2022-08-23, 20:45
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av early.bird
Det här fallet och rättsövergreppet ovan måste vara oerhört känsligt för sossarna på flera plan. Blir LAS Socialdemokraterna fall? Korrumperad makt framför arbetstagarnas rättigheter.

Men kanske lika känsligt är väl vem denne person är och rådgivaren som begick självmord.
Det var alltså inget rättsövergrepp utan dömt helt enligt hur lagen ser ut.

Däremot är det på väg en ändring på den fronten, vid intermittenta anställningar kommer det i framtiden i vissa fall även räknas dagar mellan anställningstillfällena när det handlar om "in-LASning".
Citera
2022-08-24, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av corrupted
.

Det naiva uttrycket ”720 dagar” får fritt härja utan att bli ifrågasatt och analyserat. Det är det som är syftet, att få folk att tro att sådana begrepp existerar.

detta är mycket till grunden för den kunskaps korruption vi ser i Svenskt rättsväsende. tycker jag. det är locket på och sen diskuteras eller balanseras det inte någon balans mellan policy/dagliga uppdrag vs lag texten. Inget ifrågasätts.

Ja du har rätt, Svensk domstol är korrupt, roligt att du kan peka ut ett specifikt exempel!
tragiska är att.. ev förändring du kan åstadkomma är att snubben "får lämna sitt uppdrag"
(läs; blir sparkad uppåt inom stats/kommunala-maffia-apparaturen.)

Domstolar har helt enkelt inte rätt kvalifikationer för att bedöma lagen i sitt sammanhang. (eller tjänar på att undvika lagen) som här.
Svenska domstolar har en sån attityd att inget de bedömer KAN vara fel, eftersom de äger lagen. Väldigt stor verklighetsfrånvaro av rättssäkerhet i Svensk lag.

jag personligen tycker att det har gått så pass långt nu att jag inte ens skulle erkänna Svensk domstol om jag vart åtalad för något, vilket jag antagligen aldrig kommer bli förvisso.. men still.. Rättstaten Sverige har blivit söndertravat av dr.magoo's höga hästar.

Citat:
Ursprungligen postat av lowbrow
Domarna går då arbetsgivarnas ärenden. Är de mutade? Det luktar korruption lång väg.
Domstolar och nämder lägger allt sitt förtroende på arbetsgivare, grovt yrkeskriminella och myndighetspersonal och väljer bort all annan bevisning. så är det defacto.

de är inte alla mutade? Svensk domstol är bara extremt inkompetenta och saknar en förankring i verklighet och rättspatos?

Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Det låter på mig som att du helt enkelt trodde dina bevis var så bra att du inte behövde någon entreprenadjurist för att vinna tvisten, kan det stämma? Isf råder jag dig absolut att anlita en duktig sådan innan/om det tas upp i hovrätten. Entreprenadjuridik kan vara snårigt.

förövrigt helt sinnessjukt lagvidrigt .. korrupt af.. juridisk-expertis aka 'ens individuella rättigheter i samhället' förändras och är direkt relaterat till hur mkt pengar en åtalad har på banken. Borde vara inkomsttak/fixerad inkomst på bla. jurister annars ingen demokratisk rättstat .. men vem bryr sig om det i 'välfärdslandet' Sverige..
Senast redigerad av Fittsill 2022-08-24 kl. 13:40.
Citera
2022-08-29, 17:02
Medlem
early.birds avatar
Sossarnas lilla gulligull, lakejen Thomas Wolf. Det var väl han som gav 'finfina' råd.
Citera
2022-08-31, 12:39
Medlem
lowbrows avatar
Ja, denna "goda" rådgivare var Thomas Wolf, Annika Strandhälls psykiskt störda sambo. Dennes ohälsa/störning sammanfaller enligt Annikas egen utsago vid tidpunkten för detta fall.
Citera
2022-08-31, 13:01
Medlem
lowbrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Vill du att jag ska lägga upp domen...?

Du skriver att du har läst domslutet och att du tycker det är välskrivet. Menar du med välskrivet att det har tillräckligt många fina ord och/eller är grammatiskt korrekt? För om du menar att slutsatsen är välgrundad måste du ju ha läst bevisningen. Eller hur? För om du hade gjort det hade du insett att hur du än räknar så har målsägaren långt överskridit arbetade dagar. Dessutom finns det i bevisningen mejl från företagets huvudkontor att, "den gamla" 720-dagarsregeln överskridits för länge sedan. Och om nu, "den nya strandhällska tolkningen" gäller plussas bara 10 arbetade dagar på det. Vilket även det är långt, långt överskridet.

Jag har för mig om att du i ett av dina inlägg har skrivit ut målnr., men jag kan inte hitta det nu. Har du tagit bort? Kan du delge oss det igen.
Citera
2022-09-01, 08:59
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lowbrow
Du skriver att du har läst domslutet och att du tycker det är välskrivet. Menar du med välskrivet att det har tillräckligt många fina ord och/eller är grammatiskt korrekt? För om du menar att slutsatsen är välgrundad måste du ju ha läst bevisningen. Eller hur? För om du hade gjort det hade du insett att hur du än räknar så har målsägaren långt överskridit arbetade dagar. Dessutom finns det i bevisningen mejl från företagets huvudkontor att, "den gamla" 720-dagarsregeln överskridits för länge sedan. Och om nu, "den nya strandhällska tolkningen" gäller plussas bara 10 arbetade dagar på det. Vilket även det är långt, långt överskridet.

Jag har för mig om att du i ett av dina inlägg har skrivit ut målnr., men jag kan inte hitta det nu. Har du tagit bort? Kan du delge oss det igen.

Jag har aldrig skrivit ut målnumret. Eftersom jag antar att kärande lurkar i tråden skulle det vara snubblande nära uthängning. Det finns tillräckligt med info i tråden för att leta reda på domen om man har tillgång till rättskällor.

Domen är välskriven av den anledningen att man tar upp båda parters inlagor och gör motiverade rättsbedömningar kring vad båda parter framfört i sin sak. Man landar i, helt korrekt enligt den då gällande lagstiftningen, att kärande varit anställd endast de dagar han arbetade. Han hade alltså inte arbetat ihop tillräckligt mycket tid för att få sin anställning omvandlad till en tillsvidareanställning.

Detta utdrag ur domen har jag postat tidigare. Ta det med dig och besök en arbetsrättsjurist så får hen förklara för dig irl var det felar i ditt tänk. Det verkar inte fungera genom att i skrift förklara hur LAS är uppbyggd.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsrätten i målet som lowbrow vill göra gällande är en rättsskandal
DOMSKÄL
Har NN:s anställning övergått till en tillsvidareanställning (yrkande 1)? Av utredningen framgår att NN hela tiden som han har arbetet för bolaget har haft en s.k. intermittent anställning hos bolaget. Han har nämligen hela tiden arbetat efter att ha fått en fråga från arbetsgivaren och han har hela tiden haft möjlighet att tacka ja eller nej till erbjudandena om arbete.

En intermittent anställning innebär att det rör sig om ett nytt anställningsförhållande vid varje arbetstillfälle. Varje gång NN har accepterat ett erbjudande från bolaget om att köra buss är alltså att se som ett (intermittent) anställningsförhållande. Tingsrätten har vidare uppfattat att en sådan här anställningsform är tillåten enligt bussbransch-avtalet, och att det är en vanligt förekommande anställningsform i bussbranschen och hos bolaget.

Den fråga som tingsrätten nu ska pröva är om NN har arbetat så mycket att han vid månadsskiftet februari/mars 2013 hade rätt att övergå till att bli tillsvidare-anställd. Frågan ska prövas genom en tillämpning av 3 § bussbranschavtalet. I första momentet i den paragrafen står det nämligen att lagen om anställningsskydd gäller där inte annat har avtalats. Av femte momentet följer vidare att om en arbetstagare under en femårsperiod haft anställning vid behov av extra arbetskraft i sammanlagt mer än två år övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Härvid ska medräknas om arbetstagaren under samma femårsperiod varit anställd hos arbetsgivaren i allmän visstidsanställning.

/.../

Tingsrätten gör följande bedömning. I avtalet talas det alltså om arbete under mer än två år, vilket avrundat motsvarar 720 dagar. Som redan har nämnts utgår tingsrätten från att NN hela tiden har haft en intermittent anställning. Varje accepterat erbjudande från hans sida om att utföra arbete är då ett särskilt anställningsförhållande. En följd av det är att varje arbetad dag, oavsett hur mycket eller lite arbete som har utförts, ska räknas med i två års-perioden. En annan följd är emellertid att tid mellan olika anställningsförhållanden inte kan räknas med. Detta resonemang framstår också som förenligt med ordalydelsen i 3 § femte momentet i avtalet. Tingsrätten utgår därför från att NN ska ha arbetat 720 dagar inom en femårsperiod för att hans anställning ska konverteras (övergå) till en tillsvidareanställning. Det är bara dagar under varje (intermittent) anställningsförhållande som ska räknas, inte dagar mellan olika anställningsförhållanden.

Bolaget har sagt att NN kom upp i 720 timmar vid årsskiftet 2015/16. NN har sagt att det var något tidigare, i december 2015. Tingsrätten har gått igenom de lönebesked som NN har lämnat in, från 2009 och framåt, och kan konstatera att han vid månadsskiftet februari/mars 2013 hade arbetat drygt 400 dagar. Slutsatsen av detta är att NN vid månadsskiftet februari/mars 2013 inte hade arbetat så mycket att han hade rätt till tillsvidareanställning. Till detta vill tingsrätten lägga att NN erbjöds en tillsvidareanställning under våren 2016, något som han tackade nej till eftersom han inte godtog det erbjudna arbetsmåttet på 70 procent.
Citera
2022-09-05, 14:28
Medlem
What-the-hecks avatar
Sosserätt betyder att bara fackmedlemmar har tillgång till LAS. Dessa ”riktiga” arbetare har direktåtkomst till sosseriets egen domstol, Arbetsdomstolen. Andra göre sig ej besvär. Sosserättens mantra är ”allas lika värde” och ”ordning och reda” på arbetsmarknaden. Dessa mantra håller ”granskare” likgiltiga samt opponenter i schack. Ja, faktiskt schack matt. Intresseorganisationen LO måste ju få belöning för alla mutpengar de ger till SAP, Sveriges socialdemokratiska arbetarparti.

Hade Sverige haft en arbetsdomstol värt namnet, hur många medlemmar hade fackförbunden haft då?

Sverige är verkligen fantastiskt, ja om man omfattas av sosserätten vill säga.
Citera
2022-09-06, 18:17
Medlem
What-the-hecks avatar
Här kommer målnumret i fallet ovan, T 2498-16. Den socialdemokratiskt tillsatta domaren var rådmannen Per Christensen i Kalmar Tingsrätt.
Citera
2022-11-11, 17:04
Medlem
early.birds avatar
Nu har den korrumperade "sosserätten" fått som de ville, mannens högre behörigheter har återkallats.

Jag undrar bara varför blir samhället bara sjukare och sjukare? Möjligt svar återfinns i artikeln nedan.

Citat:
Busschaufför tillkallade väktare – för att stoppa Christina och hennes ledarhund

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/busschauff%C3%B6r-tillkallade-v%C3%A4ktare-f%C3%B6r-att-stoppa-christina-och-hennes-ledarhund-1.8518 2238

Ps. Mannen var väl inte kompetent nog.
Senast redigerad av early.bird 2022-11-11 kl. 17:14.
Citera
2022-12-13, 11:55
Medlem
corrupteds avatar
Citat:
Enligt Sören Ömans egen sajt har han varit ordförande i Arbetsdomstolen sedan december 2015.

Då undrar jag om det på Flashback finns någon med goda mattekunskaper som kan räkna ut hur många år Öman jobbat där? För det kanske det behövs en facklig algoritm som Annika Strandhäll varit med om att utveckla. Men för att göra det enklare så att alla, även de mest sinnesslöa och apatiska inom facket hänger med: Nu i december, hur många år har då Öman arbetat på samma tjänst?

I överkursen med lite svårare matte: Hur många dagar har då Öman totalt arbetat? Räkna med det vedertagna årssnittet.

Matematiskt hårklyveri eller lagvrängarens rappakalja?

Wikipedia - Arbetsdagar

Nu är det december månad, så vi får grattulera Sören Öman. Men min fråga har ännu inte besvarats. Finns det ingen arbetsrättsjurist med mattekunskaper? Hur många år har denna korrupta chefsdomare lyckats sitta kvar på sin post, dvs arbetat på nuvarnde position?

I tråden om korrumption inom polismyndigheten, härvan runt Staaf/Löfving dök Sören Ömans chef upp, Generaldirektör för Domstolsverket Thomas Rolén. Så överraskande.
Senast redigerad av corrupted 2022-12-13 kl. 12:18.
Citera
2022-12-14, 11:04
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Nu är det december månad, så vi får grattulera Sören Öman. Men min fråga har ännu inte besvarats. Finns det ingen arbetsrättsjurist med mattekunskaper? Hur många år har denna korrupta chefsdomare lyckats sitta kvar på sin post, dvs arbetat på nuvarnde position?

I tråden om korrumption inom polismyndigheten, härvan runt Staaf/Löfving dök Sören Ömans chef upp, Generaldirektör för Domstolsverket Thomas Rolén. Så överraskande.
Titta! Du ger inte upp, eller hur? Kännetecknet för en haverist. Har du kontaktat en skolad arbetsrättsjurist än? Jag tror det vore bra för dig så du äntligen kan få lite frid i sinnet.

Varför går du inte in på Sörens hemsida och kollar. Det står 7 år och 13 dagar där i dag. Sannolikt började han den 1 dec 2015.

Räknar man på det till och med dags dato blir det:
1837 Nettoarbetsdagar utan egna helgparametrar
2570 Dagar
2533 Dagar med 30x12 per år

Men, vilket du fortfarande vägrar förstå, det har inget med ditt fall att göra.
Citera
2022-12-15, 11:36
Medlem
corrupteds avatar
Den snuskiga Staaf-härvan belyser med spotlight på den djupa korrumptionen vi idag har i samhället. Denna affär handla just om arbetssrätt och arbetsmiljö där Arbetsdomstolen är den som ytterst sätter var gränserna går. Är det nepotism och vänskapskorruption som styr hela verksamheten? Vem är kompis med vem? Vilken arbetsmiljö råder inom Polismyndigheten?

Polismyndigheten verkar även den vara en vuxensandlåda likt domstolsväsendet. Tack alla anställda på Arbetsdomstolen! Ni har skapat förutsättningarna för detta drama.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in