2022-09-02, 23:06
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
"Säkrare" mot vad?
Bara för tekniken är bulletproof betyder det inte att bedrägerier inte existerar. De flesta bedrägerier sker med social engineering och då spelar det ingen roll hur stark krypteringen är. Folk blir lurade att signera med sitt BankID. Det är inte så att någon lyckats knäcka appen och kapa random folk utan deras medgivande.
Bedrägerier sker hela tiden. Långt ifrån alla får tillbaka sina pengar och ännu mer sällan får bedragaren betala tillbaka. Trots det har jag aldrig varit i närheten av att bli bedragen. Har du? Man får skylla sig själv. Jag vill absolut inte indirekt finansiera andras dumhet.
2022-09-02, 23:07
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Om du snor någons mobil där man kan genomföra betalningar med lightning. Då är det inte speciellt svårt att genomföra ett köp.

Obehöriga köp är skyddade via kreditkort. Om ett företag tar betalt för en tjänst och inte levererar. Då får du betalning direkt återbetald till ditt kreditkort utan att behöva kontakta någon myndighet.
Lösenordsskydd på mobil och app? Har man inte det får man skylla sig själv.
2022-09-02, 23:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Om du snor någons mobil där man kan genomföra betalningar med lightning. Då är det inte speciellt svårt att genomföra ett köp.

Det är rätt svårt att genomföra köp iom att du har Multi-factor authentication för din krypto, precis som du har för ditt bank id.

Kunde du länka till några faktiska reella fall på att det faktiskt förekommer bedrägerier på Lightning eller är det här bara en pseudo diskussion? Om det inte finns bedrägerier kring lightning transaktioner, så är diskussionen kanske överflödig?

Citat:
Obehöriga köp är skyddade via kreditkort. Om ett företag tar betalt för en tjänst och inte levererar. Då får du betalning direkt återbetald till ditt kreditkort utan att behöva kontakta någon myndighet.
Det är dikterat via konsumentköplagen, inte en feature som bara gäller kortbetalningar. Det tror jag att jag har sagt minst 5 gånger nu.
2022-09-02, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Bedrägerier sker hela tiden. Långt ifrån alla får tillbaka sina pengar och ännu mer sällan får bedragaren betala tillbaka. Trots det har jag aldrig varit i närheten av att bli bedragen. Har du? Man får skylla sig själv. Jag vill absolut inte indirekt finansiera andras dumhet.
Citat:
Lösenordsskydd på mobil och app? Har man inte det får man skylla sig själv.
Argumentet "man får skylla sig själv" håller bara på individnivå. Inte när det gäller att ta fram system som ska vara säkra.

Nu handlade diskussion om vad man kan får för ersättning (försäkring) vid ett bedrägeri, inte vad man ska göra för att undvika bedrägeri eller vad man har gjort för fel.

Långt ifrån alla vet vad som gäller vid bedrägeri och långt ifrån alla väljer kreditkort som betalmedel.
Senast redigerad av david-taxi 2022-09-02 kl. 23:16.
2022-09-02, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det är rätt svårt att genomföra köp iom att du har Multi-factor authentication för din krypto, precis som du har för ditt bank id.

Kunde du länka till några faktiska reella fall på att det faktiskt förekommer bedrägerier på Lightning eller är det här bara en pseudo diskussion? Om det inte finns bedrägerier kring lightning transaktioner, så är diskussionen kanske överflödig?

Det är dikterat via konsumentköplagen, inte en feature som bara gäller kortbetalningar. Det tror jag att jag har sagt minst 5 gånger nu.
Som sagt, nu byter du ämne. Diskussionen handlade om det finns försäkringar för bedrägerier OM man skulle råka ut för det, inte vad sannolikheten är att man gör det och hur det skulle gå till.

Men snälla, tror du på riktigt att polisen kommer bry sig om du polisanmäler ett kortbedrägeri och du sedan ska få tillbaka dina pengar pga att "konsumentköplagen" finns? Det är kreditutgivaren som betalar tillbaka hela summan om du reklamerar köpet! Du behöver inte fortsätta tjata om konsumentköplagen, den har ingen effekt i praktiken.
Senast redigerad av david-taxi 2022-09-02 kl. 23:19.
2022-09-02, 23:22
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Argumentet "man får skylla sig själv" håller bara på individnivå. Inte när det gäller att ta fram system som ska vara säkra.

Nu handlade diskussion om vad man kan får för ersättning (försäkring) vid ett bedrägeri, inte vad man ska göra för att undvika bedrägeri eller vad man har gjort för fel.

Långt ifrån alla vet vad som gäller vid bedrägeri och långt ifrån alla väljer kreditkort som betalmedel.
Så man ska ta fram system som är omöjliga att bli bedragna i? Och därför förespråkar du att det ska finnas försäkringar i dessa säkra system?

För övrigt har Leaston aldrig påstått att det finns försäkringar. Det enda som är sagt är att om en marknad finns för det så kommer det skapas. Kan du citera något annat?
2022-09-02, 23:26
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Så vad är ditt svar på frågan? Finns det kryptoförsäkringar eller inte? Om du vill bevisa att krypto är bättre än VISA i den aspekten måste du ju bevisa att det finns såna försäkringar även för krypto, annars finns dom inte och du förlorar argumentet.

Det finns. Men jag väntar fortfarande på att du preciserar vilken typ av bedrägeri du syftar till. Gissar att du inte svarar, för du vet inte om man ens kan begå bedrägeri via Lightning på något vis?

Coinbase, Binance och Krakken har försäkringar. Och du kan även köpa andra "på gatan" tex:

What We Do
We protect cryptocurrency held in online wallets and hardware wallets against theft or other malicious hacks.
https://cryptocurrencyinsurance.io/

Citat:
Som sagt, nu byter du ämne. Diskussionen handlade om det finns försäkringar för bedrägerier OM man skulle råka ut för det, inte vad sannolikheten är att man gör det och hur det skulle gå till.

Men snälla, tror du på riktigt att polisen kommer bry sig om du polisanmäler ett kortbedrägeri och du sedan ska få tillbaka dina pengar pga "konsumentköplagen" finns? Det är kreditutgivaren som betalar tillbaka hela summan om du reklamerar köpet! Du behöver inte fortsätta tjata om konsumentköplagen, den har ingen effekt i praktiken.
För 6:e gången. Vad är det för bedrägeri du talar om?
Kortbedrägeri = någon får tag på ditt kreditkortsnummer och gör massa internet köp? Ok, berätta hur detta är ett problem med Ligthining. Hur gör man motsvarande rent praktiskt? Lightning har inget "kortnummer".
Vet du ens hur Lightning betalningar fungerar? Om inte, så undrar jag vad du ens gör i denna diskusision?

Nej, det är inte kortutgivaren som betalar tillbaka summan, det är näringsidkaren som gör en återbetalning. Han kan förstås skita i detta, men då kommer han stå tillsvars för konsumentköplagen.
Är han utanför EU (och massa andra länder som vi har avtal med) dit våra lagar och regler inte når, jag vet inte men säg Kina, så kan han skita i att betala tillbaka. Men det kommer få stora konsekvenser om han sätter detta i system, då ingen kommer vilja använda hans butik.

Kom inte och påstå att om jag köper en vara för 50 000:- från någon skumrasksida i Ryssland, så kommer min kortutgivare ge mig 50 000:- om jag inte får vad jag beställde. Du har ett eget ansvar också.
2022-09-02, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det finns. Men jag väntar fortfarande på att du preciserar vilken typ av bedrägeri du syftar till. Gissar att du inte svarar, för du vet inte om man ens kan begå bedrägeri via Lightning på något vis?

Coinbase, Binance och Krakken har försäkringar. Och du kan även köpa andra "på gatan" tex:

What We Do
We protect cryptocurrency held in online wallets and hardware wallets against theft or other malicious hacks.
https://cryptocurrencyinsurance.io/

För 6:e gången. Vad är det för bedrägeri du talar om?
Kortbedrägeri = någon får tag på ditt kreditkortsnummer och gör massa internet köp? Ok, berätta hur detta är ett problem med Ligthining. Hur gör man motsvarande rent praktiskt? Lightning har inget "kortnummer".
Vet du ens hur Lightning betalningar fungerar? Om inte, så undrar jag vad du ens gör i denna diskusision?

Nej, det är inte kortutgivaren som betalar tillbaka summan, det är näringsidkaren som gör en återbetalning. Han kan förstås skita i detta, men då kommer han stå tillsvars för konsumentköplagen.
Är han utanför EU (och massa andra länder som vi har avtal med) dit våra lagar och regler inte når, jag vet inte men säg Kina, så kan han skita i att betala tillbaka. Men det kommer få stora konsekvenser om han sätter detta i system, då ingen kommer vilja använda hans butik.

Kom inte och påstå att om jag köper en vara för 50 000:- från någon skumrasksida i Ryssland, så kommer min kortutgivare ge mig 50 000:- om jag inte får vad jag beställde. Du har ett eget ansvar också.
Vad finns det för försäkringar menar du? Har du exempel på försäkringar som använts i krypto i praktiken? Det finns många exempel på kortbedrägerier/kortköp där man fått tillbaka sina pengar direkt. Ett bedrägeri kan även vara ett köp man genomfört helt själv men sedan inte fått det man betalat för. Det räknas också som bedrägeri.

Det finns inget system som är 100% bedrägerisäkert därför krävs det försäkringar!

Celisus hade också "försäkringar", men inget som funkade i praktiken. Du måste vara riktigt naiv om du litar på deras egna ord.

Så när jag reklamerade ett köp hos min kortutgivare och köpet återbetalades så var det alltså inte min kortutgivare som betalade tillbaka summan? Du tycker jag borde polisanmält istället för att få tillbaka betalning inom några dagar?

Polisutredningen läggs ned! Det finns inte "resurser" och "brist på bevis". Vilken värld lever du i ?
Snälla sluta skriv om du inte kan. Det finns något som heter "köpskydd" och behövs inte nån jävla konsumentköplag för att reklamera ett kortköp som visar sig vara bedrägeri.
2022-09-02, 23:41
Medlem
Citat:
Så man ska ta fram system som är omöjliga att bli bedragna i? Och därför förespråkar du att det ska finnas försäkringar i dessa säkra system?

För övrigt har Leaston aldrig påstått att det finns försäkringar. Det enda som är sagt är att om en marknad finns för det så kommer det skapas. Kan du citera något annat?
Just därför det krävs försäkringar, för inget system är 100% säkert. Men ska du fortsätta hävda att det inte behövs försäkringar för krypto trots att det finns försäkringar för i princip allt annat här i världen?

Exakt, Mr Leaston har aldrig påstått att det finns utan påstår istället att man ska påvisa att det "inte finns".
2022-09-02, 23:50
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Det är svårt att ta sig ur ett hörn när man fastnar i det under en diskussion. Särskilt svårt är det säkert här på Flashback, eftersom tonen vi använder oss av ofta är skarp. Med det sagt: Man kan tycka att Bitcoin är det bästa som hänt sedan NHL 99 och annat fantastiskt, samtidigt som man erkänner att Bitcoins konsumentskydd är undermåligt. För det är helt enkelt det. Det är bara amerikanska heroinister som har en obehagligare köpupplevelse än de tre personer som handlar varor med Bitcoin.
2022-09-03, 00:01
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Vad finns det för försäkringar menar du? Har du exempel på försäkringar som använts i krypto i praktiken? Det finns många exempel på kortbedrägerier/kortköp där man fått tillbaka sina pengar direkt. Ett bedrägeri kan även vara ett köp man genomfört helt själv men sedan inte fått det man betalat för. Det räknas också som bedrägeri.
Ja, det regleras via konsumentköplagen.
Som jag sade, så ersätter inte kortutgivaren dig om du inte får det du beställt. Du blandar ihop detta med att kortutgivaren ersätter dig när någon gör ett köp på ditt kortnummer trots att du har kortet i säkerhet.
Det är inte alltid kortutgivaren ersätter dessa heller. Det finns fall när folk lämnat ifrån sig korten (tex i en bar), och kortutgivaren anser att du varit oaktsam (du har en skyldighet att hålla kortnummer och CVC kod hemliga), och därför inte ersätter dig. Inte ens om köpen görs dagen efter på internet. Men då måste kortutgivaren förstås kunna styrka att du varit oaktsam.

Citat:
Celisus hade också "försäkringar", men inget som funkade i praktiken. Du måste vara riktigt naiv om du litar på deras egna ord.
Vad har detta med transaktioner att göra? Nu vet jag att det finns stor chans för alla att få tillbaka pengar, tack vare olika relgeringar och försäkringar som finns. Sedan om det är 100% eller mindre återstår att se. Men Celsius har inget att göra i diskussionen VISA vs Lightning transaktioner.

Citat:
Så när jag reklamerade ett köp hos min kortutgivare och köpet återbetalades så var det alltså inte min kortutgivare som betalade tillbaka summan? Du tycker jag borde polisanmält istället för att få tillbaka betalning inom några dagar?
Vad pratar du om??
Reklamerar ett köp gör man inte hos kortutgivaren, utan hos säljaren av varan. Detta gör man enligt "reklamationsrätten" som finns.
Du säger "reklamera", men du kanske menar något annat? Isf får du förtydliga dig och få begreppen klart för dig.

Citat:
Polisutredningen läggs ned! Det finns inte "resurser" och "brist på bevis". Vilken värld lever du i ?
Precis... Du har ingen nytta av att du gjorde transaktionen med VISA jämfört med Lightning (som diskussionen handlade om).

Citat:
Det finns något som heter "köpskydd" och behövs inte nån jävla konsumentköplag för att reklamera ett kortköp som visar sig vara bedrägeri.
Och hur är detta ett argument EMOT Lightning med tanke på att detta bedrägeri inte går att utföra med Lightningtransaktion, bara med korttransaktion.
Jag tycker snarare att detta låter som något som talar FÖR Lightning...
(har fråga detta ett antal gånger, du lär fortsätta ducka svaret)
Senast redigerad av Leaston 2022-09-03 kl. 00:03.
2022-09-03, 00:08
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Det är svårt att ta sig ur ett hörn när man fastnar i det under en diskussion. Särskilt svårt är det säkert här på Flashback, eftersom tonen vi använder oss av ofta är skarp. Med det sagt: Man kan tycka att Bitcoin är det bästa som hänt sedan NHL 99 och annat fantastiskt, samtidigt som man erkänner att Bitcoins konsumentskydd är undermåligt. För det är helt enkelt det. Det är bara amerikanska heroinister som har en obehagligare köpupplevelse än de tre personer som handlar varor med Bitcoin.
Välkommen tillbaka

Noterar att du valde att inte svara på mitt senaste svar till dig:
(FB) Bitcoin, bästa argument för och emot

(glöm delen med "bevisa att försäkringar inte finns", utan ta mig på orden att Binance, Coinbase, Krakken mfl och andra har massor av olika försäkringar som gäller. Du får precisera om det var någon speciell typ av bedrägeri som sker på på Lightning du syftade till som behövde försärking)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in