2022-08-30, 14:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Källa? Ett DNA prov som visar vem som är fadern ger en möjlighet att avgöra om barnet har genetiska anlag från fadern jo. Det är precis så det fungerar. Jag har studerat biologi och du har uppenbarligen inte det.
Ett DNA säger om barnet är hans eller inte.
Det säger ingenting om genetiska anlag för sjukdomar och annat - eftersom ett DNA för faderskap inte får screena för sådant.
De allra flesta i vårt land har inte kartlagt vad de är bärare av - vilket innebär att ett DNA på barnet inte heller säger ett skit om det.

Jag tycker du skall begära kurspengarna tillbaka.

Citat:
Nej men man ska förutsätta att barnet KAN ha det.
Nej man skall vara vaksam på tecken -- det skall man på alla barn i princip, eftersom det är bra att upptäcka tidigt.

Citat:
Men det SKA det för att det är fördelaktigt för barnet. Vi skiter i att mamman inte gillar det, det handlar inte om hennes känslor här utan om barnets bästa.
Nej, vi skall inte börja testa för sjukdomar och anlag på BB. Främst för att det inte är fördelaktigt för barnet.

Vill pappan fastställa faderskap via DNA är det bara att han säger till om det. Svårare är det inte.
Citera
2022-08-30, 14:06
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Nej förstår det, okunnigheten kring celiaki är enorm. Celaki är inte glutenintolerans, celiaki är en total inkomptablitet med gluten som orsakar permanenta skador på kroppen om man får i sig gluten.

Jag kollade upp det i, och enligt svenska data ska man introducera mindre mängder gluten tidigare nu än rekommendationerna var för 10 år sedan.

Så det finns inget ärftligt samband man tar hänsyn till oavsett.
Citera
2022-08-30, 14:07
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Eftersom du är så jävla kunnig så förstår du säkert den här texten på engelska också:

https://www.nhs.uk/conditions/rhesus-disease/

Jag behöver inte läsa om RH-faktor, jag är själv RH-negativ.

Därför vet jag att man testar enbart modern, i samband med graviditetens början.
Citera
2022-08-30, 14:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är för dyrt ja....

Vilket är småaktigt med tanke på miljardrullningen på spinnsidan.

Men jag förstår, det där om jämställdhet är en charad. Det handlar om kvinnomakt.
?????
Nej, jag har inte pratat om för dyrt.
Jag har pratat om att andra inte skall tvingas till tester i ett totalitärt system för att du är en fegis som inte törs ta upp frågan med din fru/sambo/mamman
Citera
2022-08-30, 14:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag kollade upp det i, och enligt svenska data ska man introducera mindre mängder gluten tidigare nu än rekommendationerna var för 10 år sedan.

Så det finns inget ärftligt samband man tar hänsyn till oavsett.

Men ingen bryr sig vad svenska myndigheter tycker, vi diskuterar här vad vetenskapen visar. Vetenskapligt finns det ett klart samband med celiaki, glutenintolerans och laktosintolerans och genetik. D.v.s recessiva gener vilket är genetik som inte alltid dyker upp men dyker upp i större omfattning om minst en av föräldrarna bär på genen.
Citera
2022-08-30, 14:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag behöver inte läsa om RH-faktor, jag är själv RH-negativ.

Därför vet jag att man testar enbart modern, i samband med graviditetens början.

Ja men hur tolkar du resultatet om det visar sig att barnet har en annan rhesusfaktor än dig själv om mannen har samma rhesusfaktor? Och hur tolkar din man resultatet?
Citera
2022-08-30, 14:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ett DNA säger om barnet är hans eller inte.
Det säger ingenting om genetiska anlag för sjukdomar och annat - eftersom ett DNA för faderskap inte får screena för sådant.

Sluta vara så jävla trög. Jag vet om vad JAG har för genetiska anlag. Jag vet om vilka sjukdomar som går i min släkt. Det är viktigt att modern och barnet får reda på det oavsett om jag blir den som får ta hand om barnet. Du tänker att det är skitsamma för du är en outbildad lågpanna.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ja men hur tolkar du resultatet om det visar sig att barnet har en annan rhesusfaktor än dig själv om mannen har samma rhesusfaktor? Och hur tolkar din man resultatet?

Om jag som RH-negativ blir gravid så kommer man automatiskt att ta blodprover några gånger på mig under graviditeten för att se att jag inte utvecklar immunisering. Fadern är inte inblandad i detta.
Citera
Medlem
Lyzzas avatar
Det borde ingå i rutinerna på BB.

Till och med jag har fått höra av svärmor att hennes son nog inte var far till sin son.

Sådana elakheter kan sätta spår och tvivel hos folk.

Vi hade varit ihop i 10 år och därefter valde vi att skapa ett barn tillsammans. Då kläckte svärmor ur sig att jag skaffat en annan tjur då det inte blivit några barn tidigare. Jävla kärring.

Hade hon sett sitt barnbarn i vuxenålder hade hon inte tvivlat men hon hann å dö innan och jag saknar henne inte då hon var en besvärlig människa som sa vad som helst till vem som helst.
Citera
2022-08-30, 14:15
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Men ingen bryr sig vad svenska myndigheter tycker, vi diskuterar här vad vetenskapen visar. Vetenskapligt finns det ett klart samband med celiaki, glutenintolerans och laktosintolerans och genetik. D.v.s recessiva gener vilket är genetik som inte alltid dyker upp men dyker upp i större omfattning om minst en av föräldrarna bär på genen.

Ja, men det är ju ingenting någon gör i verkligheten.
Citera
2022-08-30, 14:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Vad menar du?

Inom Rh-systemet finns det Rh+ och Rh-. Rh+ är dominant och Rh- är recessivt. För att ett barn ska kunna få Rh-, behöver båda barnets genetiska föräldrar bära anlag för Rh-, vilket de alltså kan göra även om de är Rh+.

Rh+ och Rh+ kan ge Rh-

Man får tolka det som att båda föräldrarna hade anlagen
Citera
2022-08-30, 14:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Om jag som RH-negativ blir gravid så kommer man automatiskt att ta blodprover några gånger på mig under graviditeten för att se att jag inte utvecklar immunisering. Fadern är inte inblandad i detta.

Så du skulle inte säga något till fadern? Tack för att du motbevisar dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in