2022-08-30, 11:27
Medlem
Perfekt. Först hade vi bilmålvakter, sen swishmålvakter o nu Mobilmålvakter.

Det enda detta påverkar är Svenssons privatliv o inget annat.
Citera
2022-08-31, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApanAbdulla
Haha du tror små pundare orkar installera sånt trams. Bra jobbat av staten hoppas många nu åker fast. Och hoppas vi har en ny borgerlig regering efter valet.
dessa ”små pundare” har i 99% av fallen redan krypterade kommunikationstjänster (oftast wickr)

detta kommer enbart öka övervakning av oskyldiga medborgare och är ännu ett steg i fel riktning, istället för att lösa grundproblemet till brotten så ökar man övervakningen och skapar en polisstat
Citera
2022-09-01, 11:25
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Att köpa kontantkort är fortfarande möjligt utan att berätta vem man är. Det finns säkert sådana lite varstans. Jag brukar inte handla i turkkiosker, men när jag var på Netonnet häromdagen så såg jag att de säljer kontantkort där (inte så konstigt, för det har de ju alltid gjort).

Det är väl när du fyller på kortet och vill börja använda det som du stöter på patrull om det inte är registrerat.
Då verkar det smidigt att bara kunna ordna ett kontantkort när man behöver det. Klart att det kanske blir en rusning strax innan den 1 februari 2023 när alla gamla kontantkort ska vara registrerade.

Då kanske många väljer att byta nummer eller en del kanske slängt själva plastkortet som simkortet satt fast på.
Citera
2022-09-05, 19:26
Medlem
knors avatar
Detta är skit. Som att förbjuda kontanter. Men jag tycker förstås det är bra att det sabbar för diverse kriminella. Jag har ett behov av att använda anonymt SIM även framåt. Kan man exempelvis använda ett danskt kontantkort i Sverige?
Citera
2022-09-07, 10:33
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HCHANNELH
dessa ”små pundare” har i 99% av fallen redan krypterade kommunikationstjänster (oftast wickr)

detta kommer enbart öka övervakning av oskyldiga medborgare och är ännu ett steg i fel riktning, istället för att lösa grundproblemet till brotten så ökar man övervakningen och skapar en polisstat
Ja detta kommer ju bara öka övervakningen på oss andra istället. Man kan ju tycka att Sverige borde ha infört detta redan för 20 år sedan. Norge har väl ändå haft detta sedan 2004/2005? Då kan man ju tycka att Sverige borde gjort likadant.

Citat:
Ursprungligen postat av knor
Detta är skit. Som att förbjuda kontanter. Men jag tycker förstås det är bra att det sabbar för diverse kriminella. Jag har ett behov av att använda anonymt SIM även framåt. Kan man exempelvis använda ett danskt kontantkort i Sverige?
Ja att kontantkort ska vara registrerade kommer liksom i en tid där andra länder redan haft detta i minst 10 år. Norge var tidigt ute med att förbjuda anonyma kontantkort. Kontanter kommer väl också försvinna utom i mataffären. Tror att danskt kontantkort borde fungera i Sverige men vet inte om det behövs registreras för att användas här.
Citera
2022-09-08, 17:16
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gliderposoder
Perfekt. Först hade vi bilmålvakter, sen swishmålvakter o nu Mobilmålvakter.

Helt rätt, mörk framtid
Citera
2022-09-09, 01:25
Medlem
bjornebarns avatar
Kan man ens ladda kontantkorten med kontanter numera? Annars är man ju redan kopplad till kontantkortet genom sitt bankkort.
Citera
2022-09-09, 18:30
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Kan man ens ladda kontantkorten med kontanter numera? Annars är man ju redan kopplad till kontantkortet genom sitt bankkort.
Köpte 2x Telenor Rörlig 100 kr på ICA i förra månaden. De tog 200 kr i kontant, så varför skulle inte det gå när jag ändå hade exakt summa i sedel.

Fick koder på kvitto till kontantkortet. Andra butiker eller kiosker kanske inte tar kontanter. Så kan vara olika där.
Citera
2022-09-09, 18:35
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Köpte 2x Telenor Rörlig 100 kr på ICA i förra månaden. De tog 200 kr i kontant, så varför skulle inte det gå när jag ändå hade exakt summa i sedel.

Fick koder på kvitto till kontantkortet. Andra butiker eller kiosker kanske inte tar kontanter. Så kan vara olika där.

Ah, så man kan fortfarande köpa laddningskoder i affärerna? Jag trodde allt sköttes via internet numera.
Citera
2022-09-10, 01:28
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gliderposoder

Hur påverkar det Svenssons privatliv? Det är väl inte särskilt många svenskar som har kontantkort över huvud taget, än mindre oregistrerade. Jag gissar på att jag inte känner en enda person som har behov av något sådant.
Citera
2022-09-10, 06:59
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Ah, så man kan fortfarande köpa laddningskoder i affärerna? Jag trodde allt sköttes via internet numera.
Jag fick sådan kod på spelkvitto. Antar att det inte kommer försvinna från tex ICA för att de ändå har det som en service.

Finns laddningsappar från operatörerna och går även att ladda från nätet.

Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Hur påverkar det Svenssons privatliv? Det är väl inte särskilt många svenskar som har kontantkort över huvud taget, än mindre oregistrerade. Jag gissar på att jag inte känner en enda person som har behov av något sådant.
Enda anledningen till att jag skaffade ett par kontantkort var främst så ingen annan ska kunna beställa hem i mitt namn.

Vet dock inte hur länge en kontantkortspärr varar men finns ju alltid kiosker som kan ha. Behovet är redan tillgodoset för min del.

Sen att jag flyttade över några kontantkort från Telia till Halebop var för att samla det på mitt befintliga konto. Slapp dessutom avgiften på 15 kr/mån och kan hålla numren aktiva för 1 kr per simkort. Själv välja när jag vill använda dom.

Finns ju Fello att byta till men samtidigt så kan det vara minst lika bra med Halebop.
Citera
2022-09-12, 00:06
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Enda anledningen till att jag skaffade ett par kontantkort var främst så ingen annan ska kunna beställa hem i mitt namn.

Det är oklart vad du menar. Hur skulle kravet på registrerade kontantkort göra det lättare för någon annan att "beställa hem i ditt namn"? Vem vill ens göra det, och varför?

Det här kravet påverkar inte "Svenssons privatliv". Svensson har inte ens kontantkort, än mindre oregistrerade sådana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in