2022-06-01, 01:04
Medlem
Jag ber om ursäkt om du redan fått svara på den här fråga!

Utifrån din erfarenhet nu, har det inte varit ovanligt många feldömda matchavgörande situationer under den här delen av säsongen? O i så fall, vad tänker du att det kan bero på? Om det finns nån gemensam nämnare?

O är det inte ovanligt många straffar utdelade?? Det känns som att det är minst 1 straff i nästan varje match! Iaf betydligt fler än det brukar vara!
Citera
2022-06-01, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Cirka 2.5 mkr per arena och 40 kkr/match. Hur många gånger per säsong är det aktuellt? Är det verkligen ekonomiskt försvarbart - hade det gett mer "bang-for-tge-back" att lägga det på domarna?

Formulerad som en fråga. Om du fick lägga ca 50 mkr på att få bättre domare. Vad hade du gjort då?

(en annan hade lagt det på att få naturgräs på alla planer söder om Gävle).

Inom förbundet har diskussionen alltid handlat om att klubbarna behöver betala för detta, vilket få klubbar vill. Personligen tycker jag inte att de få situationerna rättfärdigar den kostnaden. Men tekniken utvecklas och det finns billiga lösningar med målklocka bland annat. Sen kommer det kanske bli billigare med tiden.

Åtgärder enligt mig:
1. Satsa på ungdomsdomare och ge dem rätt förutsättningar. Tillåt inte att de häcklas av spelare, tränare, föräldrar mm. Då kommer fler att börja döma och vilja fortsätta.

2. Bestraffa spelare/ledare retroaktivt för filmningar, fusk och annat osportsligt beteende. Det skulle underlätta för domare.
Vad hände med tex. Thierry Henry när han tog bollen med handen mot Irland i playoff matchen som Frankrike vann? Svar: inte ett dugg, han blev en hjälte.
Vad hände med domaren Martin Hansson? Hans karriär blev förstörd. Om en spelare fick tex. 3 matchers avstängning för uppenbar filmning skulle domare inte behöva oroa sig för massa filmning är. Idag vill "alla" lura domaren och sen ligger all skuld på domaren om han blir lurad 😊

3. Införa enklare och billigare tekniska hjälpmedel som målklocka. Headset har funnits på elitnivå ett tag och underlättat mycket för domarna.

Ungefär så 😊
Citera
2022-06-01, 23:37
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeanvandarnamn
Inom förbundet har diskussionen alltid handlat om att klubbarna behöver betala för detta, vilket få klubbar vill. Personligen tycker jag inte att de få situationerna rättfärdigar den kostnaden. Men tekniken utvecklas och det finns billiga lösningar med målklocka bland annat. Sen kommer det kanske bli billigare med tiden.

Åtgärder enligt mig:
1. Satsa på ungdomsdomare och ge dem rätt förutsättningar. Tillåt inte att de häcklas av spelare, tränare, föräldrar mm. Då kommer fler att börja döma och vilja fortsätta.

2. Bestraffa spelare/ledare retroaktivt för filmningar, fusk och annat osportsligt beteende. Det skulle underlätta för domare.
Vad hände med tex. Thierry Henry när han tog bollen med handen mot Irland i playoff matchen som Frankrike vann? Svar: inte ett dugg, han blev en hjälte.
Vad hände med domaren Martin Hansson? Hans karriär blev förstörd. Om en spelare fick tex. 3 matchers avstängning för uppenbar filmning skulle domare inte behöva oroa sig för massa filmning är. Idag vill "alla" lura domaren och sen ligger all skuld på domaren om han blir lurad 😊

3. Införa enklare och billigare tekniska hjälpmedel som målklocka. Headset har funnits på elitnivå ett tag och underlättat mycket för domarna.

Ungefär så 😊
Vilka smeknamn har Fredrik Klitte internt?

Tror du hans efternamn påverkar hans chanser att få döma förmodat tuffa och hårda matcher?
Citera
2022-06-01, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Jag ber om ursäkt om du redan fått svara på den här fråga!

Utifrån din erfarenhet nu, har det inte varit ovanligt många feldömda matchavgörande situationer under den här delen av säsongen? O i så fall, vad tänker du att det kan bero på? Om det finns nån gemensam nämnare?

O är det inte ovanligt många straffar utdelade?? Det känns som att det är minst 1 straff i nästan varje match! Iaf betydligt fler än det brukar vara!

Inget att be om ursäkt för 😊

Det känns som att det varje år sägs att det är ovanligt många avgörande matchsituationer 😊 Det spelas 240 matcher i allsvenskan per år (plus cupen) Det görs ca 650 mål per säsong i allsvenskan. Det sägs att det tas ca 400 beslut av domare per match. På 240 matcher innebär det över närmare 100.000 beslut per säsong. Det är klart att det kommer missas saker.

Sedan är inte allt som tränare/spelare och "tv-experter" säger sant. Ibland säger media att domaren gjorde fel men det kan vara korrekt enligt regelboken. Så jag tror att "känslan" att det är många felaktiga beslut beror bland annat på hur många tränare som grinar i media och hänger ut domare 😊

Med det sagt menar jag inte att domarna är fantastiska 😊 Det görs en hel del fel men utifrån vad jag sett tycker jag inte att årets säsong är värre än tidigare år. Idag finns fler kameror än för några år sedan och det gör också att det upptäcks fler misstag som tidigare ingen kunde bevisa. Och spelarna idag är lite snabbare än när laget bestod av brevbärare, rörmokare och snickare. Så domarna för 20 år sedan var nog inte bättre, tror jag. Men det har varit en generationsväxling bland domarna och många rutinerade har ersatts av yngre. Så nivån är nog något lägre idag än för 6-8 år sen.
Citera
2022-06-02, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena

Tror du hans efternamn påverkar hans chanser att få döma förmodat tuffa och hårda matcher?

Tror snarare att han haft fördel av namnet då alla lägger det på minnet 😊 Speciellt när man som domare försöker klättra och ska genom flaskhalsen upp till eliten och ska sticka ut ur mängden.

Klart skämt dragits och dras om hans namn men det är lite uttjatat 😊
Citera
2022-06-02, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena

Glömde svara på sista frågan.
Nej, jag tror inte att det påverkat uttagningarna till tuffa matcher 😊 Så otrygga är inte de som tar ut domarna 😃
Citera
2022-06-02, 12:48
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Bestraffa spelare/ledare retroaktivt för filmningar, fusk och annat osportsligt beteende. Det skulle underlätta för domare.

Många bra synpunkter överlag, men just det här med attityder och synen på domaren är jätteviktigt. I Italien t.ex. finns attityden att det är en del av sporten att lura domaren, och den som lyckas applåderas (i alla fall av sina egna). Inte lätt att ändra såna kulturella attityder, men då måste ju FIFA och UEFA m.fl. gå in och ta tag i problemet och sätta en gemensam standard.
Citera
2022-06-02, 12:52
Medlem
ingetbranicks avatar
Förresten, "Högsta Domstolen" på Discovery + med Jonas Eriksson tar upp många frågor kring domarskapet. I det nya avsnittet diskuterar de bland annat flera omdiskuterade straffsituationer från senaste omgången i Allsvenskan och hur domarna kommunicerar (på gott och ont) med varandra under match. Kan vara intressant för dem som vill lära sig mer om domarskapet, regler och domslut.
Citera
2022-06-02, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Många bra synpunkter överlag, men just det här med attityder och synen på domaren är jätteviktigt. I Italien t.ex. finns attityden att det är en del av sporten att lura domaren, och den som lyckas applåderas (i alla fall av sina egna). Inte lätt att ändra såna kulturella attityder, men då måste ju FIFA och UEFA m.fl. gå in och ta tag i problemet och sätta en gemensam standard.

Så är det. En sport att lura domaren. Det är ju underhållande, det måste man ju erkänna 😊
Men vill man ha mindre misstag av domare så kan en förutsättning vara att spelarna inte belönas när de fuskar. Ganska sjukt att alla kritiserar domaren som missar filmningen men filmaren är hjälte 😊

Om det skulle bestraffas retroaktivt skulle "kulturen" ändras ganska snabbt, tror jag.
Citera
2022-06-02, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Förresten, "Högsta Domstolen" på Discovery + med Jonas Eriksson tar upp många frågor kring domarskapet. I det nya avsnittet diskuterar de bland annat flera omdiskuterade straffsituationer från senaste omgången i Allsvenskan och hur domarna kommunicerar (på gott och ont) med varandra under match. Kan vara intressant för dem som vill lära sig mer om domarskapet, regler och domslut.

Ja, det är intressant. Det pågår mycket snack innan beslut tas. Men det skiljer en del mellan domarteam också. Huvuddomarna sätter ribban och vissa klarar mycket snack och vissa blir stressade 😊
Citera
2022-06-02, 21:10
Medlem
Finns det några exempel på domare som gått genom släkten på ett lyckat sätt?
Tänker likt Markus och Martin Strömbergsson till exempel, eller någon vars son/dotter blivit bra domare i dagens elit?
”Ärvt” talang eller vad man ska säga
Citera
2022-06-02, 23:09
Medlem
Citat:
Det känns som att det varje år sägs att det är ovanligt många avgörande matchsituationer 😊 Det spelas 240 matcher i allsvenskan per år (plus cupen) Det görs ca 650 mål per säsong i allsvenskan. Det sägs att det tas ca 400 beslut av domare per match. På 240 matcher innebär det över närmare 100.000 beslut per säsong. Det är klart att det kommer missas saker.

Tack för svar!

Dom situationerna jag tycker är ovanligt många är just straffar. Kollar man på AIK som jag följer så hade vi:
2021 1 straff!! på hela säsongen, o ingen straff mot oss.
2022 är vi redan uppe i 4 straffar för oss o 2st mot, o det är halva serien kvar!

Det ska väl tilläggas då att det är lika många mycket tveksamma straffar för som mot, jämnvikt kan man säga!

Men det kanske är så här resten av lagen alltid har det? Bara i AIK vi inte är vana vid det här! 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in