Citat:
Ursprungligen postat av
bofh
Enligt min mening lite Balderson-koppling till kvällens avsnitt av "Det sitter i väggarna" (om gården Markims Bergby i Vallentuna).
På gården gjordes nämligen filmen "Simon i Backabo" som byggde på pjäsen "Sympatiska Simon" som min huvudmisstänkte Gösta Gustaf-Janson var med och skrev...
Har nu läst Dicanders artikel i vilken han framför sina teorier rörande Gösta Gustaf-Janson som Balderson.
Som tidigare skrivet är jag tveksam till den komparativa metod som ofta använts i sammanhanget nämligen upplevda likheter i språkbruk och stil mellan Balderson och andra författare. Skäl: författare brukar mer eller mindre medvetet imitera sina favoriter.
GGJ föddes 1902 och avled 1993. Detta skulle göra honom till Baldersonsdebutant vid 66 års ålder varvid han fram t o m 1990 skulle ha fått utgivna tolv deckare parallellt med nio romaner under eget namn. Enl Wikipedia författade GGJ 28 romaner under perioden 1927-1990 och utöver dessa även bland annat filmmanus.
GGJ hade någon form av uppkomlingsbakgrund (vilket även efternamnet Jans(s)on antyder); fadern startade en pantbank och GGJ kom att födas, växa upp, leva och avlida i genomgående exklusiva miljöer såsom Saltsjö-Duvnäs, Djursholm och Båstad. Detta till trots var familjen tydligen något vänsterorienterad; t ex döptes GGJ aldrig p g av föräldrarnas religiösa ointresse vilket borde ha väckt ett visst uppseende år 1902! Även GGJ:s far författade och familjen förefaller ha umgåtts livligt med en hel del kända författare såsom Strindberg och Engström samt även folk med andra kreativa yrken. GGJ förefaller ha skildrat det övresociala skiktet med påtaglig distans och satir.
Mycket av ovan kan tyckas passa in på Balderson vars intriger är förlagda till övresociala miljöer. Även om dessa miljöer stundom skildras en smula satiriskt så framstår Baldersons perspektiv som borgerligt snarare än vänsterorienterat.
Jag har inte funnit några argument för att GGJ - som jag alltså försummat och således aldrig har läst - skulle ha skildrat specifikt
politiska miljöer. Det är uppenbart att Baldersons utgivare (som sedermera kom att ge ut GGJ likväl) överdrivit dennes insyn i det politiska livet och att Björn Sjöbergs bror Olof mycket väl kan ha varit huvudkällan till de få insiderinslag som förekom i de fyra första romanerna. Politisk satir å andra sidan kan vem som helst skriva. Har dock svårt att få ihop Baldersons politiska inramning med GGJ.
Ännu mer påfallande är att GGJ tydligen ej skrev
deckare. Det bör påpekas att ehuru deckargenren länge betraktats med njugghet så kan inte vem som helst knåpa ihop fyndiga deckargåtor på löpande band vilket är orsaken till att vissa i huvudsak skriver deckare medan andra vanlig skönlitteratur.