2022-08-31, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ja, tar du bort 4500 bitcoins från säljsidan på börserna så kommer priset reagera uppåt. Där är vi eniga tror jag.

Att du sätter in 4500 i Lightninglagret så betyder inte det att du kan sälja dem mot dollar. Du kan köpa kaffe eller en Tesla för dem, men inte sälja dem för dollar.

Visst, Tesla kan växla tillbaka dem ner mot Bitcoin om dom vill, eller så gör dom det inte. Premissen kvarstår, att så länge antalet låsta Bitcoin i LN ökar så torde on chain priset på BTC öka, alla annat lika.

Man pratar om en annalkande supply squeeze som höll på ske i november. Att utbudet av Bitcoins var på rekordlåga nivåer. Till stora delar baserat på att miners ny vunna Bitcoin hodlade till över 90% vilket gjorde att det fanns helt enkelt inte så mycket Bitcoin till salu då i orderböckerna.
Tyvärr han efterfrågan minska innan det blev en ordentlig supply squeeze och priset sjönk med det.

Men studerar man onchain data så är det bara en tidsfråga innan vi närmar oss en ny suppy squeeze. Denna gång kan antalet låsta Bitcoin i Lightninglagret vara en ny faktor som spär på elden.

Det kan kanske ha en viss inverkan om börserna i allmänhet kräver att användarna för över sina bitcoin på blockkedjan. Jag skriver kanske, eftersom ökad bitcointillgång på andralagret kan möta en del efterfrågan på bitcoin och därmed minska efterfrågan i motsvarande grad på börserna. Men så snart de flesta handelsplatser tillåter lightningtransaktioner så är den eventuella effekten på priset borta.

(På själva börsen sker förstås inga transaktioner vare sig på blockkedjan eller på lightning.)

Hodlande däremot kommer alltid att kunna skapa brist på bitcoin på börserna (så länge det existerar fiatvalutor/börser) och på marknaden i stort.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-08-31 kl. 14:39.
2022-08-31, 14:37
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Nej, det är inte alls samma sak. När valuta backades upp av guld så låste man inte in en mängd av valutan i ett betalsystem som gjorde det otillgängligt från marknaden.
Man låste valutan till antalet enheter guld man hade. Teoretiskt kunde man växla in X enheter valuta och få X enheter guld (dock inte i praktiken, men det funkade konceptuellt)
2022-08-31, 14:48
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det kan kanske ha en viss inverkan om börserna i allmänhet kräver att användarna för över sina bitcoin på blockkedjan. Jag skriver kanske, eftersom ökad bitcointillgång på andralagret kan möta en del efterfrågan på bitcoin och därmed minska efterfrågan i motsvarande grad på börserna. Men så snart de flesta handelsplatser tillåter lightningtransaktioner så är den eventuella effekten på priset borta.

(På själva börsen sker förstås inga transaktioner vare sig på blockkedjan eller på lightning.)

Hodlande däremot kommer alltid att kunna skapa brist på bitcoin på börserna (så länge det existerar fiatvalutor/börser) och på marknaden i stort.

Men det är inte börserna som driver antalet låsta Bitcoin i LN idag. Kanske gör det det i framtiden, ser dock inte hur eller varför det skulle ske.
Lightning är till för något helt annat än köp och sälj av Bitcoin. Snarare köp och sälj av kaffe, pizza, dagligvaror, biltullar, biljetter, prenumerationer, remittences, bilar och annat.

Vill man köpa och sälja Bitcoin så ser jag inte vad LN tillför som inte redan går att göra på dagens börser. Därför kan man anta att antalet låsta BTC i LN är BTC som aldrig kommer finnas till salu på en börs.
2022-08-31, 14:50
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Man låste valutan till antalet enheter guld man hade. Teoretiskt kunde man växla in X enheter valuta och få X enheter guld (dock inte i praktiken, men det funkade konceptuellt)

Så det var alltså inte alls samma sak som lightning.
2022-08-31, 14:54
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Så det var alltså inte alls samma sak som lightning.
Lightning är bättre, då det är digitalt och vem som helst kan när som helst, var som helst, växla sina Lightning Bitcoin till riktiga Bitcoin. Fullkomligt genialt.
2022-08-31, 14:57
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Lightning är bättre, då det är digitalt och vem som helst kan när som helst, var som helst, växla sina Lightning Bitcoin till riktiga Bitcoin. Fullkomligt genialt.

Det är ju totalt värdelöst att ju fler som använder systemet desto mer pengar blir låsta och som du själv säger pumpar upp priset. Varför skulle man ens spendera pengarna då?
2022-08-31, 15:04
Medlem
Citat:
Men det är inte börserna som driver antalet låsta Bitcoin i LN idag. Kanske gör det det i framtiden, ser dock inte hur eller varför det skulle ske.
Lightning är till för något helt annat än köp och sälj av Bitcoin. Snarare köp och sälj av kaffe, pizza, dagligvaror, biltullar, biljetter, prenumerationer, remittences, bilar och annat.

Vill man köpa och sälja Bitcoin så ser jag inte vad LN tillför som inte redan går att göra på dagens börser. Därför kan man anta att antalet låsta BTC i LN är BTC som aldrig kommer finnas till salu på en börs.

Om Kalle vill växla en summa bitcoin i storleksordningen några tusen kronor så kan han mycket väl vilja ha bekvämligheten att föra över denna bitcoinsumma till börsen över lightning. Så det är nog bara en tidsfråga tills denna möjlighet är allmän.

Sedan, angående påverkan på efterfrågan på börserna, om Olle vill köpa en mindre mängd bitcoin och han får veta att Gösta kan sälja en mindre summa över lightning, så slipper Olle gå in på börsen och bjuda, om han i stället kan köpa direkt från Gösta. Bitcoinen kan förbli låsta till andralagret.
2022-08-31, 15:07
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det är ju totalt värdelöst att ju fler som använder systemet desto mer pengar blir låsta och som du själv säger pumpar upp priset. Varför skulle man ens spendera pengarna då?
Precis... Dumt att spendera Bitcoins idag om man tror att priset kommer stiga i framtiden.

Men någon gång så kommer prisökningen mättas så sakteliga och voilatiliteten minska, och börjar Bitcoin bli lämplig att även använda som betalningsmedel utöver sin egenskap som store of value.

Om priset per Bitcoin kommer vara $1M eller $5M eller $10M när vi når dit är inte så intressant diskussion. Det intressanta är om man vill hoppa på resan dit när Bitcoin är på 20k, 60k eller 250k...
2022-08-31, 15:10
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Precis... Dumt att spendera Bitcoins idag om man tror att priset kommer stiga i framtiden.

Men någon gång så kommer prisökningen mättas så sakteliga och voilatiliteten minska, och börjar Bitcoin bli lämplig att även använda som betalningsmedel utöver sin egenskap som store of value.

Om priset per Bitcoin kommer vara $1M eller $5M eller $10M när vi når dit är inte så intressant diskussion. Det intressanta är om man vill hoppa på resan dit när Bitcoin är på 20k, 60k eller 250k...

En helt vansinnig framtidsvision. Jag förstår ärligt talat inte hur någon kan tro att det där ser rimligt ut. Folk ska alltså låsa in sina pengar i ett system som sedan skapar en brist på likviditet och ”squeezes” när de bara vill använda bitcoin som betalmedel

Verkligen stabilt penningsystem.
2022-08-31, 15:14
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Om Kalle vill växla en summa bitcoin i storleksordningen några tusen kronor så kan han mycket väl vilja ha bekvämligheten att föra över denna bitcoinsumma till börsen över lightning. Så det är nog bara en tidsfråga tills denna möjlighet är allmän.
Ja, som vi sagt så finns det ett par börser som tillåter en skicka Bitcoin dit över Lightning. Men det är inte detta som driver den exponentiella ökningen av antalet Bitcoin som låses i Lightning.

Citat:
Sedan, angående påverkan på efterfrågan på börserna, om Olle vill köpa en mindre mängd bitcoin och han får veta att Gösta kan sälja en mindre summa över lightning, så slipper Olle gå in på börsen och bjuda, om han i stället kan köpa direkt från Gösta. Bitcoinen kan förbli låsta till andralagret.
Det finns massor av OTC (of the counter) handel redan idag. Tror många av de största köp/sälj ordrarna görs på detta sätt, och det är klart att det också påverkar priset även om det inte är lika direkt och påtagligt vid tillfället.
Efterfrågan och utbud påverkas av denna typ av handel också, det går inte att komma ifrån.
2022-08-31, 15:15
Medlem
Citat:
Jag gjorde igår ett postorderköp från någonstans i Europa, där man godtog bitcoin (lightning). Det är frapperande hur bra systemet fungerar för den som har lärt sig att använda en ändamålsenlig plånbok (i mitt fall Blue Wallet). I dagsläget är det verkligen mycket lättare och snabbare att använda bitcoin än fiat vid ett sådant köp.

Nu känner jag inte till alla varianter som finns för att betala med fiat. Men att göra en kortbetalning, som hade varit alternativet för min del, skulle definitivt ha varit krångligare och tagit längre tid, om betalningen ens hade gått igenom.

Själva betalningen måste ha tagit mindre än 5 sekunder. Att ta fram telefonen, klicka på Blue Wallet-appen, klicka på "Skicka", låta telefonen skanna QR koden och trycka på OK går ju riktigt snabbt när man har gjort det ett par gånger. Ingen tidsfördrjöjning alls därefter, utan betalningen gick fram omedelbart.

Jag kan glädja alla läsare med att jag i dag mottog paketet.

Det fungerar alltså utmärkt att köpa verkliga saker med bitcoin över lightning. 🙂
2022-08-31, 15:20
Medlem
Leastons avatar
Citat:
En helt vansinnig framtidsvision. Jag förstår ärligt talat inte hur någon kan tro att det där ser rimligt ut. Folk ska alltså låsa in sina pengar i ett system som sedan skapar en brist på likviditet och ”squeezes” när de bara vill använda bitcoin som betalmedel

Verkligen stabilt penningsystem.
Vilken idiotisk tolkning av det jag skrev...

Jag skriver det jag redan skrivit här (FB) Bitcoin, bästa argument för och emot en gång till:

De som köper Bitcoin idag gör det INTE för att använda det som betalsystem, utan för att dom vill vara med på värdeöknings-resan som kommer behöva ske för att vi skall nå ett värde (om det nu är $1M, $5M eller $10M per Bitcoin) där priset och volatiliteten stabiliserar sig så pass mycket att Bitcoin även blir lämplig som betalmedel. När i tiden vi är där, är en annan diskussion.

Problemet är inte framtidsversionen, problemet är din låga förmåga att ta till dig enkel information, ofta serverad med silkesvantar och källhänvisningar för att du skall kunna förstå.
Senast redigerad av Leaston 2022-08-31 kl. 15:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in