Citat:
Ursprungligen postat av
flat7
Jo, jag pendlar 7mil/dag med Zoe och det fungerar hon utmärkt till. Ska vi jämföra TCO på våra bilar?
Står man ut med bullret och väghållning samt kan leva med den dåliga säkerheten med en småbil i allmänhet och en Zoe i synnerhet så go for it. Jag hoppas du inte krockar. Billig kanske den är? Jag vet inte med tanke på hur ofta motorerna pajar och diverse andra saker. BAB7 har ju verkligen belyst problemen med den usla kvaliteten, vilken stämmer bra med min erfarenhet av Clio.
Jag betalar gärna lite mer för att få åka säkert, komfortabelt och problemfritt. Det valet är upp till var och en. Jag har fått nog av "billiga" budgetbilar.
Angående valet av el vs laddhybrid. Det är ju bara att göra en kalkyl baserat på ens körmönster. Förutom mina korta vardagskörningar så blir det några resor om året ner i Europa, då är det guld värt att köra på bensin för att slippa trängas och konkurrera i den undermåliga laddinfrastrukturen. Jag hoppas när min leasing går ut om ett par år att infrastrukturen blivit bättre och att elbil kan bli ett vettigt alternativ på långfärd. (med vettig menar jag att slippa behöva planera för onödigt långa laddstopp (kö) och trasiga laddstolpar, samt betydligt fler snabbladdare utanför motorvägsnätet)