till våra industrier.
En enorm konkurrensfördel jämfört med de som får importera el som vi tar bra betalt för.
Stora summor kommer in till staten som sen kan fördelas tillbaka till de som köpt el.
Dock bara inom landet, de som importerat blir utan återbäring.
Hoppas bara elpriset håller sig på den här nivån några år så vi hinner bunkra upp ordentligt innan de får fart på produktionen nere i Europa.
Fast det är ju bara låga priser i Norrland...
Citera
2022-09-03, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Vill bara betona att Sverige anses ha sämst förutsättningar i hela Europa under denna lågkonjunktur enligt Eu.
Jo säkert.
Citera
2022-09-03, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Fast det är ju bara låga priser i Norrland...
Nej det är lägre i Sverige än hos konkurrenterna.
Citera
2022-09-03, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det kan det mycket väl göra, ganska låsta positioner. Men åtminstone försvinner gas-krisen/el-krisen när EU inte längre måste köpa gas. Krigs-krisen drabbar väl bara Ukraina till 99%.

EU klarar sig EN vinter..sen då..hur går det med företagen m.m

Pågen
Tomater
papper

Skåne som gör 50% av sveriges mat håller på att stänga ner matproduktionen..har du lärt dig äta potatissoppa ännu?
Citera
2022-09-03, 11:40
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
EU klarar sig EN vinter..sen då..hur går det med företagen m.m

Pågen
Tomater
papper

Skåne som gör 50% av sveriges mat håller på att stänga ner matproduktionen..har du lärt dig äta potatissoppa ännu?
Även småföretagare som pizzerior osv kommer att få stänga om vi får ett bestående elpris på 5 kr. Dvs vi har inte sett i närheten av alla problem ännu.

Som miljörörelsen nu bäddat så är det "år för år" som gäller. Finns ingen annan lösning än att spara el de kommande 5-8 åren. Att bygga kärnkraft tar så lång tid.
Citera
2022-09-03, 11:40
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Nu vet jag inte vad du menar. Politiskt kan jag väl säga att han betyder jävligt mycket, ja. För mig och för många andra. Du verkar inte förstå hur allvarligt detta är.

Vad är det du inte förstår?

Vad är det som är allvarligt? Att miljömupparna har gjort oss helt beroende av Ryssland? Ja, det är mycket allvarligt.

Om det är något du ska vara orolig för så är det alla efterblivna miljömuppar och den västerländska globalistmaffian som stödjer deras dumheter.
Citera
2022-09-03, 11:44
Medlem
Tillssons avatar
Jag förstår inte - Varför gnäller EU?

EU genom Ursula von der Leyen aviserade i våras att de skulle sluta använda sig av rysk gas och olja. Nu har de fått som de önskade. Att nu komma med en darrande underläpp är bisarrt.

Citat:
EU reveals its plans to stop using Russian gas.

Källa: https://www.bbc.com/news/science-environment-61497315
Citera
2022-09-03, 11:44
Medlem
Imnshos avatar
Dags att bunkra 1,5 volts pennbatterier samt 12 V fritidsbatterier.

Nu seriekopplar vi! Ska ta fram min lilla elektrikerlådan från barndomen och gymnasieelläran. Där kan man få lite tips.

Med lite jävlar anamma knäcker vi ryzzen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in