Citat:
Ursprungligen postat av
KalasPerifras
Du ser på socialen så som de som blir utmätta av KF ser på Kronofogdemyndigheten.
Ja, hur skulle man annars se socialtjänsten? Jag ser dem som något som katten har släpat in, men då har jag professionell erfarenhet av vissa mindre lämpade får inom socialtjänsterna.
Citat:
Ja, sammarbetar man inte kan det bli jobbigt.
Jepp, det blir jobbigt att hålla sig till saken och lagen. För ber man en socialsekreterare att motivera sitt beslut enligt FL och SoL går de i spinn och hotar med LVU. Då är inte ens barnet i fara för någonting.
Citat:
Men de finns där för att hjälpa båda parter. Och sammarbetar du blir det en bra upplevelse som skyddar barnets intresse.
Jepp, vissa föräldrar samarbetar och får aldrig mer se sina barn, mer än i en likkista. Vi har ett helt riksarkiv fullt med bilder på hur det ser ut när föräldrar går med på att lämna sitt barn i socialtjänstens försorg. Det slutar aldrig bra.
De barn som överlever hamnar i gravt missbruk och grov kriminalitet (detta är händer i alla västländer).
Det var länge sedan jag läste ett beslut som verkligen skyddade barnets intresse och barnets bästa. Och då var det en pojke som slogs halvt ihjäl med ett brännbollsträ. Det var inte socialtjänsten som var drivande i det fallet...
Citat:
Men du är helt enkelt missnöjd med att du inte fick vårdnaden och därmed enligt domstol inte anses vara en så passande förälder. Så nu är staten och socialen skit och inget är ditt fel.
Numer blir föräldrar av med vårdnaden för hopljugna historier. Den dagen då Tingsrätten faktiskt kan frånta båda föräldrarna vårdnaden när de bråkar, den dagen ska man fira.
Citat:
även om det är jobbigt att bli anklagad så är ändå det viktigaste att barnen har ett skyddsnät.
Ett skyddsnät? Som 8 fall av tio skickar barnet rätt in i döden? Det är ett bra skyddsnät när det dör 20 barn per år av trauma i socialtjänstens vård...