2022-08-31, 20:14
Medlem
Hej,

Har en fråga ang arbetstid. Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig eller vad som gäller här då jag är ny på arbetsmarknaden.

Jag är schemalagd på mitt jobb från 07.30-16.00 med ett flexkonto. Om min chef vill att jag reser till en annan ort och där jobbar till 20.00 samt övernattning utan att ha ändrat mitt schema till 20.00. Vad är det som gäller där? Enligt min chef får jag flex från 16.00 till 20.00, men det kan väl inte vara helt korrekt?

Jag väljer väl själv om jag vill jobba in flex? Blir det beordrad övertid? Eller vad är det egentligen som gäller? Mitt pass slutar ju 16.00 enligt schema.
Citera
2022-08-31, 20:19
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbepro
Hej,

Har en fråga ang arbetstid. Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig eller vad som gäller här då jag är ny på arbetsmarknaden.

Jag är schemalagd på mitt jobb från 07.30-16.00 med ett flexkonto. Om min chef vill att jag reser till en annan ort och där jobbar till 20.00 samt övernattning utan att ha ändrat mitt schema till 20.00. Vad är det som gäller där? Enligt min chef får jag flex från 16.00 till 20.00, men det kan väl inte vara helt korrekt?

Jag väljer väl själv om jag vill jobba in flex? Blir det beordrad övertid? Eller vad är det egentligen som gäller? Mitt pass slutar ju 16.00 enligt schema.

Om du bara jobbar till 20 så är det inte arbetstid efter 20. Däremot brukar man få traktamente om det krävs övernattning, och när det är beordrat så bör du få övertidsersättning snarare än bara flex, om det inte är så att du har förhandlat bort den.
Citera
2022-08-31, 20:21
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Om du är schemalagd 07.30-16.00 kan du väl inte ha flextid?

Om chefen vill att du ska jobba utanför arbetstid så är det övertid.
Citera
2022-08-31, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Om du är schemalagd 07.30-16.00 kan du väl inte ha flextid?

Om chefen vill att du ska jobba utanför arbetstid så är det övertid.

Jo jag har ett flextidskonto. Men jag väljer ju själv hur jag jobbar in samt tar ut min flextid.
Citera
2022-08-31, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Om du bara jobbar till 20 så är det inte arbetstid efter 20. Däremot brukar man få traktamente om det krävs övernattning, och när det är beordrat så bör du få övertidsersättning snarare än bara flex, om det inte är så att du har förhandlat bort den.

Men om jag är schemalagd till 16.00 men min chef vill att jag jobbar till 20? Hur blir det då?
Då kan jag rent juridiskt sluta vid 16 utan att min chef kan säga något? Om chefen nu inte beordrar mig övertid?
Citera
2022-08-31, 20:46
Medlem
Flexarn10s avatar
Citat:
Men om jag är schemalagd till 16.00 men min chef vill att jag jobbar till 20? Hur blir det då?
Då kan jag rent juridiskt sluta vid 16 utan att min chef kan säga något? Om chefen nu inte beordrar mig övertid?
Du borde få 1.5x lön efter 16
Och 2.0x från antingen 19 eller 20
Alternativt arbeta som mig på resjobb:
10t schemalagt jobbar sällan mer än 7-15 ändå
Och är ledig fredag..
Har dock restid utanför arbetstid betald då jag flygpendlar och 2 olika trakt dvs ett skattepliktig
Och en skattefri del som ger ca 1700:- i veckan
Det finns ett frukost avdrag på ca40kr om hotellet erbjuder det men det skiter jag alltid att bocka i
Tycker det är för dyrt då jag oftast bara tar en kaffe.
Senast redigerad av Flexarn10 2022-08-31 kl. 20:53.
Citera
2022-08-31, 21:21
Medlem
Citat:
Hej,

1) Det måste finnas en flexram (till exempel 06-18).

2) Flextid kan inte beordras, den är din och den bestämmer du över. Den kan förstås nekas men som sagt inte beordras. Det blir övertid efter 16.00.
Citera
2022-08-31, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
1) Det måste finnas en flexram (till exempel 06-18).

2) Flextid kan inte beordras, den är din och den bestämmer du över. Den kan förstås nekas men som sagt inte beordras. Det blir övertid efter 16.00.

Ja, det finns flexram precis som du säger.

Tack! Då har jag rätt och min chef fel. Ska ta upp detta med chefen imorgon. Känns som att chefen försöker köra med mig då jag är ung och ny för att slippa betala övertid.

Då kan jag avsluta min dag 16.00 utan att chefen kan göra något, om jag nu inte blir beordrad att stanna till 20.00 vilket jag då ska få övertid för.
Citera
2022-08-31, 21:36
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ja, det finns flexram precis som du säger.

Tack! Då har jag rätt och min chef fel. Ska ta upp detta med chefen imorgon. Känns som att chefen försöker köra med mig då jag är ung och ny för att slippa betala övertid.

Då kan jag avsluta min dag 16.00 utan att chefen kan göra något, om jag nu inte blir beordrad att stanna till 20.00 vilket jag då ska få övertid för.

Instämmer i att detta är korrekt. Om din chef nu är så här lurig så försök få med på mail att han beordrar övertid.

Kommer du i efterhand kan det lätt bli att han bad dig jobba, det var frivilligt och du tackade ja. Alltså normal timlön eller flex.
Citera
2022-08-31, 21:36
Medlem
Flex gäller inte efter 18.
Du ska ja övertid efter 18.
Citera
2022-08-31, 21:42
Medlem
Många år sen jag hade flex men då var det till kl 18.
Övertid inom den tiden hamna som flex.
Detta var inskrivet i avtalet men ja det var typ 15 år sen så osäker vad som gäller med sånt idag.
Citera
2022-08-31, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Instämmer i att detta är korrekt. Om din chef nu är så här lurig så försök få med på mail att han beordrar övertid.

Kommer du i efterhand kan det lätt bli att han bad dig jobba, det var frivilligt och du tackade ja. Alltså normal timlön eller flex.

Jag ska verkligen göra klart för chefen att om jag ska ska stanna till 20.00 så är det övertid som gäller. Jag tackar inte frivilligt ja till att jobba till 20.00 på annan ort inklusive övernattning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in