2022-09-01, 17:07
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Institutioner har alltså placerat över 2 biljoner dollar (de inte vet vad de skall göra med) hos FED
Ingen kan placera något hos Fed. Vid QE köper Fed tillgångar av banker och krediterar bankens konto hos Fed. Dessa tillgodohavanden som banker har hos Fed (kallas även reserver) kan bara skyfflas mellan bankerna och The Treasury. De kan aldrig "tas ut" (mynt och sedlar enda undantaget). Vid QT sker motsatsen och bankerna/Treasury får mindre reserver att leka med sinsemellan. MacroAlf på Twitter har avhandlat ämnet många gånger och verkar se det som sin livsuppgift att förklara hur centralbanker fungerar.
Citera
2022-09-01, 18:32
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Ingen kan placera något hos Fed. Vid QE köper Fed tillgångar av banker och krediterar bankens konto hos Fed. Dessa tillgodohavanden som banker har hos Fed (kallas även reserver) kan bara skyfflas mellan bankerna och The Treasury. De kan aldrig "tas ut" (mynt och sedlar enda undantaget). Vid QT sker motsatsen och bankerna/Treasury får mindre reserver att leka med sinsemellan. MacroAlf på Twitter har avhandlat ämnet många gånger och verkar se det som sin livsuppgift att förklara hur centralbanker fungerar.

Ok, tyckte väl det lät skumt i artikeln det där ordvalet att bankerna själva placerar pengar, när det är FED som drar i tåtarna.
Citera
2022-09-01, 20:56
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ok, tyckte väl det lät skumt i artikeln det där ordvalet att bankerna själva placerar pengar, när det är FED som drar i tåtarna.
Ja, skribenten tror helt klart att banker och The Treasury "parkerar" cash som de inte behöver hos Fed.

Citat:
Institutions have more cash than they know what to do with, so they are parking their money at the Fed.

Han skriver även om "Treasury General Account":
Citat:
In the Covid era, however, there have been times when the TGA has increased to previously unimagined levels, reaching almost $1.8 trillion in mid-2020. Increases in the TGA have the same effect as QT. Bonds are issued and cash withdrawn from the financial system, but the money is not distributed into the economy. It is a liquidity draining operation.
Han tror alltså på fullaste allvar att staten ger ut och säljer obligationer där köpesumman "parkeras" hos Fed och därför "dränerar" ekonomin på pengar. En klen ursäkt är att 99 av 100 ekonomijournalister lever i samma tro. Synd att de skall förstöra ryktet för en hel yrkeskår...

Vad som i själva verket sker är att när staten ger ut en obligation och den köps av en bank (eller någon av bankens kunder) så debiteras bankens konto hos Fed och TGA krediteras. När Fed under QE köper obligationen krediteras bankens konto hos Fed. Att TGA sväller beror på att staten inte hinner spendera pengar i samma takt som de får in pengar (betalningar för nya obligationer, skattebetalningar, etc.). Men allt detta sker bara inom centralbanken, som är ett slutet system.

ECB har förresten skrivit föredömligt om detta:
Citat:
Commercial banks have current accounts with central banks. All (excess) liquidity is held either in these central bank current accounts or in the deposit facility. In other words, excess liquidity by definition stays with the central bank. An individual bank can reduce its excess liquidity, for example by lending to other banks, purchasing assets or transferring funds on behalf of its clients, but the banking system as a whole cannot: the liquidity always ends up with another bank and thus in an account at the central bank. It is a self-contained or, in other words, closed system. The liquidity cannot even leave the euro area, unless physically in the form of banknotes.
https://www.ecb.europa.eu/ecb/educational/explainers/tell-me-more/html/excess_liquidity.en.html

Notera att även ett valutaområde är ett slutet system.

Ekonomer är ett jävla patrask också som kallar bankernas reserver hos centralbanken för "excess liquidity" och inbjuder till dumheter som tron att pengar bankerna inte behöver "parkeras" hos centralbanken. Samma f.ö. med "fractional reserve banking" som ger intrycket av att banker sysslar med kontantlagring istf krediter. Återigen, synd att 99 av 100 ekonomer skall förstöra ryktet för en hel yrkeskår.

Slut på rant.
Senast redigerad av jnilsson 2022-09-01 kl. 21:00.
Citera
2022-09-01, 22:01
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Ja, skribenten tror helt klart att banker och The Treasury "parkerar" cash som de inte behöver hos Fed.

Han skriver även om "Treasury General Account":

Han tror alltså på fullaste allvar att staten ger ut och säljer obligationer där köpesumman "parkeras" hos Fed och därför "dränerar" ekonomin på pengar. En klen ursäkt är att 99 av 100 ekonomijournalister lever i samma tro. Synd att de skall förstöra ryktet för en hel yrkeskår...

Vad som i själva verket sker är att när staten ger ut en obligation och den köps av en bank (eller någon av bankens kunder) så debiteras bankens konto hos Fed och TGA krediteras. När Fed under QE köper obligationen krediteras bankens konto hos Fed. Att TGA sväller beror på att staten inte hinner spendera pengar i samma takt som de får in pengar (betalningar för nya obligationer, skattebetalningar, etc.). Men allt detta sker bara inom centralbanken, som är ett slutet system.

ECB har förresten skrivit föredömligt om detta:

Notera att även ett valutaområde är ett slutet system.

Ekonomer är ett jävla patrask också som kallar bankernas reserver hos centralbanken för "excess liquidity" och inbjuder till dumheter som tron att pengar bankerna inte behöver "parkeras" hos centralbanken. Samma f.ö. med "fractional reserve banking" som ger intrycket av att banker sysslar med kontantlagring istf krediter. Återigen, synd att 99 av 100 ekonomer skall förstöra ryktet för en hel yrkeskår.

Slut på rant.

Haha, tack för info! Ja, detta uttryck "excess liquidity" gör det verkligen förvirrande.
Citera
2022-09-01, 23:48
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Haha, tack för info! Ja, detta uttryck "excess liquidity" gör det verkligen förvirrande.

Det fanns då ingen excess liquidity för mina aktier idag iaf, rejält ras på många. Jag har bara råvaror och energi, såg att börsen klarade sig hyggligt i övrigt, pungdag för mig
Citera
2022-09-02, 15:48
Medlem
bajssprutans avatar
Coolingarna rapporterade igår, jag tänkte låta turken ta den rapporten och överlämna det helt till proffset, men nu kan jag inte bärga mig längre:
Citat:
CoolCo generated aggregate operating income of $53.4 million and net income of $40.9 million for 1H, of which $27.7 million and $23.2 million respectively relates to predecessor period operations.
Achieved average Daily Time Charter Equivalent Earnings ("TCE")1 of $59,100 per day during 1H, comfortably exceeding the all-in cash breakeven for the fleet of around $50,000 per day.
Cash and cash equivalents of $77.3 million and Contractual Debt1 of $787.0 million as of June 30, 2022.
Generated Adjusted EBITDA1 of $67.0 million for 1H.
Raised $275 million in an upsized private placement on January 27, 2022 and listed on the Euronext Growth Oslo market on February 22, 2022.
Appointed dedicated management team in March 2022.
Acquisition of all eight Tri-Fuel Diesel Electric ("TFDE") vessels together with The Cool Pool Limited completed by early April 2022.
Fixed a LNG carrier on a 12-month charter at $120k per day commencing April 2022.
Acquired management organization responsible for the technical and commercial management of LNG carriers and the provision of such services to third parties on June 30, 2022, concluding the formation of CoolCo.
During August 2022, we fixed another 12-month charter agreement at around $140,000 per day commencing early September 2022.
Rätt spicy siffror om du frågar mig, och marknaden verkar hålla med.
Citera
2022-09-02, 16:48
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Det fanns då ingen excess liquidity för mina aktier idag iaf, rejält ras på många. Jag har bara råvaror och energi, såg att börsen klarade sig hyggligt i övrigt, pungdag för mig

Tuff vecka, det var björnarna här som fick mig att kravla över plusstrecket, ett jäkla meckande denna vecka, men ser ut som att jag timade det OK. Har kvar några stycken dock som kämpar i motvind nu. Jag blev full i fan och körde en Bull Nasdaq, jobbrapporten kom in med en aningen minskad lönegrowth mot förväntan, samt det är Labor Day kortvecka, bra pumpläge alltså för algoritmerna. Skall bli intressant att se vad som händer!
Senast redigerad av MrLevaLivet 2022-09-02 kl. 16:57. Anledning: Stavfel
Citera
2022-09-02, 17:17
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Tuff vecka, det var björnarna här som fick mig att kravla över plusstrecket, ett jäkla meckande denna vecka, men ser ut som att jag timade det OK. Har kvar några stycken dock som kämpar i motvind nu. Jag blev full i fan och körde en Bull Nasdaq, jobbrapporten kom in med en aningen minskad lönegrowth mot förväntan, samt det är Labor Day kortvecka, bra pumpläge alltså för algoritmerna. Skall bli intressant att se vad som händer!
Jag tror nästan att det behövs en tråd till med pre-memestock-wsb-gambling fast baserat på riksbankernas desperata nycker samt propagandan i lügenpresse. Jag saknar gamla wsb.

Flashback behöver mer degenerate gambling. Startar du tråden lovar jag att delta med memekontot.

Maverick är för övrigt tillbaks efter konflikt med sin arbetsgivare. Jag är medlem, lätt värt en hunka i månaden.
Senast redigerad av bajssprutan 2022-09-02 kl. 17:55.
Citera
2022-09-02, 18:34
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Coolingarna rapporterade igår, jag tänkte låta turken ta den rapporten och överlämna det helt till proffset, men nu kan jag inte bärga mig längre:

Rätt spicy siffror om du frågar mig, och marknaden verkar hålla med.

Det var mitt största innehav på mitt handelsbank-isk, men jag fick en bakpotatis i byxan och halverade inför rapporten, var nervös att det skulle vara dåliga siffror på de senaste fartygen då spotten varit låg.

Där missade man några %.

Nästa kvartal lär bli riktigt fint,men folk glömmer snabbt, så jag kan säkert handla tillbaka billigare snart
Citera
2022-09-02, 19:59
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jag tror nästan att det behövs en tråd till med pre-memestock-wsb-gambling fast baserat på riksbankernas desperata nycker samt propagandan i lügenpresse. Jag saknar gamla wsb.

Flashback behöver mer degenerate gambling. Startar du tråden lovar jag att delta med memekontot.

Maverick är för övrigt tillbaks efter konflikt med sin arbetsgivare. Jag är medlem, lätt värt en hunka i månaden.

Haha, för tillfället är en degenerate gamblingtråd långt borta ref hur det går för mina speltorsk-Bulls, funderar på att kasta skiten åt helvete med tanke på hur klent allting är, men de får ligga till slutet av nästa vecka. Någon jäkla Wolf of street-lirare borde ju ringa ihop sina homies och pumpa lite. Kortvecka, värsta nyheterna förbi, löneinflation ned (mot förväntan), säkerligen låg volym etc.. Pamp it! Men det blir väl tvåan, bau när jag är bullish Nasdaq.

Nice med Mav, skall kika! Trevlig helg tråden!
Citera
2022-09-02, 20:17
Medlem
MrLevaLivets avatar
Det dröjde inte många timmar innan Ryssarna började jävlas med gasen igen:

"Russia scraps gas pipeline reopening, stoking European fears"

https://m.investing.com/news/stock-market-news/russia-scraps-gas-pipeline-reopening-stoking-european-fears-2885335
Citera
2022-09-02, 20:43
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Det dröjde inte många timmar innan Ryssarna började jävlas med gasen igen:

"Russia scraps gas pipeline reopening, stoking European fears"

https://m.investing.com/news/stock-market-news/russia-scraps-gas-pipeline-reopening-stoking-european-fears-2885335

Ingen fara, Magda ska fixa det här nu. Politiker som inte gör skada är best case nu, vilket jävla säckgäng egentligen alla är, men särskilt vänstersidan. Carl-Oscar hos moderaterna ger ett bra intryck, i övrigt ett gäng clowner.

Price cap låter helt retarderat, världen är större än EU och USA, idioterna skämmer ut oss. Till veckan dumpar jag hälften om jag får hyggligt betalt. Våra politiker är helt värdelösa, om de inte trycker pengar hej vilt så kan de inte skapa välstånd, och nu har de slutat med det, vilket lär innebära extremkrasch
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in