Citat:
Putin har verkligen satt sig i en sits som verkar vara omöjlig att ta sig ur, ett praktexempel på moment 22. Han behöver mobilisera för att kunna vinna kriget och inte förlora ansiktet inför hans befolkning samt resten av världen (Om nu en mobilisering ens är möjlig). Samtidigt som han inte vågar mobilisera för risken finns att han förlorar sitt stöd från sin befolkning, om han går ut med att det faktiskt pågår ett krig som inte går bra för Ryssland.
Det är detta som enligt mig skapar en risk för att en eskalering kan ske, när Putin blir för desperat. Han kommer aldrig att ge upp detta, utan han måste visa att hans beslut var riktigt och gav resultat. Annars är han körd, vilket han vet om.
Om kriget börjar gå för dåligt för honom är han tvungen att göra något drastiskt för att kunna behålla sin makt. Då finns risken för att något stort kan ske. Därför har jag svårt att se hur detta ska kunna sluta. Bästa hade väl varit att ett dödläge uppstår, där Putin kan säga att han lyckats med sin mål. Men Ukrainarna kommer aldrig acceptera detta, såklart.
Det är detta som enligt mig skapar en risk för att en eskalering kan ske, när Putin blir för desperat. Han kommer aldrig att ge upp detta, utan han måste visa att hans beslut var riktigt och gav resultat. Annars är han körd, vilket han vet om.
Om kriget börjar gå för dåligt för honom är han tvungen att göra något drastiskt för att kunna behålla sin makt. Då finns risken för att något stort kan ske. Därför har jag svårt att se hur detta ska kunna sluta. Bästa hade väl varit att ett dödläge uppstår, där Putin kan säga att han lyckats med sin mål. Men Ukrainarna kommer aldrig acceptera detta, såklart.
Eftersom Ryssland har begått krigsbrott så kommer hela dess regim att ställas inför rätta. Detta kommer de aldrig att gå med på, varför en statskupp i Ryssland är enda vägen att gå. Tyvärr innebär detta också att något riktigt jävligt måste ske först. Sanktionerna biter och sanningen svider, men först måste kärnvapenknappen tryckas på, eller att det sker full mobilisering med väldigt många ryska dödsoffer. Har vi tur så sker en statskupp innan dess och där de inblandade får amnesti i utbyte mot fullt samarbete med väst och Ukraina.
Ungarna var nog mer intresserade av krigshunden "Patron" än presidenten!😄