2022-09-01, 21:26
Medlem
Har en katt som är hälften "bonkatt"(pappa) och Bengal.
Hon,katten , Smulan, bar hem en levande Hugg orm och la ner den framför sol stolorna !
Va Faan !!
Ormen hög säkert 4-5 ggr på smulan!!!!! innan hon tog bort ormen .
Hon mår bra nu efter 20 minuter , ska jag ringa Veteriner ? kostar skjortan,,,,
Senast redigerad av Allaballawalla 2022-09-01 kl. 22:56. Anledning: Rubrik korrad. /Mod
Citera
2022-09-01, 21:35
Medlem
SilentVictorys avatar
Varsågod - https://www.agria.se/katt/artiklar/sjukdomar-och-skador/ormbett-pa-katt/

Säker på att det var en huggorm?
Citera
2022-09-01, 22:06
Medlem
MuntertMongos avatar
Huggormar är fridlysta, bäst du ringer veterinären snarast och hör vad du kan göra för den.
Citera
2022-09-01, 22:24
Medlem
Mardolls avatar
Kattar brukar klara huggormsbett bra, de blir lite hängiga i någon dag. Hundar är oftast betydligt känsligare.

Citat:
Ursprungligen postat av MuntertMongo
Huggormar är fridlysta, bäst du ringer veterinären snarast och hör vad du kan göra för den.

Huggormar är fridlysta för att skydda vissa sällsynta snokar som kan misstas för huggormar. Är man statens underdånige svennejöns kan man förstås anmäla att man haft ihjäl en huggorm och betala böter. Jag gör det inte.
Citera
2022-09-02, 00:14
Avslutad
Som tidigare skriver så klarar katter generellt ormbett bra.
Citera
2022-09-02, 06:47
Medlem
Myrtens avatar
Lite sent nu, har katten chockat så är den väl död nu...

Men, ja. Katter kan chocka och dö av giftet. De kan också få permanenta skador på inre organ, dvs mer långsiktiga skador. Sen kan de ju svullna ordentligt och få rejält ont o sluta äta av den anledningen.
Sen ibland verkar de inte påverkade alls.

Om eller hur sjuka de blir beror troligen på giftmängden, det är inte alltid det är gift i huggen, sk torrbett.

Om de blir sjuka så är behandlingen smärtstillande (opiater - annan typ av smärtstillande tex nsaid kan ge stora skador om ges samtidigt som påverkan av huggormsgift) samt intravenöst dropp, dvs katten behöver stanna hos veterinären x antal timmar, beroende på hur den mår o hur den piggar på sig. Sen är det ju som sagt de långsiktiga skadorna, och de är inte bedömningsbara förrän tidigast veckor efter. Ibland ger man ormserum, men det är svindyrt (tänkt 15-20000).
Citera
2022-09-02, 10:10
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Hon mår bra nu efter 20 minuter , ska jag ringa Veteriner ? kostar skjortan,,,,

Du ska inte ta hand om en katt om du inte har råd att hjälpa den när den behöver hjälp. Ring veterinären så klart och om du inte redan har det så fixa en kattförsäkring inför framtiden.
Citera
2022-09-02, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mardoll
Kattar brukar klara huggormsbett bra, de blir lite hängiga i någon dag. Hundar är oftast betydligt känsligare.

Huggormar är fridlysta för att skydda vissa sällsynta snokar som kan misstas för huggormar. Är man statens underdånige svennejöns kan man förstås anmäla att man haft ihjäl en huggorm och betala böter. Jag gör det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Filtbossa
Som tidigare skriver så klarar katter generellt ormbett bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Lite sent nu, har katten chockat så är den väl död nu...

Men, ja. Katter kan chocka och dö av giftet. De kan också få permanenta skador på inre organ, dvs mer långsiktiga skador. Sen kan de ju svullna ordentligt och få rejält ont o sluta äta av den anledningen.
Sen ibland verkar de inte påverkade alls.

Om eller hur sjuka de blir beror troligen på giftmängden, det är inte alltid det är gift i huggen, sk torrbett.

Om de blir sjuka så är behandlingen smärtstillande (opiater - annan typ av smärtstillande tex nsaid kan ge stora skador om ges samtidigt som påverkan av huggormsgift) samt intravenöst dropp, dvs katten behöver stanna hos veterinären x antal timmar, beroende på hur den mår o hur den piggar på sig. Sen är det ju som sagt de långsiktiga skadorna, och de är inte bedömningsbara förrän tidigast veckor efter. Ibland ger man ormserum, men det är svindyrt (tänkt 15-20000).

Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Du ska inte ta hand om en katt om du inte har råd att hjälpa den när den behöver hjälp. Ring veterinären så klart och om du inte redan har det så fixa en kattförsäkring inför framtiden.

Min fina Smulan , idag, lever hon men är loj , äter inte men dricker vatten i massor !?
Ringde Vet. igår och fick svaret att generelt så klarar en katt mkt. bättre ett orm bett än en hund eller häst . Jag frågade då; hon fick minst 4 bett !
Hon svarade att ormen släpper runt 60% av giftet vid ett hugg sen avtar det. Hon hade aldrig hört att en katt dött av ett orm bett bara hundar och hästar.
Citera
2022-09-02, 17:12
Medlem
Citat:
Min fina Smulan , idag, lever hon men är loj , äter inte men dricker vatten i massor !?
Ringde Vet. igår och fick svaret att generelt så klarar en katt mkt. bättre ett orm bett än en hund eller häst . Jag frågade då; hon fick minst 4 bett !
Hon svarade att ormen släpper runt 60% av giftet vid ett hugg sen avtar det. Hon hade aldrig hört att en katt dött av ett orm bett bara hundar och hästar.
Hon klarar sig. Ett sketet huggormsbett dödar inte en bonnkatt.
Citera
2022-09-04, 08:05
Medlem
Myrtens avatar
Citat:

Drickandet är kroppens sätt att hantera giftet, hoppas bara att det inte blir bestående skador på njurar, lever eller hjärta. Att hon var loj är troligen pga att det gör ont, för det gör jävligt ont. Godismat, allt som är gott. Hoppas att du redan åkt in till veterinären om Smulan ej börjat äta igen.

Jag har varit med om flera katter som dött efter ormbett (inte mina, andras). Tycker generellt att de (katterna) hanterar de ungefär som hundar, men katter försöker att inte visa smärtan utan slutar äta istället. En förklaring jag kan tänka mig att man inte tänker på att katterna blir påverkade är att om de är utekatter (vilket de är om de blir ormbitna) så går de undan o gömmer sig istället för att komma hem. Antingen kommer de hem efter några dar, eller så är de borta permanent, o alla tror att katten blivit överkörd.
Citera
2022-09-05, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Drickandet är kroppens sätt att hantera giftet, hoppas bara att det inte blir bestående skador på njurar, lever eller hjärta. Att hon var loj är troligen pga att det gör ont, för det gör jävligt ont. Godismat, allt som är gott. Hoppas att du redan åkt in till veterinären om Smulan ej börjat äta igen.

Jag har varit med om flera katter som dött efter ormbett (inte mina, andras). Tycker generellt att de (katterna) hanterar de ungefär som hundar, men katter försöker att inte visa smärtan utan slutar äta istället. En förklaring jag kan tänka mig att man inte tänker på att katterna blir påverkade är att om de är utekatter (vilket de är om de blir ormbitna) så går de undan o gömmer sig istället för att komma hem. Antingen kommer de hem efter några dar, eller så är de borta permanent, o alla tror att katten blivit överkörd.
Nu är hon som valigt Äter och det enorma drickandet har avtagit och hon börjar va ute igen. Givetvis hade jag en kattlåda som hon kunde kissa i under dom första 4 hektiska dagarna då hon ville va inne.
Ringde vet. igen idag och hon sa att hon har nog blivit biten förr men då bara gömt sig på ett trygt ställe . Hon sa även att en katt/hund/häst kan bygga upp nån form av imunskyd ! Är det möjligt ?
Mins att hon försvan i 2 veckor för 2 sommrar sen och en dryg vecka förra sommaren !? Hon är steriliserad.
Mins bara det jag såg . Ormen hugger 3,4 ggr , bara som att hon lekte med den bara för att sen avliva den.
Gjorde som du sa och köpte bara "dyr maten" då åt hon ! Och nu funkar det!!
Senast redigerad av nicke19 2022-09-05 kl. 21:25.
Citera
2022-09-06, 06:19
Medlem
Sygnotives avatar
Hej.

Flera av mina katter har blivit bitna av huggorm.
4st olika av olika kön/storlek, en av dem vid flera tillfällen dessutom.

INGEN av dem har tagit någon permanent skada av det.

Sen är de givetvis individer, precis som vi, så råkar katten vara extra känslig/allergisk mot giftet kan man självklart inte garantera något. Det tillhör dock inte vanligheterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in