Citat:
Ursprungligen postat av
LaVerdadTodo
Vad jag egentligen menar är att den katastrofala missbedömningen man gjorde i Washington över Rysslands förmåga att klara både ett militärt och ett ekonomiskt krig handlar om direkt inkompetens hos många av USA:s Rysslandsexperter. Inte konstigt då många faktiskt tror på saker som att Trump går i Putins ledband och att Ryssland med sina lömska trollfabriker lyckades stjäla valsegern från Hillary Clinton 2016.
Jag menar också att tyvärr så går våra experter i samma ledband här i Sverige som Malcolm Dixelius, Martin Kragh, Oksanen, Anders Åslund m.fl.
Man hade räknat med att Ryssland skulle drabbas hårt av de massiva sanktionerna man tidigt satte in och även förlora kriget i Ukraina militärt. Och med det skulle det vara slut för Putin i Kreml.
Att ryssland drabbats hårt är objektivt sant, att ukraina skule vinna kriget har jag dock aldrig hört någon påstå, men ett par månader av rysslands "clownfiesta" kan vi ju konstatera att ryssland inte vinner, och då är det ju naturligt att anta "den andra" partern vinner.
det som är sant är ju att ingen av parterna kan slå ut motpartens militära förmåga till den grad att det avgör kriget.
avsende effekten som sanktionerna redan haft (och då är d i sammahnaget oerhört milda och bara gällt nåt halvår, sanktionerna är dessutom bara en liten del i rysslands ekonomiska undergång)
https://yale.app.box.com/s/7f6agg5ezscj234kahx35lil04udqgeo
att ryssland gått i konkurs, isolerat/stängt sin finansiella marknad (och valuta), hur mycket rysslands ekonomi krymper vet vi just först i januari, men att inte förstå skillnaden mellan "en svagare positiv bnp utveckling på 0-1.5% kontra ett negativt bnp på -5%-15% bör räcka även för en högstadieelev..
Citat:
Så blir det uppenbarligen inte. En seger för Ukraina finns bara materialiserat i Twittervärlden och hos ISW och UK MoD samt i tidningsredaktioner och TV-kanaler i väst. Och Ryssland ser ut att överleva det ekonomiska hotet vilket man inte kan säga om de stackars lydstaterna i EU. Och man går mot en avgörande militär seger i Ukraina.
Du kanske ska läsa något annat då? du kan följa källorna till yale studien, där finns ju allt från ren data till ekonomi journalistik.?
Citat:
Det kommer säkert att bli svåra år för Ryssland om man kapar förbindelserna med EU. Men det är inget emot vad vi kommer att få uppleva framöver.
det är inte ens samma typ av ekonmiskt lidande...... som att jämföra cancer med en förkylning. för båda är ju tråkiga att råka ut för...
Citat:
Jag menar slutligen att du verkar tillhöra den kretsen av "Rysslandsexperter" som leder oss i fördärvet. Det är sådana som dig med era fantasier om Regime Change i Kreml som för olycka över oss.
Du får nog vänja dig vid att starka känslor inte hjälper, det är inte twitter som invarderat och slaktat 10`000 tals civila i mariopoul, eller tagit ut familjer i skogen och avrättet dem (bucha), eller mördar pensinärer omotiverat och avsiktligt