2022-08-31, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ole.dolyckan
Möjligen Socialtjänster i Stockholm och andra universitetsstäder. Inte i småstäder. Där är de som fågelholkar ?? va?? kan nån orosanmäla för att jäklas?? What??

ja tyvärr... anmälan kan lämnas anonymt. Om den inte är anonym så bör du få veta vem.
Senast redigerad av obisvenkanobi 2022-08-31 kl. 00:30.
Citera
2022-09-01, 14:46
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Nu är det ju ändå så att alla orosanmälaningar slängs efter 3 år om det inte kommit en en ny. Varför har jag inte svaret på men sådana är reglerna.

Hur kan du veta att det är så, när du varken vet varför eller känner till vilka regler det handlar om?
Jag har begärt ut 45 år gamla handlingar från socialtjänsten, och fått dem hemskickade.
Citera
2022-09-01, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
ja tyvärr... anmälan kan lämnas anonymt. Om den inte är anonym så bör du få veta vem.

Socialen tokvägrar. De säger inte datum, om den är anonym eller nånting. Ärendet ligger nu hos kammarrätten
Citera
2022-09-01, 21:51
Medlem
Vad spelar det för roll att det ligger i något arkiv hos socialen? Om det skulle hända något är det ju bra att ha historia. Men så länge det bara är felanmälningar så har ju inte du något att oroa dig över?

Det är för att skydda man behåller tidigare för att se om det är ett mönster så förstår inte problemet. Om du inte gör något fel så är det ju lungt. Men i de fallen där föräldrarna är skräp är det bra att underlag sparas.
Citera
2022-09-01, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Hur kan du veta att det är så, när du varken vet varför eller känner till vilka regler det handlar om?
Jag har begärt ut 45 år gamla handlingar från socialtjänsten, och fått dem hemskickade.
5 år står det här https://lawline.se/answers/hur-lange-far-orosanmalningar-finnas-kvar-hos-socialtjansten , samma sak här, 5 år: https://soctanter.malmo.se/fraga/7051#:~:text=Kommentarer-,Hej!,behandling%20av%20personuppgifter%20inom%20s ocialtj%C3%A4nsten.

Dvs endast vårdnadsutredningar (VBU utredning) i princip som sparas mer än 5 år.
Citera
2022-09-01, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalasPerifras
Vad spelar det för roll att det ligger i något arkiv hos socialen? Om det skulle hända något är det ju bra att ha historia. Men så länge det bara är felanmälningar så har ju inte du något att oroa dig över?

Det är för att skydda man behåller tidigare för att se om det är ett mönster så förstår inte problemet. Om du inte gör något fel så är det ju lungt. Men i de fallen där föräldrarna är skräp är det bra att underlag sparas.

Vad spelar det för roll ??

Det spelar stor roll om man känner till socialtanternas playbook.
Det går till så här:
När de får in en ny "kund" är de alldeles till sig och drar igång direkt med ljug och lögn och får det i BBIC utredning ( som alltid följer en i vart fall någotsånär korrekt orosanmälan).
Utredningen innehåller en massa fel och rapporten likaså. När föräldern protesterar ändrar de inte rapporten utan lägger protesten i samma arkiv och den tittar de aldrig mer på.
När sedan efter 5-10 år eller mer kanske det kommer en ny orosanmälan och då går de i spinn fullständigt och plockar in allt från rapport 1 och refererar till sig själva nu som en vedertagen sanning alla lögner de uppgett.
Många socionomer är misslyckade tjejer som vid ca 30 års ålder fortfarande inte vet vad de ska göra för någon karriär och är förfördelade från uppväxt till vuxenliv. Så fort de får sin socionom examen sätter de igång att hämnas på alla framgångsrika män som de tycker inte tar sin papparoll på allvar .
m.m. m.m.
Så det vore väldigt bra om 5 år gamla utredningar från orosanmälningar tas bort och även att orosanmälningar som inte ledit till utredning tas bort.
Citera
2022-09-01, 22:06
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
5 år står det här https://lawline.se/answers/hur-lange-far-orosanmalningar-finnas-kvar-hos-socialtjansten , samma sak här, 5 år: https://soctanter.malmo.se/fraga/7051#:~:text=Kommentarer-,Hej!,behandling%20av%20personuppgifter%20inom%20s ocialtj%C3%A4nsten.

Dvs endast vårdnadsutredningar (VBU utredning) i princip som sparas mer än 5 år.

Ok! Det var just handlingar om adoption som jag begärde ut, så de är ju förstås ett undantag.
Sedan kan ju förstås en orosanmälan bli del av ett omplaceringsärende, och då sparas den förstås i den akten.
Citera
2022-09-01, 22:07
Medlem
Citat:
Om du inte gör något fel så är det ju lungt.

Har du den inställningen kommer du bli socialens första lovliga villebrådoffer så fort de får chansen. Du kanske klarar dig här i livet men alltför många är drabbade och det är verkligen inte så att man kan vara säker på en rättvis bedömning. Man kan på vissa håll vara nästan helt säker på att det blir en orättvis bedömning och socialen "dömer" icke växelvis boende. I klartext : de plockar av dig vårdnaden om dina barn.
Citera
2022-09-02, 01:31
Medlem
Citat:

Det går till så här:
När de får in en ny "kund" är de alldeles till sig och drar igång direkt med ljug och lögn och får det i BBIC utredning ( som alltid följer en i vart fall någotsånär korrekt orosanmälan).
Utredningen innehåller en massa fel och rapporten likaså. När föräldern protesterar ändrar de inte rapporten utan lägger protesten i samma arkiv och den tittar de aldrig mer på.
När sedan efter 5-10 år eller mer kanske det kommer en ny orosanmälan och då går de i spinn fullständigt och plockar in allt från rapport 1 och refererar till sig själva nu som en vedertagen sanning alla lögner de uppgett.
Många socionomer är misslyckade tjejer som vid ca 30 års ålder fortfarande inte vet vad de ska göra för någon karriär och är förfördelade från uppväxt till vuxenliv. Så fort de får sin socionom examen sätter de igång att hämnas på alla framgångsrika män som de tycker inte tar sin papparoll på allvar .
m.m. m.m.
Så det vore väldigt bra om 5 år gamla utredningar från orosanmälningar tas bort och även att orosanmälningar som inte ledit till utredning tas bort.

nja, riktigt så är det inte... målet är inte att omhänderta barn eller tvångsplacera dem, det kostar och det är inte bra för barnen. Men om du sitter där vägrar lyssna och ha en dialog och anser att du har alla svar blir det värre. Det är ju inget fel att jobba på att bli en bättre förälder, oavsett hur bra man anser sig vara, eller hur?
Senast redigerad av obisvenkanobi 2022-09-02 kl. 01:35.
Citera
2022-09-02, 07:38
Medlem
Citat:

Det går till så här:
m.m. m.m.

Du ser på socialen så som de som blir utmätta av KF ser på Kronofogdemyndigheten.
Ja, sammarbetar man inte kan det bli jobbigt. Men de finns där för att hjälpa båda parter. Och sammarbetar du blir det en bra upplevelse som skyddar barnets intresse.
Men du är helt enkelt missnöjd med att du inte fick vårdnaden och därmed enligt domstol inte anses vara en så passande förälder. Så nu är staten och socialen skit och inget är ditt fel.

Jag har flera i min närhet som haft med socialen att göra. Både som barn och som föräldrar och oftast är det en bra upplevelse där man försöker skydda barn från att fara illa. Föräldrarna förstår det för de älskar sina barn och även om det är jobbigt att bli anklagad så är ändå det viktigaste att barnen har ett skyddsnät.
Citera
2022-09-02, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
nja, riktigt så är det inte... målet är inte att omhänderta barn eller tvångsplacera dem, det kostar och det är inte bra för barnen. Men om du sitter där vägrar lyssna och ha en dialog och anser att du har alla svar blir det värre. Det är ju inget fel att jobba på att bli en bättre förälder, oavsett hur bra man anser sig vara, eller hur?
jo, exakt så är det på många håll... målet är inte att omhänderta barn eller tvångsplacera dem, det kostar och det är inte bra för barnen. Vem har sagt omhänderta? Det socialen för är att de inte jobbar för växelvis utan kräver ensam vårdnad. Varför ska det bli värre om jag anser att jag har "har alla svar" ? Är de inte professionella och misslyckas så fort jag yttrar mig?. Nej det är inte fel att jobba på att bli en bättre förälder oavsett hur bra man anser sig vara, men vad har det med ämnet här att göra ?
Citera
2022-09-02, 10:08
Medlem
Citat:
Du ser på socialen så som de som blir utmätta av KF ser på Kronofogdemyndigheten.
Ja, sammarbetar man inte kan det bli jobbigt. Men de finns där för att hjälpa båda parter. Och sammarbetar du blir det en bra upplevelse som skyddar barnets intresse.
Men du är helt enkelt missnöjd med att du inte fick vårdnaden och därmed enligt domstol inte anses vara en så passande förälder. Så nu är staten och socialen skit och inget är ditt fel.

Jag har flera i min närhet som haft med socialen att göra. Både som barn och som föräldrar och oftast är det en bra upplevelse där man försöker skydda barn från att fara illa. Föräldrarna förstår det för de älskar sina barn och även om det är jobbigt att bli anklagad så är ändå det viktigaste att barnen har ett skyddsnät.
Varför tror du inte jag samarbetar? Hur kan det bli en bra upplevelse som skyddar barnets intresse när de ljuger och hittar på och bara arbetar för en enda sak, att det ska bli ensam vårdnad hos modern ?

"Men du är helt enkelt missnöjd med att du inte fick vårdnaden och därmed enligt domstol inte anses vara en så passande förälder. Så nu är staten och socialen skit och inget är ditt fel."
Ja det stämmer. Det är inte den rättssäkerhet som utlovades och inte bara socialen gör fel utan även Tingsrätt. så ja "staten och socialen är skit" kan man säga på så vis och nu är de min fiende som jag kommer att blåsa och tvåla dit resten av livet så mycket jag bara kan.

Kul att du "har flera i min närhet som haft med socialen att göra" men dina anekdoter har inte så mycket med hur det funkar i verkligheten generellt i tex småstäder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in