2022-09-02, 12:20
Medlem
kebabmedpommess avatar
Det är så otroligt vansinnigt att du sitter här och argumenterar för att konsumentskyddet är likvärdigt när man handlar med kort jämfört med lightning. Stor humor

Fast pinsamt också.
2022-09-02, 12:31
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det är så otroligt vansinnigt att du sitter här och argumenterar för att konsumentskyddet är likvärdigt när man handlar med kort jämfört med lightning. Stor humor

Fast pinsamt också.
Kan du hänvisa till något stycke i konsumentköplagen som styrker ditt påstående? Om inte sitter du och hittar på, som vanligt.

Det är dock sådana som du som gör bitcoin starkare. Genom att konstant bli överbevisad och förnedrad i all argumentation. Tack!
2022-09-02, 12:32
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jag ser inte att så skulle vara fallet. Kan du ge ett exempel, där en transaktion via krypto skulle bli annorlunda.
Ja, Amex har bra (!) bedrägeriförsäkringar, speciellt på nätet, men som jag sade så är detta något man betalar extra för. Om folk är villiga att betala extra för sådan tjänst så ser inte jag att samma sak inte skulle gå att ordna via krypto. Jag är INTE villig att betala extra för sådan tjänst, för jag vet vad jag skall göra för att undvika att hamna i sådana situationer, och därför har jag inte Amex.
Lunchrast så svarar snabbt på detta. Du köper ett hus från Arne och för över 2,5 miljoner till Arnes bankkonto hos Nordea. Sedan visar det sig att Arne inte alls äger huset utan bara har lurat dig och nu har han sjappat till Thailand! Även mot hans vilja kommer du att få tillbaka dina pengar. Det kan ta lite tid och vara jobbigt, men med största sannolikhet löser det sig. Säg att du i stället hade fört över Bitcoin till Arne motsvarande 2,5 miljoner och han sedan hade dragit till Thailand, ja då är det kört. Ett tydligt konkret exempel på detta är Bernie Madoffs ponzischeme, där man lyckades återta 80% (om jag minns rätt) av alla pengar.

Har du något exempel på en bedrägeriförsäkring man skaffa inom krypto? Om en sådan tjänst finns, har den högre eller lägre avgifter för motsvarande traditionella tjänster? Om det inte finns en sådan tjänst överhuvudtaget, tror du att det indikerar något?
Citat:
Ps. Cred för att du iaf är ärlig i ditt sätt att argumentera. Diskussionerna blir så mycket mer givande då.
Tack!
2022-09-02, 12:35
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Du får tillbaka pengar oavsett om betalningsmottagaren vill det eller ej. Hur går det till om du har betalat via lightning?

Därutöver:
Okej så nu har du insett att transaktionen inte alls blir reverserad, släppt det argument och hår vidare med nästa. Då tar vi det också.

Ja, den tredje parten kan efter eget tycke ta pengar från ditt konto. Tömma det helt eller hindra dig från att flytta dina pengar. I vissa fall handlar det om någon som hjälper dig i en tvist. I andra fall kan du få alla dina tillgångar beslagtagna.
2022-09-02, 12:36
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Okej så nu har du insett att transaktionen inte alls blir reverserad, släppt det argument och hår vidare med nästa. Då tar vi det också.

Ja, den tredje parten kan efter eget tycke ta pengar från ditt konto. Tömma det helt eller hindra dig från att flytta dina pengar. I vissa fall handlar det om någon som hjälper dig i en tvist. I andra fall kan du få alla dina tillgångar beslagtagna.

Missade du citatet som fanns i samma inlägg?
2022-09-02, 12:58
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Vidare så finns ett lager av säkerhet i och med att både vid Visa- och swish-betalningar så är mottagaren identifierad vilket försvårar för phishing och dylika bedrägerier. Du har inte en jävla aning om vem som är betalningsmottagare när det är en pseudonymiserad sträng av bokstäver.
Köper jag från IKEA eller Strabucks kan jag vara rätt säker på att det är deras QR kod.

Har du hört talas om dns förresten? Det finns även för krypto. Inte för VISA eller Swish.
Är du osäker på en adress så kan du alltid slå upp den mot register först.

Du är som Benjamin, väljer att se problemen men blunda för de ganska enkla lösningarna.

Citat:
Vem betalar tillbaka min lightning-betalning när jag blivit utsatt för bedrägeri?
Om det finns en efterfrågan för att köpa försäkringar mot bedrägerier så kan du vara säker på att den kommer gå att köpa.

Jag kommer inte vara intresserad då jag klarar mig från bedrägerier, och jag kommer vara glad att jag slipper att indirekt betala för andra idioter som utsätter sig själva för bedrägerier.
2022-09-02, 13:06
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Köper jag från IKEA eller Strabucks kan jag vara rätt säker på att det är deras QR kod.

Har du hört talas om dns förresten? Det finns även för krypto. Inte för VISA eller Swish.
Är du osäker på en adress så kan du alltid slå upp den mot register först.

Du är som Benjamin, väljer att se problemen men blunda för de ganska enkla lösningarna.

Om det finns en efterfrågan för att köpa försäkringar mot bedrägerier så kan du vara säker på att den kommer gå att köpa.

Jag kommer inte vara intresserad då jag klarar mig från bedrägerier, och jag kommer vara glad att jag slipper att indirekt betala för andra idioter som utsätter sig själva för bedrägerier.

Det här låter ju vansinnigt osäkert. Man får helt enkelt lita på att det är rätt QR-kod!

Och vad är det för register du pratar om?

Fortfarande så finns inga garantier för slutkunden i det här förfarandet.
2022-09-02, 13:08
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Missade du citatet som fanns i samma inlägg?
Nej. Bra att du slutat argumentera för saken nu när du är överbevisad.
2022-09-02, 13:12
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Nej. Bra att du slutat argumentera för saken nu när du är överbevisad.

Konstig definition av att bli överbevisad. Har du också samma ståndpunkt som Leaston, att lightning och kortbetalning är precis lika säkert för slutkund? Jag vet inte ens vad du försöker argumentera för.
2022-09-02, 13:12
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Det här låter ju vansinnigt osäkert. Man får helt enkelt lita på att det är rätt QR-kod!

Noterar att du släppt det tidigare argumentet och nu greppar efter nya halmstrån.

Du tycks bli blåst ofta. Jag har aldrig blivit det. Undrar vad det beror på?
2022-09-02, 13:17
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Noterar att du släppt det tidigare argumentet och nu greppar efter nya halmstrån.

Du tycks bli blåst ofta. Jag har aldrig blivit det. Undrar vad det beror på?

Bara för att du skriver att jag har ”släppt argument” så behöver inte det stämma överens med verkligheten. Verkligheten finns oberoende av dina önskemål.

Ok, kommer vi nu till argumentet att om man förlorar sina bitcoin så får man skylla sig själv?
2022-09-02, 14:01
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Du måste har stora problem med Swish och bankkontonummer...
Om du inte har det, ja då tror jag du förstår hur kryptobetalningar kan fungera.

Citat:
Du får googla själv. Bara du inser att det går att slå upp publika adresser lätt. Går att bygga in i mjukvaran i din klient, att en känd QR kod/adress gör ett uppslag mot dns tjänster för extra verifiering.

Förstod du vad jag sa när jag sade att du ser problemen, men vägrar se lösningarna?
Jag svarar dig bara för att det finns andra som faktiskt kan reflektera och bilda sig en egen uppfattning, inte för att DU förtjänar att svaras på.

Citat:
Samma konsumentlagar gäller förstås vid kryptobetalningar. Det har har jag redan sagt säkert 3 gånger nu. Att du inte tar till dig vad som sägs ger dig ingen poäng. Argumentum in absurdum...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in