2022-09-07, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Varför skulle socialtjänsten gallra dina barns journaler? Du vet att varje ärende som socialtjänsten hanterar journalförs. Journaler gallras inte. Givetvis finns gamla orosanmälningar kvar och de är väldigt viktiga för att förstå helheten i barnets situation.

Hur hade det sett ut om sjukvården slängde viktiga saker i dina barns journaler?

Försökte föreställa mig ett scenario där man söker akutvård för sitt barn och får veta på plats att de gallrat barnets journal… Lite kallsvettigt och sammanbitet skulle det vara!🙃
Rutin hade inte känts som ett godtagbart ord 😅😂

Som andra tidigare skrivit tänker även jag att om man får orosanmälningar minst var tredje år så finns ett eller ,troligen, flera grundproblem. I en sådan situation är helhetsbilden av yttersta vikt för att de ska kunna ge det stöd och hjälp som behövs. Då är det väldigt tacksamt med utebliven gallring.
Citera
2022-09-07, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalasPerifras
Du ser på socialen så som de som blir utmätta av KF ser på Kronofogdemyndigheten.

Ja, hur skulle man annars se socialtjänsten? Jag ser dem som något som katten har släpat in, men då har jag professionell erfarenhet av vissa mindre lämpade får inom socialtjänsterna.

Citat:
Ja, sammarbetar man inte kan det bli jobbigt.

Jepp, det blir jobbigt att hålla sig till saken och lagen. För ber man en socialsekreterare att motivera sitt beslut enligt FL och SoL går de i spinn och hotar med LVU. Då är inte ens barnet i fara för någonting.

Citat:
Men de finns där för att hjälpa båda parter. Och sammarbetar du blir det en bra upplevelse som skyddar barnets intresse.

Jepp, vissa föräldrar samarbetar och får aldrig mer se sina barn, mer än i en likkista. Vi har ett helt riksarkiv fullt med bilder på hur det ser ut när föräldrar går med på att lämna sitt barn i socialtjänstens försorg. Det slutar aldrig bra.
De barn som överlever hamnar i gravt missbruk och grov kriminalitet (detta är händer i alla västländer).

Det var länge sedan jag läste ett beslut som verkligen skyddade barnets intresse och barnets bästa. Och då var det en pojke som slogs halvt ihjäl med ett brännbollsträ. Det var inte socialtjänsten som var drivande i det fallet...

Citat:
Men du är helt enkelt missnöjd med att du inte fick vårdnaden och därmed enligt domstol inte anses vara en så passande förälder. Så nu är staten och socialen skit och inget är ditt fel.

Numer blir föräldrar av med vårdnaden för hopljugna historier. Den dagen då Tingsrätten faktiskt kan frånta båda föräldrarna vårdnaden när de bråkar, den dagen ska man fira.

Citat:
även om det är jobbigt att bli anklagad så är ändå det viktigaste att barnen har ett skyddsnät.

Ett skyddsnät? Som 8 fall av tio skickar barnet rätt in i döden? Det är ett bra skyddsnät när det dör 20 barn per år av trauma i socialtjänstens vård...
Citera
2022-09-07, 21:40
Medlem
Vad är du för vidrig förälder hoppas du inte har vårdnaden
Citera
2022-09-07, 21:57
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
nja, riktigt så är det inte... målet är inte att omhänderta barn eller tvångsplacera dem, det kostar och det är inte bra för barnen. Men om du sitter där vägrar lyssna och ha en dialog och anser att du har alla svar blir det värre. Det är ju inget fel att jobba på att bli en bättre förälder, oavsett hur bra man anser sig vara, eller hur?

Socialen skiter fullständigt i barnet. De ställer till en massa skit och staplar regler och lagar för att rättfärdiga sina egna anställningar. Jag har sett det här på nära håll. Sura, bittra, vidriga kärringar och den störste kärringen av dem alla var deras manlige chef. Ett riktigt kulturmarxistiskt praktäckel a la Lars-Göran Uddholm, chef på Södertörn Brandförsvar för de som minns dokumentären. Om socialen ger sig på en svensk familj så ska man ha tur om man kommer undan med fortsatt vårdnad.

Har förövrigt en bekant som studerade sociologi på äldre dar. Hon var inte nådig i sin kritik mot utbildningen, lärarna och de övriga studenterna. Extremvänster rakt igenom.

Citat:
Ursprungligen postat av KalasPerifras
Du ser på socialen så som de som blir utmätta av KF ser på Kronofogdemyndigheten.
Ja, sammarbetar man inte kan det bli jobbigt. Men de finns där för att hjälpa båda parter. Och sammarbetar du blir det en bra upplevelse som skyddar barnets intresse.
Men du är helt enkelt missnöjd med att du inte fick vårdnaden och därmed enligt domstol inte anses vara en så passande förälder. Så nu är staten och socialen skit och inget är ditt fel.

Jag har flera i min närhet som haft med socialen att göra. Både som barn och som föräldrar och oftast är det en bra upplevelse där man försöker skydda barn från att fara illa. Föräldrarna förstår det för de älskar sina barn och även om det är jobbigt att bli anklagad så är ändå det viktigaste att barnen har ett skyddsnät.

Jag har nog fått uppfattningen att invandrarbarn som verkligen skulle behöva hjälp skiter de i och svenska barn som är besvärliga så jävlas man med föräldrarna.
Citera
2022-09-10, 14:09
Medlem
Jag har inte läst hela tråden men jag gjorde faktiskt nyligen en orosanmälan som inte var anonym och då var jag tvungen att godkänna att jag tagit del av att informationen lagras för all framtid. Något jag tyckte var ganska sjukt men samtidigt var anmälan viktigare.
Edit: Det kanske är olika från kommun till kommun?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in