2022-08-30, 14:17
Medlem
Egentligen konstigt att det inte är standard i dagens samhälle.
Citera
2022-08-30, 14:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vad menar du?

Inom Rh-systemet finns det Rh+ och Rh-. Rh+ är dominant och Rh- är recessivt. För att ett barn ska kunna få Rh-, behöver båda barnets genetiska föräldrar bära anlag för Rh-, vilket de alltså kan göra även om de är Rh+.

Rh+ och Rh+ kan ge Rh-

Man får tolka det som att båda föräldrarna hade anlagen

Nej, Rh+ kan bara ge Rh+ om Rh+ är dominant.
Citera
2022-08-30, 14:22
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Sluta vara så jävla trög. Jag vet om vad JAG har för genetiska anlag. Jag vet om vilka sjukdomar som går i min släkt. Det är viktigt att modern och barnet får reda på det oavsett om jag blir den som får ta hand om barnet. Du tänker att det är skitsamma för du är en outbildad lågpanna.

Har du inte gjort en screening på hela ditt genome så vet du bara en liten bråkdel av dina anlag. Att veta om vissa sjukdomar i släkten betyder inte att du eller dina barn ärvt dessa.

Jag har faktiskt gjort en helscreening, och vet ungefär vad jag bär på.
Citera
2022-08-30, 14:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Ja, men det är ju ingenting någon gör i verkligheten.

I din tillvaro kanske. Jag förutsätter att de genetiska anlag från mina föräldrar går vidare till mina barn eftersom genetik brukar hoppa en generation.
Citera
2022-08-30, 14:25
Avstängd
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Haha nej absolut inte. Vi är ju gifta och jag skulle aldrig vara otrogen. Litar han inte på sin fru så skulle jag bli sjukt besviken, ja faktiskt äcklad. Att han skulle antyda att jag särat på benen för en annan man?! Nu har vi fem barn och han har aldrig tvekat på att han är pappan tack och lov. Dessutom så är bebisar alltid lika sin pappa när de är små så det finns ju ingen tveksamhet.
Sedär ja. Även flashback har riktiga kvinnor, hatten av för ditt mod.
Citera
2022-08-30, 14:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Det borde ingå i rutinerna på BB.

Till och med jag har fått höra av svärmor att hennes son nog inte var far till sin son.

Sådana elakheter kan sätta spår och tvivel hos folk.

Vi hade varit ihop i 10 år och därefter valde vi att skapa ett barn tillsammans. Då kläckte svärmor ur sig att jag skaffat en annan tjur då det inte blivit några barn tidigare. Jävla kärring.

Hade hon sett sitt barnbarn i vuxenålder hade hon inte tvivlat men hon hann å dö innan och jag saknar henne inte då hon var en besvärlig människa som sa vad som helst till vem som helst.
Så du vill att alla andra tvingas till test för att du hade en elak svärmor?
Ni själva verkar ju inte ha varit osäkra eftersom ni valde att inte göra test.

Jag skulle aldrig låta någon annan än min man och jag själv påverka ett sådant beslut.
Citera
2022-08-30, 14:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Har du inte gjort en screening på hela ditt genome så vet du bara en liten bråkdel av dina anlag. Att veta om vissa sjukdomar i släkten betyder inte att du eller dina barn ärvt dessa.

Jag har faktiskt gjort en helscreening, och vet ungefär vad jag bär på.

Nej men det är en enorm fördel att känna till riskfaktorer som påverkar i förväg. Jag förstår att du inte är den skarpaste skeden i lådan men som väl är har du väl bara lyckats snärja andra lågbegåvade betacuckar.
Citera
2022-08-30, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repigapiraten
Nu har jag inga barn men tror det är stor skillnad på vilken typ av relation man har.

Är det en väldigt ny relation eller liknande tycker jag de kan vara självklart med ett faderskapstest. Även om ja kanske vet själv så förstår jag hans behov av att veta t 100%.

Om jag är tillsammans med någon under en lång period o vi får barn skulle jag absolut ja bli sårad av att han misstänker att jag varit otrogen, men om han behöver det för att känna sig säker är det helt enkelt så. Många är otrogna inom förhållanden, speciellt unga personer. Sen beror de på anledningen. Ä de en princip sak absolut inga problem, om det är för han har hjärnspöken så känns det nog synd och i stunden väldigt sårande men kan nog komma över det, anklagar han mig och beter sig dåligt är det hejdå.

Är det inom ett giftermål skulle jag tycka de var helt absurt att pika mot att ja skulle ha varit otrogen. De skulle nog vara slutet för relationen.
Du bör nog inte gifta dig om en sådan petitess eventuellt skulle få dig att begära skilsmässa, fast det är klart numera är väl ett äktenskap inte något speciellt anmärkningsvärt att avbryta.
Citera
2022-08-30, 14:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej, Rh+ kan bara ge Rh+ om Rh+ är dominant.
Nej, citatet är från 1177 -- du har fel.
RH+ ÄR dominant, men finns anlagen så kan två + ge RH-

Läs igen.
Inom Rh-systemet finns det Rh+ och Rh-. Rh+ är dominant och Rh- är recessivt. För att ett barn ska kunna få Rh-, behöver båda barnets genetiska föräldrar bära anlag för Rh-, vilket de alltså kan göra även om de är Rh+.
https://www.1177.se/fragor--svar/nationellt/liv--halsa/hur-arvs-blodgrupper/

Jag tycker du begär tillbaka pengarna för den där kursen - för den verkar inte ha varit särskilt bra.
Citera
2022-08-30, 14:29
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Så du skulle inte säga något till fadern? Tack för att du motbevisar dig själv.

Det var oerhört ologiskt tänkt av dig.
Citera
2022-08-30, 14:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Sluta vara så jävla trög. Jag vet om vad JAG har för genetiska anlag. Jag vet om vilka sjukdomar som går i min släkt. Det är viktigt att modern och barnet får reda på det oavsett om jag blir den som får ta hand om barnet. Du tänker att det är skitsamma för du är en outbildad lågpanna.
DU kanske gör det -- bra för dig.
Om det är så viktigt för dig/er - så testa på.

Vad rör det oss andra?
Citera
2022-08-30, 14:31
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
I din tillvaro kanske. Jag förutsätter att de genetiska anlag från mina föräldrar går vidare till mina barn eftersom genetik brukar hoppa en generation.

Nej, det finns inget sådant som att det "brukar hoppa över en generation".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in