2022-08-31, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Meningslöst att påstå hur utvecklingen blir, vi får vänta och se, kollar men slutpriser på hemnet ser det ut som att det går lite neråt igen.

Bara för någon månad sen var konsensus bland domedagsprofeterna att priserna även skulle falla i augusti.
Citera
2022-08-31, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runninghigh
Chefsekonomen hos Danske Bank, som står för statistiken, låter inte särskilt optimistisk:

”Mäklarfirman Bjurfors ser prisuppgången i augusti som en möjlig vändning. Kan prisfallet ändå vara över?
– Det kan jag inte tänka mig. Om vi nu bara har sett början på ränteuppgången, så kommer det svida ordentligt för hushållen i december. Då börjar det här slå ut i full blom samtidigt med skenande elpriser och annat. Det är inga bra ingredienser för bostadspriser, det är en giftig cocktail, säger Michael Grahn.”

Jag tror inte heller botten är nådd. Men profeterna i tråden var väldigt noga med att påpeka att vi inte skulle se någon rekyl i augusti medan vi med koll flera gånger skrev att en stor del av fallet i juli skulle hämtas i augusti
Citera
2022-08-31, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag förstår inte hur man inte kan tänka på något annat sätt. En bostad är en bostad. Det är något man bor i för att man behöver en sådan på ett visst ställe.

I populära områden med bra skolor kommer det aldrig någonsin att bli någon rea. Tvärtom kommer det bara att bli huggsexa om de få bostäder som finns.

Om priserna skulle gå ner kommer det inte att gynna förstagångsköpare heller, eftersom de också kommer vara påverkade av samma faktor som lett till prissänkningen. Förmodligen ännu mer påverkade än personer som varit inne på marknaden i några årtionden.

Jag förstår inte heller men bland mina bekanta med amortering i Sthlm ser man det som givet att amorteringen kommer ryka och rycker på axlarna då den totala utgiften består.
Citera
2022-08-31, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag tror inte heller botten är nådd. Men profeterna i tråden var väldigt noga med att påpeka att vi inte skulle se någon rekyl i augusti medan vi med koll flera gånger skrev att en stor del av fallet i juli skulle hämtas i augusti
Om poängen är att kivas om resultat för enskilda månader så visst, grattis. Du brukar inte vara sen med att berömma dig själv för din egen förträfflighet.
Citera
2022-08-31, 08:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag förstår inte heller men bland mina bekanta med amortering i Sthlm ser man det som givet att amorteringen kommer ryka och rycker på axlarna då den totala utgiften består.

Amortering är ett sparande. Ingen kostnad. Folk kan inte vara så dumma? Amorterar gör man när man har råd med det vid låga räntor, för att trappa ner när räntorna stiger.

Att ta bort eller sänka amorteringskravet, har motsatt effekt mot vad man vill åstadkomma från riksbanken med räntehöjningarna.

Vitsen är ju att folk ska konsumera mindre så att priserna faller tillbaka.

Sänka bolånetaket kan jag köpa med villkoret att amorteringskravet skärps för unga som är nya på marknaden och behöver lämna andrahandsträsket för värmen på den ägda marknaden.
Citera
2022-08-31, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag förstår inte hur man inte kan tänka på något annat sätt. En bostad är en bostad. Det är något man bor i för att man behöver en sådan på ett visst ställe.

I populära områden med bra skolor kommer det aldrig någonsin att bli någon rea. Tvärtom kommer det bara att bli huggsexa om de få bostäder som finns.

Om priserna skulle gå ner kommer det inte att gynna förstagångsköpare heller, eftersom de också kommer vara påverkade av samma faktor som lett till prissänkningen. Förmodligen ännu mer påverkade än personer som varit inne på marknaden i några årtionden.

Om alla budgetar som du föreslår så skulle ju priserna gått ner mer än de gjort. Det tyder väll på att de många ändå inte tänker som dig.
Citera
2022-08-31, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
https://www.svd.se/a/dngo5O/priserna-pa-bostadsratter-stiger-i-stockholm-i-augusti

Upp 3% i augusti, gissar på lika stor eller större nedgång i september.
Bakom betalvägg men budskapet är att de flesta aktörer tror att uppgången är tillfällig.

Det var ändå förvånande starkt.

I stället för fortsatta prisnedgångar steg bostadspriserna med 3,2 procent. Justerat för säsongsfaktorer låg uppgången på 2,7 procent.

2021 var det "bara" upp 1.6%. https://danskebank.com/se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/news/2021/danske-banks-boprisindikator---augusti-2021

Men ja, volymerna är fortsatt låga så känns ändå inte så stabilt.
Citera
2022-08-31, 09:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Om alla budgetar som du föreslår så skulle ju priserna gått ner mer än de gjort. Det tyder väll på att de många ändå inte tänker som dig.

JA jag tycker det är lite märkligt. Men alla får göra som de vill med sina pengar, men då ska de inte komma och kräva att staten ska ta bort amorteringskraven bara för att de har svårt att betala räkningarna med samma ohållbara livsstil.
Citera
2022-08-31, 09:05
Medlem
foxxis avatar
Finns det någon vettig anledning varför man kan välja amorteringsfritt när man har belånat 50% av ens bostad?
Citera
2022-08-31, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Finns det någon vettig anledning varför man kan välja amorteringsfritt när man har belånat 50% av ens bostad?

De som finansierar har ju stort intresse av att lånet ska finnas kvar och helst då inte
minska för mycket.....då tjänar de ju inte så mycket flis.....

Dessutom är det en hel del folk som tycker det är skönt att kunna lägga några extra tusenlappar per månad i konsumtion istället för att amortera på något som de ändå inte kommer kunna betala av helt på sin livstid.
Citera
2022-08-31, 09:27
Medlem
tripprapporters avatar
Priserna i Stockholm steg med drygt 3% i augusti.
https://www.svd.se/a/dngo5O/priserna-pa-bostadsratter-stiger-i-stockholm-i-augusti

Men
Citat:

Hos Danske Bank kommer den positiva augustistatistiken försedd med brasklapp och kraftig varning för mörkare tider. Enligt bankens chefsekonom Michael Grahn är prisuppgången i augusti ”temporär”.

Mäklarfirman Bjurfors ser prisuppgången i augusti som en möjlig vändning. Kan prisfallet ändå vara över?

– Det kan jag inte tänka mig. Om vi nu bara har sett början på ränteuppgången, så kommer det svida ordentligt för hushållen i december. Då börjar det här slå ut i full blom samtidigt med skenande elpriser och annat. Det är inga bra ingredienser för bostadspriser, det är en giftig cocktail, säger Michael Grahn.

Han fortsätter:

– Börjar även landets ekonomi gå så knackigt att folk oroar sig för jobben så kan det bli halmstrået som knäcker kamelen.

Citera
2022-08-31, 09:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi

Man kan ju spara på andra sätt än i sin bostad. Börsen är ju ett sätt att sprida sina risker och är egentligen på längre sikt en lågriskplacering för den långsiktige, som ger betydligt bättre avkastning än bostäder.

Amortera är bra, men någon måtta får det vara. Att ha alla ägg i en bostad är att ha alla ägg i samma korg. Efter 50% skulle jag personligen dra ner kraftigt på amorterandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in