2022-08-31, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
Många år sen jag hade flex men då var det till kl 18.
Övertid inom den tiden hamna som flex.
Detta var inskrivet i avtalet men ja det var typ 15 år sen så osäker vad som gäller med sånt idag.

Men om din chef sa åt dig att stanna till 18.00, fick du då flextid för tiden mellan 16-18? Om chefen beordrar dig att jobba så måste det ju bli övertid?
Citera
2022-08-31, 21:53
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Först och främst: finns det kollektivavtal?

För jag är ytterst tveksam till att det här är reglerat i ”vanlig” lagstiftning.
Citera
2022-08-31, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Först och främst: finns det kollektivavtal?

För jag är ytterst tveksam till att det här är reglerat i ”vanlig” lagstiftning.

Det finns kollektivavtal. Jag jobbar statligt.
Citera
2022-08-31, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbepro
Hej,

Har en fråga ang arbetstid. Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig eller vad som gäller här då jag är ny på arbetsmarknaden.

Jag är schemalagd på mitt jobb från 07.30-16.00 med ett flexkonto. Om min chef vill att jag reser till en annan ort och där jobbar till 20.00 samt övernattning utan att ha ändrat mitt schema till 20.00. Vad är det som gäller där? Enligt min chef får jag flex från 16.00 till 20.00, men det kan väl inte vara helt korrekt?

Jag väljer väl själv om jag vill jobba in flex? Blir det beordrad övertid? Eller vad är det egentligen som gäller? Mitt pass slutar ju 16.00 enligt schema.
Varför ställer du frågan här? Läs ditt avtal, där hittar du alla svaren.
Citera
2022-08-31, 22:03
Medlem
Med två veckors varsel så kan din arbetstid läggas om. T.ex. 10-20, vilket inte innebär övertid, däremot OB.

Sen är di berättigad Till traktamente också beräknat på dygn etc.

Tare easyyyy
Citera
2022-08-31, 22:03
Medlem
Citat:
Men om din chef sa åt dig att stanna till 18.00, fick du då flextid för tiden mellan 16-18? Om chefen beordrar dig att jobba så måste det ju bli övertid?
Är som sagt många år sen så minns inte exakt men har för mig vi blev beordrade en gång under dom åren o då var det flex o sen övertid efter 18.
Här var allt godkänt av den kära fackföreningen ...
Citera
2022-08-31, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solitarydrinker
Med två veckors varsel så kan din arbetstid läggas om. T.ex. 10-20, vilket inte innebär övertid, däremot OB.

Sen är di berättigad Till traktamente också beräknat på dygn etc.

Tare easyyyy

Ja, nu är det ju imorgon min chef vill att jag ska åka, så något två veckors varsel har jag definitivt inte fått.
Citera
2022-08-31, 22:06
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Jo jag har ett flextidskonto. Men jag väljer ju själv hur jag jobbar in samt tar ut min flextid.
Om du väljer själv när du jobbar så har du flextid och inte schemalagd arbetstid.
Citera
2022-08-31, 22:07
Medlem
Citat:
Ja, nu är det ju imorgon min chef vill att jag ska åka, så något två veckors varsel har jag definitivt inte fått.
Isf är det inbeordring, med allt vad det innebär. Det får du kolla med ditt fack och arbetsgivare
Citera
2022-08-31, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Om du väljer själv när du jobbar så har du flextid och inte schemalagd arbetstid.

Jag har schemalagt arbetstid. Men har möjlighet att jobba in flextid utöver dessa schemalagda tider inom en flexram.
Citera
2022-08-31, 22:09
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
Är som sagt många år sen så minns inte exakt men har för mig vi blev beordrade en gång under dom åren o då var det flex o sen övertid efter 18.
Här var allt godkänt av den kära fackföreningen ...
Flextid kan inte beordras, flextid är en rättighet inte en skyldighet.
Är det beordrat blir det övertid efter 16.00 för TS.
Citera
2022-08-31, 22:16
Medlem
Germanofils avatar
Helt ärligt: om du är ny på jobbet och vill ha möjligheten att så småningom befordras eller åtminstone få en löneökning på mer än de två procent facket förhandlar fram så bör du inte käfta med din chef om detta. Acceptera dina fyra timmar på flexkontot plus traktamente och ta en halvdag ledigt när du behöver det. Man tjänar inte i längden på att "kriga" i en sådan situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in